فرهنگسرای نیاوران که چندی پیش از حضور شجریان ذوق زده شده و مدیرش (که مجری صداوسیماست) برای او تا کمر خم شده بود، برنامه‌ای ترتیب داده که از هوشنگ سیحون، معمار بهایی وابسته به دربار پهلوی تجلیل شود.

گروه فرهنگی مشرق: فرهنگسرای نیاوران با حضور مدیر جدیدش به مکانی برای رفت و آمد چهره‌های غریب تبدیل شده است. این مکان فرهنگی که قرار است بر طبق نام خود فرهنگ‌سازی کند حالا به نظر می رسد بیشتر در جهت تخریب فرهنگ مردم کشور گام برمی‌دارد و سید عباس سجادی، مدیر این بنیاد که از مجریان صداوسیما نیز هست و  تحت امر معاون هنری هنری ارشاد کار می‌کند، صرفا در خوشبینانه ترین حالت به فکر درآمدزایی است.

روی خوش نیاوران به بهاییان و سلطنت‌طلب‌ها

براساس خبری که خبرگزاری وابسه به معاونت هنری ارشاد منتشر کرده ، قرار است مراسم رونمایی از کتاب هوشنگ سیحون روز شنبه 2 خردادماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود. در این مراسم که به همت موسسه "هنر معماری قرن" برگزار خواهد شد کتاب مجموعه آثار این معمار و نقاش رونمایی ‌شود.( لازم به ذکر است فرهنگسرای نیاوران زیرمجموعه معاونت هنری ارشاد است)

در باب سابقه سیحون همین‌قدر می‌توان گفت که رواج ابتذال و تشویق لاابالیگری در دانشکده هنرهای زیبا در دوران ریاست هوشنگ سیحون آن قدر اوج گرفت و چنان تأثیر بدی بر رفتار دانشجویان رشته های مختلف این دانشکده گذاشت که دانشجویان هنرهای زیبا را در شمار بدنام ترین دانشجویان دانشگاه تهران قرار داد.

روی خوش نیاوران به بهاییان و سلطنت‌طلب‌ها

علاقه‌مندان به دریافت اطلاعات بیشتر درباره سیحون می‌‌توانند به جلد چهارم کتاب «معماران تباهی» منتشر شده از سوی دفتر پژوهش های کیهان رجوع کنند. هوشنگ سیحون در سال 1299 شمسی در تهران و در یک خانواده «بهائی» به دنیا آمد. پدرش از یهودیانی بود که به فرقه ضاله بهائیت پیوسته بود. وی پس از اخذ دیپلم در سال 1319 به دانشگاه تهران رفت و در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبا به تحصیل پرداخت.

در آن زمان دولت فرانسه با هدف جا انداختن و نفوذ دادن هر چه بیشتر فرهنگ و هنر خود و تأثیرگذاری بر ایرانیان این دانشکده و دانشجویان آن را تحت کنترل داشت تا آنجایی که اساتید فرانسوی بدون دریافت دستمزد از دولت ایران در این هنرکده تدریس می کردند. دولت فرانسه افزون بر خدمات آموزشی، در هر دوره به عده ای از دانشجویان بورس تحصیلی می داد و آنها را به فرانسه می برد. سیحون هم جزو این دسته از دانشجویان بود که با بورس اعطایی دولت فرانسه به آن کشور رفت و تحت نظر آنان به تکمیل تحصیلات عالیه خود پرداخت.

مهندس هوشنگ سیحون در سال 1328 به ایران بازگشت و بلافاصله با درجه دانشیاری به استخدام دانشگاه درآمد و به تدریس پرداخت. سال 1341 وی به عنوان رئیس دانشکده منصوب شد. عده ای وابستگی سیحون به بهائیت و عضویت او در کلوب روتاری و گروهی دیگر نزدیکی بیش از حد وی به دربار را دلیل اصلی ترفیعات سریع و انتصابش به ریاست دانشکده هنرهای زیبا می دانند.

عامل اصلی انتصاب او هر چه باشد، در این نکته تردیدی نیست که او با مأموریت اجرای برنامه هایی در جهت ایزوله و منزوی ساختن دانشجویان و هنرمندان وطنی بر مسند ریاست دانشکده هنرتکیه زد زیرا دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به عنوان دانشگاه مادر، همواره بر خط مشی آموزشی سایر دانشکده ها و مراکز آموزش هنری نفوذ داشت و آنها را به دنبال خود می کشاند و نگاه هنرمندان و فعالان عرصه هنر پیوسته به دنبال جریان آموزشی این دانشکده بود.

روی خوش نیاوران به بهاییان و سلطنت‌طلب‌ها

دانشکده هنرهای زیبا در زمان سرپرستی هوشنگ سیحون، به سمت ابتذال حرکت کرد و رفتار و روابطی که او به عنوان رئیس این مرکز آموزشی از خود بروز داد، بدون استثنا در جهت رواج فرهنگ و آموزه های غربی و دامن زدن به بی بندوباری و کشاندن جوانان و هنرمندان به «از خود بیگانگی» بود. در دوران ریاست او نابهنجاری های فراوانی در تمام ارکان این دانشکده مشاهده می شد.

هوشنگ سیحون بنیانگذار سفرهای دانشجویی و اردوهای دانشگاهی بود و هر سال گروه های متعددی از دانشجویان دختر و پسر را به صورت مختلط، به سفرهای به اصطلاح علمی در نقاط مختلف ایران می فرستاد. این گونه مسافرت ها محملی برای اشاعه فساد و وسیله ای برای کشاندن دانشجویان به مرداب مرگ اخلاقی بود.

آزادی های بی حدوحصری که دختران و پسران دانشجو در این سفرها داشتند مسئله ساز می شد تا جایی که دانشجویان اغلب نظم شهرها را برهم می زدند و سیحون هم بی توجه به موقعیت اجتماعی و اداری اش به عنوان رئیس دانشکده هنرهای زیبا به عنوان سردسته رهبری آنها را برعهده می گرفت و به بی نظمی های آنها بیشتر دامن می زد.

وی این گونه رفتار را جزو ویژگی ها و افتخاراتش می دانست به در جایی می گوید: «... در سفرها تفریح هم داشتیم و شب ها به سینما می رفتیم، یادم هست که یک شب در شهر لاهیجان دو بار سینمای این شهر را به هم ریختیم»(1). قصد سیحون از برگزاری چنین سفرهایی دور نگه داشتن دانشجویان این دانشکده از مسائل اجتماعی و فضای مبارزاتی آن ایام دانشگاه تهران بود.
رواج ابتذال و تشویق لاابالی گری در دانشکده هنرهای زیبا در دوران ریاست هوشنگ سیحون آن قدر اوج گرفت و آنچنان تأثیر بدی بر رفتار و کردار دانشجویان رشته های مختلف این دانشکده گذاشت که دانشجویان هنرهای زیبا را در شمار بدنام ترین دانشجویان دانشگاه تهران قرار داد. وضعیتی که سیحون نخستین سنگ بنای آن را گذاشت، کار را بدان جا کشاند که چندی بعد، مردم و مسئولین دانشکده های دیگر نسبت به آن اعتراض کردند و مقامات مسئول این دانشکده طی بخشنامه ای خواستار تصحیح این گونه رفتار و کردار شدند.

یکی دیگر از اقدامات مهندس هوشنگ سیحون در دوره ریاست دانشکده هنرهای زیبا، استفاده از مدل های زنده و عریان درکلاس های درس بود. عریان شدن زنان در کلاس نقاشی و طراحی آناتومی در شمار ره آوردهایی است که اساتید غرب زده ای چون هوشنگ سیحون به ارمغان آوردند.زمانی که دوره سه ساله ریاست سیحون، در شرف پایان بود، جهانشاه صالح- اولین رئیس کلوب روتاری ایران- در مسند ریاست دانشگاه تهران قرارگرفت.

از آنجا که عملکرد سیحون شرایطی را ایجاد کرده بود که امکان داشت شورای آموزشی دانشکده هنرهای زیبا از انتخاب مجدد او خودداری نماید، دکتر جهانشاه صالح، مانورهای دموکراتیک رژیم پیرامون انتخابی بودن رؤسای گروه های آموزشی و دانشکده ها را به کنار نهاد و طی حکمی «هوشنگ سیحون» را برای سه سال دیگر به ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران منصوب کرد.(2)

دخالت جهانشاه صالح در حفظ موقعیت سیحون و انتصاب مجدد او به ریاست دانشکده هنرها، این شائبه را که سیحون مجری نیات و برنامه های روتاری و دیگر محافل وابسته به امپریالیسم درعرصه دانشگاه بوده است، به یقین مبدل ساخت و نشان داد که اشاعه غربزدگی و کشاندن جوانان و دانشجویان به منجلاب بیگانگی در شمار برنامه ها و اهداف این محافل و مجامع بوده است.

این گونه خدمات هوشنگ سیحون هدف توجه رژیم پهلوی قرار می گیرد و او کم کم پا را از دایره مسئولیت های آموزشی فراتر می گذارد. هوشنگ سیحون درسال 1347 از ریاست دانشکده هنرهای زیبا کناره گیری کرد و به عضویت انجمن شهر تهران انتخاب شد و همزمان عهده دار مقام ریاست شورای شهرسازی و نوسازی تهران گردید.
سیحون در دوران ریاست شورای برنامه ریزی و شهرسازی و نوسازی تهران موضوعی به نام «محدوده» و «خارج از محدوده» را مطرح ساخت و پس از تصویب آن به سراغ طرح جامع گسترش تهران رفت. نکته مهم در عرصه تدوین این طرح توجه ویژه به درباریان و کلان سرمایه داران- که اراضی وسیعی از اطراف تهران را در مالکیت داشتند- بود.

سیحون که نفوذ زیادی در این شورا داشت- با مدد همفکران و یاران خود- به هنگام تعیین مرزهای محدوده تهران، اراضی متعلق به خاندان سلطنت و افراد وابسته به دربار و کلان سرمایه داران عضو «روتاری» و «فراماسونری» را داخل محدوده قرار داد و به عنوان رئیس کمیسیون طراحی شبکه اتوبان های تهران، ترتیبی داد تا اتوبان ها از کنار این اراضی بگذرد و به این ترتیب موجب شد تا قیمت این اراضی یک شبه صدها برابر افزایش یابد.

به طور مثال مرز شمال محدوده شهر تهران را تا بلندی های نزدیک پناهگاه «کلک چال» و مرز محدوده شمال شرقی را تا نزدیکی لشگرک- که اراضی آن عمدتا متعلق به بهائیان و اکثراً جزو موقوفات فرقه بهائیت و مشرق الاذکار اعظم تهران بود، معین کرد و چون اراضی غرب تهران متعلق به اشرف پهلوی و اردشیر زاهدی بود دامنه محدوده تهران در این قسمت را تا حوالی کرج گسترش داد تا خاندان سلطنت و وابستگان آنها بتوانند با غارت اعتبارات و تسهیلات بانکی و زیرپوشش تولید کلان مسکن، شهرک غرب و شهرک چشمه و شهرک اکباتان را بنا کنند.

و این اراضی که با «ثمن بخس» و یا از رهگذر سندسازی به دست آورده بودند، به گران ترین بهای ممکن بفروشند ولی بخش اعظم جنوب شهر تهران- از حوالی میدان خراسان و میدان شوش و بی سیم نجف آباد را که از ابتدای دهه 20 در آن ساخت و ساز انجام شده بود خارج از محدوده اعلام کرد و باعث شد مالکان این مناطق که همگی از طبقات فرودست جامعه بودند اجازه بازسازی و حتی کوچک ترین تغییر در خانه های خود نداشته باشند.هوشنگ سیحون فعال ترین مهندس معمار در دوران محمدرضا پهلوی بود که به دلیل خوش خدمتی هایش اکثر پروژه های مهم نوسازی و بازسازی به او ارائه می شد.

سیحون در ساعت چهار و نیم صبح ۲۶ مه ۲۰۱۴ در بیمارستان ونکوور بر اثر پاره شدن رگ آئورت در سن ۹۳ سالگی درگذشت و پیکر وی در بعد از ظهر روز شنبه ۷ ژوئن ۲۰۱۴، در تابوتی پوشیده در پرچم شیر و خورشید پهلوی در مقبره موقتی در گورستان "فارست لاون" لس آنجلس به خاک سپرده شد.
حال با تمام این تفاسیر نیاوران و مدیرش در راه رونمایی از کتاب این فرد گام برمی‌دارند و احتمالا  بعد از اجرای این برنامه با شوق و شعف عکس‌هایشان در  کنار یادبود و یا کتاب این معمار بهایی را نیز منتشر می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 122
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 38
  • سیروس ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    7 1
    مشرق جان، برای استفاده از کیهان دقت کن که کلی از حرفهاش باد هوا است. هوشنگ سیحون کسی است که بیشترین توجه را در دانشکده غربزده آن روزگار به فرهنگ ایرانی در بین دانشجویانی که بعدها سکان فرهنگ کشور را در دست گرفتند ایجاد کرد. کسانی مثل مرحوم دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی، چهره ماندگار مرمت و بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی و عضو پیوسته فرهنگستان، مرحوم مهندس مهریار و استاد محمد کریم پیرنیا همواره از او به عنوان استادی بزرگ یادکرده اند.
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    3 1
    سایت مشرق !!!! با انگ زدن بغض روحی خود را آرام نکن - دنیای مردم و آخرت خود را خراب تر نکن -
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    3 1
    شما این اطلاعت رو از گجا میارید ؟
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    2 1
    کسانی که دلباخته فرهنگ غرب و فسادند را نمی توان اصلاح کرد!
  • سید مقداد ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    2 0
    هر دم از این باغ بری می رسد...
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 2
    مشرق کلا با شجریان مشکل داره
  • محمد ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    1 1
    خداوند مسولینی رو که به خون شهدا و این انقلاب خیانت میکنند به بدترین شکل به درک واصل کند انشاالله مشرق سانسور نکن
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    1 0
    شجریان هم با نظام اسلامی
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 1
    اغلب این بهایی هایی که درز ایران زندگی میکنند هما مهره های زمان محمد رضا هستند که بصورت مخفیانه وزیرزمینی کارهایی را انجام می دهند که وزارت اطلاعات باید قویّا وارد عمل گردد وبرخورد نماید 0
  • علی ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    آفرین آفرین آفرین نگذارید بهائیان به نظام رسوخ کنند اینها فقط خیانت و اجرای اوامر اسرائیل را در دستور کار قرار داده اند
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 1
    نص صریح قرآن کسانی را که به دنبال ترویج و اشاعه بی بند و باری و اباحه گری و فحشا و منکرات در جامعه دینی هستند را به عذاب الیم در این دنیا و و در آخرت بشارت داده
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    2 1
    بابا شما دین خودتو داشته باش کاری به زندگی خصوصی مردم نداشته باش استاد سیحون هنرمند بین المللی است.بقیه کشورها ازمغزهاو استعدادهایشان استفاده میکنند
  • صدیقه ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 2
    آخه بابا شما چرا تجربه کسب نمیکنید؟! تا حالا با این پرونده سازیها به کجا رسیده اید؟ شما مقبول مردم نیستید پنج درصد هم رای ندارید چشمتان را باز کنید تازه مسلمان نروژی کیه؟! ببین ایرانی چی میگه سانسور نکن این پیام رو بگذار
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    من از شجریان بدم میآد فقط به خاطر اینکه در کنار اون دختره ی زشت شبکه ی ماهواره ایی دیدمش أه
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    عداوت استاد نسبت قشر مظلوم بسیج در سال88 با خواندن ان ترانه نصیبمان شده است یا عکسهایش در بی بی سی یا پدر معنوی شدن جنبش سبز هر کجای دنیا بود تا الان چند بار اعدام ...!
  • بی نام ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    هوشنگ سیحون خدمات زیادی به معماری ایران کرده. چرا قضاوت درباره فسق و فجور هر کسی رو به خدا نسپاریم ؟ ما بهتره به کارهای خوب دیگران هم بها بدیم
  • محمد ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    تو امریکایی غلط میکنی میگی ما باید چیکار کنیم اون دین مد نظر شما همونی هست که حکومت ال یهود عربستان داره کور خوندی مرگ بر اسلام امریکایی
  • محمد ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    شما جلبک های متوهم هنوز نسلتون منقرض نشده؟! باز توهم مابیشماریم زدین
  • الهام ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    زنده باد سجادی و مدیران باهوش و با ذکاوتی چون ایشان که این چنین از بزرگان این کشور دفاع می کنند
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 1
    کاش ایرانی ها اخلاق و مرام و انسانیت وشایستگی را به دین ربط نمی دادند.
  • دل نگران ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    مشرق با همه خائنین مملکت مشکل داره کسی که به میهن خود خیانت کند صدایش از زوزه شغال هم بدتراست
  • ش.ب.ص ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    123 امتحان میکنیم.
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 4
    خاک بر سر کشوری که بزرگانش امثال سیحون و شجریان باشند
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    1 0
    وزارت اطلاعات تعطیله ؟؟؟؟؟//
  • ش.ب.ص ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    123 امتحان میکنیم.
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    فسق و فجور وقتی در حیات خلوت افراد است به خودشان ربط دارد و خدایشان اما وقتی برای ترویج فسق و فجور در جامعه هر کاری از دستشان برمی آمده انجام داده اند نسبت به آنها باید روشنگری کرد و دنباله آنها را ابتر کرد
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    مقبول مردم نیستیم؟! زرشک! مردم مسلمان هستند و ما هم به عنوان جزئی از مردم مسلمانیم؛ لعنت بر دشمنان اسلام
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    ترویج فساد و فحشا در جامعه نامش زندگی خصوصی مردم نیست
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    شما نگران آخرت خودت باش که در میان دوستان بهایی ت در آتش جهنم خواهی سوخت
  • هجرت ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    1 0
    آيا نميبينيد كه مو هاي شجريان در اين سن و سال هنوز سفيد نشده؟ آيا باز هم ايمان نمي آوريد؟؟
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    خخخخخخ
  • محمد ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    ماهواره داری که دیدی؟
  • حسین ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    از خانم گوگوش و مهناز و فریده دیبا و دکتر جزنی در دانشگاه ملی چطور؟ تهیه کنندگان جشن فرهنگ و هنر شیراز ، جمشید آموزگار و همه آنهایی که حزب رستاخیز را برای محمد رضای ملعون درست کرده بودند، آنها در معماری فرهنگ ایران چکاره بودند؟
  • گمنام ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    هیچکس خدمات ایشون رو انکار نمی کنه ولی از ناکامی ها و اشتباهات نیز نیاید گذشت. دوستانی می تونن فیلم مستند که بی بی سی چند وقت بیش از دوران تصدی ایشون در هنر های زیبا منتشر کرد مشاهده کنند. فیلمی در که در آن رقص و آواز جزیی از ادو های دانشجویی مختلط هست. عزیزانم ایران به جز معماری کهن اسلامی- ایرانی فرهنگ کهن اسلامی ایرانی را نیز می خواهد نه فرهنگ مستهجن کاباره های غربی را.
  • حسین ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    چقدر خوب بود یک روزی این جماعت شمران و فرنگ نشین مملکت ما، پیچ رادیو را باز می کردند و می شنیدند "اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر به وطن بازگشته اند." "شنودگان عزیز، حالا یک ترانه جدید از خانم گوگوش بشنوید ..." :-) آیا فکر می کنید ارتجاع در ایران چه شکلی است؟ آنهایی که ظاهر و باطنشان در سی و چند سال پیش وامانده است و درجا می زنند یا آنهایی که حتی آمریکا با ظواهری مانند طالبان، القاعده و داعش سعی ربودن گفتمان آنها را دارد؟
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    ما در این کشور هنرمند بازیکن فوتبال والیبال و..مسیحی یهودی زرتشتی و حتی سکولار هم داریم که بعضا گند کاری هایی هم کرده و در مهمانی های شبانه هم باداشت شده ولی خیلی راحت بعد از مدتی ممنوع الکاری دوباره برگشته مثل اینکه باید بعضی ها رو حسابی منحرف کنیم تا رسما بشن نماد فتنه در کشور!!
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    کجا تعطیل نیست؟؟؟
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    1 0
    شجریان کی بابا مردم دارند زیر بار گرانی های خرد می شوند شجریان نوکر غربها هست فتنه گر هست
  • داماد لرستان ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    کافر همه را به کیش خود پندارد شما تندروها همه را مثل خود نپندارید
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    خوش به حال شما و دنیا و آخرتتان!
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    آره موافقم به جاش باید بلاستوسیز سلول های بینابینی رو به دین ربط داد.
  • م-ب ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    سیروس خان شایدم حرفای خودت چرت وپرت باشه عمو سیحون در اون موقع به فرهنگ ایرانی توجه کرده که کرده حالا این چیو ثابت میکنه؟ اگه تو عکسا یه نگاهی بندازی میفهمی که این بابا با ضد انقلابه پس وزارت ارشاد حق نداره به این جور آدما رو بده ولی تو میگی قدیم الایام فلان کارا رو کرده؟ مشرق داره میگه چند تا ایراد داره دونه به دونه هم میشمره اونوقت تو میگی فلانی و فلانی ازش تمجید کردن خب که چی؟ فلانی و فلانی هم مثل خودشن این چه استدلالی که از خودت داری میسازی؟
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    ما مردم میلیونی 9 دی رو میگیم که همه شعار اسلام دادن شما مردم روزه خور سیگار به دست روز قدس و میگی؟
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    ندارم ولی سرج کن شجریان ببین چی میبینی .. مخصوصا" با صبا زشته..!
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    معنی بزرگان رو هم فهمیدیم.
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    خخخخخخخ
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    یکی از بزگترین افتخاراتم اینه که به روحانی رای ندادم
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    تو هم یه بهایی کثیفی
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    بهایی ها چه قد زیاد شدن! احتمالا تو هم شاگرد اون ملعونی
  • یه دانشجوی خیلی ساده! ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    ربط نمیدادیم؟؟؟ اصلا اسلام هم هیییچ!! کدوم دین هس که توی تار و پودش از اخلاق و مرام و انسانیت حرفی نزده باشه؟؟؟ اصلا اینا مگه جدا از همم هستن؟؟؟ یا مگه قوانین کشورمون برخلاف انسانیت و اخلاق و... وضع شده؟! یا ما ایرانی نیستیم... یا مسلمون! شما ما رو الان دچار سردرگمی کردی!!! ما که صهیونیست نیستیم که... مطمین باش هر اخلاق و مرام خوب و شایسته ای که با فطرت انسان همخوانی داشته باشه... هزار سال پیش اسلام و ادیان دیگه اون رو لایک کردن داداش!! هرچند! بر فرض محال!! اگه هم ربط نمیدادیم و همه حرفای من اشتباه بود... دیگه همه توی این دنیا برای خودشون اسطوره اخلاق و مرام و انسانیت بودن!! چون شما مبنا رو که دین و فطرت ما هس رو حذف کردی دیگه! این ینی هرج و مرج!! فک میکنم فهم شما از دین خیلی محدوده... اشتباه نکن! "دین!!" بر نداری بگی اسلام!! هر چند خودم مسلمونم... ولی منظور من "دین هس"!!
  • بهروز ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بچه های دانشگاه زابل ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    یادمون افتاد به اون جمله تاریخی امام حسین (ع): اگه دین ندارید حداقل آزادمرد باشید... به نظر شما این آقایون به ظاهر محترمی که داریم در موردشون بحث میکنیم، با کارهایی که کردن و یه عده از جوونا رو با کارهاشون و عکساشون منحرف کردن... هرچند که کار خوب دیگه هم کرده باشن... میشه اینا را آزاد مرد دونست؟ به قول امام خمینی (ره): ملاک، حال فعلی افراد است! حال فعلی جناب شجریان!! بله...
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    پس همه آقایان با فرهنگ و اساتیدی بزرگند ما نمیدونستیم ... و ما باید شکرگزار باشیم که چنین شخصیتهایی در میان ما هستند .... تو که از کیهان بدت میاد و دروغگو خطاب میکنی چرا کیهان میخوانی؟ لابد خودت یکی از همین فرهیختگان هستی؟
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    ما ترجیح میدیم از این مغزهای بی دین و بهایی دیگران استفاده کنند و حضش رو هم ببرند
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    استاد بهایی و بی دین نمیخواهیم به شما پیشکش میکنیم
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    ما استاد بهایی و لامذهب نمیخواهیم
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    کاش کسانی که دین ندارند کمی آزاده باشند نه نوکر اجنبی و وطن فروش
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    چه ربطی داره؟ مصدق هم صنعت نفت رو ملی کرد ولی عامل نابودی قیام دلیران تنگستان علیه انگلیسی ها بود!
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    اخلاق و مرام و انسانیت در نظر شما چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما که در بهائیان و این اشخاص چنین مواردی را ندیدیم
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    مشرق این نظراتو تایید می کنه و می خواد دلواپساش اینجا بهش منفی بدن خخخخخخ
  • علی ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    جناب اقای وزیر ارشاد و وزیر کشورباید جواب گو باشند اجازه ندهند که گروهی اعمال و کردارشان پاروی خون شهدا بگذارند ویک عده کافر و بی دین در این کشور اسلامی حرمت شکنی کنند دل مردم خون کنند و قوانین اسلام ناب محمدی را زیر پا بگذارند و جوانان را دچار انحراف و بد بینی به دین بکنند
  • اهوازی ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    بسیار مواظب باشیم.بهاییان جهان وطن هستند و نگاه آنها به فرهنگ و هنر ایران یک نگاه خاص و میباشد و این هنر را کمتر از هنر غرب میدانند.ظاهر اینست که به هنر و فرهنگ ایرانی بها میدهند اما هنرمندانی تماما غربزده تحویل میدهند و هنر و فرهنگ ایرانی را غربزده و لاییک میکنند که روح ایران و عرفانی واقعی را ندارد و ظاهری دلفریب از هنر ایرانی دارد.چطور میشود انترناسیونال و جهان وطن و یا فراماسون و انگلیسی و آمریکایی و صهیونیسم و فرانسوی و غرب گراد بود و بعد ادعای ایران دوستی داشت؟
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    بیچاره ها برید ببینید دنیا چه خبره اصولا انسان های بی اخلاق به دین گرایش پیدا می کنند بی اخلاقی ریشه در شکل گیری دین دارد کمی با اخلاق باش مشرق زندگی همش جنگ نیست زندگی همش ریش و ساندیس نیست فرق شما و شاه چیه اونا تو کاباره شما تو مسجد هردوتاتون مردم و فراموش کردید با داعش و انتشار اخبارش مردمو می ترسونید حیف حیف حیف
  • اهوازی ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    هنر و فرهنگ ایران بر پایه عشق حقیقی و حیا و اشاعه فرهنگ و هنر حقیقی انسانی و الهی است.در تاریخ هنر ایران هیچگاه عریانی و برهنگی ترویج و تصویر نشده است. پس چطور میشود این افراد را مروج هنر و فرهنگ و تمدن ایرانی دانست؟
  • محمد ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    دقیقا شدی خود کیهان کلا یه طرفه داری مشرق نگاه میکنی شجریان نماد موسقی حال حاضر ایرانه و اشاره به اسن ادمات واین مقالت فقط یه طرفه نگاه کردن کم کم تیتر سایتو بزن کیهان!!!
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    كاش ميشد ي مدت كوتاهي هم كه شده افراط گرايي رو كنار ميذاشتيم و به همه ملتمون با هر عقيده اي كه دارند احترام ميذاشتيم...افراطي گري فقط وهابيا نيستن كه ميگن غير از ما همه يا توبه كنن يا بميرن افراطي حتي مايي هستيم كه بقيه هموطنامون رو بخاطر عقيدشون دشمن ميدونيم... حالا لطفا همه دوستان افراطي بيان فحشا رو بدن من دركتون ميكنم تقصير خودتون نيست
  • مجاهد ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    بعضیا متاسفانه یه لبخند اجنبی رو میبینن خودشونو گم میکنن. استاد آواز ایران هم جزئ همین دسته تشریف دارن. نمیدونم نمیبنن یه عده ای این تصاویر رو؟ آخه جناب استاد شما باس الگوی جامعه باشی نه اینکه بری یه با یه زن چندش عکس بگیری. آخه کسیکه ربنا ش اینقدر روحانیت ایجاد کرد تودل مردم که نباس اینجور باشه... یه کم حیا هم خوب چیزیه والا
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    واي ي ي ي تو كه مصدق را نمي شناسي و نمي داني كه چه ارزشي در جهان داشته است، چه ربطي به ايران وايراني داري؟
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    اول: سیروس جان بجای کلی گویی سعی کن مثال نقض و اشتباه از توی کیهان دربیاری، نه ایتکه به سبک معاندین و از روی حقد فقط بگی بدرد نمیخوره دوره شعار ها و حرفهای این شکلی سر اومده و اما دوست ناشناس: شما یه دوره تاریخ ملی شدن نفت رو بخون ببین اولین مخالف ملی شدن نفت کی بوده (مصدق) منجی دولت جنایتکار کودتا کی بود (مصدق) پایه گذار کودتا با امهال و کوتاهی (مصدق) ایشون فقط در جایگاه رییس دولت این حکم رو تحویل گرفت و صد البته کمر قیام تنگستان رو هم شکست
  • بسیجی ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    به امام حسین قسم میخورم .شما روشنفکرا از اعراب دروران جاهلیت پست ترین.خار و خسین.جرات دارین اظهار وجود کنید .اتیشتون میزنیم
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    خف
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    خاک بر سر نهادهای امنیتی
  • رسول ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    به عوض اینکه به این سایت انگ بزنید جواب بدهید با بد گفتن که اصل ماجرا عوض نمیشود معلوم است جواب ندارید و فقط ایراد میگیرید مگر میشود گذشته کسی را با انکار عوض کرد
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    ان شاالله همشون با هم محشور بشن !
  • اسلامی ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    از اونجائیکه خودمان در زمان شاه خائن جزء مبارزین اسلامی ضد رژیم شاه و زندان رفته ساواک بودیم
  • اسلامی ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    چون شجریان نوچه فرح بود و ملیجک او و در تمام جشن هنر های ضد اسلامی شیراز حاضر و مداح شاه و فرح بود و خائن به مردم . بعد از انقلاب ظاهرا توبه کرد و خودی نشان داد و ملت توبه او را قبول کردند ولی او مجددا توبه شکست و خیانت کرد و اکنون محارب و خونش مباح است
  • مهدی مرادیفر ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    بزک اوستادشقریان از صدمتری پیداست
  • ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    .... to Mashregh aashghal
  • parisa ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    .... dar dast juhud hay anossi ast shak nakonid
  • یک معمار ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    سیحون را نمیشود از تاریخ معماری ایران پاک کرد.
  • ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    n5
  • مهدي ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    عقده گشايي نكن
  • مهدي ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    تو نماينده "قشر مظلوم بسیج: هستي؟
  • مهدي ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    يادتون نره. امام عزير (ره) نگفت من نگران روشنفكرا هستم. نگفت نگران بهايي ها هستم. گفت نگران انجمن منحوس حجتيه هستم. مشرق و كيهان دروغ نويس چرا از فعاليت عناصر اين انجمن چيزي نمي گن؟ انجمن حجتيه نيمه پنهان نداره؟ چرا نميگين احمدي نژاد چه كرد با اين كشور؟
  • پروانه ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    از اهل فتنه و بی دینی بدم میاد از خواننده فتنه و بی دینی بدم میاد از بهایی ها و نون خور بهایی ها بدم میاد
  • مهدی اسدی ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    سلام علیکم : این هنری که این آقایان ادعا می کنند هنر است باور کنید هنر نیست. این هنر سم مهلکی است که جامعه را مسموم و به نابودی می کشاند می کند . کسانی که قبله آمال و آرزوهایشان آمریکا و غرب و بیگانه پرستی جزو ذات آنها محسوب می شود ، همان بهتر که بروند در دامن غرب و گدایی غرب را بکنند تا شاید لقمه نانی جلوی آنها بیندازند !!!
  • محمد ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    اها ادمای با اخلاق دین ندارن عجب تفسیری در پستی و کثیف بودن همتا ندارید
  • محمد ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    خیلی از برنامه سازا و مجریهای جدید مثل سجادی ان
  • علی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    استفاده از مغز بی دین حاصلش میشه بمب اتم
  • محمدی ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    درود بر استادمحمد رضا شجریان
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    طرز فکر وهابت = داعشیسم = بهاییت = لیبرالیسم = صیهونیسم ...
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    درود به شرف شجریان و شجریان ها!!! به کوری چشم شماها!
  • مراد لر ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    آقای به اصطلاح داماد لرستان تورا ابن ملجم به دامادی قبول نمیکند چه برسد به لرستان وطن فروش در ایران جای ندارد
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    خواهشاً به نمایش بگذارید ما که از استاد شجریان بعد انقلاب جز ناله چیزی نشنیدیم خودش کم بود پسرش هم سبک پدرش می خواند ولی خدایش کسی را هم جایگزین نساختیم یا برنامه دراز مدت نگذاشتیم یک مشت بی اعتقاد در داخل و خارج هر کار دلشان می خواهد می کنند یک مشت خودی بی هنر و بی صدا هم از این طرف هر کاری می خواهند می کنند و ما باید ذائقه و خودمان را با کارهای بی کیفیت عادت بدهیم خداییش صدا ها و موسیقی های قبل خیلی بهتر از حالایی ها است چرا باید اینطور باشد که برای شاد کردن خود عده ای کانال هایشان را عوض کنند چرا شبکه آوای ما آهنگ های در پیت می گذارد؟ چرا باید عصار فقط برای 4- 5 سال بماند؟ چرا اصفهانی با این صدایش نباید چند زبانه بخواند؟ چرا نباید کنسرت ملی درست حسابی داشته باشیم که سالانه 10 اثر خوب بدهد؟ همین می شود که باید با این همه جفای برخی ها تا کمربرایشون خم شد
  • محمد ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    کیهان عباس امانت را با هوشنگ سیحون عوضی گرفته..!!! امانت بهایی بود، نه سیحون. همین طوری بی جهت با آبروی مردم بازی نکنید.
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    جایگزین برای شجریان زیاد بود. منتهی شجریسان مافیای موسیقی ایران بود و هست و عواملش همه مخالفان شجریان را قلع و قمع و حذف کردند. چه بلایی سر مشکاتیان بیچاره آوردند؟ یادتان نیست؟
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    پرونده سازی چیه بهایی وطن فروش ... مردم که کور نیستند دارند میبینند
  • شهاب ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    تو چی حیف اون اسمت .... نوکری و دفاع از بهایی بیدین برای تو افتخاره ؟؟؟
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    بله خدمات بسیار زیادی کرده با ترویج بی بندو باری
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    و خاک برسر تو که مثل احمقها چشم بسته حمایت میکنی
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    اخلاق از نوع برهنگی و مرام از نوع وطن فروشی
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    استاد اخلاق چرا خانم برهنه را بغل کرده
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    شجریان که هر دفعه یک زن برهنه را بغل کرده ... حالم ازش بهم میخوره
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    عزیز من متوجه نشدی؟ با اطلاع ایشون این کارها میشه
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    تو یکی خفه شو که مشخصه از اون بهاییهای کثیف هستی که کاباره را با مسجد مقایسه میکنی و حامی داعش
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    1 0
    شجریان را کاری ندارم. اما بهایی لشکر شیطان است
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    اونوقت اگر بشه بی بی سی ذوق مرگ میشی
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    بهایی یک دین و عقیده نیست مثل همون وهابی ساخته و پرداخته انگلیس ملعونه پس همانقدر که وهابیت قابل احترام باشه که نیست پس بهایی هم یک فکر انحرافی است نه دین
  • بابک ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    من با شجریان مشکلی ندارم. اما بهایی و فراماسون را نیروهای وابسته به ارتش شیطان میدانم و مستنداتی هم دارم
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    و اون زنیکه برهنه که بغلشه
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    چرا نمیشه ... خود بخود پاک میشه غصه نخور
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    پس درود بر وطن فروشان و دین فروشان
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    فقط لعنت بفرستید بر اسراییل که پدر بهاییت و فراماسون هست
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    لعنت بر شیاطین بهایی و وهابی
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    ناشناس 15:03 مرحوم کسروی گفت که دین افیون ملت هاست!! واقعا به این نتیجه رسیدیم !! خود دین این خاصیت رو نداره بلکه اون بی خاصیتهایی که جنبه منفی و دوری گزینی از همه رو در دستور کار قرار میدن و در حقیقت به شکل دیگه ای حلقه به گوش انگلیس در تفرقه افکنی هستن مروج این امرن!! تا این جماعت بخوان بفهمن قرنها خواهد گذشت!!!
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    هیچ کس نیست بگه بهاییت و فراماسون چه وجه مثبتی داره جز یه چهره خود فروش و مرموز و وابسته به اجنبی
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    ناشناس 21:36 اخلاق و مرام انسانیت از دیدگاه این افراد تهمت زدن و دروغ بستن به هر قیمتی و به هر کسی است!1
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    شعورت نرسیده این که دیگه افتخار نداره!!!
  • سارا ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    آهای به ظاهربسیجی تو عددی نیستی که بخوای کسی رو آتیش بزنی هویج
  • سارا ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    ناشناس007 ایظا خف
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    هوشنگ سیحون (۱ شهریور ۱۲۹۹ تهران - ۵ خرداد ۱۳۹۳ ونکوور کانادا) معمار، طراح، نقاش و مجسمه‌ساز سرشناس و نامدار اهل ایران بود. وی استاد معماری و رییس سابق دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    خانم صدیقه، چرا تجربه کسب نمیکنید ؟ شما مقبول مردم نیستید پنج درصد هم رای ندارید چشمتان را باز کنید!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس