کد خبر 418437
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴

تنها در صورتی که نیروهای حشد شعبی در کنار نیروهای عشایر سنی قرار گیرند، می‌توان امید داشت شر داعش از الانبار کنده شود و نیروهای مردمی بیش از هر ائتلافی تاثیر گذار است.

به گزارش مشرق،‌ این روزها داعش با کنترل بر شهر الرمادی بار دیگر در عراق عرض اندام کرده و پس از اشغال موصل بعد از 9 ماه بار دیگر یک شهر مهم را تحت کنترل خود درآورد تا شاید زخم شکست در تکریت از نیروهای عراقی را جبران و روحیه از دست رفته نیروهای خود را احیا کند.

کنترل بر الرمادی این واقعیت را بیش از پیش در برابر ناظران قرار داد که نیروهای مردمی چه تاثیر مهمی در روند مبارزه با داعش دارند به طوری که حتی یک مقام پنتاگون هم دیروز در گفت‌وگو با رویترز به این مسئله اذعان کرد.

درحالی که در تمام نبردهای ماه‌های اخیر از جرف الصخر تا تکریت توانسته بودند داعش را مهار کرده و ضربات سختی به آن وارد کنند، این بار با توطئه حامیان دیروز داعش که امروز ژست مبارزه با داعش گرفته‌اند از دور خارج شدند.

کمتر از یک سال پیش بود که داعش با اشغال موصل حتی توانسته بود به نزدیکی بغداد هم برسد اما زمانی که نیروهای مردمی با فتوای مرجعیت وارد میدان مبارزه با داعش شدند ورق برگشت و نیروهای مردمی اعم از شیعه و سنی داعش را به لاک تدافعی بردند که اوج موفقیت‌های نیروهای عراقی آزادسازی تکریت یکی از اصلی‌ترینمخفی‌گاه‌های تروریست‌ها و زادگاه صدام که دارای اهمیت معنوی خاصی برای بعثی‌ها بود.

این پیروزی که برای سعودی‌ها، قطری‌ها و اماراتی‌ها که حامیان داعش بودند تبدیل به خاری شد تا بار دیگر با هدایت آمریکا و اسرائیل بر آتش جنگ شیعه و سنی بدمند و با این ادعا که نیروهای شیعه مناطق اهل تسنن را به اشغال درآوردند با فشار بر دولت بغداد تا حدی نیروهای مردمی را به حاشیه بردند.

در این میان جریان مقابل هم دست به کار شد و تلاش کرد به اسم مسلح کردن نیروهای اهل تسنن و عشایر زمینه و زیرساخت لازم برای راه انداختن جنگ طایفه‌ای را در عراق فراهم کنند اما داعش بار دیگر نشان داد که چقدر خوب از شکاف‌های سیاسی در بغداد استفاده می‌کند و همانطور که در 9 ماه قبل در اوج اختلافات سیاسی در بغداد درباره تشکیل دولت این بارهم با بهره گیری از اختلافات در پایتخت درباره نیروهای عشایر و حشد شعبی وارد عمل شد و شد آنچه که نباید می شد.

تحولات روزهای اخیر رمادی نشان داد که برای مقابله با شبه نظامیان یک ارتش کلاسیک مانند ارتش عراق که تجربه کافی ندارد، نمی‌تواند کار ساز باشد و تروریست‌های داعشی نبرد با نیروهای کلاسیک را به خوبی یاد گرفته‌اند.

نیروهای حشد شعبی اگر در کنار نیروهای عشایر سنی قرار گیرند بی‌شک می توانند داعش را از الرمادی و کل الانبار و عراق بیرون برانند و هر دو طرف بدون گوش دادن به زمزمه‌های دشمنان عراق مردم این کشور را از شر داعش نجات دهند.

از سوی دیگر یک نکته دیگر در سقوط الرمادی این بود که بیش از 150 حمله هوایی آمریکا به این شهر نه تنها کار ساز نبود بلکه در لحظات حساس نبرد و سقط شهر الرمادی خبری از اونتلاف تحت رهبری آمریکا نشد و این بارهم مانند موصل آمریکایی‌ها نظاره گر تحولات عراق بودند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    عراق باید از خائنین پاک شود همدستان آل سعود در عراق راه را برای داعشی های وحشی باز میکنند وگرنه داعش به تنهائی قادر نیست عملیاتی انجام دهد
  • علی ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    عراق از زمان علی (ع) واز آن موقعی که ایشان اهل کوفه را نفرین کرد نفرین شده هست وهیچ موقع روی آرامش به خود نخواهد دیدچون ضربه ای که به مولا علی زدند تا قیامت فراموش نخواهد شد
  • حامد ر ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    تاریخ تکرار می شه واین جماعت،همچنان کوفی صفت هستند....یاد ماجرای شهادت کیان ایرانی و شکست قیام مختار افتادم.
  • یاسر ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    بعضی!!! از سران طوایف اهل سنت عراق دوست دار داعش هستند دیگه در این هیچ شکی نیست . موصل و تکریت و حالا الرمادی !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس