هر تخمین معقولی در این باره که درآمد بادآورده نفت در آخرین دور انفجار قیمتی نفت می‌توانست چه رشدی را نصیب ایران کند نیازمند در نظر گرفتن حداقل سه نوع ملاحظه است: تبدیل درآمد اسمی دلاری به درآمد واقعی دلاری، تقسیم درآمد به جمعیت و کم کردن نرخ استهلاک سرمایه.

نوبخت 800 میلیارد دلار را از کجا آورد؟
گروه اقتصادی مشرق- هفته گذشته محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرد: دولت قبل 800 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.

رئیس سازمان مدیریت گفت:‌ دولت نهم و دهم طی هشت سال بیش از 800 میلیارد دلار از محل فروش روزانه چهار میلیون بشکه نفت به ارزش هر بشکه 108 دلار درآمد داشته و خورده شد و چیزی باقی نمانده است.

در همین زمینه، دکتر جواد صالحی اصفهانی اقتصاددان ایرانی مقیم آمریکا در یادداشتی اظهارات درباره درآمدهای نفتی دولت احمدی‌نژاد را بررسی کرده که خواندن آن را به آقای نوبخت توصیه می‌کنیم.

صالحی اصفهانی نوشته است: احتمالاً شما هم از افراد باسواد زیادی شنیده‌اید که در دوره احمدی‌نژاد 800 میلیارد دلار درآمد نفتی حاصل شده است و این درآمد بیشتر از کل درآمد نفتی ایران در 100 سال پیش از آن بوده است.

خب، همین‌جا بگویم که نباید این ادعا را باور کرد. تکرار ادعاها اگرچه منجر به این می‌شود که آن ادعاها به ظاهر صادق آیند، اما منجر به صدق آن‌ها نمی‌شود، بله درست است که ثروت بادآورده سال‌های 2005 تا 2012 بیشتر از کل درآمد حاصل از یک قرن پیش از آن بوده است، اما نه در ارزش واقعی دلاری‌اش و بنابراین نه در حقیقت!

نوبخت 800 میلیارد دلار را از کجا آورد؟ارزش دلار آمریکا در طول 100 سال گذشته ثابت نبوده است، بنابراین درآمد نفتی امروز ارزش دلاری کمتری دارد. علاوه بر این، امروز با جمعیت بزرگ‌تری مواجهیم و بنابراین این درآمد نفتی باید خرج افراد بیشتری شود.

هر تخمین معقولی در این باره که درآمد بادآورده نفت در آخرین دور انفجار قیمتی نفت می‌توانست چه رشدی را نصیب ایران کند نیازمند در نظر گرفتن حداقل سه نوع ملاحظه است: تبدیل درآمد اسمی دلاری به درآمد واقعی دلاری، تقسیم درآمد به جمعیت و کم کردن نرخ استهلاک سرمایه.

بانک مرکزی ایران درآمد ناشی از صادرات نفت را بین سال‌های 2005 تا 2012، 639 میلیارد دلار اعلام کرده است و بین سال‌های 1965 تا 2004، این درآمد 582 میلیارد دلار اعلام شده است. (من نمی‌دانم عدد 800 میلیارد دلاری که در زبان‌ها می‌چرخد از کجا آمده است اما قطعاً از بانک مرکزی نیامده است.)

تصحیح ارزش دلار با استفاده از شاخص قیمت OECD، ارزش ثروت بادآورده دوره احمدی‌نژاد را به 31 درصد درآمد سال‌های بین 1965 و 2004 می‌کاهد و این یعنی 30 درصد کل درآمد یک قرن پیش از احمدی‌نژاد.

البته واقعیت عجیبی نیست چون دلار در سال 1965، ارزشی 16 برابر دلار سال 2004 داشته است. اگر تعدیل جمعیتی را نیز لحاظ کنیم این ثروت به 16 درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش مشرق، پیش از این هم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رقم درآمد نفتی دولت قبل را 700 میلیارد دلار اعلام کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس