میرحسینی با بیان اینکه شبکه سه از خط قرمزها هم رد شده است، اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری در صداوسیما تخلفات شبکه سه را عنوان کرده و اینکه این شبکه از خط قرمز‌ها هم رد شده و بیشترین هنجارشکنی را داشته است.

به گزارش مشرق، موضوع سنگینی سازمان صدا و سیما، تغییر و تحولات صداوسیما، برنامه‌های پرمخاطب سال‌های پیش شبکه سه، حذف یکباره برخی برنامه‌های تلویزیون از جمله «بعضیا» و رفتن علی ضیاء از شبکه سه، میزان بالای حساسیت کارهای نمایشی و تولیدی، تزریق بودجه سه هزار میلیاردی که نیاز صداو سیماست، مشکل خرید حق بازی‌ها و فیلم‌های سینمایی، حجم بالای پخش فوتبال در تلویزیون، رویکرد مدیران جدید صداوسیما نسبت به «90» و «هفت»، مشکل سانسور مسابقات از جمله والیبال، سیاست شبکه سه در قبال پخش مسابقات ورزشی و آخرین وضعیت پخش سریال «سرزمین کهن» از جمله مباحثی بود که مدیر شبکه سه سیما به توضیح درباره آنها پرداخت.

سنگینی سازمان صدا و سیما

مدیر شبکه سه سیما در ابتدای نشست سخن از گستردگی صداو سیما و کنار گذاشتن نیروهای اضافی به میان آورد و در عین حال یادآور شد: موضوع سنگینی سازمان صداوسیما که در خیلی از سازمان‌ها و نهادها هم وجود دارد، به استفاده از نیروهایی برمی‌گردد که شاید خیلی‌ها بر اساس ضرورت و نیاز واقعی سازمان در طول چند سال به کار گرفته نشدند، اما کنار گذاشتن این‌ نیروها هم زمان، انرژی و هزینه‌ می‌برد؛ البته مساله‌ای که وجود دارد این است که تعداد زیادی از این نیروها ساز و کار اقتصادی دارند، خانواده‌ای را سرپرستی می‌کنند و متاسفانه این بحث ناامنی و بیکاری که در مشاغل وجود دارد، بر هم ریختگی روحی و روانی ایجاد می‌کند و خیلی هم سخت است.

میرحسینی در ادامه تاکید کرد: ما باید با بحث تغییر ساختار و تغییر رویکرد به نوعی کنار بیاییم.

باید با احتیاط حرکت کرد

مدیر شبکه سه سیما سپس به تغییر و تحولات صداوسیما برای چابک‌سازی پس از حضور رییس جدید صداوسیما‌ (دکتر محمد سرافراز) اشاره کرد و گفت: بعد از حضور دکتر سرافراز، ریاست محترم سازمان صداوسیما، بحث چابک‌سازی و تغییر ساختار الزامی شد؛ همزمان با این موضوع تغییر رویکرد هم به خصوص در سیما و بازتعریف شبکه‌های سیما شکل گرفت. ما هم به عنوان مدیر و مسوول شبکه سه آماده بودیم؛ البته از سال 71 در صداوسیما به شکل مختلف فعالیت داشتم و با ساختار صداوسیما آشنا بودم، اما با این وجود این مساله کار را برای ما دشوار می‌کند و باید با احتیاط حرکت کرد.

شعاع تبلیغاتی شبکه سه، شبکه جوان بود

مدیر شبکه سه درباره تغییر رویکرد شبکه سه که پیش از این به شبکه جوان مطرح بود، گفت: تقریبا اعظم برنامه‌های شبکه سه سیما با این تعریف (شبکه جوان) برای مخاطبان ساخته می‌شد و این تعریف با ورزش هم گره خورده بود. حتی اگر به زمان شکل‌گیری ابتدایی این شبکه برگردیم، شبکه سه برنامه‌هایی مثل «جُنگ جوان» داشت. شعاع تبلیغاتی شبکه سه، شبکه جوان بود و این کاملا برجسته شده بود. تلاش مسوولان شبکه همیشه همین‌ بود که رضایت مخاطبان جوان را برآورده کند و طراحی و تولید برنامه‌ها در این راستا انجام می‌شد. غیر از این شبکه سه سریال‌های جذابی، اعم از برنامه‌های ترکیبی، زنده و تولیدی هم داشته است.

تفکر خوب، «کوله پشتی» را ساخت

میرحسینی با اشاره به برخی برنامه‌های پرمخاطب سال‌های پیش شبکه سه از جمله «کوله‌پشتی» و «جزر و مد» یادآور شد: در شبکه سه سیما برنامه‌ای همچون «کوله‌پشتی» در مقطعی شکل گرفت؛ برنامه‌ای عصرگاهی بود و خود من نیز آن زمان مدیر گروه بودم. این برنامه پس از اینکه با استقبال مخاطب روبرو شد، در ساعت‌های بهتر و جدول پخش بهتر جای گرفت و بعد زمینه‌ساز برنامه «جزر و مد» و پس از آن نیز «ماه عسل» شد. البته کوله پشتی بعدها از مسیر واقعی خود خارج و دچار حاشیه شد.

وی یادآور شد: در تمام سال‌هایی که این برنامه‌ها روی آنتن بودند، تأثیرگذارترین و پرمخاطب‌ترین برنامه برای مخاطبان جوان بودند. اگر برنامه‌ای با تفکر خوب درست طراحی شده باشد و معیارهای یک برنامه استاندارد را با توجه به محدودیت‌های صداوسیما داشته باشد، کمتر دچار حاشیه می‌شود. حاشیه‌ها به خود برنامه برنمی‌گردد، معمولا به فرد، سوژه یا مهمان برنامه برمی‌گردد. خب در مواردی که می‌شود پیش‌بینی کرد، مدیریت حاشیه‌ها راحت‌تر است.

مدیر شبکه سه: چرا «در حاشیه» را تمام کردیم/ کل تولیدات تلویزیون اچ‌دی خواهد شد/ برنامه «نود» شیطنت‌هایی داشته است

نقطه اوج کوله‌پشتی چند «آن» داشت

وی گفت: «کوله‌پشتی» زمانی که روی آنتن بود، زیرساختش معارفی بود اما رویکردش موضوعات اجتماعی و جوان‌پسند بود و این در ساده‌ترین شکل اتفاق افتاد؛ یعنی استودیویی که شما در آن دکور ویژه‌ای نداشتید، به شکل اِلمانی عناصر صحنه بود. کوله‌پشتی بود پلاک بود و در واقع اینجا مهمان موضوع جذابیت را تشکیل می‌داد و به نظر من نقطه اوج کوله‌پشتی چند «آن» داشت که یکی از آن‌ها وجود خانم آرین بود و صحبت‌های بسیار جذابی که داشت تبدیل به یک موج در جامعه شد. موضوع لیلةالرغائب را هم برای نخستین بار برنامه کوله پشتی مطرح کرد و جریان‌ساز شد یا به موضوعی مثل حق‌الناس این برنامه ورود کرد. ولی بعد از مدتی با توجه به اینکه مجری این پتانسیل را داشت و وارد مسائل حاشیه‌ای شد، منجر شد به اینکه این برنامه از مسیر اصلی خودش منحرف شود و تعطیلی که در برنامه آمد نه به خاطر فشارها بلکه به خاطر انحراف برنامه از مسیر اصلی بود که پیش‌بینی شده بود. حالا دیگر این برنامه نمی‌توانست آن تفکر قبلی و محوری که برایش تصور شده بود را پوشش بدهد و لاجرم مسوولان وقت شبکه تصمیم گرفتند «کوله‌پشتی» را تعطیل کنند و جایش برنامه دیگری بگذارند.

چرا بعضی‌ها به یکباره حذف شد؟

مدیر شبکه سه سیما درباره‌ی علت حذف ناگهانی برنامه «بعضیا» گفت: این برنامه با ابتدای حضور بنده در شبکه سه، مصادف شد. در این برنامه تصور توهین به بخشی از قومیت و جامعه‌ای که در بلوچستان داشتیم به وجود آمد که این نه ربطی به برنامه داشت، نه مجری، نه اتاق فکر. یک مهمان بر اساس باوری که از مخاطب خودش دارد و ارتباطی که از مخاطب دارد، احساسش را بیان کرده بود و فکر کرده بود، مطلبی که مطرح می‌کند اصلا توهین نیست کماینکه چاشنی لهجه را هم داشته باشد. در گام اول وقتی با این موضوع مواجه شدیم، در کوتاه‌ترین زمان توضیح داده شد که این موضوع به قصد توهین و جسارت نبوده است. خب این می‌توانست تبدیل به بحران دیگری شود، مانند موضوعی که برای «سرزمین کهن» پیش آمد این اتفاق نیز می‌توانست برای تیم جدید آقای سرافراز و معاونت جدید سیما آقای پورمحمدی پیش‌ آمد بدی شود و برای دوستان مشکل اساسی ایجاد کند.

وی یادآور شد: حاشیه‌ها الزاما از درون برنامه‌ها جوشش ندارند و افراد یا گروه و تفکراتی با نگاه‌های مختلف حاشیه‌ها را ایجاد می‌کنند و به آن‌ها دامن می‌زنند.

او با اشاره به نبود همخوانی میان مهمانان و اهدافی که برنامه «بعضیا» به دنبال داشت، اظهار کرد: جلساتی که با آقای ضیاء و مدیر وقت اجتماعی داشتیم برای این بود که مشخص شود هدف اصلی این برنامه چیست و دنبال چه موضوعاتی است. مطرح شده بود که امید به موفقیت هدف این برنامه است. اما دعوت از برخی مهمان‌ها، به نظر می‌رسید تأمین‌کنند‌ه این هدف نبود. من حتی لیست مهمانانی که قرار بود تا پایان سال مد نظر داشته باشیم را گرفتم اما خیلی از این مهمانان این هدف را پوشش نمی‌دادند و فضای پرمخاطب این برنامه به سوژه و مهمان برمی‌گشت؛ مثلا اگر یک مهمان معروف با حرف‌های خاص در برنامه وجود داشت برنامه آن شب پرمخاطب بود. البته یکی دو جلسه هم تقارن با بازی‌ها و مناسبت‌ها شد و در این فاصله بازخوردی در چرایی این برنامه یا حذف آن نداشتیم که واقعا بگوییم مخاطب به خاطر این برنامه اهداف یا زاویه خاصی دارد. در نتیجه تصمیم گرفتیم در باز تعریف این برنامه برای سال 94 براساس پلان مشخص و قابل نظارت بهتر کار کنیم تا در طراحی آیتم‌ها از گفت‌وگوی صرف دربیاییم و مقداری پلی‌بک‌ هم داشته باشیم.

با رفتن شریعت‌پناهی علی ضیاء هم به شبکه یک رفت

وی در ادامه یادآور شد: پس از این اتفاق علی ضیاء در شبکه یک اجرای برنامه‌ی تحویل سال را بر عهده گرفت و بعد از آن هم با رفتن آقای شریعت‌پناهی به شبکه یک به عنوان مدیر گروه اجتماعی ترجیح دادند با هم کار کنند و با توجه به اینکه نگاه ما در سیما نگاه صنفی و رقابتی آنچنانی نیست، ما هم استقبال کردیم که شبکه یک هم برنامه‌هایی جذاب توسط آقای ضیاء برای مجموعه‌شان داشته باشد. برایش دعا می‌کنم و هر کمکی از من در مجموعه شبکه سه بربیاید دریغ نمی‌کنیم. اصلا هیچ حاشیه‌ای یا توهم توطئه‌ای نبود؛ البته هر برنامه‌ای در تلویزیون و همین‌طور در رادیو یک برآورد و پیش‌بینی دارد، باید انجام شود و تمام شود، بعضی برنامه‌ها به دلیل استقبال مخاطب و جواب منطقی دادن به نیازهای مخاطب ممکن است سال‌ها روی آنتن باقی بماند. برنامه «بعضیا» و نوع برنامه‌های این تیپی هم برآورد دارند. این برنامه یک برآورد 13 قسمتی داشت که بیشتر آن پخش شد و یکی دو قسمت مانده بود که آن هم به خاطر تداخل با مناسبت‌ها پخش نشده بود و این به آن معنا نبود که ما از قبل می‌خواستیم این برنامه را تعطیل کنیم و با خود آقای ضیاء زاویه داشته باشیم. اگر تفکر پشت یک کار باشد ما نمی‌توانیم آن را جا‌به‌جا کنیم و به راحتی نمی‌توانیم به آن دست بزنیم. این‌ها درست عین نردبانی است که اگر یک پله آن را بردارید، بقیه فرو می‌ریزند. پس اگر برنامه‌ای یا آیتمی حذف شد و اتفاقی نیفتاد یعنی آن برنامه در اصلش اشتباه بوده است.

تلویزیون حساب و کتاب دارد

مدیر شبکه سه سیما با اشاره به اینکه هدف سیما تولید محتوا، انتقال پیام به مخاطب و اعتمادسازی است، یادآور شد: فارغ از بحث‌های سرگرمی و پوشش برنامه‌های ورزشی که صرفا می‌تواند جنبه‌ی اوقات فراغت داشته باشد، هدف سیما تولید محتوا، انتقال پیام به مخاطب و اعتمادسازی است. پس این نیاز باید تفکر و طراحی درست داشته باشد. اگر قرار است برنامه‌ای درست روی آنتن برود، انتخاب مجری، انتخاب دکور، اجزای دیگر، گریم، نور، صحنه‌آرایی و ... باید حساب و کتاب داشته باشد. ما نمی‌توانیم صندلی که اینجا قرار می‌گیرد را به راحتی جابه‌جایش کنیم. اگر جابه‌جا کردیم اشکالی در کار وجود دارد.

و باز هم حذف یک برنامه دیگر در شبکه سه

او درباره‌ی برنامه «تازه نفس‌ها» که از شبکه سه پخش و سپس حذف شد، اظهار کرد: اگر این برنامه حذف می‌شود، به دلیل طراحی غلط، نادرست یا اجرای نادرست‌ است، ما نباید وقت مخاطب را تلف کنیم. اگر توانستیم برنامه را اصلاح می‌کنیم، اگر نه آن را متوقف می‌کنیم. در اینجا برای مجری، دکور، آیتم‌های تولیدی و وقتی که گذاشته شده است، سرمایه صرف شده است. این اتفاق در شرایطی می‌افتد، که چه از نظر بودجه و چه از نظر تأمین مواد برنامه‌سازی در عین محرومیت هستیم. حالا بدهی‌هایی که در شبکه و در کل سیما وجود دارد با عدم پیش‌بینی برنامه‌های مختلفی که در جایگاه خود قرار گرفت، با تغییر ساختار توأمان شد و بعضی از مدیران تغییر کردند و تمایل داشتند از شبکه سه به شبکه دیگری بروند و خدمت کنند و ما با این محدودیت‌ها سعی کردیم بهترین تصمیم را بگیریم.

حساسیت‌ها بالاست

میرحسینی با اشاره به اینکه در بستر جامعه‌ای که حساسیت‌های بالایی وجود دارد، با تنوع عجیب و غریبی از مخاطبان مواجه هستیم، یادآور شد: تنوع فرهنگی، زبانی، دینی در طول مسیر تاریخ، آنچنان حساسیت‌ها را بالا برده که واقعا نمی‌توان در این مقطع کار کرد. مگر اینکه یک کار عمیقی در نظام آموزش و پرورش ما شود تا در یک مقطعی به ثبات برسیم. تغییراتی که روز به روز در برنامه‌ها شاهدیم، کار را خیلی دشوار می‌کند؛ به ویژه در حوزه طنز، ادبیات طنزی که ما داریم در هیچ کجای دنیا نظیرش وجود ندارد. در هیچ دوره تاریخی حاکمیت‌ها با طنز مسأله نداشتند. البته حکومت‌های دیکتاتوری بودند که با صحبت کردن و تفکر مشکل داشتند، اما در مملکت ما بحث طنز و یا فرم‌های دیگر، این طور نبوده که مخالفت مبنایی و ریشه‌ای داشته باشد، ولی مشاهد می‌شود این حساسیت‌های بالا منجر به اتفاقاتی می‌شود که ممکن است هم وحدت ملی را به خطر بیندازد، هم در جامعه تفرقه ایجاد کند و بحث گروه‌ها و اقوام را درپی داشته باشد که به نظر می‌رسد موضوع «سرزمین کهن» را از این دست بشود ارزیابی کرد. با این حساسیت‌هایی که وجود دارد با این فضایی که از بیرون علیه وحدت ملی وجود دارد، ما نیز نباید این بسته را تقویت و تشدید کنیم.

«ساعت خوش» از چه چیزی فرار می‌کرد؟

میرحسینی در زمینه‌ی طنز به راهکاریی مبنی بر آیتم‌سازی اشاره کرد و گفت: «ساعت خوش» سراغ آیتم‌هایی در بانک، مدرسه و اتوبوس رفت، برای اینکه فرار کند از ایجاد شائبه، شبهه و آسیبی که ممکن است به باورها و اعتقادات و ارزش‌های گروه‌ها بزند. این وجود دارد و به معنای نگاه حاکمیتی نیست، به معنای این نیست که حاکمیت با طنز و کمدی مخالف است.

دور ریختن پول‌های «در حاشیه» عقلانی نبود

وی در ادامه مطالب بالا به سریال «در حاشیه» اشاره کرد و گفت: این سریال هم از همین دست بود و به دنبال این نبود که به باورها و اعتقادات و ارزش‌های گروه‌ها آسیب بزند؛ البته این مجموعه را زمانی ما از سیما تحویل گرفتیم که از قبل مصوب شده بود و بخش‌هایی از آن تولید شده بود و هزینه‌های زیادی هم شده بود، در نتیجه دور ریختن این‌ها عقلانی و شرعی هم نبود. فرصتی می‌خواست تا در متن و سوژه‌ها بازنگری شود. فضای پزشکی سوژه خوبی هم بود. ما مواجه شدیم که سیما در ایام نوروز به یک فضای طنز نیاز دارد. در نتیجه تصمیم گرفته شد این مجموعه بیاید و در جدول پخش قرار بگیرد. زمانی که این تصمیم گرفته شد، بیش از هفت قسمت تولید نشده بود و وقتی شبی 40 دقیقه کار روی آنتن برود، یک آنتن با هفت، هشت قسمت آماده ریسک بالایی دارد. با این حال فشار زیادی روی مجموعه آمد و همه هم قبول کردند که کار کنند و آن را در ایام نوروز برسانند. کار که شروع شد استقبال عمومی داشتیم و تصمیم گرفتیم این کار را تا پایان فاز اول ادامه دهیم. از ابتدا هم 90 قسمتی بود، در سه فاز طراحی شده بود و از اولش حتما موضوع پزشکان را داشتیم. اما ورود به موضوع پزشکان و موضوع سلامت با توجه به اینکه رابطه فرد با پزشک، نباید تخریب شود و اعتماد بیمار به پزشک نباید مورد دست‌اندازی قرار بگیرد و چون با سلامت جامعه مواجهیم، آسیب‌هایی داشت. تلاش شد در متن‌ها به این نوع شوخی‌ها توجه شود. به همین خاطر فضا خیالی و فانتزی شد و شخصیت‌ها مشخص بود که سوءاستفاده‌چی هستند تا هر مخاطبی این‌ها را ببیند پزشک تلقی نکند، بیمارستان واقعی تلقی نکند، علیرغم اینکه اتاق عمل واقعی دارد. اورژانسی دارد، لباس سفید و گوشی دارد. با این فضا ما شروع کردیم و مخاطب هم نشان داد که با ما همراه است.

مدیر شبکه سه: چرا «در حاشیه» را تمام کردیم/ کل تولیدات تلویزیون اچ‌دی خواهد شد/ برنامه «نود» شیطنت‌هایی داشته است

بی‌خوابی‌های سازندگان «در حاشیه»

او ادامه داد: ما همزمان با پخش تولید داشتیم، دوستان تا ساعت دو، سه نصف شب کار را تصویربرداری و سپس تدوین می‌کردند تا ظهر روز بعد آماده بازبینی و اصلاح شود تا به پخش برسد. عملا با این شرایط فشار بسیار زیادی رویشان بود. تعدد بازیگران، تعدد لوکیشن‌ها کار را سخت کرده بود. ما به جای 30 قسمت، دیدیم که تا 26 قسمت بیشتر نمی‌شود ادامه داد.

اقدامی خطرناک در پخش «در حاشیه»

مدیر شبکه سه سیما درباره‌ی پخش «در حاشیه» یادآور شد: یکی - دو شب مجموعه «در حاشیه» 20 دقیقه قبل از پخش به دستمان ‌رسید. این خیلی خطرناک است و این در هیچ جا چنین شرایطی نیست و ادامه تولید این مجموعه همزمان با پخش آن غیرممکن بود، در نتیجه تصمیم گرفتیم فاز اول کار تمام شود. ما نمی‌خواهیم از مخاطبان چیزی را پنهان داشته باشیم، هدفمان هم بعد از جلب رضایت خدا رضایت مخاطبانمان است. بالاخره مشتری مدار هم که نگاه کنیم باید مخاطب داشته باشیم وگرنه فلسفه وجودی ما دیگر کارکردی ندارد. در فاز دو و سه کار جذاب‌تری را خواهیم دید. ما باید مرتب با مردم و مخاطبان اصلی ارتباط داشته باشیم. واقعیت‌ها را مطرح کنیم تا از حواشی جلوگیری شود و برداشت‌های غلط صورت نگیرد. گل‌آقا در بدترین شرایط سیاسی با همه شوخی می‌کرد یا حتی با کشیدن کاریکاتور مرحوم حبیبی، او را دستمایه طنز قرار داد ولی هیچ وقت حاکمیت با آن برخورد نکرد.

مهم‌ترین دلیل حذف یک برنامه در شبکه سه چیست؟

میرحسینی یکی از مهمترین دلایلی را که منجر به حذف یک برنامه از تلویزیون می‌شود، طراحی و پژوهش نادرست عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایل این است که آن برنامه مسیر شفاف و روشنی نداشته و بر اساس ایده فردی است. اگر مثلا هدف ما گفت‌وگو است باید بدانیم هدف از این گفت‌وگوها چیست. ما متأسفانه به سمت ذائقه و میل مخاطب آمدیم و این بد است. در هیچ کجای دنیا این‌طور انجام نمی‌شود که من بیایم با یک شخصیت و یک فرد محبوب فضایی را برای مخاطب ایجاد کنم. حال مخاطب از یک بازیگر خانم و یا آقا خوشش بیاید. اگر قرار است من از یک شخصیت محبوب استفاده کنم، باید هدفی را هم طراحی کنم و اگر نه این خنثی است. از طرفی وقتی شما فردی را می‌آورید که حتی نمی‌توانید در نوع پوشش و آرایش او نظارت کنید که یک نوع هنجارشکنی و نیاز کاذبی در مخاطب ایجاد می‌کند، نه تنها به آن اهداف نرسیده بلکه آثار سوء هم داشته است.

استفاده ابزاری

مدیر شبکه سه در ادامه‌ مطالب بالا در پاسخ به این پرسش که چرا تلویزیون در زمان انتخابات هنجارشکنی می‌کند و اقشار مختلف با پوشش‌هایی که در طول سال کمتر در رسانه ملی شاهد هستیم را به تصویر می‌کشد؟ گفت: انتخابات عرصه ملی است و انعکاس‌دهنده‌ی حضور همه اقشار است؛ افرادی که در این جامعه و زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران و بیرق ولایت فقیه زندگی می‌کنند. شما در جامعه اقشاری دارید مانند اقلیت‌های مذهبی؛ خانم ارمنی طبیعی است که هنجارها و ارزش‌های اسلامی و دینی ما را رعایت نمی‌کند. پس وقتی با ایشان مصاحبه می‌کنی باید آن را پخش کنی غیر از این یکسری افراد هستند که بر اساس هنجارها و الگوهای ارزشی خودشان زندگی می‌کنند اما در این نظام زندگی می‌کنند و هیچ زاویه‌ای هم با نظام ندارند. از همه مواهب هم بهره‌برداری می‌کنند. این افراد وقتی نظریه‌ای دارند آیا نباید آن را پخش کنیم. من استفاده ابزاری را نمی‌خواهم رد کنم. بعضی وقت‌ها جاهایی ممکن است اتفاق بیفتد ولی وقتی شما در یک شرایط ملی انعکاس دهنده نظرات اقشار، طبقات، گروه‌ها و دین‌های مختلف هستید باید انعکاس دهید. اما در یک برنامه تلویزیونی که موضوع آن مثلا حق‌الناس یا ترویج ارزشی است، دیگر در این برنامه شما نمی‌توانید نوع نابهنجاری‌ها در جامعه را نشان دهید. اگر هم بخواهیم منطقی استفاده کنیم و طبق طرح پیش‌بینی شده جلو برویم یک جایی باید استفاده کنیم و یک جا هم نباید استفاده کنیم. وقتی من مزاحمت خیابانی را می‌خواهم به تصویر بکشم، آیا باید خانمی که با هر نوع پوشش به خیابان آمده را به تصویر بکشم یا نه؛ نه نمی‌توانم پس مجبورم چهره‌ی آن فرد را شطرنجی کنم. چرا؟ چون حفظ آبروی آن شخص برای ما مهم است.

صداوسیما سه هزار میلیارد بودجه نیاز دارد

میرحسینی سپس از تزریق بودجه سه هزار میلیاردی که نیاز صداوسیماست و توجه کافی و لازمی که باید به رسانه شود و نمی‌شود، سخن گفت.

او اظهار کرد: بودجه‌ای که صداوسیما نیاز دارد، سه هزار میلیارد است. اگر این بودجه‌ی پیش‌بینی شده تحقق پیدا کند، خیلی از مسائل را نخواهیم داشت. برنامه‌سازی، زیرساخت‌ها، بحث تجهیزات، تبدیل به تکنولوژی روز مثلا اچ‌دی و فول اچ‌دی. بحث ماهواره و خرید ارضی، تحقق همه‌ی این‌ها نیازمند چیزی در حدود سه هزار میلیارد بودجه است.

در خرید فیلم‌های سینمایی مشکل داریم

او با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل کمبود بودجه، برای خرید فیلم‌های سینمایی مرغوب مشکل داریم، بیان کرد: وقتی در طول چند سال‌ دستمزد یک هنرمند که بازیگر تلویزیون و دست پرورده تلویزیون بوده نجومی بالا رفته است، آن هنرمند در شرایط موجود نمی‌آید با 50 درصد دستمزد کار کند. پس مجبوریم از بازیگران جوان‌تر و پایین‌تر استفاده کنیم که ممکن است مخاطب آن را پس بزند. یک زمان در چند سریال همزمان چهره‌های تکراری می‌دیدید چه زن چه مرد. ما اکنون مشکل بودجه را داریم، محدودیت منابع را داریم، تغییر ساختار و رویکرد را هم داریم. یک مقدار خواهش می‌کنیم از بینندگان به ما اعتماد کنند و به ما فرصت بدهند. این‌ها مشکلات ماست در پشت صحنه و باید از این موانع پرش کنیم؛ اگر این مشکلات را ببینند نه تنها احساس بدی ندارند، بلکه احساس خوبی هم به آنها دست می‌دهد.

ماجرای قیمت‌های نجومی خرید بازی‌های فوتبال

مدیر شبکه سه سیما درباره خرید حق پخش مسابقات ورزشی اظهار کرد: حق پخش یک بحث حقوقی دارد چه در بحث داخلی خودمان و چه خارجی. ما بعضا در رایت بازی‌های داخلی، با قیمت‌های وحشتناکی مواجه می‌شویم آن هم در این شرایط اقتصادی فعلی که اصلا شدنی نیست. متاسفانه در طول این سال‌ها هم برای مخاطب این حق ایجاد شد که حتما باید فوتبال‌های خارجی و بخصوص خیلی از فوتبال‌های داخلی را ببیند.

به شکل قانونی بازی‌ها را خریداری می‌کنیم

او در پاسخ به اینکه آیا بازی‌های خارجی واقعا خریداری می‌شوند؟ گفت: ما فوتبال‌های خارجی‌ را می‌خریم. شاید مدتی قبل این‌طور نبود و از شبکه‌های دیگر برداشته می‌شد اما اکنون از طریق شرکت‌های پخش‌کننده که محدود به چند شرکت پخش‌کننده هستند و از مونیتورینگ بسیار قوی برخوردارند، این بازی‌ها خریداری می‌شوند. خیلی از مسابقات ورزشی کددار هستند و در اختیار شرکت پخش‌کننده است. وقتی شما پول داده باشی می‌توانی آن بازی را بخری در غیر این صورت نمی‌شود و البته آن بازی که به ما می‌فروشند، کدی می‌دهند که کشورهایی که مثلا در حاشیه خلیج فارس می‌بینند نتوانند استفاده کنند. در نتیجه تابع مقررات هستیم و به شکل قانونی بازی‌ها را خریداری می‌کنیم.

چرا خریداری فوتبال‌ها تنوع‌پذیر نیست؟

میرحسینی در پاسخ به این پرسش که چرا در خریداری و پخش مسابقات فوتبال‌ گاهی تنوع‌ لیگ‌های مختلف رعایت نمی‌شود؟ گفت: فکر می‌کنم در پخش بازی‌ها بیننده تنوع دارد؛ به عنوان مثال هم لالیگا را دارید، هم ایتالیا و حتی لیگ آلمان را دارید و می‌توانید از میان آنها بهترین مسابقات را پخش کنید. خیلی از مسابقات را هم به کانال ورزش می‌دهیم که زیرمجموعه شبکه سه است. اما بالاخره این طرف قضیه را هم باید دید. این ما هستیم که خیلی برای پخش این بازی‌ها طالب هستیم، خیلی از کشورها واقعا به این حجم بازی‌ها را پخش نمی‌کنند و متأسفانه این مساله را باید سامان داد.

پخش فوتبال با این حجم در تلویزیون درست است؟

مدیر شبکه سه سیما فوتبال را یک نیاز کاذب عنوان کرد و با طرح این پرسش که آیا پخش فوتبال با این حجم درست است؟ یادآور شد: ‌ مخاطب شبکه سه دیگر عام‌تر شده است؛ مثلا ساعت 10 شب خانم خانه‌دار حقش این است که یک جُنگ خوب ببیند یا مسابقه فوتبال؟ به نظر می‌رسد فوتبال در جامعه ما بیش از آن که فایده داشته باشد آسیب دارد و این پخش بی‌رویه را باید مهار کرد. ورزش‌هایی را باید اعتبار دهیم که با فرهنگ و سبک زندگی ما هم‌خوانی بیشتری دارند. از جمله کشتی، چرا به کشتی بها ندهیم. یا تکنواندو و وشو، که خانم‌ها مهارت‌های زیادی در این حوزه دارند چرا ما به این‌ ورزش‌ها بها ندهیم.

فوتبال دیگر ورزش نیست/ باید خط‌شکن‌ باشیم

میرحسینی با اعتقاد بر اینکه فوتبال دیگر ورزش نیست و یک تجارت و صنعت است، اظهار کرد: پشت آن باندهای وحشتناک و مافیایی است که برندسازی می‌کنند. این‌طور نیست که فلان شخصیت می‌آید، می‌شود گل زن برتر اروپا و بعد میلیون‌ها دلار، یورو خریداری می‌شود. بخشی از آن، استعداد و توانمندی است بخش دیگر آن برندسازی است چرا ، چون مثلا قرار است تبلیغات فلان محصول به واسطه او انجام شود. میلیاردها دلار در حوزه فوتبال داد و ستد می‌شود. فوتبال دیگر ورزش نیست و جنبه سیاسی پیدا کرده است. چرا فوتبال در یک مقطعی به برزیل واگذار می‌شود یا جام جهانی در فلان کشور برگزار می‌شود. متاسفانه در جامعه ما هم فوتبال را تبدیل به نیاز کردند. هم مطبوعات و رسانه‌ها و هم تلویزیون و هم برنامه‌های خاص تلویزیون در صورتی که نیاز واقعی جوان ما فوتبال نیست. نباید تا این حد درگیر فوتبال شوند. تقویت شدن جنبه احساس در جوان ما خطرناک است. در جامعه ما باید بین احساس و تعقل تعادل برقرار شود. چرا ورزشی مثل شطرنج را ترویج نمی‌کنیم که در یک دوره زمانی جزو رشته‌های مطرح می‌شود. باید خط‌شکن‌ باشیم. وقتی سبک زندگی ایرانی اسلامی مطرح می‌شود به ورزش‌ها هم باید از جایگاه خودش نگاه کرد.

کانال ورزش بار ورزشی زیادی را از دوش شبکه سه برمی‌دارد

مدیر شبکه سه سیما در بخش دیگری از این نشست از قرار گرفتن شبکه ورزش در زیر مجموعه شبکه سه نیز سخن گفت و توضیح داد: با توجه به اینکه شبکه سه، شبکه ورزش، مسابقات و سرگرمی شده است، در این رویکرد 50 درصد از برنامه‌هایمان را به ورزش اختصاص می‌دهیم. با همین نگاه هم کانال ورزشی به زیر مجموعه‌ی شبکه سه آمده است. کانال ورزش بار ورزشی زیادی را از دوش شبکه سه بر می‌دارد و شبکه سه قسمت اعظم برنامه‌هایش را به تأمین نشاط سرگرمی و مسابقات باید اختصاص دهد.

ورزش‌ها را حتما به کانال ورزش سوق می‌دهیم

او با اشاره به تعاملاتی که از این پس قرار است با کانال ورزش داشته باشند، گفت: از این پس ما کم کم باید کانال ورزش را در شبکه سه بیش از پیش نشان دهیم. پس ورزش‌ها را حتما به کانال ورزش سوق می‌دهیم. دنبال این هستیم که کانال‌های دیگری اضافه کنیم تا با مأموریت شبکه هماهنگ شود. الان تلاش ما این است که به تدریج مسابقات بین‌المللی و جهانی را در شبکه سه داشته باشیم و مابقی را در باکس‌های مختلف کانال ورزش جانمایی کنیم. پخش بی‌رویه مسابقات در شبکه سه مدیریت پخش را از ما گرفته بود.

تا پایان سال کل تولیدات تلویزیون اچ‌دی خواهد شد

مدیر شبک سه سیما در بخش دیگری از این نشست در باره اچ‌دی شدن شبکه‌های تلویزیونی گفت: کانال اچ‌دی جزو سیاست‌هایی است که با دستور رییس سازمان صداوسیما در حال پیگیری هستیم. زیرساخت آن آغاز شده و تا پایان سال کل تولیدات ما اچ‌دی خواهد شد. همه این‌ تجهیزات باید خریداری شوند. دوربین‌ها باید خریداری شوند که جزو دستور خرید سازمان است. یعنی در این موقعیت هزینه اضافه‌ای تحمیل نشده است و نکته مهمی است ما ناچاریم در فرایند جهانی حتما اچ‌دی شویم چون مخاطبان ما گزینه‌های مختلفی را الان دارند و بعضی کشورها به سمت فول اچ‌دی رفته‌اند. در این رقابت تکنولوژیکی اگر ما عقب بیفتیم طبعا مخاطب گزینه‌های بهتری را به لحاظ تصویری انتخاب می‌کند. در این زمینه هر چقدر هم هزینه شود به نظرم عقلانی و درست است.

چرا تلویزیون فیلم تکراری پخش می‌کند؟

وی درباره‌ی خرید فیلم‌های سینمایی هم یادآور شد: تمام فیلم‌های خارجی را هم مثل بازی‌ها می‌خریم. اما در عین حال چند مشکل داریم و علت اینکه فیلم‌های سینمایی‌مان تکراری پخش می‌شوند به این دلیل است که در موضوعات خرید فیلم‌ها دچار مشکل هستیم؛ یعنی رقم‌های عجیب و غریبی می‌دهند. طبیعتا برای حفظ بیت‌المال باید تلاش کرد. اما به طور کلی باید خریداری شود.

مدیر شبکه سه: چرا «در حاشیه» را تمام کردیم/ کل تولیدات تلویزیون اچ‌دی خواهد شد/ برنامه «نود» شیطنت‌هایی داشته است

رویکرد مدیران جدید صداوسیما نسبت به «90»

مدیر شبکه سه سیما در بخشی از این نشست با این سوال مواجه شد که یکی از برنامه‌های چالشی شبکه سه برنامه 90 است که همواره با انتقادهایی که منجر به حذف این برنامه شود، روبه‌رو بوده است، رویکرد شما نسبت به این برنامه چیست و آیا قرار است در دوره جدید تغییر رویکرد داشته باشد و یا نه و آن چیزی که اکنون روی آنتن است استاندارد است؟

الگو قرار دادن «نود» تفکر غلطی است

مدیر شبکه سه اظهار کرد: برنامه «نود» برنامه محبوبی است و حدود 16 سال در تلویزیون و شبکه سه کار شده است؛ بخشی از این محبوبیت به مجری و کارشناسی آقای فردوسی‌پور برمی‌گردد. بخش عمده‌ای از آن به ذات فوتبال و مسائل عمده‌ای که در فوتبال اتفاق افتاده و بیننده از آن خبری ندارد برمی‌گردد. مثل حاشیه‌ای که در اطراف فوتبال بین بازیکنان و مربی‌ها اتفاق می‌افتد. الگو قرار دادن این برنامه یک تفکر غلط است با اینکه عنوان می‌شود چرا نود سیاسی یا نود فرهنگی یا نود اقتصادی نداریم. چون ورزش و فوتبال یک شرایطی را دارد و حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، اقتضائاتی دیگر. در خود آن حوزه‌ها هم شما می‌بینید برنامه‌های خوبی بود که آزادی بیان خوبی داشتند.

شخصیت‌هایی که میرحسینی به تلویزیون آورد

میرحسینی با یادآوری اینکه سال‌ها پیش شخصیت‌هایی را در برنامه «محرمانه» به تلویزیون آورده است که در بیان نظراتشان آزادی‌ بیانی بالاتر از آن نبوده است، گفت: آن زمان از طیف‌های مختلف دعوت کردیم و زنده روی آنتن رفتیم. فکر نمی‌کنیم آزادی‌ بیانی بالاتر از این باشد. بعضی از شخصیت‌ها را برای اولین‌ بار من به تلویزیون آوردم و زنده صحبت کردند و این نهایت آزادی بیان است. حرف‌های سیاسی هم زدند و از موضع خود دفاع کردند و هیچ تبعاتی هم نداشت. اما ورزش فوتبال و برنامه 90 اقتضائات خودش را دارد؛ یعنی اتفاقا باید سراغ بعضی از موضوعاتی رفت تا شفاف‌سازی شود، اگر حرفی را که فلان مربی زد، اگر نکته‌ای که بازیکن گفته روشن نشود و پاسخ داده نشود، تبعات دارد.

شیطنت‌هایی که در «نود» شده

او در ادامه به نکات ظریفی که برخی اوقات در برنامه «نود» رعایت نشده است، اشاره کرد و گفت: برنامه «نود» برخی اوقات شیطنت‌هایی داشته است و یکسری مواردی که اصلا ضرورتی به طرح آن نیست را مطرح کرده است؛ مثلا در مورد فلان بازیکن که خطایی کرده است. طرح این خطا خود شاید اشاعه‌ی خطا باشد یا این بازیکن ممکن است برای برخی از طرفداران گروه مرجعی باشد که شما با این اشاعه‌ی خطا باعث می‌شوی که قبح آن خطا برای مخاطب بریزد؛ در حالی که رسالت اصلی برنامه «نود» نقد و بررسی لیگ فوتبال ایران است، حتی یک وقت‌هایی به فوتبال ملی نباید بپردازد. چون لیگ فوتبال برتر و دسته یک را باید آنالیز کند. الان کسی سراغی از ورزشگاه نقش جهان نمی‌گیرد. چند سال است افتاده است. مشکلش کجاست. یک اصفهانی است با آن پتانسیل و توان که به یک ورزشگاه استاندارد جهانی نیاز دارد. این چیزی است که باید در 90 به آن پرداخته شود و داریم ریشه‌یابی می‌کنیم.

وی درباره‌ی رویکرد جدید مدیران تلویزیون نسبت به برنامه «نود» اظهار کرد: آن رویکردی که ما راجع‌ به «نود» داریم، پرداختن به اصل فوتبال و مسائل اصلی فوتبال است و قرار است بعد آموزشی را تقویت کنیم. اخلاق مداری را در ورزش فوتبال تقویت کنیم. شما کتک زدن، کتک کاری، دعوا و فحاشی را داری اما از آن طرف از ورزشکارهای نمونه، فوتبالیست‌های خوب، الگو و مربی خوب که در حوزه اخلاق و ورزش سرآمدند، اثری، نیست. نباید اینها مطرح شوند؟ به میزانی که به حاشیه‌های منفی می‌پردازیم حاشیه‌های مثبت نداریم؟

تقویت «نود» در نگاه جدید

میرحسینی اظهار کرد: پس «نود» حتما در نگاه جدید تقویت خواهد شد. حمایت بیشتری خواهد شد و تلاش می‌کنیم به این مأموریت‌هایش جامه عمل بپوشاند.

«هفت» حذف می‌شود یا می‌ماند؟

مدیر شبکه سه درباره‌ی دیدگاه جدید این شبکه نسبت به برنامه «هفت» اینکه خبرهایی مبنی بر حذف آن همواره مطرح شده است؟ اظهار کرد: باید بدانیم این برنامه به دنبال چیست؟ اولا این برنامه مخاطبان خاص دارد و مسأله سینما، مسأله عام نیست. صرف تهیه کنندگان، کارگردانان و فیلمسازان و نویسندگان و بازیگران و از جمله رسانه‌ها که به سینما می‌پردازند و نمی‌توانم درصد آمار بدهم که چقدر ببینده دارد و به چه شکل است، این برنامه باید به موضوع سینمای ایران، مسائل مدیریتی سینمای ایران، آثار سینمای ایران، اثر سینما در اشاعه ارزش‌ها در فرهنگ قاب اسلامی ایران، سینماگرانی که در این مسیر حرکت می‌کنند، نقد آثاری که ممکن است مخالف این مسیر و جریان باشد بپردازد.

وی ادامه داد: «هفت» باید یک برنامه پیشرو و پیشتاز باشد. برنامه‌ای باشد که بتواند در سیاست‌گذاری‌ها هم تأثیر بگذارد. نه یک برنامه صرف توصیفی باشد که حالا این فیلم آمد بر روی صحنه اکران شد، خوب بود، بد بود، کارگردانی‌اش چه طور بود. این برنامه باید به سینمای ایران بپردازد.

به جمع‌بندی نرسیدیم که برنامه تعطیل شود /باید «هفت» را ارتقاء داد

مدیر شبکه سه گفت: معتقدم برنامه «هفت» پتانسیل خوبی دارد و باید آن را ارتقاء داد. حتی لازم شد تغییراتی به آن بدهیم. ممکن است به جمع‌بندی برسیم که اجرا را به فرد دیگری بدهیم و آقای گبرلو کارشناس باشد. هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم که برنامه تعطیل شود یا ممکن است تعطیل شود. ضمن اینکه هنوز این عوامل قرارداد دارند. آقای گبرلو در حوزه سینما از دانش خوب برخوردار است در این حوزه قلم زده و فردی است که بر کار خودش مسلط است. جلساتی هم با هم داشتیم. اما چون این برنامه هفتگی روی آنتن است لحظه لحظه جلو می‌رود. البته راهکاری هم وجود دارد و آن اینکه برنامه «هفت» را یک ماه متوقف کنیم و بعد سری جدید را رونمایی کنیم، اما تلاش می‌کنیم در حرکت به این جمع‌بندی برسیم.

اتاق فکر؟

میرحسینی درباره‌ی اتاق فکری که باید در برنامه‌هایی از جنس «هفت» صورت بگیرد، گفت: ما بر اساس برنامه‌های مختلف و اثرگذاری که با این اهداف طراحی می‌شود و روی آنتن می‌رود، حتما نیاز به تیم فکری خوب و اتاق فکر داریم تا خوراک لازم را بدهند. نکته‌ای که ممکن است شایعه حذف هفت را دامن زده باشد تغییر رویکرد و شبکه است. ممکن است شبکه تفریحات سرگرمی ورزش با نوع برنامه‌ای مثل هفت یا دیروز امروز فردا از نظر رویکردی هماهنگ نباشد، طبیعتا اگر تغییری صورت می‌گیرد به خاطر تغییر رویکرد است نه به خاطر آقای گبرلو یا آقای رنجبر.

تعامل کمال تبریزی ومحمد مسعود برای «سرزمین کهن»

مدیر شبکه سه درباره‌ی زمان قطعی پخش مجموعه‌ تاریخی «سرزمین کهن» گفت: زمان قطعی پخش هنوز مشخص نیست، چون جدول پخش بر اساس فصل و مناسبت‌ها تنظیم می‌شود. اما از آنجا که «سرزمین کهن» پخش هفتگی خواهد داشت، ترجیح می‌دهیم در پایان هفته پخش شود.

او در عین حال گفت: اصلاحات این سریال صورت گرفته و حتما تلاش بر این است که در سال 94 پخش شود، اما اینکه پخش حتما در مهر است یا بهمن، هنوز قطعی نشده است. آقای مسعود و تبریزی (تهیه‌کننده و کارگردان) همکاری خوبی داشتند و حمایت‌هایی هم معاون سیما کردند که این سریال به پخش خواهد رسید.

این مشکل با مراجع حل شود نه تلویزیون

میرحسینی همچنین با این پرسش مواجه شد که چرا تلویزیون برای پوشش مسابقات خارجی در اغلب موارد با مشکل سانسور نادرست روبه‌روست؟

وی اظهار کرد: وقتی بحث شرعی مطرح می‌شود ما نمی‌توانیم کاری کنیم. چه بسا وقتی ما مسابقات کشتی را از آمریکا نشان می‌دهیم، هیچ مشکلی نداریم چون کشتی در وسط سالن اتفاق می‌افتد، سالن تاریک است و نور وسط است. هیچ اتفاقی هم درارتباط با پوشش خانم‌ها نمی‌افتد. اما در بازی‌های دیگر، تلویزیون نمی تواند کاری کند.

مدیر شبکه سه در پایان این نشست گفت: از زمانی که مسوولیت شبکه سه به من تفیظ شد، از خداوند عاجزانه خواستم، توقعاتی که مخاطبان از این شبکه دارند را بتوانم برآورده کنیم، تا بتوانیم شبکه پویاتر و جذاب‌تری را تحویل مخاطبان بدهیم.


منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مصطفی ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    تفیظ!!!!!! یا تفویض؟؟؟
  • مصطفی ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    تفیظ!!!!!! یا تفویض؟؟؟
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    تو دوره سرافراز هیچ اتفاقی در تلویزیون نیفتاده .
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    اتفاقات زیادی افتاده یکیش حذف شبکه تماشا
  • بابا 5علی ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    الکی میگه
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    آخی حالا تایپیست یه اشتباهی کرده منم که آزمون استخدامی دارم و رو لغات ادبیات هم کار کردم!! فورا این به چشمم اومد!! :)))
  • مهدی ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    میگه در حاشیه سی قسمت بوده فاز اولش،بعد دیدیم با توجه به فشار کار زیاد بیست و شش قسمتو پخش کردیم.بنده خدا خودشو احمق فرض کرده
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    اقایون در حاشیه ای می خواهند که خنده بر پایه ی قواعدشون ایجاد بشه که این کار رو سخت میکنه
  • حبیب ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    کل متن رو خوندم و چکیدش میشه انتقاد ممنوع اگر انتقاد کنی جایی توی شبکه سه نداری
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    سه هزار میلیارد می خوای؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اشتها رو برم
  • کاکرو یوگا ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    مشرق مسخره دارن فصل 2 رو میسازن
  • بنده خدا ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    ایشون میگه فقط زمان من که محرمانه بود با حداکثر 50 تا برنامه همه طیف های سیاسی را آوردم و مشکلی هم پیش نیامد اما جالب است که شناسنامه ای را که حدود 85 برنامه رفته است و طیف های مختلف را آورده چون دردوره ایشان نبوده اصلا نام نمی برد و نمی گوید که چرا این برنامه را عملا متوقف کرده است برنامه ای که همه طیف های سیاسی از ان استقبال می کردند
  • بنيادى ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    ماكه نفهميديم اين جناب بعداز اينهمه حرف كه فقط بازى با كلمات بود چى فرمودن فقط ابراز معلومات بودو وقت مخاطب رو گرفتن !!!؟؟؟؟
  • حسین ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    به این دو جمله توجه کنید: هدفمان هم بعد از جلب رضایت خدا رضایت مخاطبانمان است. بالاخره مشتری مدار هم که نگاه کنیم باید مخاطب داشته باشیم وگرنه فلسفه وجودی ما دیگر کارکردی ندارد.......ما متأسفانه به سمت ذائقه و میل مخاطب آمدیم و این بد است. در هیچ کجای دنیا این‌طور انجام نمی‌شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس