بعد از آنكه حجت‌الاسلام سيد‌حسن خميني در ديدار كاركنان وزارت ارشاد و برخي از هنرمندان با وي، از علي جنتي با عنوان وزير مظلوم نام برد، سخنگوي وزارت ارشاد نيز در سخناني دلايل مظلوم خوانده شدن وزير را بر‌شمرد.

به گزارش مشرق، بعد از آنكه حجت‌الاسلام سيد‌حسن خميني در ديدار كاركنان وزارت ارشاد و برخي از هنرمندان با وي، از علي جنتي با عنوان وزير مظلوم نام برد، سخنگوي وزارت ارشاد نيز در سخناني دلايل مظلوم خوانده شدن وزير را بر‌شمرد.

روز يك‌شنبه وزير ارشاد به همراه معاونان و مديران ارشاد و گروهي از هنرمندان در آستانه سالروز رحلت امام خميني(ره) به جماران رفتند و با حجت‌الاسلام سيد‌حسن خميني نيز ديدار داشتند. در اين ديدار نوه امام خميني از علي جنتي با عنوان وزير مظلوم نام برد؛ عنواني كه باعث شد سخنگوي وزارت ارشاد در جلسه مطبوعاتي هفتگي خود درباره چرايي مظلوم بودن جنتي مورد سؤال قرار گيرد. نوش‌آبادي در پاسخ به پرسشي درباره سخنان سيدحسن خميني كه جنتي را وزير مظلوم ارشاد دانست، گفت: فكر مي‌كنم ايشان اين سخنان را براساس هجمه‌هايي كه عليه وزارت ارشاد شده، مطرح كرده است. بعضي‌ها شبهاتي را مطرح مي‌كنند كه با وجود پاسخگويي به آنها همچنان تعبير درستي صورت نمي‌گيرد. آقاي جنتي وزيري خوش‌نام و خوش‌سابقه است، اما ابعاد شخصيتي‌اش براي خيلي‌ها روشن نيست و چهره ايشان به درستي معرفي نشده است.

وي افزود: اينها نكاتي است كه آيندگان بهتر درباره‌اش قضاوت مي‌كنند. در اين مدت، اميد و اعتماد نسبت به وزارت ارشاد بيشتر شد و شاهد علاقه‌مندي نسل جوان براي حضور در عرصه فرهنگي كشور بوديم. اينها چيزهايي است كه در همين يكي دو سال اخير به‌وجود آمد.

   انتقاد‌ها به معناي هجمه است؟!

اهميت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به دليل گستردگي فعاليت‌ها و ارتباط مستقيمي كه با تمام اقشار جامعه دارد، آنقدر بالا است كه بنيانگذار انقلاب اسلامي در وصيتنامه سياسي- عبادي خود پيش از پرداختن به مسائل دفاعي كشور جايگاه و اهميت وزارت ارشاد را يادآور مي‌شوند.

امام خميني (ره) در اين وصيتنامه، خطاب به وزارت ارشاد تأكيد مي‌كنند: «وصيت اينجانب به وزارت ارشاد در همة اعصار خصوصاً عصر حاضر كه ويژگي خاصي دارد، آن است كه براي تبليغ حق مقابل باطل و ارائه چهره حقيقي جمهوري اسلامي كوشش كنند. ما اكنون دراين زمان كه دست ابرقدرت‌ها را از كشور خود كوتاه كرديم، مورد تهاجم تبليغاتي تمام رسانه‌هاي گروهي وابسته به قدرت‌هاي بزرگ هستيم. چه دروغ‌ها و تهمت‌ها كه گويندگان و نويسندگان وابسته به ابرقدرت‌ها به اين جمهوري اسلامي نوپا نزده و نمي‌زنند».

حال كه امام خميني(ره) وظيفه وزارت ارشاد را مشخص كرده‌اند، درخواست از وزراي ارشاد براي متعهد و عامل بودن به آنچه بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نهاده شده است، وظيفه‌اي عمومي به شمار مي‌رود. بسياري از نقد‌هايي كه به عملكرد وزراي ارشاد در دولت‌هاي گذشته و كابينه فعلي وارد است، بر اساس خواسته‌هاي بحقي است كه دولتمردان موظف به اجراي آن هستند. لذا در وهله اول اگر وزير ارشاد به خاطر انجام بهتر وظايف خود مورد سؤال قرار بگيرد يا از كاستي‌هاي وزارتخانه تحت امر وي انتقاد مي‌شود نبايد آن را به عنوان ظلم قلمداد كرد بلكه نصيحت دلسوزانه و از سر خيرخواهي است.

اما چرا بايد به وزير ارشاد ظلم شود؟! مسلماً مظلوم خوانده شدن علي جنتي از سوي حجت‌الاسلام حسن خميني بدون پشتوانه علمي و عيني نيست و وزير به علت يا عللي مورد ظلم واقع شده است. شايد هم بنا به گفته سخنگوي وزارت ارشاد، مظلوميت نه تنها وزير بلكه كل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را در‌برگرفته است.

به نظر مي‌رسد يكي از عواملي كه باعث شده از علي جنتي به عنوان وزير مظلوم نام برده شود اين است كه بسياري از كم و كاستي‌ها يا اشتباهات فاحشي كه در حوزه فرهنگ رخ مي‌دهد به پاي وزير نوشته مي‌شود. در اينجا نيز آيا خود وزير به دليل چينش اشتباه مديران خود مقصر نيست؟! اگر مديران ارشد و مياني وزارتخانه بر حيطه فعاليت خود نظارتي متعهدانه داشته و بر مدار قانون و اصل دفاع از اصول انقلاب كه مورد تأكيد بنيانگذار انقلاب اسلامي نيز هست، تكيه كنند، وزير هيچگاه با انتقاد روبه‌رو خواهد شد؟! چه برسد به اينكه مورد ظلم نيز قرار گيرد!
در اين مطلب قصد بيان نمونه‌هايي از آنچه باعث شده مردم متدين و انقلابي از عملكرد وزارت ارشاد انتقاد كنند را نداريم. اما چرا بايد در زماني كه وزير مدعي است كه نظرات امام راحل و رهبر انقلاب را در حوزه فرهنگ مد نظر داشته است، مقام معظم رهبري در چند مورد از جمله طي بازديد از نمايشگاه كتاب، از وضعيت فرهنگ گلايه كنند و مراجع تقليد نيز از برخي اظهارات و اتفاقات ابراز نگراني نمايند؟!

آنچه نبايد فراموش كرد اين است كه مهم‌تر از مظلوم واقع شدن وزير ارشاد، مظلوميتي است كه فرهنگ و هنر كشور دچار آن شده‌اند؛ مظلوميتي برخاسته از اقدامات غير‌قانوني كساني كه به نام هنر و هنرمند، تيشه بر ريشه دستاورد‌هاي فرهنگي و معنوي انقلاب زده و باورهاي ديني و مذهب جامعه را هدف نيات سوء خود قرار مي‌دهند. مظلوميت واقعي جايي است كه فرهنگ قرباني مطامع سياسي شده و از آن به عنوان پله ترقي سياسي سوء‌استفاده شود.
منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس