وزیر دادگستری گفت: تفسیر اندیشه های امام(ره) بدون شناخت فرهنگ مهدویت که تاکید بر اجرای عدالت دارد، امکان پذیر نیست.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در بخشی از مصاحبه تفصیلی که در آستانه سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و میلاد با سعادت حضرت مهدی(عج) انجام شد، با تبریک ولادت با سعادت امام زمان(عج) اظهار کرد: خداوند را سپاسگزاریم که به ما معرفت ولایت و پیروی از اهل بیت(ع) را عنایت کرد؛ چراکه ما معتقد به امام حی و زنده هستیم و این برجسته‌ترین رکن تمدنی و فرهنگی ماست. بدون شک می‌توانیم مدعی شویم که جامع‌ترین، کامل‌ترین و به روزترین فرهنگ و تمدن را در اختیار داریم و منتسب به آن هستیم.

وی با بیان این‌که «فرهنگ انتظار از آرمان‌های بشری است و سرمایه بسیار ارزشمندی است که در اختیار ملت ماست»، ادامه داد: ما باید این سرمایه و موهبت بزرگ را حفاظت کرده و در جهت تحقق آن تلاش کنیم و این مسوولیت بزرگ را پاس بداریم. امیدوارم که خداوند به ما توفیق دهد که در دنیای تشنه و دل های منتظر و مشتاق، بتوانیم رسالت انسانی خود را در عرصه جهانی تحقق ببخشیم.

وی با تاکید بر این‌که «امام(ره) نماد فرهنگ انتظار و مهدویت بوده است»، گفت: ما امام(ره) را باید در امتداد فرهنگ مهدویت و انتظار تفسیر کنیم.

وزیر دادگستری با اشاره به این‌که «دو موضوع در فرهنگ امام(ره) بسیار برجسته بود»، ادامه داد: موضوع اول اتکا به فرهنگ عاشورا، ظلم ستیزی، حق مداری و ایستادن در مسیر صحیح و تا پای جان برای آرمان‌ها مبارزه کردن بود که امام(ره) این موضوع را با الهام از فرهنگ عاشورا تعقیب می‌کرد و می‌فرمود که هرچه داریم از محرم، صفر، تاسوعا و عاشوراست.

وی افزود: موضوع دیگر مدار رفتار و اقدامات عملی امام(ره) براساس تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) و اجرای عدالت توسط آن حضرت در گستره جهانی بود؛ یعنی امام(ره) با اتکا به حضرت مهدی (عج) تشکیل حکومت داد؛ زیرا حکومت خود را برگرفته از حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) و رسالت حکومت خود را اجرای عدالت می‌دانست.

وی با تاکید بر این‌که «تفسیر اندیشه‌های امام(ره) بدون شناخت فرهنگ مهدویت که تاکید بر اجرای عدالت دارد، امکان پذیر نیست»، گفت: امام(ره) سعی کرد که خود را با این تفسیر نزدیک کند و بیش از همه در تاریخ زندگی‌اش بر حق‌مداری، حق‌محوری، اجرای عدالت و اجرای دستورات خدا صحبت کرده است.

پورمحمدی با اشاره به این‌که «امام (ره) در آن زمان فرمود که نه شرقی نه غربی»، یادآور شد: حالا این موضوع شبحی کمرنگ است که ما به نسل جدیدمان بتوانیم بگوییم نه شرقی نه غربی یعنی چه؟ ولی در این کشاکش و منازعه شرق و غرب و که برای بقا یا باید شرقی بود یا غربی، امام(ره) برای انجام رسالت خود -که اجرای عدالت و حق طلبی بود- بلوک شرق و غرب را خلاف حق می‌دانست و از آن جهت بر روی موضع خود ایستاد و هزینه آن را داد.

وی ادامه داد: در حوزه داخلی نیز امام(ره) از همان ابتدا گفت مردم، هیچ‌گاه نگفت حاکمیت و من. همیشه می‌فرمودند که ما خدمتگزار و خادم مردم هستیم و مردم آقای ما هستند. هیچ وقت در کلام ایشان قیم‌مابی را ندیدیم.

وی افزود: امام(ره) در عمل توجه به مظلومین -به تعبیر خودشان کوخ نشینان- را مدنظر داشتند و می‌فرمودند که من یک موی کوخ‌نشینان را به هزاران کاخ نشین نخواهم داد، عملا این موضوع را ثابت کرد و با تمام وجود در این عرصه تلاش کرد.

وزیر دادگستری با اشاره به این‌که «امام(ره) نسبت به احقاق حقوق مردم حساس بود و اجازه نمی‌داد که حق مردم در جایی ضایع شود»، گفت: یکی از مجاری اصلی احقاق حق قوه قضاییه است که امام(ره) نیز برجسته‌ترین و نزدیکترین یار خود را به ریاست قوه قضاییه انتخاب کرد و برجسته‌ترین چهره های مورد اعتماد خود را در قوه قضاییه گمارد.

وی یادآور شد: شهید بهشتی را به عنوان رییس دیوان عالی کشور و شخص اول برنامه‌ریزی و مدیریت کشور برگزیدند و چهره‌های دیگری مانند آیت‌لله اردبیلی، آیت‌الله قدوسی، آیت‌الله جوادی‌آملی، آیت‌الله ربانی، آیت‌الله مومن، آیت‌الله محمدی گیلانی را در قوه قضاییه قرار دادند. این موضوع اهتمام ایشان را برای احقاق حق مردم نشان می‌دهد.

وی با اشاره به فرمان هشت ماده‌ای امام(ره) و از جایگاه یک شاهد از ان زمان یادآور شد: در یک گزارش قضایی (من آن زمان دادستان انقلاب خراسان بودم) که خدمت امام(ره) ارایه می‌دادم، ایشان نسبت به تعرض به حقوق مردم گله‌مند بودند. من خدمت امام(ره) گفتم که متاسفانه این رویه عمومی شده که ما حقوق خصوصی و احوالات شخصی مردم را در دادسراها رعایت نمی کنیم. امام(ره) از این موضوع ناراحت شدند و چند روز پس از این موضوع - به دلیل رعایت حقوق مردم و حساسیتی که در این امر داشتند و در مقابل ما که جریان انقلابی، رادیکالی و تند و جزو جوانان پرشور و جدی و جسور بودیم- فرمان هشت ماده‌ای را در آذرماه سال 61 صادر کردند.

وزیر دادگستری ادامه داد: زمانی که امام(ره) ملاحظه کردند که شاید در رفتار ما تندروی باشد، تعدادی از همکاران ما را در دادسرا و دادگاه انقلاب برکنار و جابه جا کردند که دو نفر از آن‌ها بعدا شهید شدند؛ البته این افراد چهره‌های جدی و وفادار به انقلاب و امام(ره) بودند ولی امام(ره) آن روش را نمی پسندیدند و دستور دادند که ما باید آن روش را اصلاح کنیم.

وی افزود: برای احقاق حقوق مردم امام (ره) حتی نسبت به یاران وفادار خودشان هم سختگیرانه عمل می‌کردند، به دلیل این‌که حق مهمتر از همه چیز و همه‌کس است و اجرای عدالت بر هر چیز مقدم است.

وی با تاکید بر این‌که «ما نیازمند شناخت فلسفه فکری، سیاسی و رفتار عملی امام(ره) هستیم و باید از آن درس بگیریم»، اظهار کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند که ملاک و شاخص ما امام(ره) است؛ بنابراین ما همه چیزمان امام(ره) است؛ چراکه امام(ره) یک شخصیت زنده، ناظر، پیشتاز و یک شخصیت همه‌جانبه، اسوه و الگو برای همه انسان‌ها اعم از دانشمندان، سیاستمداران، انقلابیون،علما، حوزویان ،مردم و ... است.

پورمحمدی در پایان گفت: ان‌شاءالله بتوانیم قدردان تلاش امام(ره) و ادامه دهنده راه‌شان باشیم وتلاش کنیم آن‌چه که امام(ره) گذاشت را حفظ کرده و آن‌چه که ایشان موفق به اجرایش نشد را عملی کنیم.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس