کد خبر 422920
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۰

این روزها اگر راهتان به حرم مطهر امام خمینی(ره) افتاده باشد حتما خواهید دید که دیگر از آن مرقد امام مستضعفین و پابرهنگان خبری نیست بلکه با قصری باشکوه روبه رو می‌شوید که نمی‌تواند نماد امام مبارز و مخالف کاخ‌نشین‌ها باشد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در یادداشتی به انتقاد از ساخت و سازهای تجملی مرقد حضرت امام (ره) پرداخت و نوشت:
«آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئيس جمهور ما خدای نخواسته از آن خوی کوخ‌نشینی بیرون برود و به کاخ‌نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌شود. آن روزی که مجلسیان خوی کاخ‌نشینی پیدا کنند- خدای نخواسته- و از این خوی ارزنده کوخ‌نشینی بیرون بروند، آن روز است که برای این کشور باید فاتحه بخوانیم... ما از این کاخ‌نشین‌ها خیلی صدمه خورده‌ایم...»(صحیفه امام، جلد 17 ص 371 تا 384)
این روزها اگر راهتان به حرم مطهر امام خمینی(ره) افتاده باشد حتما خواهید دید که دیگر از آن مرقد امام مستضعفین و پابرهنگان خبری نیست بلکه با قصری باشکوه روبه رو می‌شوید که نمی‌تواند نماد امام مبارز و مخالف کاخ‌نشین‌ها باشد.
و دیگر از آن مرقد زیبای امام که آجر آجرش با اشک و ماتم و اوج خلوص نیت مهندسان و معماران و کارگران و نجاران و آهنگران و... ساخته شده خبری نیست!
جالب است که گفته می‌شود بانیان امر برای توجیه این مسئله مدعی شده‌اند که با نگاه به پانصد سال آینده! دست به ساختن چنین قصر باشکوهی زده‌اند!
حال جای این سؤال اساسی باقی است که حضرات دست‌اندرکار چگونه پانصد سال آینده را پیش‌بینی کرده‌اند و این شیوه آینده‌نگری، آن هم در حد پانصد سال! چگونه قابل تصور است؟! و از همه مهم‌تر نگاه بیرونی و خصوصا دشمنان اسلام و انقلاب به ساخت چنین قصر باشکوهی به نام امام مستضعفین و پابرهنگان چگونه خواهد بود؟ دشمنان قسم خورده‌ای که از کاه کوهی می‌سازند درباره این همه هزینه برای ساخت حرم امامی که نماد مبارزه با کاخ‌نشینی بود چه خواهند گفت؟!
اما سوای معماری کاخ‌گونه و شیوه و آیین زیارت امام بزرگوار، وقتی شما خاطرات آقای هاشمی، معماری جدید مرقد امام راحل و برخی مسائل دیگر را کنار هم قرار می‌دهید به پازلی دست پیدا می‌کنید که گویی می‌خواهد چهره‌ای جدید از امام مستضعفین را به نمایش بگذارند چهره‌ای که در سیاست و دیانت و ظلم‌ستیزی و مبارزه با استکبار با آنچه امام راحلمان«ره» بود فاصله دارد.
اگر صریح‌تر بگوییم، دیگر نه در سایت جماران نیوز می‌شود امام خوبی‌ها را به خوبی شناخت و نه در مرقد ایشان، که با معماری کاخ‌گونه قصر پادشاهان را تداعی می‌کند! بلکه باید امام را از شیوه های دیگری شناخت و زیارت کرد.
حال در کنار موارد گفته شده می‌ماند این نکته بسیار مهم و حساس که به راستی، من نوعی چگونه باید برای فرزند خردسالم امام مستضعفین و دشمن استکبار را تعریف کنیم؟!
اگر او را به سایت جماران نیوز رهنمون سازم و یا او را به مرقد جدید ایشان ببرم نه تنها به شناخت حقیقی از امام راحل نخواهد رسید بلکه با امامی کاملا جدید و به دور از آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی رو به رو خواهد شد که هیچ سنخیتی با امام حقیقی خودمان که با ساده زیستی و ایمانی راسخ دنیا را تکان داد، ندارد.
برای شناخت امام استکبارستیز و حامی مستضعفان باید فرزندان خردسالمان را با عکس مجاهد شهیدی آشنا کنیم که در عین حالی که مورد اصابت گلوله دشمن بعثی قرار گرفته اما عکس امام راحل را با افتخار بر روی سینه و قلبش چسبانده است.
باید برای شناخت امام مهربانی‌ها به نونهالان و خردسالان، به فیلم‌های روایت فتح شهید والا مقام آوینی استناد کنیم که در گفت‌وگو با رزمندگان اسلام، عشق به امام و آمادگی برای جانفشانی برای چنین امامی در لحظه لحظه روحیه خندان و شاداب آنان موج می‌زند.
آری باید عکس لبخند امام عزیز را در سیاه چادرهای عشایر فقیر و فراموش شده به فرزندم نشان بدهم که با افتخار و در عین فقر و نداری اما با عشق و ارادتی مثال زدنی عکس امام را بر گوشه‌ای از سیاه چادر خود نصب کرده است، والا با این مرقد امروزی، هیچ‌گاه فرزندانمان امام حقیقی را نخواهند شناخت.
دیگر باید برای شناخت حقیقی امام ضداستکبار به قاب عکس مجاهدان شهید لبنانی و فلسطینی استناد کنیم که ساده زیستی امام خوبی‌ها را سرلوحه زندگی و عمل خود و خانواده‌هایشان قرار داده‌اند.
باید امام را از چشمان خیره شده آن سیاه پوست آفریقایی و آن تازه مسلمان شده اروپایی و آمریکایی به فرزندانمان معرفی کنیم تا راه را به بیراهه نروند و تصور نکنند امام مستضعفین و پابرهنگان با ساخت چنین معماری کاخ‌گونه‌ای موافق بود، و به راستی اگر امروز امام در بین ما بود درباره این مرقد و نوع معماری پانصد ساله چه قضاوتی می‌کرد و با بانیان این امر چه برخوردی می‌کرد؟!
بر همین اساس وظیفه ما به عنوان والدین فرزندانی که امام را ندیدند و به درک مقام والای آن بزرگوار نرسیدند این است که برایشان درس امام‌شناسی حقیقی بگذاریم و مخصوصاً با استناد به سیره و مواضع و عملکرد آن بزرگوار به فرزندانمان گوشزد کنیم که زرق و برق هرگز به ساحت امام راحلمان«ره» راه نیافته بود. تا آنان نیز از ژرفای دل فریاد برآورند روح منی خمینی، بت‌شکنی خمینی...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 118
  • در انتظار بررسی: 22
  • غیر قابل انتشار: 63
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    8 1
    به نظر بنده هم این پروژه واقعا مشکوک است که حکایت از یک طرح برنامه ریزی شده برای تغییر ماهیتی مفهوم نظام اسلامی ما دارد. این کلام را حتما شنیده اید که این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخت شده نیست، حال اگر قرار باشد شناسنامه این انقلاب عوض شوذ و تصویری جدید از امام عزیزمان به دنیا معرفی شود واقعا چه مفهومی از نظام اسلامی ما باقی می ماند. دوستان واقعا باید از خواب گران بیدار شویم، دشمنان داخلی و خارجی پروژه های شومی برای نظاممان در حال اجرا دارند... حیف که ما مستضعفان تریبون نداریم...
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 1
      حتما آمریکا و استکبار در این کار دست دارن. اسرائیل و گروهای معاند
  • ایمان ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    11 2
    یادش بخیر اون وقتا که با خانواده میرفتیم حرم امام روی سنگاش سکه قل میدادیم و سر میخوردیم و کلی ذوق میکردیم اما حالا که بزرگ شدم وقتی اون عکسای. حرم جدیدو دیدم اصلا اون صفای قدیم دیگه یه ذره هم توش نیست و پیش خودم گفتم حتما برم این کاخ جدیدرو ببینم آخه از سعد آباد خیلی قشنگتر درستش کردن.یه سور به کاخ شاه زدن .
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    8 3
    دشمنان عنود و معاندان لدود اقلاب اسلامی بدانند که از این همه توطئه و تلبیس و دسیسه چینی طرفی نمی بندند و محال و ممتنع است که بتوانندشخصیت امام راحل را تحریف کنند و کسانی که این همه پول را صرف این ساخت و سازهای مذبوحانه کرده اند بدانند که فردا این پول ها را داغ میکنند و پهلو و نشیمن گاه و پشت تتان را داغ میکنند
  • عرفان ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    4 1
    خدا رحمت کند امام و رهبر فقید ما رو تا زمانی که زنده بودند کسی جرات نداشت به ایشان رفاه توصیه کنند حالا که به رحمت خدا رفتند جرات کردن برای ایشون قصر بسازند. اگر مطلع می شدند حتما وصیت میکردند که از منزل ایشان هم ساده تر باشد.
  • مهدی مرادیفر ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 1
    به الله سوگند که امام ما دارد از عملکرد بعضی مسئولان سخت در عذاب است امام ما امام خوبی ها وقناعت ومهرورزی بود واز اسراف وتزویر سخت بیزار بود پس بیاییم با این عملکردمان امام را به فرزندان اینده بهتر بشناساییم
  • عاشق امام ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 1
    وقتی لیبرالیسم اما از نوعی مسلمانش!، وقتی اسلام از نوع قشری گریش، وقت جستجوی عزّت و عظمت در گچ و سنگ، وقتی مرقد امام آری و حرف اما نه، وقتی پول در دست نا اهل و ...؛ وقتی آن عالم ربانی و مورد احترام صدر و ذیل در قم می گوید: مناره های بی خاصیت و در کنارش مناره چند صد متری میره هوا، وقتی روایت می گوید مساجد ساده و با معنا ولی ما می گویم شکیل و تهی از معنا و هزران حرف دیگر...؛ راستی ما کی هستیم؟ چی میگیم؟ به کجا میرویم؟ به نظرم به بسیاری از آقاها و آقا زادهها و ...باید از الف تا یاء شیعه رو آموزش داد راستی وقتی خلیفه دوم به معاویه ایراد گرفت که این کاخ و تشکیلات چیه که راه انداختی؟ میدونی چی پاسخ شنید؟ بله، ما اینجا کنار رومی ها هستیم و باید آبروی اسلام حفظ شود و ...
  • احمد ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    این حرف دل ما هم هست ، فقط نمیتوانیم در جایی بگوییم، امام کجا و این کارها کجا!!؟؟
  • ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    امام خمینی : آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند . ما باید کوشش کنیم که اخلاق کاخ نشینی را از این ملت بزداییم . کاش کاخ نشینان حال دردمندان ما را مشاهده می کردند ، تا به جنایات دولت جبار آمریکا دامن نزنند ! شما طبقه جوان برومند زاغه نشین ، بر آن اشخاص کاخ نشین شرافت دارید ، و شما هستید که اسلام را حفظ کردید . این امام ماست این خمینی بت شکن ماست .
  • کریم ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 1
    همه زیبایی مرقد امام و مخصوصا ضریح به سادگی بود 500 سال دیگه فقط می تونیم. بگیم این قبر یکی از پادشاهان ایران بوده ، همین الان من چطوری به پسرم بگم امام ساده زیست بودن ؟ شک نکن کسی این مرقد رو داره حتما زندگی اشرافی داشته؟ عکس قبر امان ادم رو یاد عکس قبر کوروش و ... میندازه
  • ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    حقیقت همین است نمی دانم مسولین چه فکری دارند
  • ابوالقاسم سلطانی شاهرخت ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 8
    این حرفهای زشت و بی اساس چیست؟ مگر قبور ائمه معصومین جز قبرستان بقیع همانند این نیست؟ آیا استفاده از هنر اصیل ایرانی و اسلامی ناشایست است؟ مگر خانه حضرت امام (ره) اگر چه ساده است، ولی بر پایه معماری اصیل ایرانی بنا نشده بود؟ نمی دانم تا کی ؛ اینچنین می خواهد ادمه یابد و افراد کوتاه فکری اقدام به خبر سازی و بد بینی نمایند؟ چرا به دنبال این و آن می گردید تا از اتش اختلاسهای میلیارد در میلیاردی نفسی زنده کنید، نه به این زودی ها اختلاسهای گذشته پاک نمی شود و بعضاً تازه رو می شود و رو خواهد شد. واقعاً بعضاً چه رویی دارند؟
  • ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 1
    برروح بزرگ امام درود . باور کنید ما فقط وقتی از کنار حرم امام رد میشویم از دورفاتحه میخوانیم و سالی یک بار آنهم برای شنیدن سخنان رهبر به آنجا میرویم وقتی فکر میکنم اداره آنجا در دست چه کسانی است رغبتی برای رفتن نشان نمیدهم
  • پیراسته فر ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 6
    حالا مانفهمیدیم قبور بی نشان "ائمیه"دربقیع درست است ویاگنبدوگلدسته های (آئینه کاری وآب طلا کاری ودیگرتزئینات) حرم ائمیه اطهارمان درعراق ومشهد!؟ مگراشکالی دارد قبرمعمارانقلاب اسلامی که جهان را متحول ومتعجب کردمرتفع وباشکوه باشد؟ این خودمردم هستند که باعشق وعلاقه درساخت زیبای آنهاکمک می کنند،کسی رامجبورنمی کنند ویا ازبیت المال هزینه نکرده اند که عده ای دلواپس شده اند. مگرقبورائمیه اطهارعلیهم السلام که باشکوه ساخته شده،درزمان حیاتشان شاهانه زندگی کرده اند!؟
  • سیدحسین گوهریان ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    4 1
    چرا ما روز تولدرهبر فقید انقلاب را سال قمری قلمداد و گرامی میداریم اما وفات وی را سال شمسی برگزار میکنیم و قطعا" ما در تاریخ نمونه انرا سراغ نداریم
  • اسی خطر ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 1
    متاسفم . . .
  • محمد ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 6
    آقا اشتباه گرفتی ملاک قبل از رحلت امام ست نه بعد از رحلت, هرچه این مرقد مطهر باشکوه تر باشدچشم ,اه امام بشتر متجلی خواهد شد.
  • بی نام ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    7 2
    شماها همتون عادتون مرده پرستیه شما نماد بت پرستی راه انداختین قبرافراد باید با سطح خاک یکسان باشه باید اون دنیا جواب بدین که چرادین اسلام رو به انحراف کشوندین
  • غلامعباس ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 2
    قدرت وساده زیستن دو کلمه متضادند این کاخ امام نیست که سندیت این ادعا را ثابت می کند بلکه زندگی مسئولینی که معنی کار وزحمت را نمی دانند ودستشان در جیب مردمی است که نانشان با خونشان اغشته است و.....................
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    فکر میکنم برای خود ساخته اند که بهشان بد نگذرد ...آن دنیا باید جواب بدهند
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    4 0
    چه عجب بالاخره کیهان یه حرف درست حسابی تو عمرش زد.
  • بندرعباس ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 3
    دلواپس نشوید پس اگر اینطور است بارگاه امام رضا (ع) و مدینه و عراق . . . نباید ساخت
  • رهگذر ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    4 0
    خدایش وقتی برای اولین بار عکس های جدید حرم امام خمینی (ره) دیدم کلی ناراحت شدم و به یاد کاخ های پادشاهان افتادم
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    عصر نوینی در حال آغاز است
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    این کاخ کوخنشینان است نه؟
  • جانباز ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 3
    همه مردم دیدند و میدانند امام خمینی تجملاتی نبود حتی بیگانگان هم میدانند پس پس نمیتوانند به حساب امام خمینی بنویسند روحش شاد و یادش گرامی
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 2
    خوی اشرافی یه عده که میخان یا با خواب یا این جوری خودشون موجه جلوه بدن امام واقعا مظلوم است
  • جواد ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    اینو باید از اونایی بپرسید که هر چند وقت یکبار یک تغییر الکی اونجا میدن امام اگر بود حال همشون رو میگرفت
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    لایک داری حاجی
  • مردم ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    قبلا مرقدامام(ره)خدمات صلواتی زیادی داشت مثل(کتاب،آبجوش،چای شیرین،نذورات،پارکینگ،خواب،حمام،کمک به مسافران رهگذرانی که مشکل مفقودشدن پول یااثاثیه ونیازغذاپیدامیکردنند...)داشت ولی حالاتمام پولی شده ویابخاطرمثال بهداشتی ومعتادان، دیگرکسی رانمیگزارنددرمرقدبخوابد-هزینه های دوباره کاری که به نظرمیرسدبابخاطر(خرابکاری پبمانکاران،استفاده ازمصالح نامرغوب ونیروی مهار،نداشتن ویاتغییرات مرتب درطرح معماری وتاسیسات بابروزکردن طرح-افزایش بیش ازحدپرسنل خدماتی بدلیل عدم طراحی مجزافضای بامحوطه سازی وهمگون بودن این دو...)که احتمالا این هزینه های دوباره کاری وخرابکاری سبب پولی شدن خدمات شده
  • ايراني ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 1
    ا مام خميني (ره )تجمل را دوست نداشت و گويند وصيت كرده بود در مكان گم نام دفن كنند اما چاپلوسان كاخ و زيارتگاهي تجملي درست كردند تا چهره ي عرفاني و ديني ايشان را مخدوش كنند مقام معظم رهبري آيت الله سيد علي خامنه اي هم با عناوين و القاب مخالفند اما عده اي چاپلوس ايشان را با عناويني مثل امام خامنه اي و علي (ع)زمان و ...مي نامند كه ايشان به شدت مخالفند .
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    سازه بنا همان است که بوده روی آن یک ماکت درست کرده اند با میلیارد ها هزینه
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    like
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    عالی بود.سپاس از صداقتتان و سپاس از توانمندیتان در بیان حقایق. کاش به جای چاپلوسی فرهنگ انتقاد و تشویق صحیح در جامعه ی ما حکمفرما شود. به امید آن روز.
  • موشک خان ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    عصر اشراف گری سال هاست شروع شده بعد همین ها میان می گن ما گرسنه ایم
  • سید مقداد ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 4
    واقعا واسه همتون متأسفم که حاضرین برای تخطئه کردن یک عده خاص دست به هر کاری بزنین و حتی از امام و مستضعفین و ... مایه بذارین. میلیارد میلیارد پول تو فوتبال داره هزینه میشه و هیچ سرانجامی نداره کسی صداش در نمیاد ولی واسه امام که کاری انجام میشه چون منسوب به شخص خاصیه کار بدیه ولوله به پا میشه. ارزش امام ما که اسطوره تمام دنیا است بیشتر از این حرفاست و هر چه براش انجام بدن باز هم کمه. شما اگر راست میگین برین جلوی بریز بپاشای دولتهای مختلفتون رو بگیرین (چه اینوریش چه اونوریش همشون سر و ته یه کرباسن) انصاف داشته باشین، دیدتون رو وسیع کنید. به خدا اون دنیا شما هم کنار همینایی که دارین نقدشون میکنین باید جواب بدین. مخصوصاً شما مسئولین محترم سایت که هرچقدر هم از این پست ها و گزارش ها میذارین بازم دلتون آروم نمیگیره و عمداً دارین به نفاق دامن میزنین. واستون متأسفم
  • جوادي ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    توجه بيش از حد به اين موضوع در اين روزها به نظر بو دار است . امام راحل شايسته جايي است كه پذيراي خيل مشتاقانش باشد . اگر مراجعه كنندگان به آنجا كمبودي ببينند يا نقايصي مشاهده كنند يا با كمبود جا و امكانات روبرو شوند ، معترض نخواهند شد ؟ فقط بايد تحقيق كرد كه پول اين امكانات از كجا تهيه مي شود . و خيرين از اين همه هزينه كردن چه مقاصدي دارند . اگر همه چيز طبيعي بود . خوب است كه بدانيد بيش از اين هم بايد در آنجا هزينه كرد .
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    3 0
    کتاب قلعه حیوانات جورج اورل را مگه نخونده بودید.!!!!!!
  • حسین ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    اگه شریعتمداری یک حرف درست درزندگیش زده ،فکر میکنم همین باشه.البته اگر از روی غرض ورزی نباشه وگرنه این کاخ که یک شبه سرازخاک درنیاورده.
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    این موضوع در دل من عقده ای ایجاد کرده بود بطریکه دو بار به قصد زیارت رفتم ولی وقتی چنان تجمل و وسعتی را دیدم از زیارت منصرف شدم - خدا را شکر که اینجا مطرح شد
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    3 0
    حقیقت داره تا الان پنج هزار میلیارد هزینه بارگاه امام شده؟
  • مردم ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    قبلا مرقدامام(ره)خدمات صلواتی زیادی داشت مثل(کتاب،آبجوش،چای شیرین،نذورات،پارکینگ،خواب،حمام،کمک به مسافران یازوار یارهگذرانی که مشکل مفقودشدن پول یااثاثیه ونیازغذاپیدامیکردنند...)داشت ولی حالاتماما پولی شده ویابخاطرمسائل بهداشتی ومعتادان، دیگرکسی رانمیگزارنددرمرقدبخوابد-هزینه های دوباره کاری که به نظرمیرسدبابخاطر(خرابکاری پبمانکاران،استفاده ازمصالح نامرغوب ونیروی غبرمهار،نداشتن ویاتغییرات مرتب درطرح معماری وتاسیسات یابروزکردن طرح-افزایش بیش ازحدپرسنل خدماتی بدلیل عدم طراحی مجزافضای سبز بامحوطه سازیها وهمگون بودن این دو...)که احتمالا این هزینه های دوباره کاری وخرابکاری سبب پولی شدن خدمات شده-مرقدامام(ره)اززمانیکه کاخ شده که بامردم فاصله گرفته هم ازلحاظ بعدمسافت ازورودیهاوپارکینگهاتامرقدوهم ازلحاظ قلبی،چراإ؟خاطره(قبلا که مرقدهنوزبه کاخ تبدیل نشده بودهروقت به مرقدمی آمدم امام(ره)به خوابم می آمدولی سالهاست نمیدانم چرابخوابم نمیاید،معلوم نیست عیب ازمن است یاازمرقدإ؟)
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 4
    مرقد امام باید با شکوه ساخته بشه مثل حرم پیامبر
  • سیاوش ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 4
    تا کور شود آن که نتواند دید
  • انگری برد ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 2
    یک خورده انصاف!!!! مگر امام تو این کاخ خوش می گذراند تقصیر آنهایی است که بیت المال را به بهانه هایی اینگونه هزینه میکنند. درود بر خمینی بت شکن
  • فیروزی ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 0
    خاطرات هاشمی در اوایل هفتاد صحبت از استخر، سد لتیان، تفریحات با فرزندان با بیت المال و هلیکوپتر، کیش، کباب با شکاری که...زده بود جت اسکی و... را آدم می بیند، می تواند به وضوح اشرافی گری و انحراف را در برخی مسولان ببیند!
  • فریاد ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    کلا همش واس ماس .واس ماس که واس ماس
  • آرش آذر ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    اتفاقا همچین جایی در خور شان و مقام امام خمینیه . آقای شریعتمداری اگه یه بیغوله درست میکردن خود شما اعتراض میکردی که شان امام با این مرقد و ساخت و سازش پایین اومده . من به شخصه از دیدن خیابان امام خمینی در تهران که خیابانی شلوغ و کثیف و نامرتبه ناراحت میشم .
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    بطور یقین عامه مردم تصوری از قیمت تمام شده این قیبل کارها ندارند . پولکهای روی پوسته گنبد و مناره ها از ایتالیا وارد شده و با چسب مخصود نصب میشود . کاشیکاریها ، گچبریها و حجاری روی سنگها بسیار گران میباشد .معرقها مترمربعی چند میلیون تومان میباشد.متاسفانه همین رویه در ساخت مصلای تهران که امام بزرگوار تاکید بر سادگی آن داشت نیز جاری گردیده است . کمتر از دوماه دیگر نماز عید فطر برگزار خواهد شد و مردم دقتی در پنجره های چوبی رواقین داشته باشند که این پنجره های ساده متر مربعی حدود چهار میلیون تومان برای بیت المال تمام میشود.یا آجر نما با آجر نسوز در بخشی از قوسها بیش از هشتصد هزار تومان ، کتیبه های آیات قران با کاشی معرق متر مترمربعی حدود چهار میلیون ، ساب دستی و رزین سنگ گرانیت متر مربعی بیش از دویست هزار تومان ....نمی گویم این کارها نشود ولی در انتخاب مجریان دقت شود تا در تعیین قیمت آیتم ها خیانت نکنند و بیت المال بیخود تاراج نشود.
  • علی110 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    مولی علی (ع) فرمود دودسته هستن که در مورد من علی راه افراط ونا صواب می پیمایند یکی محب مفرط دوم مبغض مفرط حضرت غالیان را در ردیف دشمنان قرار دادن وائمه بعدی هم با همی غالیان که یا واقعا جاهل فریب خورده بودن ویا مغرض مبارزه کردن
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    اون تیکه دوم حرفت رو قبول ندارم. امام خامنه ای رو که امثال علامه جوادی آملی هم می گن و امام لفظی هیت که برای پیشوا استفاده می شه. علی زمان هم که یه صفته. قرار نیست اگه به کسی میگید علی زمان، خود حضرت علی باشه. به این ایرادا میگن ایرادهای بنی اسرائیلی
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    راستی فکر کرده ای کی دارد این کاخ را درست می کند ؟ از طرف بیت امام یا دولت یا مردم - راستی من نفهمیدم این کار کیست؟
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 1
    چطور برای ائمه این خرج ها مشکلی نداره ولی برای امام داره؟ امام خمینی ساده زیست تر بودن یا امامان معصوم ما؟ یکی جواب این شبهه پیش اومده برای منو بده لطفا
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    خودت فهمیدی چی گفتی؟!
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    امام(رحمه الله علیه)وقتی زنده بود،چطور زندگی کرد که الان احتیاج به این تشکیلات داشته باشه؟!
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    نه افراط نه تفریط
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    از اکبر شاه بپرسید
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    قصری بسیار باشکوه می باشد
  • محمد ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    سلام .باز هم اقای شریعتمداری از اتوبان رد میشد به میخ دیوار گیر داد.نشد یکبار حرف درستی بزنید که ملت رو ناراحت نکنید
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    چرا موقع ساختش صداتون در نیومد؟ حالا که ساخته شده میخواید بزنید خرابش کنید؟
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    متاسفانه تغيير ماهيت و نيت و درون دولتمردان اينچنين خود را نشان ميدهد. در ضمن اقا نروژي يه كم فارسي صحبت كن بفهميم چي چي ميگي.
  • حاجی ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    آیا هزینه ساخت مرقد امام راحل را مستضعفان پرداخت کردند؟ آیا به غیر از بیت المال می شود این چنین هزینه ی گزافی را کرد؟ پشت پرده را آقایون خبر دارند. الله اعلم
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    یک کامنت تکراری برای یک نظر تکراری پاسخت طولانیست اما خواهش می کنم وقت بگذار و بخوان. آن زمان قدیم شرایط فرق داشت. اولا این تجملات نوعی ابراز وجود شیعه در مقابل قصرهای سلاطین بود. نوعی مبارزه سیاسی بود. مردم می گفتند سلطنت و حکومت مال معصوم است. برای همین می گفتند السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام یا می گفتند اعلیحضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه. . ثانیا:این تاسیسات برای رفاه مردم بود و هیچ کدام بی دلیل نبود. در واقع اگر به ساختمان خود حرم های ائمه دقت کنید می بینید که آنچه صحن نامیده می شود در واقع نیست مگر طرح یک کاروانسرا. تمام صحن عتیق امام رضا علیه السلام فقط یک کاروانسرا چسبیده به حرم بوده است و اسماعیل طلایی هم فقط چاه وسط کاروانسرا. و آن جمال طلا و آینه کاری هم نبوده است مگر برای تامین حداکثر نور وو روشنایی و مشخص بودن محل حرم در شب برای زائران. فکر می کتید صنعت آینه کاری از کجا آمد؟ در ابتدا مردم آینه های بزرگ را وقف حرم می کردند – که مثلا در موزه آستان قدس این آینه ها را می توانید ببینید- تا شبها در کنار در و دیوار گذاشته شود تا حداکثر نور لازم را در محوطه ای که با تعدادی چراغ پیه سوز یا شمع روشن می شد تامین کند. اما اشکال این آینه ها آن بود که مردم تصویر خود را در آن می دیدند و حواسشان پرت می شد. لهذا به جای آینه بزرگ از چیدن آینه های کوچک استفاده کردند و به طرز زیبایی زیر سقف ها را با آنها پوشاندند تا محوطه زیر سقف برای عبادت کنندگان و زیارت کنندگان کاملا روشن باشد بی آنکه حواسشان پرت شود. چرا از طلا بر روی گنبدها استفاده کردند؟ چون طلا به خوبی صیقلی می شود و کمترین نوری را به خوبی تا فواصل دور منعکس می کند. در ضمن زنگ نمی زند – بر خلاف نقره و مس- و لهذا می بینید که دلیل طلایی کردن گنبد حرمها چه بوده است. کاروانهایی که از دور می آمدند به آسانی حرم را در شب تشخیص می دادند. ولی به عنوان مثال نیازی به طلایی کردن ضریح نبود لهذا تا صد سال گذشته همواره از ضریح فولادی و یا چوبی استفاده می شد و در واقع ضریح فعلی امام رضا(ع) دومین ضریحی است که با طلا و نقره ساخته شده است. چرا سنگ مرمر استفاده کردند؟ سنگ مرمر استفاده می کردند تا به آسانی و فوریت قابل تطهیر باشد. در قدیم ابراز سیم برش الماسه برای انواع سنگها وجود نداشت و سنگ مرمر ساده تر از هر سنگ دیگری صیقلی و سمباده خور می شد و پای زائران را ادیت نمی کرد. آری. مردم کم کم یادشان رفت دلیل اینکه از طلا و آینه کاری یا سنگ مرمر در حرمها استفاده می کردند. حالا شما فکر می کنید همه اینها تجملات بی دلیل و اسراف بوده است! کاشیکاری از کحا آمد؟ کاشی برای آن بود که خاک دیوارها نریزد. ضمنا با کاشی دعا و قرآن و چاووش می نوشتند.اما نوشته ای که با حوهر روی دیوار باشد پاک می شود. لهذا سرامیک و کاشی را اختراع کردند. البته ترکها به جای اینکار گچبری می کردند. آری. شما می توانید اینک ایراد بگیرید که چرا در گذشته بیشتر موقوفات آستان قدس جهت رفاه حال زوار تعریف می شد ( از تامین آب و غذا و کاروانسرا وحتی علوفه اسبان و شتران و…) اما الان این موقوفات عمدتا تنها جهت تجمل بناها به کار می رود. اما آیا الان چنین کارهایی لازم است؟ آنهم برای امام خمینی که وصیت کرده بود بین شهدا دفن شود؟ یک ضریح ساده کافی نبود؟
  • علی ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    برادر عزیز حرم ائمه با نذور و موقوفات مردمی می چرخد. نمونه اش ساخت ضریح امام حسین که تا همسر آیت الله جوادی طلای خودشون رو هدیه کردند. ولی حرم امام با بیت المال ساخته می شود اون هم در موقعیتی که مردم از تورم و بیکاری و گرانی نالانند. در ثانی امام درجاتشان عالیست خداوند متعالی بفرماید امام کلام و مرامش مرام علی (ع) بود امام احیا گر اسلام ناب محمدی بود ولی هرگز امام با امام معصوم قیاس نمی شود هرگز
  • حسن ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    اگر قصر هم باشه تو ایرانه در عراق و سامرا و جای دیگه نیست
  • مهندس ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    کاش به جای اینکه برای ساختن مرقد امام پونصد سال دیگه رو پیش بینی کنن، برای اوضاع اقتصادی کشور یکی دو سال دیگه رو پیش بینی میکردن
  • حسن نیاسری ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    سلام . اولا امام خمینی "ره" رو با ائمه اطهار مقایسه نکن . ثانیا پاسخ سئوالت چون مشروحه میتونی از سایت های پاسخ به شبهات بپرسی . ثالثا ما امام خمینی رو دوست داریم و ایشون خودشون مخالف تجمل گرائی توی زندگیشون بودن و نبایستی این شبهه برای نسل جدید پیش بیاد که اگه امام مخالف تجمل گرائی بوده پس این کارها چیه ! رابعا سئوال رو که با سئوال پاسخ نمیدن .
  • عرشیا ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    این پروژه مگه یک شبه سر برآورده که حالا بعضی ها دادشان درآمده؟پیش چشم شما قد علم کرده چرا تاکنون سکوت؟؟؟؟ مد شده از بعضی ها عقب نیوفتن! مباحث حاشیه های هم که حالا بماند...
  • پارسا ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    سایت مشرق خیلی پاچه خواراست
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    وقتی هر سال کلی بودجه به آستان تعلق میگیره نتیجه اش همین میشه دیگه .
  • نوید ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    مسئولین همه اینطور شده اند..... دیدارهایشان را در کاخ ها انجام می دهند .. امام امام چگونه با فرستاده شوروی دیدار کرد؟ در کجا ، در کجا دیدارهایشان را انجام می دادند؟
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    یک هزارم این خرج ها برای ائمه (ع) نشده است؛ کجا برای ائمه (ع) سنگ چند تنی از ایتالیا آورده اند؟
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    هنر اصیل اسلامی و ایرانی؟ ما رو نخندون تو رو خدا؛ برو ببین مصالحی که آوردن با چه قیمتی و از کدوم کشورها بوده بعد نظر بگذار
  • مجید ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    خواهشنا در مورد خطوط قرمز مردم نظر ندین . حرم امام راحل را در شان خودامام و مهمانانش ساختند/ گور بابای دشمنان . جانم فدای رهبر
  • حقیر ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    دوستان ازروی قصد ودشمنان ازروی کین جمله پنهان می نمودن فضل واثار علی.واقعا حالا هم همین است.سید علی ما مظلومه یقینا میدونه ومیبینه ودلش خونه از دوست نادان ودشمن سوگند خورده.قوه جاذبه امام (ره)در زمان حیات ایشان ساده زیستی بود همه جماران رایادداریم که گرباچف وهمه سران دنیا را اسیر ساده زیستی کرد.نه تجملات امام
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    بنده خدا مزار ائمه معصومین رو با مزار آقای خمینی مقایسه نکن. ما روایات زیادی برای زیارت مزار معصومین داریم. این مزارهای متبرک مردم را حاجت روا می کنند، آرام می کنند، موجب هدایت می شوند و . . . ولی آقای خمینی مزارش در کدام حدیث این توفیقات را به ارمغان می آورد؟؟ قبر حضرات معصومین واقعاً با پول خود مردم ساخته شده است ولی آیا واقعاً و خدایی و انصافاً این مزار فعلی آقای خمینی با پول مردمی است که به نیت ساخت این مزار داده شده است؟
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 1
    یک کامنت تکراری برای یک نظر تکراری پاسخت طولانیست اما خواهش می کنم وقت بگذار و بخوان. آن زمان قدیم شرایط فرق داشت. اولا این تجملات نوعی ابراز وجود شیعه در مقابل قصرهای سلاطین بود. نوعی مبارزه سیاسی بود. مردم می گفتند سلطنت و حکومت مال معصوم است. برای همین می گفتند السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام یا می گفتند اعلیحضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه. . ثانیا:این تاسیسات برای رفاه مردم بود و هیچ کدام بی دلیل نبود. در واقع اگر به ساختمان خود حرم های ائمه دقت کنید می بینید که آنچه صحن نامیده می شود در واقع نیست مگر طرح یک کاروانسرا. تمام صحن عتیق امام رضا علیه السلام فقط یک کاروانسرا چسبیده به حرم بوده است و اسماعیل طلایی هم فقط چاه وسط کاروانسرا. و آن جمال طلا و آینه کاری هم نبوده است مگر برای تامین حداکثر نور وو روشنایی و مشخص بودن محل حرم در شب برای زائران. فکر می کتید صنعت آینه کاری از کجا آمد؟ در ابتدا مردم آینه های بزرگ را وقف حرم می کردند – که مثلا در موزه آستان قدس این آینه ها را می توانید ببینید- تا شبها در کنار در و دیوار گذاشته شود تا حداکثر نور لازم را در محوطه ای که با تعدادی چراغ پیه سوز یا شمع روشن می شد تامین کند. اما اشکال این آینه ها آن بود که مردم تصویر خود را در آن می دیدند و حواسشان پرت می شد. لهذا به جای آینه بزرگ از چیدن آینه های کوچک استفاده کردند و به طرز زیبایی زیر سقف ها را با آنها پوشاندند تا محوطه زیر سقف برای عبادت کنندگان و زیارت کنندگان کاملا روشن باشد بی آنکه حواسشان پرت شود. چرا از طلا بر روی گنبدها استفاده کردند؟ چون طلا به خوبی صیقلی می شود و کمترین نوری را به خوبی تا فواصل دور منعکس می کند. در ضمن زنگ نمی زند – بر خلاف نقره و مس- و لهذا می بینید که دلیل طلایی کردن گنبد حرمها چه بوده است. کاروانهایی که از دور می آمدند به آسانی حرم را در شب تشخیص می دادند. ولی به عنوان مثال نیازی به طلایی کردن ضریح نبود لهذا تا صد سال گذشته همواره از ضریح فولادی و یا چوبی استفاده می شد و در واقع ضریح فعلی امام رضا(ع) دومین ضریحی است که با طلا و نقره ساخته شده است. چرا سنگ مرمر استفاده کردند؟ سنگ مرمر استفاده می کردند تا به آسانی و فوریت قابل تطهیر باشد. در قدیم ابراز سیم برش الماسه برای انواع سنگها وجود نداشت و سنگ مرمر ساده تر از هر سنگ دیگری صیقلی و سمباده خور می شد و پای زائران را ادیت نمی کرد. آری. مردم کم کم یادشان رفت دلیل اینکه از طلا و آینه کاری یا سنگ مرمر در حرمها استفاده می کردند. حالا شما فکر می کنید همه اینها تجملات بی دلیل و اسراف بوده است! کاشیکاری از کحا آمد؟ کاشی برای آن بود که خاک دیوارها نریزد. ضمنا با کاشی دعا و قرآن و چاووش می نوشتند.اما نوشته ای که با حوهر روی دیوار باشد پاک می شود. لهذا سرامیک و کاشی را اختراع کردند. البته ترکها به جای اینکار گچبری می کردند. آری. شما می توانید اینک ایراد بگیرید که چرا در گذشته بیشتر موقوفات آستان قدس جهت رفاه حال زوار تعریف می شد ( از تامین آب و غذا و کاروانسرا وحتی علوفه اسبان و شتران و…) اما الان این موقوفات عمدتا تنها جهت تجمل بناها به کار می رود. اما آیا الان چنین کارهایی لازم است؟ آنهم برای امام خمینی که وصیت کرده بود بین شهدا دفن شود؟ یک ضریح ساده کافی نبود؟
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    بنده خدا مزار ائمه معصومین رو با مزار آقای خمینی مقایسه نکن. ما روایات زیادی برای زیارت مزار معصومین داریم. این مزارهای متبرک مردم را حاجت روا می کنند، آرام می کنند، موجب هدایت می شوند و . . . ولی آقای خمینی مزارش در کدام حدیث این توفیقات را به ارمغان می آورد؟؟ قبر حضرات معصومین واقعاً با پول خود مردم ساخته شده است ولی آیا واقعاً و خدایی و انصافاً این مزار فعلی آقای خمینی با پول مردمی است که به نیت ساخت این مزار داده شده است؟
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    بنده خدا مزار ائمه معصومین رو با مزار آقای خمینی مقایسه نکن. ما روایات زیادی برای زیارت مزار معصومین داریم. این مزارهای متبرک مردم را حاجت روا می کنند، آرام می کنند، موجب هدایت می شوند و . . . ولی آقای خمینی مزارش در کدام حدیث این توفیقات را به ارمغان می آورد؟؟ قبر حضرات معصومین واقعاً با پول خود مردم ساخته شده است ولی آیا واقعاً و خدایی و انصافاً این مزار فعلی آقای خمینی با پول مردمی است که به نیت ساخت این مزار داده شده است؟
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    4 0
    بنده خدا مزار ائمه معصومین رو با مزار آقای خمینی مقایسه نکن. ما روایات زیادی برای زیارت مزار معصومین داریم. این مزارهای متبرک مردم را حاجت روا می کنند، آرام می کنند، موجب هدایت می شوند و . . . ولی آقای خمینی مزارش در کدام حدیث این توفیقات را به ارمغان می آورد؟؟ قبر حضرات معصومین واقعاً با پول خود مردم ساخته شده است ولی آیا واقعاً و خدایی و انصافاً این مزار فعلی آقای خمینی با پول مردمی است که به نیت ساخت این مزار داده شده است؟
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 1
    یک کامنت تکراری برای یک نظر تکراری پاسخت طولانیست اما خواهش می کنم وقت بگذار و بخوان. آن زمان قدیم شرایط فرق داشت. اولا این تجملات نوعی ابراز وجود شیعه در مقابل قصرهای سلاطین بود. نوعی مبارزه سیاسی بود. مردم می گفتند سلطنت و حکومت مال معصوم است. برای همین می گفتند السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام یا می گفتند اعلیحضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه. . ثانیا:این تاسیسات برای رفاه مردم بود و هیچ کدام بی دلیل نبود. در واقع اگر به ساختمان خود حرم های ائمه دقت کنید می بینید که آنچه صحن نامیده می شود در واقع نیست مگر طرح یک کاروانسرا. تمام صحن عتیق امام رضا علیه السلام فقط یک کاروانسرا چسبیده به حرم بوده است و اسماعیل طلایی هم فقط چاه وسط کاروانسرا. و آن جمال طلا و آینه کاری هم نبوده است مگر برای تامین حداکثر نور وو روشنایی و مشخص بودن محل حرم در شب برای زائران. فکر می کتید صنعت آینه کاری از کجا آمد؟ در ابتدا مردم آینه های بزرگ را وقف حرم می کردند – که مثلا در موزه آستان قدس این آینه ها را می توانید ببینید- تا شبها در کنار در و دیوار گذاشته شود تا حداکثر نور لازم را در محوطه ای که با تعدادی چراغ پیه سوز یا شمع روشن می شد تامین کند. اما اشکال این آینه ها آن بود که مردم تصویر خود را در آن می دیدند و حواسشان پرت می شد. لهذا به جای آینه بزرگ از چیدن آینه های کوچک استفاده کردند و به طرز زیبایی زیر سقف ها را با آنها پوشاندند تا محوطه زیر سقف برای عبادت کنندگان و زیارت کنندگان کاملا روشن باشد بی آنکه حواسشان پرت شود. چرا از طلا بر روی گنبدها استفاده کردند؟ چون طلا به خوبی صیقلی می شود و کمترین نوری را به خوبی تا فواصل دور منعکس می کند. در ضمن زنگ نمی زند – بر خلاف نقره و مس- و لهذا می بینید که دلیل طلایی کردن گنبد حرمها چه بوده است. کاروانهایی که از دور می آمدند به آسانی حرم را در شب تشخیص می دادند. ولی به عنوان مثال نیازی به طلایی کردن ضریح نبود لهذا تا صد سال گذشته همواره از ضریح فولادی و یا چوبی استفاده می شد و در واقع ضریح فعلی امام رضا(ع) دومین ضریحی است که با طلا و نقره ساخته شده است. چرا سنگ مرمر استفاده کردند؟ سنگ مرمر استفاده می کردند تا به آسانی و فوریت قابل تطهیر باشد. در قدیم ابراز سیم برش الماسه برای انواع سنگها وجود نداشت و سنگ مرمر ساده تر از هر سنگ دیگری صیقلی و سمباده خور می شد و پای زائران را ادیت نمی کرد. آری. مردم کم کم یادشان رفت دلیل اینکه از طلا و آینه کاری یا سنگ مرمر در حرمها استفاده می کردند. حالا شما فکر می کنید همه اینها تجملات بی دلیل و اسراف بوده است! کاشیکاری از کحا آمد؟ کاشی برای آن بود که خاک دیوارها نریزد. ضمنا با کاشی دعا و قرآن و چاووش می نوشتند.اما نوشته ای که با حوهر روی دیوار باشد پاک می شود. لهذا سرامیک و کاشی را اختراع کردند. البته ترکها به جای اینکار گچبری می کردند. آری. شما می توانید اینک ایراد بگیرید که چرا در گذشته بیشتر موقوفات آستان قدس جهت رفاه حال زوار تعریف می شد ( از تامین آب و غذا و کاروانسرا وحتی علوفه اسبان و شتران و…) اما الان این موقوفات عمدتا تنها جهت تجمل بناها به کار می رود. اما آیا الان چنین کارهایی لازم است؟ آنهم برای امام خمینی که وصیت کرده بود بین شهدا دفن شود؟ یک ضریح ساده کافی نبود؟
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    اون ضریح ها از به خواست خوده مردم و با اختیار و فروختن طلاها و هرکمکی که توان داشتند ساخته شده ولی این کاخ چی؟ امام جماران رو نگذاشتند کامل کچ کاری کنند اونوقت اینها....
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    ائمه فرمودن : لا يقاس بنا احد مشكل شما اين هست كه هنوز فرق امام معصوم و حجت پروردگار و واسطه‌ي فيض الهي و كسي كه تمام مخلوقات به بركت وجود او روزي مي‌خوردند را با يك فرد عالم و مجتهد نفهميدي ؟
  • فرزین ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    سلام/یک نکته ی کلی:دروایات هست که توآخرالزمان دین مانندپرنده ی خونین دست وپامیزنه و...پس ظاهرگرایی وعمل به مستحبات ماراازآرمانهادورخواهدکرد.به نظرشما آیاهمه ی مشکلات رامیتوان گردن تحریم هاواستکبارانداخت؟آیاشهداوامام ازمانخواهندپرسیداولویت ساخت حرم باشکوه برای یک عالم ومرجع بزرگواربود یاتحقق آرمان مهدویت؟اولویت بااهل بیت است وروانیست کاخی برای علمابسازیم وبعدتوجیهش کنیم...خمینی بزرگوارمگرپادشاه بود؟راستی کدام پادشاه مادارای چنین قصری بوده که نمیبینیم! همین کارهاراکرده ایم که امام باقرمیفرمایند هنگام ظهورپرچم یمانی ازایرانی هدایتگرتراست.....
  • شهروند ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    اگه سهم حاج حسین رو می دادند اینقدر داد و فریاد نمی کرد.
  • رضا ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    قابل توجه سربازان گمنام امام زمان(عج) به تازگی بعضی از سیاسیون در برخی از پروژه ها قصد تخریب وجهه امام راحل و رهبری را دارند یا مشاهده شده بعضی از سایتها مطالبی را درج میکنند که بیشتر بوی نفاق و تخریب سران نظام را هدف قرار داده است لطفا به بعضی از روزنامه ها و سایتهای مربوط به اصلاح طلبان دقت کنید-- باتشکر از مشرق
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    نه بعیده
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 2
    یک کامنت تکراری برای یک نظر تکراری پاسخت طولانیست اما خواهش می کنم وقت بگذار و بخوان. آن زمان قدیم شرایط فرق داشت. اولا این تجملات نوعی ابراز وجود شیعه در مقابل قصرهای سلاطین بود. نوعی مبارزه سیاسی بود. مردم می گفتند سلطنت و حکومت مال معصوم است. برای همین می گفتند السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام یا می گفتند اعلیحضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه. . ثانیا:این تاسیسات برای رفاه مردم بود و هیچ کدام بی دلیل نبود. در واقع اگر به ساختمان خود حرم های ائمه دقت کنید می بینید که آنچه صحن نامیده می شود در واقع نیست مگر طرح یک کاروانسرا. تمام صحن عتیق امام رضا علیه السلام فقط یک کاروانسرا چسبیده به حرم بوده است و اسماعیل طلایی هم فقط چاه وسط کاروانسرا. و آن جمال طلا و آینه کاری هم نبوده است مگر برای تامین حداکثر نور وو روشنایی و مشخص بودن محل حرم در شب برای زائران. فکر می کتید صنعت آینه کاری از کجا آمد؟ در ابتدا مردم آینه های بزرگ را وقف حرم می کردند – که مثلا در موزه آستان قدس این آینه ها را می توانید ببینید- تا شبها در کنار در و دیوار گذاشته شود تا حداکثر نور لازم را در محوطه ای که با تعدادی چراغ پیه سوز یا شمع روشن می شد تامین کند. اما اشکال این آینه ها آن بود که مردم تصویر خود را در آن می دیدند و حواسشان پرت می شد. لهذا به جای آینه بزرگ از چیدن آینه های کوچک استفاده کردند و به طرز زیبایی زیر سقف ها را با آنها پوشاندند تا محوطه زیر سقف برای عبادت کنندگان و زیارت کنندگان کاملا روشن باشد بی آنکه حواسشان پرت شود. چرا از طلا بر روی گنبدها استفاده کردند؟ چون طلا به خوبی صیقلی می شود و کمترین نوری را به خوبی تا فواصل دور منعکس می کند. در ضمن زنگ نمی زند – بر خلاف نقره و مس- و لهذا می بینید که دلیل طلایی کردن گنبد حرمها چه بوده است. کاروانهایی که از دور می آمدند به آسانی حرم را در شب تشخیص می دادند. ولی به عنوان مثال نیازی به طلایی کردن ضریح نبود لهذا تا صد سال گذشته همواره از ضریح فولادی و یا چوبی استفاده می شد و در واقع ضریح فعلی امام رضا(ع) دومین ضریحی است که با طلا و نقره ساخته شده است. چرا سنگ مرمر استفاده کردند؟ سنگ مرمر استفاده می کردند تا به آسانی و فوریت قابل تطهیر باشد. در قدیم ابراز سیم برش الماسه برای انواع سنگها وجود نداشت و سنگ مرمر ساده تر از هر سنگ دیگری صیقلی و سمباده خور می شد و پای زائران را ادیت نمی کرد. آری. مردم کم کم یادشان رفت دلیل اینکه از طلا و آینه کاری یا سنگ مرمر در حرمها استفاده می کردند. حالا شما فکر می کنید همه اینها تجملات بی دلیل و اسراف بوده است! کاشیکاری از کحا آمد؟ کاشی برای آن بود که خاک دیوارها نریزد. ضمنا با کاشی دعا و قرآن و چاووش می نوشتند.اما نوشته ای که با حوهر روی دیوار باشد پاک می شود. لهذا سرامیک و کاشی را اختراع کردند. البته ترکها به جای اینکار گچبری می کردند. آری. شما می توانید اینک ایراد بگیرید که چرا در گذشته بیشتر موقوفات آستان قدس جهت رفاه حال زوار تعریف می شد ( از تامین آب و غذا و کاروانسرا وحتی علوفه اسبان و شتران و…) اما الان این موقوفات عمدتا تنها جهت تجمل بناها به کار می رود. اما آیا الان چنین کارهایی لازم است؟ آنهم برای امام خمینی که وصیت کرده بود بین شهدا دفن شود؟ یک ضریح ساده کافی نبود؟
  • حسین086 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    سلام این همه پول هزینه میکنن در صورتی که من و امثال من جوون واسه گرفتن یه وام ده میلیونی باید هفتا امضا از هفت نسل گذشتمون بیاریم کلی هم التماس کنیم تا شاید تونستن پیش بینی کنن که به وام احتیاج داریم.بخدا نه امام راضیه نه خدا ودر اخر هم نه مردم...
  • جواد ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    با این تفکر شما دعای مادر در حق فرزند رو هم باید شرک بدونید. در ضمن امامان بزرگوار ما همگی شهید شدند و طبق متن قرآن شهدا زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می خورند. لقب مرده بیشتر به صاحب افکار صهیونیستی-وهابی میاد تا امامان دوازده گانه شیعیان.
  • حسین ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    وایییییییی دمت گرم یاد دوران بچگی افتادم .
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 1
    دستشون درد نكنه در اين تهران بي در پيكر حداقل اين مكان مأمن ومأواي ما مستضعفينه مه سري بياسائيم واز تسهيلات مرقد استفاده كنيم ،معاينات پزشكي ومحلي هایی براي اطراق و... مرقدشان هم مثل وجود مباركشان مايه خير و بركت است
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    بسیار عالی...
  • مجتبی ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    به نظر من خود امام هم راضی نیست همچین خرجایی واسه مرقدشون بشه....ایشان یه لیوان آب رو هم که میخواستن بخورن,ما بقیشو دور نمیریختن...ولی حالا میبینیم...
  • سید امیر علی ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    یه بار به همراه مادم می خواستیم به حرم امام برویم . طبق معمول به اولین درب حرم مراجعه کردیم وتی آمدیم رد شویم ماموری با بی احترامی گفت این درب مخصوص مسئولین است و ما مجبور شدیم کلی پیاده برویم تا از درب دیگری وارد شویم . وقتی به مسئول کفشداری گفتم . گفت ما هم بارها گفته ایم و اگر اعتراض کنیم اخراج می شویم . مردم خودشان باید بگویند.
  • سید امیر علی ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    یه بار به همراه مادم می خواستیم به حرم امام برویم . طبق معمول به اولین درب حرم مراجعه کردیم وتی آمدیم رد شویم ماموری با بی احترامی گفت این درب مخصوص مسئولین است و ما مجبور شدیم کلی پیاده برویم تا از درب دیگری وارد شویم . وقتی به مسئول کفشداری گفتم . گفت ما هم بارها گفته ایم و اگر اعتراض کنیم اخراج می شویم . مردم خودشان باید بگویند.
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    امام خمینی رهبری دینی بدور از هر گونه تجمل گرایی و قدرت طلبی زندگی کردن و جامعه ان زمان را رهبری نمودند اما تجمل گرایی که در مرقد ایشان باب شده با اجازه دولت و نه دولت کنونی همه دولتهای قبلی و با بوجه ‌و از جیب مردم خرج شده که با این اخبار قصد دارن چهره نوه گرامی و علامه امام رو تخریب کنن
  • ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    متاسفانه پروژه ای اجرا نمی شود مگر قلا مجری پروژه برای ان تراشیده باشند. ضمنا چرا باید ملت پول سیاست بازی عده ای را پرداخت کنند که نقطه درس و امید شیعیان تبدلی به مرکز مشکل سیاسی برای کشور باشد
  • ابراهیم ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    قصرباشکوهی است امامعنویتش راکلا ازدست داده
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    باز هم شما جواب ندارید و به شریعتمداری توهین می کنید. یک بار نشد یک جواب منطقی بدهید
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    بزرگترین بارگاه دنیاس
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    یعنی مثل قصر پادشاهان چشم همه خیر بماند از اینهمه جلال و شکوه ملوکانه!!!!!!!!!!!
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    1 0
    به تفکرات داعشی شبیه است تو ابوبکر البغدادی نیستی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    کیهان حرف درست و حسابی زیاد میزنه تو خوشت نمیاد مسئله اش فرق میکنه
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    2 0
    وقتی ما میگیم بارگاه ملکوتی امام رضا .... خودت باید بفهمی که اون امام است .... و حرمشان با نذورات مردم ساخته میشه نه بیت المال
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    شهروند بی هویت!!! اگر حاج حسین سهم میخواست توی روزنامه اش هر روز عکس حاج آقا خاطره را میگذاشت
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    شهروند آمریکایی چقدر دلت از افشاگریهای حاجی پره
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    خودت هم نفهمیدی چی گفتی خدائیش فهمیدی؟؟؟
  • پوریا ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    ادبیاتت رو برم ... میخوای یک جوک بگم بخندی مرفه بی درد : اگر گفتی شباهت قصر و میخ به دیوار چیه
  • افلاطون ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    فکرش را بکنید یکی مثل این داداشمون قصر ساخته شده کنار اتوبان را میگه میخ دیوار جالبه!!!!
  • حمید ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    چون تا حالا اجازه نمیدادند کسی آنجا سرک بکشه و سر در بیاره ..... کسی نمیخواد خرابش کنه ما مثل شما تفکرات داعشی نداریم .... ما فقط و فقط در قالب نقد داریم نظراتمون رو میگیم
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    اونوقت چرا؟؟؟
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    خطوط قرمز اشراف نه مردم ... خود امام که مال مردمه فقط قصرش که توسط مسئولین بی مسولیت ساخته شده خیلی حرف داره
  • محمد ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    4 0
    به خدا امام خمینی هم راضی به این کار نیست...عدالت علیو....کاش این پولو سرف کمک به کودکانیتیم میکردن..لبیک یا خامنه ای
  • میلاد ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    4 0
    من امسال که رفتم خیلی متاثر شدم چیزی شبیهه ی کاخ یک آدم پول پرست بود .متاسفم که به جای حل مشکلات جوانها و مشکلات کشور چندین میلیارد خرج اونجا کردن .اگه خود خمینی بوذ هیچ وقت اجازه ساخت نمیداد.ما کجای کاریم
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
    0 6
    چرا بخل می ورزید مگر امام برای این انقلاب کم کار کرده مگر حالا چه شده که این همه دربوق وکرنا می کنید
  • بنده خدا IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 0
    سلام ساده زیستی امام در طول زندگیشون به ما اثبات شده شکوه این حرم ، هیچ دلیلی جز اسایش جمعیت انبوهی زائر نمی‌تواند داشته باشد و نباید داشته باشد این نظر شخصی بنده بود
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 1
    به نظر من خیلی هم عالیییییه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس