مايکل ساي وزير دفاع سابق چين تايپه در خاطرات خود گفت: تايوان نوعي موشک طراحي و توليد کرده است که شهر پکن پايتخت چين در تيررس آن قرار دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از واحد مرکزي خبر، مايکل ساي وزير دفاع سابق چين تايپه در خاطرات خود که چند روز پيش منتشر شد گفته است که مسئولان تايپه اين موشک را سه سال پيش با موفقيت آزمايش کردند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه ، در بخشي از خاطرات وزير دفاع سابق تايوان آمده است: ارتش اين موشک ميان برد را اوايل سال 2008 ميلادي مخفيانه آزمايش کرد و در آزمايش اين موشک، چن شوي بيان رئيس جمهور تايوان نيز حضور داشت.

با اين حال ساي مشخص نکرده است که بُرد اين موشک چقدر است ولي روزنامه يونايتد ديلي نيوز روز چهارشنبه نوشت: اين موشک قادر است شهرهاي مهم چين از جمله پکن، چنگدو و شنيانگ در فاصله دو هزار کيلومتري را هدف قرار دهد.

به نوشته اين روزنامه، ساي اولين مقام تايواني است که تاييد مي کند اين جزيره به فناوري ساخت موشکهايي با اين چنين بردي دست يافته است و البته رسانه هاي محلي پيشتر اعلام کرده بودند که تايپه توانمندي ساخت موشکهاي ميان برد را دارد.

 استفان يونگ سفير وقت آمريکا در تايون درباره آزمايش اين موشک ابراز نگراني کرده بود ولي ساي به او اطمينان خاطر داده بود که تايپه قصد ندارد از اين موشک عليه هيچ کشوري استفاده کند.

ساي در خاطرات خود به نقل از دستگاهاي اطلاعاتي تايوان و آمريکا نوشته است: ارتش چين آماده بود تا اگر ما يينگ جيو  نامزد طرفدار چين، در انتخابات رياست جمهوري سال 2008 تايوان شکست خورد، با تايوان وارد جنگ شود.

در دوران رياست جمهوري چن شوي بيان در تايوان طي سالهاي2000 تا 2008 ميلادي، تنش بين چين و تايوان تشديد شد ولي پس از به روي کار آمدن ما يينگ جيو در سال 2008 از شدت اين تنش کاسته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس