کد خبر 422124
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰

رئیس سازمان محیط زیست گفت: در عصر صنعتی شدن 50 درصد از گونه‌های پستانداران منقرض شده‌اند.

به گزارش مشرق، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در همایش ورزش، جوانان و محیط زیست که صبح امروز در محل هتل المپیک برگزار شد با اشاره به همکاری‌های وزارت ورزش و محیط زیست اظهار کرد: ما 15 اهداف هزاره در جامعه تعریف کرده‌ایم که در شهریور ماه این اهداف تبدیل به اهداف توسعه پایدار شد.

وی افزود: تغییرات آب و هوا و صنعتی شدن باعث شده گازهای گلخانه‌ای  تولید و در ادامه موجب افزایش دمای زمین شده‌اند که در حال حاضر در ایران 1.5 درجه افزایش دما را تجربه می‌کنیم. همچنین با توجه به افزایش دمای زمین و بالا آمدن سطح آب جزایر در حال ناپدید شدن است.

ابتکار در ادامه با اشاره به کاهش بارندگی در کشور افزود: کشور ما نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش بارندگی را داشته است و در صورتی که این کاهش ادامه داشته باشد خشکسالی های پی‌درپی در کشور ایجاد می شود. به همین منظور برای جلوگیری از خشکسالی به مدیریت خاصی نیاز است.

*کاهش 11 درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته

ابتکار در ادامه تصریح کرد: یکدیگر از موارد نگران کننده در طول سال جاری، کاهش بارندگی ها بوده است  که امسال بارندگی 11 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد و 17 درصد نسبت به نرخ بلند مدت شاهد کم شدن بارندگی ها در کشور هستیم.

وی اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد وارد یک مرحله سخت شده‌ایم و متاسفانه سوء مدیریت‌ها در دوره‌های گذشته در این زمینه تاثیرگذار بوده و شاهد بی‌توجهی به محیط زیست بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در عصر صنعتی شدن که قدمت به 70 سال اخیر می‌رسد 50 درصد گونه‌های پستانداران را منقرض کرده و این اتفاق نیز در ایران رخ داده است. به ازای هر یک سال زندگی و قدم زدن بر روی زمین یک و نیم سال زمان نیاز است تا دنیا بتواند مجدد خود را بازیابی کند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: در حال حاضر تنها 6 درصد از کل خاک ایران را جنگل ها تشکیل داده‌اند که آن نیز در معرض خطر است.

ابتکار در پایان گفت: نمی دانم چرا این همه نسبت به موضوع محیط زیست دغدغه دارم و متاسفانه نرخ تخریب محیط زیست در جهان نگران‌کننده است به همین دلیل همه نسبت به این مقوله دغدغه دارند که امیدواریم هر چه سریعتر این مشکل نیز برطرف شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس