زنجیره‌ای‌ها روز گذشته با تیتر کردن نقل قول دروغ نسبت به وزیر اطلاعات، نشان دادند برای پیش برد اهداف سیاسی و حزبی خود، با امنیت کشور هم بازی می‌کنند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به استقبال سخنان علی لاریجانی پیرامون امکان ردصلاحیت برخی از نامزدها رفتند و از سوی دیگر گروه احزاب روزنامه اعتماد در گزارشی به ظهور ائتلاف تازه در میان اصولگرایان پرداخته است و مدعی آن است که این ائتلاف پایدار به رهبری حجت الاسلام ناطق نوری و مدیریت علی لاریجانی و رایزنی محمدرضا باهنر در سپهر سیاست کشور ظهور می‌کند؛ این درحالی است که گروه احزاب روزنامه اعتماد بارها از اختلاف شدید و شکاف سیاسی میان علی لاریجانی و محمدرضا باهنر خبر داده بود.

تکذیب دروغ اصلاح‌طلبان نسبت به وزیر اطلاعات/ کلیدهای روحانی ناقص است/ تلاش برای یکی نشان دادن ناطق با لاریجانی و باهنرروزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری دوشنبه را با تیترهای «جلسات سخنرانی‌های قانونی نباید بهم بخورد» و «انقلاب اسلامی هنر بزرگ امام (ره) بود» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· طرح دوفوریتی افزایش یارانه نقدی

یارانه‌های نقدی به عنوان مهم‌ترین مؤلفه اقتصادی در افکار عمومی شناخته می‌شود؛ تناقض‌های گفتاری دولتی‌ها پیرامون حذف و یا عدم حذف یارانه برخی از شهروندان سبب نگرانی فراوانی در افکار عمومی شده است.

روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود خبر از طرح دوفوریتی افزایش یارانه نقدی داده است و در همین راستا نوشت «یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که طرحی را با امضای 177 نماینده و با قید دو فوریت در هفته آینده تقدیم هیأت رئیسه مجلس خواهد کرد که براساس آن افرادی که نیازمند تأمین معیشت هستند یارانه نقدی بیشتری دریافت می‌کنند. به گزارش ایسنا: حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار کرد: این طرح که 8 ماده دارد برای این است که بتوانیم فقر مطلق را ریشه کن کنیم و جامعه هدفی را پیدا کنیم که به نان شب محتاج است و شب گرسنه می‌خوابد و ما با حداقلی که برایش تأمین می‌کنیم شرایطی را فراهم کنیم که از فقر رهایی یابد. نماینده شاهین‌شهر با بیان این‌که این افراد حدوداً ‌6 میلیون نفر تخمین زده می‌شوند، درباره منبع تأمین اعتبار این طرح خاطرنشان کرد: ما پیش‌بینی کرده‌ایم این رقم که حدوداً در سال، 6000 میلیارد تومان می‌شود از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری تأمین و پرداخت شود. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ادامه داد: ما در این طرح، عدد مشخصی برای پرداختی به افراد نیازمند تعیین نکرده‌ایم بلکه نسبتی مشخص شده مثلاً این‌که هر خانواده یک نفره 20 درصد کل حقوق حداقلی یک کارگر برابر قانون کار را دریافت کند، یک خانواده دو نفره 30 درصد، خانواده سه نفره 40 درصد، خانواده چهارنفره 50 درصد وبه ازای هر فرزند 10 درصد به این رقم اضافه شود که اگر بر اساس دستمزد امسال کارگران محاسبه کنیم یک خانواده چهارنفره با احتساب یارانه و دریافتی از دستگاه‌های حمایتی 591 هزار تومان دریافت خواهد کرد.»

تکذیب دروغ اصلاح‌طلبان نسبت به وزیر اطلاعات/ کلیدهای روحانی ناقص است/ تلاش برای یکی نشان دادن ناطق با لاریجانی و باهنرروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار دوشنبه را به تیترهای «واکنش چهره‌ها به فضای بی‌نشاط سیاسی» و «ایران مصمم به ادامه مذاکرات است» اختصاص داد.

· همه کلیدها دست روحانی نیست

مصطفی داننده در یادداشتی در صفحه سیاسی روزنامه ابتکار به شدت نسبت به فعالیت برخی از اصلاح‌طلبان در نقد حجت‌الاسلام روحانی انتقاد کرد؛ وی این رفتارها را تعبیر به «عبور از روحانی» کرد و به تطبیق میان این اندیشه در دوران سیطره اصلاحات بر قوه مجریه پرداخت؛ وی خاطر نشان کرد اگر روحانی بر مسند ریاست جمهوری قرار نداشت، در مقطع فعلی اصلاح‌طلبان در گوشه عزلت بودند و در همین راستا نوشت «این افراد معتقد هستند که ما روحانی را رئیس جمهورکردیم و اگر ما نبودیم او به پاستور نمی‌رسید. سخنانی که به نظر می‌رسد برای امتیاز گرفتن از روحانی زده می‌شود و این درحالی است که این افراد به این نکته توجه نمی‌کنند که اگر روحانی نبود آن‌ها هنوز در گوشه عزلت سیاسی قرار داشتند. این جریان خود به خوبی می‌داند که عارف، کاریزما و مقبولیت روحانی را نداشت و نمی‌توانست آن شوری که «شیخ دیپلمات» ایجاد کرد، ایجاد کند. پس روحانی و اصلاح طلبان به یک اندازه حق گردن یک دیگر دارند. اصلاح طلبان کمک کردند روحانی به قدرت برسد و روحانی نیز کمک کرد که اصلاح طلبان بعد از 4 سال عزلت نشینی کامل بازهم به صحنه سیاسی بازگردند. امروز حضور گسترده چپ گرایان در همایش‌ها و دانشگاه‌های گوناگون، بیان اندیشه و نظرات، فکر کردن و برنامه ریزی کردن برای رسیدن به کرسی‌های سبز رنگ پارلمان همه حکایت از حضور روحانی در رأس قوه مجریه است.

اگر روحانی، رئیس جمهور نبود امروز هیچ اصلاح طلبی قدرت مانورهایی این چنین را در کشور نداشت. این روزها وقتی سعید حجاریان، عبدی به دانشگاه تهران می‌روند و در جشن دانشجویان برای سالگرد دوم خرداد حضور دارند یعنی روحانی توانسته است فضا را برای فعالیت اصلاح طلبان باز کند. هنوز برخی از اصلاح طلبان این معنا را درک نکرده‌اند و همچنان در فضای فانتزی خود سیر می‌کنند. فضایی که باعث شود دولت اصلاحات به دلیل تندروی این افراد، دو دستی تقدیم رقیب شود و یک رادیکال جریان راست به صندلی ریاست جمهوری تکیه بزند. در حالی که دولت درگیر مذاکرات هسته‌ای است این افراد با ارائه درخواست‌ها نامتعارف از روحانی، زمین بازی دولت در سیاست داخلی را تنگ می‌کنند و زمینه را برای حمله دلواپسان به روحانی فراهم می‌کنند. این افراد به مثابه کسانی هستند که به جای اینکه یار دولت باشند، بار دولت هستند. دولت روحانی تا همینجای کار نیز در سیاست داخلی با توجه به فشارهای فراوان بسیار موفق عمل کرده است و نمی‌شود بیش از این نیز از دولت انتظار داشت. مسئله‌ای که بسیاری دوست ندارند به آن توجه کنند این معناست که همه کلیدهای کشور در دستان روحانی نیست و اعصای اعجاز ندارد.»

تکذیب دروغ اصلاح‌طلبان نسبت به وزیر اطلاعات/ کلیدهای روحانی ناقص است/ تلاش برای یکی نشان دادن ناطق با لاریجانی و باهنرروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «کاندیداها نباید تهدید شوند» و «اعتراض و تهدید» اختصاص داده است.

· رهبری ناطق و مدیریت لاریجانی با رایزنی باهنر

گروه احزاب روزنامه اعتماد در گزارشی به ظهور ائتلاف تازه در میان اصولگرایان پرداخته است و مدعی آن است که این ائتلاف پایدار به رهبری حجت الاسلام ناطق نوری و مدیریت علی لاریجانی و رایزنی محمدرضا باهنر در سپهر سیاست کشور ظهور می‌کند؛ این درحالی است که گروه احزاب روزنامه اعتماد بارها از اختلاف شدید و شکاف سیاسی میان علی لاریجانی و محمدرضا باهنر خبر داده بود.

گروه احزاب روزنامه اعتماد پیرامون رهبری ناطق نوری در این ائتلاف نوظهور نوشت«ناطق اگرچه مخالفان جدی دارد اما به همان نسبت در میان تئوریسین‌ها و پراگماتیست‌های اصولگرا طرفداران پروپاقرصی دارد. از امیرمحبیان در مقام تئوری‌پرداز تا علی لاریجانی و این اواخر محمدرضا باهنر در جایگاه مردان عملیاتی اصولگرا او حامیانی دارد که هر کدام می‌توانند با یک حرکت کل بازی را تغییر دهند. در تمام سال‌های گوشه‌نشینی ناطق علی لاریجانی هرگز رابطه خود را با او قطع نکرده و حتی تلاش کرد این رابطه را روز به روز بهبود بخشد. سیاستمدار مازندرانی می‌داند که شرط بقایش در مجلسی غیراصولگرا استفاده از تمام ظرفیت‌هاست؛ ظرفیت‌هایی که حرفشان در میان اصلاح‌طلبان هم خریدار داشته باشد و بتوانند کرسی ریاست مجلس را همچنان در اختیار اصولگرایان قرار دهند.

به همین دلیل لاریجانی هربار که با نام ناطق مواجه شده زبان جز به تحسین او باز نکرد و حتی در اندک فرصت‌هایی نظیر همایش نقش پژوهش در قانونگذاری لوح تقدیر هم تقدیم او کرد تا نشان دهد اگر برای لاریجانی متحدانی متصور باشند حتماً یکی از مهم‌ترین آن‌ها ناطق نوری است. اما موافقان و متحدان احتمالی ناطق نوری تنها به جریان‌های سیاسی رسمی اصولگرایان محدود نمی‌شود. او در میان طیفی از اصولگرایان بدون عقبه سازمانی نیز جایگاه درخور توجهی دارد. علی‌اکبر ولایتی یکی از همین چهره‌ها و بلکه مهم‌ترین آن‌هاست. او که طی روزهای گذشته با انتشار نامه بی‌پاسخ آیت‌الله مهدوی کنی در سال ۹۲ برای کناره‌گیری از انتخابات بار دیگر در عرصه داخلی و عمومی سیاسی نامش سرزبان‌ها افتاده می‌تواند یکی از بازوهای این شیخ اصولگرا باشد.»

گروه احزاب روزنامه اعتماد در انتهای گزارش تحلیلی خود به سناریوهای پیشروی اصولگرایان با ظهور این ائتلاف پرداخت و نوشت «اگر این اتفاق رخ دهد شکافی که موتلفه می‌خواست با پل زدن میان پایداری‌ها و جامعتین پرک‌اند عمیق‌تر می‌شود و در عوض پایداری را به سمت ائتلاف با احمدی‌نژادی‌ها سوق می‌دهد. واضح است که جمع شدن یک جای ناطق و پایداری‌ها نه ممکن است و نه تمایلی برایش وجود دارد. حالا اصولگرایان هستند که باید میان دو گزینه موجود دست به انتخاب بزنند: اول؛ ائتلافی نیم‌بند و تضمین نشده با پایداری و از دست دادن لاریجانی، ناطق و جمع کثیری از معتدلین و دوم ائتلاف با ناطق نوری و طرد تندروها به نفع شکل‌گیری مجلسی با اولویت منافع ملی. نتیجه هر کدام از این ائتلاف‌ها آنقدرها دور از ذهن نیست که انتخاب یک راه از میان این دو کار سختی باشد به شرطی که ناطق، خلعت رهبری جناح راست را با جبه سکوت و کناره‌گیری خود تعویض کند.»

تکذیب دروغ اصلاح‌طلبان نسبت به وزیر اطلاعات/ کلیدهای روحانی ناقص است/ تلاش برای یکی نشان دادن ناطق با لاریجانی و باهنرروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «نامزدها نباید تهدید شوند» و «امضای مجوز ورود زنان به سالن‌های ورزشی» اختصاص داد.

· ناکامی کارشکنان

برگزاری مراسم «سالگرد سیاسی» دلواپسی روزنامه شرق را برانگیخته است؛ مدعی هستند کارشکنی‌های برای عدم برگزاری سالگرد آیت‌الله طاهری در اصفهان در حال رخ دادن هست و آن را مرتبط به لغو جلساتی مانند سخنرانی علی مطهری می‌کنند.

گروه سیاسی روزنامه شرق در روایت برگزاری سالگرد آیت‌الله طاهری با سخنرانی یکی از فعالان اصلاح‌طلب نوشت «فردا قرار است دومین سالگرد درگذشت مرحوم آیت‌الله طاهری، اولین امام‌جمعه شهر اصفهان، در مسجد اعظم حسین‌آباد این شهر برگزار شود. مراسمی که از همین حالا کارشکنی‌ها برای برگزاری آن آغاز شده است؛ به‌طوری‌که فرزند آیت‌الله به «ایلنا» گفته باوجود توافق شفاهی با شهرداری اصفهان برای نصب بنرهای این مراسم، اما برخی مأموران منتسب به شهرداری اقدام به جمع‌آوری این بنرها کرده‌اند. حجت‌الاسلام محمدحسن طاهری در توضیح بیشتر به «شرق» گفت: «اگرچه این بنرها مجدداً نصب شدند، اما علت جمع‌آوری آن از سوی نیروهای منتسب به شهرداری این بود که آن‌ها گمان کرده بودند این مراسم صرفاً سخنرانی با محوریت عبدالواحد موسوی‌لاری است». این درحالی است که برگزاری اولین سالگرد درگذشت امام جمعه اصفهان هم بدون حاشیه نبود؛ اولین سالگرد آیت‌الله طاهری در حالی در گلستان شهدای این شهر و با حضور مقامات رسمی و فعالان اصلاح‌طلب و اصولگرا برگزار شد که در واپسین دقایق آن عده‌ای به خاطر شعارهایی که دادند بازداشت و البته بعد از اندک زمانی آزاد شدند. اما فردای روز سالگرد، سنگ قبر آیت‌الله را رنگ‌پاشی کرده بودند. همچنین به‌گفته محمدحسن طاهری، فرزند آیت‌الله، قرار بود آیت‌الله هاشمی هم برای این مراسم حضور داشته باشد که سفر او به دلیل برخی کارشکنی‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود. اگرچه بعداً منتسبان به آیت‌الله هاشمی اساساً سفر او به اصفهان را رد کردند.»

تکذیب دروغ اصلاح‌طلبان نسبت به وزیر اطلاعات/ کلیدهای روحانی ناقص است/ تلاش برای یکی نشان دادن ناطق با لاریجانی و باهنرروزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «لغو سخنرانی؛ استیضاح وزیر کشو» و «سکوت قبرستانی بر ما حاکم نشود» اختصاص داد.

· نگرانی‌های یهویی کیهان

روزنامه آرمان‌امروز نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به خانواده آقای هاشمی رفسنجانی دوگانه تقابلی خود را در فضای مطبوعاتی روزنامه کیهان می‌داند و در برابر سرمقاله‌ها و گزارش‌های این روزنامه واکنش شدیدی می‌دهد.

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در نقد سرمقاله حسین شریعتمداری نوشت «در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «توصیه رهبر معظم انقلاب به دولت درباره شنیدن نظر منتقدان، فقط یک نصیحت نیست، بلکه توصیه حضرت ایشان یک دستورالعمل است که دولت و شخص رئیس‌جمهور هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ شرعی موظف به اجرای آن هستند.» در ادامه این یادداشت نویسنده سخنان مقام معظم رهبری را به میان آورده است که «همدلی لازم است، همدلی را باید به وجود آورد، همدلی را باید رشد داد. این توصیه من به همه است. الان فرصت خوبی است برای همدلی؛ یک عده‌ای مخالف‌اند، یک عده‌ای اعتراض دارند؛ خیلی خب، مسئولین ما که مردمان صادقی هستند، مردمان علاقه‌مند به منافع ملی‌اند، بسیار خب، یک جمعی از مخالفان را - از آن افرادی که شاخص‌اند- دعوت کنند، حرف‌های آن‌ها را بشنوند، ای بسا در حرف‌های آن‌ها یک نکته‌ای باشد که این نکته را اگر رعایت کنند، کارشان بهتر پیش برود؛ اگر چنانچه نکته‌ای هم نبود، آن‌ها را قانع کنند؛ این می‌شود همدلی؛ این می‌شود یکسان‌سازی دل‌ها و احساس‌ها» ابتدا باید بین انتقاد و تخریب و توهین تمایز قائل شد و سپس جملات مقام معظم رهبری را پیش رو گذاشت و عینک بدبینی را از چشم برداشت و آنگاه به نقد دولت پرداخت. با این روش بعید است شخصی همچون حسن روحانی مخالف باشد. از شما چه پنهان همه می‌دانند شیوه شما در انتقاد به چه صورت است که حتی فریاد محسن رضایی را هم بلند می‌کند و مجبور می‌شوید فردا از او عذر خواهی کنید اما به قول آقای روحانی دیوار دولت کوتاه‌تر است و خیلی راحت وارد آن می‌شوند و به اسم انتقاد، علناً تخریب و گاه توهین می‌کنند.»

تکذیب دروغ اصلاح‌طلبان نسبت به وزیر اطلاعات/ کلیدهای روحانی ناقص است/ تلاش برای یکی نشان دادن ناطق با لاریجانی و باهنرروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «دادگاه‌های ویژه برای مؤسسات مالی غیر مجاز» و «نامزدها نباید تهدید به رد صلاحیت شوند» اختصاص داد.

· تکذیب نقل قول اصلاح‌طلبان از وزیر اطلاعات

دیروز روزنامه اصلاح‌طلب شرق خبری از حجت‌الاسلام علوی با تیتر «تلاش برای تغییر وزیر اطلاعات» منتشر کرد و همچنین برخی از رسانه‌ها نقل قول های را به آقای علوی منتسب کردند که با واکنش تند وزارت اطلاعات همراه شد؛ روزنامه دولتی ایران در همین راستا نوشت «وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای نقل قول برخی رسانه‌ها از حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی مبنی بر اینکه «برخی از مجموعه‌ها که دستی بر انتخابات دارند، به دنبال جایگزینی برای وزیر اطلاعات هستند» را تکذیب کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات، در این اطلاعیه آمده است: روز گذشته در برخی از سایت‌های خبری، مطلبی به نقل از وزیر محترم اطلاعات در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور به این مضمون نقل شده است که به آگاهی می‌رساند، نقل قول مزبور کذب محض است و وزیر محترم اطلاعات چنین مطلبی را در سخنرانی خود بیان نکرده است. این اطلاعیه می‌افزاید: این‌گونه اطلاع‌رسانی‌ها در سالی که همه مردم عزیز و مسئولان محترم تلاش می‌کنند اقتدار عمومی کشور را در برگزاری انتخابات پرشکوه به نمایش گذارند و در سالی که مزین به نام همدلی و همزبانی شده است، زیبنده فضای رسانه‌ای کشور نیست. وزارت اطلاعات در این اطلاعیه از دست‌اندرکاران سایت‌های خبری و رسانه‌های ارتباط جمعی، درخواست کرد نسبت به اصل مقدس «امانتداری» در نقل قول‌ها و درج اخبار توجه شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس