کد خبر 423908
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰

فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران گفت: نمی‌توانم بگویم فغانی در هفته آخر لیگ اشتباه کرده یا نه اما اجازه نمی‌دهیم حق تیمی ضایع شود.

به گزارش مشرق، رئیس کمیته داوران هرگونه شایعه محرومیت علیرضا فغانی به خاطر شکایت باشگاه تراکتورسازی از قضاوت او در بازی با نفت تهران را تکذیب می‌کند و می‌گوید با این داور طبق آیین‌نامه برخورد خواهد شد. فریدون اصفهانیان گفت که فغانی بهترین داور ایران است و هرگز وصله تبانی به او نمی‌چسبد. با رییس کمیته داوران در مورد اتهام‌هایی که در این روزها به فغانی زده می‌شود و همچنین داوری این فصل لیگ برتر هم صحبت شدیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

بعد از بازی تراکتورسازی و نفت، انتقادها از علیرضا فغانی به اوج رسید و هنوز هم ادامه دارد. کمیته داوران هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده. فکر نمی‌کنید فغانی به عنوان بهترین داور حال حاضر ایران الان نیاز به حمایت شما دارد؟

ما حواس‌مان به داوران‌مان هست و فکر می‌کنم نیازی نباشد که در رسانه‌ها این کار را انجام دهیم. متاسفانه عده‌ای راه اعتراض را گم کرده‌اند و به جای این که شکایت خود را به کمیته داوران بیاورند، می‌روند و در رسانه‌ها اعتراض می‌کنند که این کار درستی نیست. ما حواس‌مان به تمام داورهایی که داریم هست و شما شک نکنید اجازه نمی‌دهیم داوران ما اینقدر راحت نابود شوند. حالا دیگر بحث فغانی هم جداست چون ایشان بهترین داور ایران است و ما باید حمایتش کنیم تا بتواند در جام جهانی حضور داشته باشد. من بار دیگر از باشگاه‌ها می‌خواهم که به جای موضع‌گیری در رسانه‌ها، به کمیته داوران بیایند و با ما صحبت کنند.

ولی این سکوت شما می‌تواند این موضوع را نشان دهد که شما تخلف فغانی را قبول کرده‌اید. الان فغانی تحت شدیدترین فشارهاست و نیاز به حمایت کمیته داوران دارد.

چه حمایتی بالاتر از این که اعضای کمیته داوران و تمام مدیران فدراسیون فوتبال از ایشان حمایت کرده‌اند و این را می‌توانید از خودش هم بپرسید. نیازی نیست که ما در رسانه‌ها در این مورد صحبت کنیم. من فقط این را می‌توانم بگویم که در فدراسیون فوتبال همه پشت فغانی هستند و این را می‌توانید مطمئن باشید. به هرحال اشتباه داوری در همه جا پیش می‌آید و نمی‌شود یک داور را نابود نکرد. من از باشگاه‌ها هم می‌خواهم که همانطور که مربی و بازیکن اشتباه می‌کند، به داوران هم حق بدهند که گاهی اشتباه کنند.

اما سوال اصلی این است که آیا فغانی به خاطر اشتباهانش در بازی تراکتورسازی و نفت از داوری محروم شده؟

اصلا چنین چیزی نیست. البته من این را بگویم که ما با داوران طبق آیین‌نامه برخورد می‌کنیم و قرار نیست هر داوری که اشتباه می‌کند ما او را دار بزنیم. برای کسی که خوب داوری می‌کند سیاست تشویقی داریم و داوری هم که اشتباه می‌کند طبق آیین‌نامه او را تنبیه می‌کنیم نه بیشتر. بازهم تاکید می کنم ماجرای محرومیت فغانی در رسانه‌ها مطرح شده است و ما این موضوع را تایید نمی‌کنیم. متاسفانه عده‌ای می‌خواهند این داور را خراب کنند و این شایعات را مطرح می‌کنند اما ما جلوی حاشیه‌سازان را می‌گیریم.

قبول دارید فغانی در آن بازی اشتباه کرده؟

این سوال را نمی‌توانم جواب بدهم چون معمولا اطلاعات در مورد عملکرد داوران محرمانه است و نمی‌شود در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد. ما نمی‌توانیم این موضوع را رسانه‌ای کنیم. فقط می‌توانم این را بگویم که ما با هیچ داوری تعارف نداریم. از آنها حمایت می‌کنیم و اگر اشباهی کرده باشند طبق آیین‌نامه کمیته داوران با او برخورد خواهیم کرد. حتی اگر فغانی باشد هم این کار را می‌کنیم و تبعیض قائل نمی‌شویم . مطمئن باشید اجازه نمی‌دهیم حق باشگاه تراکتورسازی یا هر باشگاه دیگری ضایع شود. به هرحال ما سعی می‌کنیم اتفاق این بازی را منصفانه قضاوت کنیم و شما ممکن است اثرات رای ما را در فصل آینده ببینید.

در روزهای اخیر صحبت‌هایی مطرح شده که همه فکر کنند فغانی با باشگاه سپاهان تبانی کرده تا این تیم قهرمان لیگ برتر شود. فکر می‌کنید مطرح کردن چنین صحبت‌هایی درست است؟

معلوم است که من این حرف را قبول ندارم. بهتر است کسانی که چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند برای حرف‌های خود دلیل بیاورند تا حداقل بتوانند این صحبت‌ها را در مراجع قانونی ثابت کنند. من فقط این را می‌توانم بگویم که اصلا وصله تبانی به یک داور با کیفیت مثل فغانی نمی‌چسبد و هرگز چنین اتفاقی نیفتاده. فغانی در فینال جام ملت‌های آسیا داوری کرده و هرگز اعتبار خود را خراب نمی‌کند. ما باید از این داور خوب کشورمان حمایت کنیم نه این که او را با ا نتقادهای شدید نابود کنیم.

از عملکرد محسن ترکی در فینال جام حذفی راضی بودید؟

اول این را باید بگویم که ترکی یکی از بهترین و با تجربه‌ترین داوران ایران است و انتخابش انتخاب درستی بود. حالا شاید او مدتی از داوری دور بوده باشد ولی به هرحال همیشه در کیفیت بالا قضاوت کرده است. ضمن این که از نظر من قضاوتش هم در بازی نفت و ذوب آهن مشکل خاصی نداشت و توانست از ما نمره قبولی بگیرد. ما بسیار از قضاوت او راضی هستیم و برای این که مطمئن شویم، شاید بهتر باشد فیلم بازی را دوباره ببینیم تا نظرمان کارشناسی‌تر باشد.

ولی یحیی گل‌محمدی، سرمربی ذوب‌آهن در نیمه اول چند بار به عملکرد داور اعتراض کرد و به نظر می‌رسید از سوت‌های او راضی نبود.

به هرحال در شرایط بازی حساسی مثل فینال جام حذفی، همیشه حساسیت‌هایی وجود دارد و این مساله طبیعی است. شاید گل‌محمدی هم تحت فشار این بازی حساس کمی عصبانی به نظر رسیده ولی دیدید که بعد از بازی هم کاملا از عملکرد داوری راضی بود. البته بازهم می‌گویم که بعد از بازبینی فیلم، کمیته داوران به ترکی نمره می‌دهد.

فصل هم تمام شد. داوری‌ها چطور بود؟

نمی‌شود گفت اشتباهات داوری وجود نداشته و این اصلا حرف درستی نیست. به هرحال داوری بی‌اشتباه در هیچ لیگی وجود ندارد ولی من فکر می‌کنم کارشناسان داوری هم اذعان می‌کنند که داوری‌ها نسبت به گذشته کم اشتباه‌تر شده بود. ما داوران جوانی هم به لیگ معرفی کردیم که فکر می‌کنم این دستاورد بزرگی برای داوری کشور است.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    حق تراكتور !
  • تراکتور ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    فغانی زحمات یک ساله تراختور را به باد داد برای سپاهان کار کرد فدراسیون فوتبال اصفهان
  • محتشم ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    اگر فغانی بهترین داور ایران پس باید به حال این فوتبال نا لید
  • سعيد عبوسي ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    0 0
    اصلا فرضو بزاريم بر اينكه فغاني رو ممنوع الكار كنن به ما تراكتوريا چي ميرسه
  • همشهري ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    0 0
    وقتي نظر را خودت انتخاب ميكني ديگر نظر شما براي چيست .مردم را سر كار نگذار.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس