کد خبر 424982
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۷

صویری که امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی از مکتب فکری حضرت امام(ره) ارائه نمودند، اگرچه متناسب با یک سخنرانی، محدود و خلاصه بود اما از جامعیت بالایی برخوردار بود و مروری بر محورهای آن می‌تواند مهمترین تحریف‌های یک سال گذشته را نیز برای اهل دقت آشکار کند.

به گزارش مشرق، روزنامه «رسالت» در سرمقاله خود به قلم «سید مسعود شهیدی» نوشت:

دشمن دانا و دوست نادان در تحریف شخصیت حضرت امام(ره) راه مشترکی را طی می‌کنند. به ویژه در طول دو دهه گذشته این دو جریان بی‌وقفه مکتب فکری امام را که همان اسلام ناب محمدی و مواضع آن است تحریف کرده و برای تقلیل نقش و اثر آن در جوامع بشری تلاش کرده‌اند. هر روز به شکلی و به زبانی و با ترفندهایی این تصویرسازی‌های خلاف واقع ادامه داشته و از طریق رسانه‌های داخل و خارج کشور به افکار عمومی انتقال داده شده. اکثر آنها که امام، حق بیشتری بر گردن آنها داشته و توقع بیشتری بود که این خطر را مشاهده کرده، نسبت به آن حساسیت نشان داده و برای مقابله با آن سر از پا نشناسند، یا سکوت کردند و بی‌تفاوت ماندند یا سرگردان و حیران بین حق و باطل. روزی به نعل و روزی به میخ کوبیدند تا همه طرف را برای خود نگه دارند و یا متاسفانه برای منافع سیاسی و دنیایی خود، دست‌اندرکار تحریف شدند.رهبر معظم انقلاب اسلامی از همان سال اول رحلت حضرت امام(ره) که اولین علائم و نشانه‌های تحریف از سوی بعضی خواص و نخبگان و تریبون‌داران مشاهده شد، منتظر مدعیان خط امام نشده، بی‌وقفه وارد میدان شدند و جوانمردانه خود را سپر بلای امام و سپر بلای مکتب امام کردند. مراسم سالگرد رحلت حضرت امام(ره) در هر یک از سالهای این دو دهه سند و شاهدی بر این ادعاست. هر سال متناسب با تحریف‌هایی که در آن سال صورت گرفته بود خنثی‌سازی، روشنگری، بیدارسازی و آگاهی‌بخشی صورت گرفته است. مروری بر این سخنرانی‌ها علاوه بر اینکه واقعی‌ترین، واضح‌ترین و زیباترین تصویر از شخصیت حضرت امام را به هر مخاطبی می‌رساند، تصویری از تحریف‌های صورت گرفته در آن سال را نیز به اهل دقت ارائه می‌دهد. تحریف‌‌هایی که هدف همه آنها حذف تدریجی مکتب فکری امام از متن جامعه و نظام و انتقال محترمانه آن به موزه‌های تاریخی بوده است. اما امسال اولین سالی بود که واژه تحریف به طور صریح و آشکار و به عنوان موضوع اصلی سخنرانی از همان آغاز سخن مورد تاکید قرار گرفت. گویی توطئه تحریف شخصیت حضرت امام(ره) امسال شدیدتر از هر سال به مرحله‌ای از خطرآفرینی رسیده که دیگر نمی‌توان با آن به طور غیرمستقیم مقابله کرد. امسال موضوع تحریف صریح‌تر و هشداردهنده‌تر از بیست سال گذشته مورد تاکید قرار گرفت تا شاید آنها که نسبت به امام و مکتب امام(ره) دلبستگی و تعهد بیشتری دارند خطر را باور کنند. مسئولیت در قبال این توطئه آنگاه افزایش می‌یابد که مشاهده کنیم گاه تحریف از سوی کسانی صورت می‌گیرد که سابقه ارتباط نزدیک با حضرت امام(ره) داشته و به همین علت ادعای آنها برای بسیاری از مردم به‌ویژه جوانانی که
حضرت امام(ره) را درک نکرده‌اند سند معتبر و قابل قبول محسوب می‌شود. ارائه تصویر لیبرالی از شخصیت و مکتب فکری حضرت امام(ره) که این روزها به طور مداوم از سوی برخی جریان‌های سیاسی داخل و خارج کشور صورت می‌گیرد، یک اتفاق ساده نیست، یک حرکت هماهنگ‌شده و مدیریت شده است. این نه‌تنها بزرگترین ظلم نسبت به امامی است که تا آخرین سال حیات خود با لیبرال‌ها و مکتب‌ فکری آنها در حال مبارزه بود بلکه بزرگترین ظلم در حق امت اسلامی و ملت‌های مظلومی است که با دلبستگی به مکتب فکری امام(ره) راه پرخطر مبارزه با لیبرالیسم سلطه‌گر غرب را در پیش گرفته‌اند.تصویری که امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی از مکتب فکری حضرت امام(ره) ارائه نمودند، اگرچه متناسب با یک سخنرانی، محدود و خلاصه بود اما از جامعیت بالایی برخوردار بود و مروری بر محورهای آن می‌تواند مهمترین تحریف‌های یک سال گذشته را نیز برای اهل دقت آشکار کند. اگرچه ایشان از صاحبنظران خواستند دیگر اصول و مبانی مکتب فکری حضرت امام(ره) را هم مشخص و معرفی کنند اما باید اذعان نمود که دراین سخنرانی مهمترین و بارزترین ابعاد و اصول و مبانی شخصیت حضرت امام(ره) که در صحیفه نور بیشترین تعداد تاکیدها متعلق به آنهاست برای مخاطب بازگو شد و از دیگران نیز خواسته شد با استفاده ازاین روش خود را از خطر گزینش‌های سلیقه‌ای مصون دارند. انتخاب سلیقه‌ای برخی مطالب فرعی و شاذ و نادر که متناسب با حوادث روز بوده و تعمیم دادن آن به شخصیت حضرت امام و معرفی آن به عنوان اصول ثابت و دائمی مکتب امام نیز نوعی از تحریف است که از آن پرهیز داده شده است.
اگر کسی در هر گوشه از دنیا بی هیچ شناختی از حضرت امام و انقلاب اسلامی فقط این سخنرانی را گوش کند کلیات مکتب فکری حضرت امام را و اصلی‌ترین ویژگی‌های شخصیت امام را به درستی درک می کند. این سخنرانی به‌ویژه برای نسل جوان که امام را درک نکرده‌اند یک معرفی مفید و مختصر و معتبر است و تصویری صحیح، واقعی، قابل درک و قابل قبول به آنها ارائه می‌کند. تصویری که هم بعد ایمانی، هم بعد عقلانی و هم بعد روحی، احساسی و عاطفی آنها را اقناع می‌کند و راه را بر تحریف‌ها می‌بندد.
برای باقی ماندن این تصویر در ذهن‌ها می‌توان فهرست موضوعات مهم آن را به شرح ذیل به خاطر سپرد و با تصاویری که دیگران ارائه می‌کنند مقایسه نمود و تفاو‌ت‌ها را به سادگی دریافت.
الف: مهمترین ویژگی امام(ره): مجاهدت دائمی در همه
صحنه‌ها ی جهاد درونی و جهاد بیرونی
ب: مهمترین اقدامات امام(ره):
1- برانداختن نظام 2500ساله شاهنشاهی که نوعی حکومت فردی بود و سپردن کار به مردم
2- ایجاد نخستین نظام اسلامی بعد از صدر اسلام
ج: مبانی فکری مکتب امام(ره):
1- جهان‌بینی توحیدی زیربنای همه تفکرات در همه ابعاد حیات فردی و اجتماعی
2- تقابل بی‌تقیه با استبداد و استکبار
3- برخورداری از اندیشه زنده، پویا، متحرک و ناظر به زمان و مکان و میدان عمل
د: اصول و بینات شخصیت حضرت امام(ره):
1- دفاع بی‌‌وقفه از اسلام ناب محمدی (ص) که مبتنی بر فقه و شریعت و درک زمان و مکان و دشمن‌شناسی است و مقابله بی‌امان با اسلام آمریکایی که دو چهره سکولار و ارتجاعی دارد.
2- اعتماد عملی به قدرت خداوند و وعده نصرت خداوند و بی‌اعتمادی و بی‌اعتنایی کامل به قدرت نظام‌های استکباری و طاغوتی، در ضمن ارتباط معقول با همه دنیا
3- اعتقاد و اعتماد به مردم و حضور مردم و قدرت مردم و وفاداری مردم در همه صحنه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی، فرهنگی و سازندگی و مخالفت بنیادین با تمرکزگرایی دولتی و بها ندادن به مردم.
4- حمایت بی‌دریغ از محرومان و مستضعفان و کوخ‌نشینان به عنوان سرمایه‌های اصلی اسلام و جمهوری اسلامی و تاکید بر عدالت اجتماعی و مقابله با نابرابری‌های اقتصادی با کاخ‌نشینان و خوی کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری به‌ویژه در بین مسئولین.
5- تعلق داشتن به جبهه مظلومین در منازعه تاریخی و جهانی ظالم و مظلوم و آمریکا را شیطان بزرگ جهان دانستن و حمایت بی‌وقفه و بدون تقیه از مظلوم به‌ویژه از ملت فلسطین
6- مقابله بی‌وقفه با بازگشت سلطه آمریکا و وابسته شدن کشور به آمریکا و نقض استقلال سرزمین اسلامی به وسیله استکبار
7- دعوت همیشگی به وحدت و وحدت‌آفرینی و مقابله با هر گونه اختلاف‌افکنی مذهبی، قومی و قبیله‌ای به‌ویژه اختلاف بین شیعه و سنی. تنظیم جاذبه و دافعه براساس اصول و مبانی نه براساس سلایق.
***
سخنرانی 14/3/94 را باید یک سند مهم تاریخی در قبال جریان تحریف و در دفاع از حضرت امام(ره) دانست. ای‌کاش می‌شد بنا بر عرف حوزه‌های علمیه، شخصیت‌ها و علمای بزرگی که ده‌ها سال شاگرد حضرت امام بوده و ایشان را از نزدیک درک کرده و حقی از امام بر گردن دارند، به طور رسمی ذیل این سند مهم را مهر و امضا کنند تا مردم و به‌ویژه نسل جوان و نسلهای آینده با اطمینان و اعتماد بیشتر آن را بپذیرند و به سندهای تحریفی ترجیح دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس