محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت دولت یازدهم به هنگام ارائه لایحه بودجه 1394 معتقد بود نفت 72 دلاری کاملا واقع‌بینانه است؛ اما این روزها طور دیگری سخن می‌گوید و مجلس را مقصر معرفی می‌کند.

گروه اقتصادي مشرق- سال گذشته پس از ارائه لایحه بودجه 1394 از سوی دولت به مجلس، نمایندگان متوجه شدند قیمت پایه نفت در این لایحه، رقم 72 دلار در نظر گرفته شده است.

با توجه به آن که در آن زمان، مدتی بود که به علت طرح سیاسی کشورهای عربی و غربی و همینطور عوامل اقتصادی، روند قیمت نفت نزولی شده بود؛ کارشناسان خارج از دولت تاکید داشتند که نفت 72 دلاری برای سال 1394 کاملا خوش‌بینانه است و تصویب این رقم سبب کسری بودجه قطعی خواهد شد.

دولت برای دومین سال متوالی قیمت نفت را اشتباه برآورد کرد/نوبخت دفاعیاتش از نفت 72 دلاری را فراموش کرده است؟اما مسئول برنامه‌ریزی دولت یعنی محمدباقر نوبخت و متصدی وزارت نفت یعنی بیژن زنگنه، قویا معتقد بودند که نفت 72 دلاری واقع‌بینانه و مبتنی بر ملاحظات کارشناسی است.

در آن زمان مرکز پژوهش‌های مجلس در چند گزارش به دولت و مجلس هشدار داد که نفت 72 دلاری برای سال 94 محقق نخواهد شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس اوایل دی‌ماه 1393 در گزارشی با استناد به برخی از تحلیل‌های داخلی و بین‌المللی، گزارشی را درخصوص تحولات بازار جهانی نفت در ماه‌های گذشته و پیش‌بینی قیمت نفت ارائه کرد و با توجه به عواملی مثل چشم‌انداز محدود تقاضا و تداوم مازاد عرضه، از عدم بازگشت قیمت‌ نفت به سطوح پیشین و آغاز دوران تازه‌ای در تاریخ بازارهای نفتی خبر داد.

این گزارش با اشاره به این تحلیل‌ها، پیشنهاد کرده بود که قیمت 60 دلاری برای نفت در بودجه سال 94 در نظر گرفته شود؛ حال آن که در لایحه بودجه قیمت 72 دلاری را برای فروش هر بشکه نفت کشور در نظر گرفته شده بود. 

اما محمدباقر نوبخت 29 دی‌ماه به تلویزیون آمد و قویا از پیشنهاد دولت برای تدوین بودجه 94 بر مبنای نفت 72 دلاری دفاع کرد.

نوبخت در آن برنامه گفت: کسی نمی‌تواند با قطعیت بگوید که نفت ۷۲ دلاری در سال ۹۴ محقق نمی‌شود. عده‌ای معتقدند نفت در سال بعد بالای ۸۰ دلار خواهد بود، ضمن آنکه هیچ کس نمی‌تواند به قطع یقین بگوید ۷۲ دلار هم نمی‌شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در همان زمان، نفت 72 دلاری را کاملا منطقی خواند و گفت: تحقق نفت 72 دلاری برای سال آینده دور از دسترس نیست و قیمت منطقی در قانون بودجه برای قیمت نفت تعیین شده است.

* نوبخت چند ماه بعد

دولت برای دومین سال متوالی قیمت نفت را اشتباه برآورد کرد/نوبخت دفاعیاتش از نفت 72 دلاری را فراموش کرده است؟اما این روزها که در سومین ماه سال 1394 به سرمی‌بریم و پیش‌بینی منتقدان درباره عدم تحقق نفت 72 دلاری به وقوع پیوسته و دولت با کسری بودجه مواجه شده است؛ نوبخت به روی خودش نمی‌آورد که اصرار دولت سبب شد مجلس از کاهش قیمت نفت در بودجه 94 خودداری کند تا متهم به سنگ‌اندازی بر سر راه خدمتگزاری قوه مجریه نشود.

سخنگوی دولت در جلسه اخیر فرمانداران که به تشریح وضعیت بودجه‌ای کشور پرداخت، به گونه‌ای سخن گفت که هر کس نداند تصور می‌کند مقصر کسری بودجه فعلی، مجلس است که قیمت نفت را خوش‌بینانه در نظر گرفته است.

نوبخت در این جلسه خطاب به فرمانداران اظهار داشت: بودجه 94 با منابع عمومی 224 هزار میلیارد تومان به مجلس ارسال شد و در آن زمان با قیمت نفت 72 دلار پیش بینی ، تهیه و تقدیم مجلس شد.

این در زمانی بود که تا تصویب لایحه، قیمت نفت به زیر 50 دلار رسید، لذا دولت اعلام کرد که لایحه بودجه باید متناسب با افت قیمت نفت تعیین شود، اما مجلس دریافت بودجه 224 هزار میلیارد تومانی پیشنهادی دولت را به 236 هزار میلیارد تومان افزایش داد.

لذا اعلام کرد اعداد و ارقام در اعتبارات هزینه های تملک دارایی سرمایه ای بر پایه 236 هزار میلیارد تومان است که این عدد خوشبینانه و غیر واقعی است.

دولت برای دومین سال متوالی قیمت نفت را اشتباه برآورد کردنوبخت دفاعیاتش از نفت 72 دلاری را فراموش کرده است؟

همانطور که از سخنان سخنگوی دولت پیدا است، او مدعی شده که دولت پس از ارائه لایحه بودجه 94 به مجلس و تداوم کاهش قیمت نفت، خواستار اصلاح رقم 72 دلاری شده بود.

به نظر می‌رسد نوبخت دفاعیات غلیظ خود از نفت 72 دلاری را فراموش کرده و اکنون دیواری کوتاه‌تر از مجلس پیدا نکرده است.

لازم به یادآوری است مشابه همین ماجرا هم درباره بودجه 93 نیز رقم خورد و در حالی که نوبخت به هنگام ارائه لایحه بودجه سال 93 مدعی بود قیمت نفت زیر 100 دلار نخواهد آمد، سال گذشته متوسط قیمت نفت به زیر 70 دلار رسید تا دولت با کسری بودجه مواجه شود.

بدین ترتیب در حالی که دولت یازدهم با شعار احیای مغز برنامه‌ریزی کشور بر سر کار آمد؛ معلوم نیست چرا تاکنون دو سال متوالی است که محاسبات آنها درباره قیمت نفت اشتباه از کار در می‌آید؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    بازم دمشون گرم که با همون قیمت کشور رو اداره میکنن نه اینکه با 120 دلار اقتصاد کشور رو نابود کنن!!
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    در اداره مملکت همه چیز لبخند زدن نیست
  • ناشناس ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    اداره میکنن ! اما با افزایش نرخ بنزین و سایر حاملهای انرژی کسری بودجه را از جیب مردم جبران میکنند !
  • ناشناس ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    اشتباهی که تاوان آنرا مردم میدهند و باید بهای بیشتری برای بنزین و آب و برق و گاز و غیره پرداخت نمایند .
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    بازم این ها هستند در این شرایط بد که قیمت نفت اینقدر ژایین است و حتی همین مقدار فروش کم هم ب کشور برنمی گردد ولی دارن کشور را اداره می کنن تورم 40 درص را به 16 درصر رسونده اند دلار تابت و مردم وحشت نمی کنن که شب بخوابن صبح بلند بشن همه چی تصاعدی قیمت را رفته بالا و اینکه دوستان گفتند افزایش قیمت بنزین بنزین که یک هزار تومان بود سهمیه برداشته شده است که بهترین روش بود
  • اسی خطر ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    آقایون خسته نباشید ! ! ! دیگه بنزین 700 و 400 وجود نداره ها . . . جون مادرتون یه خورده دقت کنید به خدا دیگه مردم تاوان اشتباهات شما را نمی‌تونن بدهند . بسه دیگه . . .
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    فعلا سکوت و تماشا بر هر درد بی درمان دواست !!
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    کسری بودجه که مربوط به شکست خوردن طرح هدفمندیه!!
  • شهاب ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    اداره مي‌کنن!!! قارداش جان، اداره نمي‌کنن، اداره ميرن، آقاي نوبخت صبح از خواب پا ميشه ميره اداره. اين طرز اداره کردن مملکت با اين افزايش نقدينگي فضاحت‌بار تو بيست ماهه، گرون کردن آب و برق و گاز و نون و بنزين و ....، رکود عجيب و غريب حاکم بر کشور، تعطيلي انرژي هسته‌اي و ... واقعا رو داري؛ وقتي خواستي در مورد بعضيا حرف بزني يادت باشه اگه تو و دار و دستت سال 88 قبول مي‌کردي 25 ميليون بزرگ‌تر از 13 ميليونه و نمي‌ريختي تو خيابون و نمي‌رفتي آمريکا و اتنگليس بگي آقا تو رو خدا ايرانو تحريم کنين تا نابود بشه، الان اين وضع مملکت نبود
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    اداره میکنند ولی با هزینه کرد غیر قانونی از صندوق توسعه ای که در زمان احمدی نژاد برای توسعه صنعتی پر شد. اداره میکنند ولی از خزانه خالی 100 میلیارد دلاری ! میراث مانده از دولت احمدی نژاد و باز میپرسند پول نفت کجا رفت !
  • علی ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    دمش گرم. . باز هم بعضی متوهمین از دولت حمایت میکنند. مدعیان بصیرن نیازمندترینشون به بصیرت شدند. هر چه زمان میره جلو با افکار خطرناکشون بیشتر آشنا میشیم. عنوان شیعه وهابی شایستشونه.
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    مشکل ایران فرار مغزها نیست بلکه ماندن ***مغز هاست!!!
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    اینها اشتباه می کنند تاوانش را قشر ضعیف می دهند امام (ره) در وصیت نامهاش می گوید این ملت توان خود رابرای این انقلاب گذشته اکنون نوبت دولت مردان ومسئولین است
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    روزی یکی ازمهندسان عالی رتبه ژاپنی برای بازدید به عسلویه میرود. ناگهان موضوعی ذهنش رامشغول میکند! جلو درب ورودی چنان ساکت میایستدونگاه معنی داری میکند که مترجم ایرانی او تعجب کرده و از اومیپرسد که چه شده ؟! پرفسور اشاره میکند به صندوق جلو در که هرکس واردمیشد در آن پول می انداخت.پرسید:این چه حکمتی داره؟! ایرانی مترجم گفت: این صندقها در همه جای ایران گذاشته شده تا افرادی که وضع مالیشون خوبه کمک کنند، بعدجمع میشن درکمیته امداد بین افراد تهیدست تقسیم میشن. میگه:اینوکه گفتم پرفسوره اهی کشید وچنان به طرفم نگاه کرد که گمون کردم حرف بدی زدم! پس ازمکث کوتاهی گفت: ایران عسلویه داره ، تهیـدسـت هـم داره !!! من شگفت زده شدم و به پروفسور گفتم : پروفسورمیشه منظورتونو بهتر توضیح بدین. گفت:یعنی درامد عسلویه به اندازه ای هست که هفت کشور باجمعیت ایران رو که به همه افراد دستمزد بدن پاسخگوست. اونوقت شما میگین تهیـدسـت و بـیـچاره هـسـت؟!!! اگرعسلویه توکشور ما بود مردم ما........!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس