کد خبر 417384
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶

بازيگر سريال‌هاي تلويزيوني بيان كرد كه اين روزها بيشتر از اينكه خبر افتتاح كتابفروشي و كتابخانه به گوشمان برسد خبر آغاز به كار مراكز بزرگ خريد را مي‌شنويم.

به گزارش مشرق، كمند اميرسليماني درباره كتاب به عنوان يكي از بهترين علايق كودكي‌اش گفت: زمانيكه كوچك بودم كتاب بهترين كادوي دوران كودكيم بود و براي ما ارزش زيادي داشت. براي ما خيلي مهم بود كه در صفحه اول كتابي بنويسيم «به رسم يادگاري اهدا شد» و آن را به يك نفر تقديم كنيم.

وي ادامه داد: اما جايگاه خريد كتاب كم‌كم بي‌ارزش شد، جاي آن را كاست‌ها و سي‌دي‌هاي صوتي و لوازم تزئيني گرفت و كتاب از زندگي حذف شد.

 اميرسليماني با بيان اينكه اكنون ديگر خيلي‌ها دوست ندارند كه كتاب هديه بگيرند، گفت: اكنون اگر قرار باشد براي يك استاد يا شخص تحصيلكرده هديه ببرم، كتاب مي‌‌خرم و در غير اين صورت كمتر كسي علاقه دارد كه اين روزها كتاب هديه بگيرد يا حتي بخرد.

اين بازيگر تلويزيون با اشاره به دوران نوجواني و دانشجويي خود، عنوان كرد: زماني كه من نوجوان و جوان بودم، آرزوي ما اين بود كه به خيابان انقلاب و كتابفروشي‌‌هاي آن برويم، كتاب‌‌هاي مورد علاقه خود را بخريم و بعد به يك ساندويچ‌‌فروشي در همان نزديكي‌‌ها رفته و ساندويچ بخوريم. آن زمان كتاب‌‌هايمان را هم با يكديگر عوض مي‌كرديم يا هر كتاب جديدي را كه مي‌خريديم، به يكديگر معرفي مي‌كرديم.

اميرسليماني با اشاره به اينكه كتاب‌‌هاي مورد علاقه خود را بيشتر از شهر كتاب خريداري مي‌كند، گفت: اين روزها اكثر كتابفروشي‌‌‌ها تغيير كاربري مي‌دهند، چراكه فروش كتاب سود چنداني ندارد و بسياري از كتاب‌‌ها مهجور باقي مي‌مانند. به همين دليل كتابفروشي‌ها با يك تغيير كاربري به سالن‌هاي زيبايي، فست‌فود يا بوتيك تبديل مي‌شوند.

وي اضافه كرد: اين روزها شما بيشتر از اينكه خوشحال شويد كه يك كتابفروشي جديد باز شده، از افتتاح مراكز خريد جديد خوشحال مي‌شويد. كتابفروشي و سر زدن به فروشگاه‌هاي كتاب به عنوان گزينه‌هاي چندم هر فردي قرار دارد. البته نسل تحصيلكرده مطالعه بيشتري دارد اما عامه مردم كمتر جذب كتابخواني مي‌شوند.

بازيگر سريال «پدر سالار» درباره ايجاد انگيزه براي كتابخواني، عنوان كرد: دلخوشي و حوصله مردم براي كتاب خواندن از ميان رفته است و بايد قبول كنيم كه كتاب از دايره برنامه‌هاي ما حذف شده است. بايد فرهنگ‌سازي كرد تا كتاب دوباره به سبد فرهنگي ما بازگردد. من چندي پيش موجي را در فضاي مجازي ديدم كه خيلي‌‌ها درخواست مي‌كردند وقتي شخصي، كتابي را در يك كافه يا رستوران مي‌خواند، آن را همانجا قرار داده تا ديگران هم ترغيب شوند و آن را مطالعه كنند.

اين بازيگر با اشاره به اينكه متوليان فرهنگ بايد به امر مطالعه كتاب توجه بيشتري داشته باشند، گفت: كساني كه كارشان ارتقاي فرهنگ جامعه است، بايد مثل يك زنگ خطر به كمبود مطالعه توجه داشته باشند. بايد بخش مطالعه، چاپ و نشر كتاب و سوبسيد كاغذ فعال باشد. كتاب‌ها با قيمت‌هاي ارزانتر عرضه شوند و از همه مهم‌تر درباره كتاب تبليغ شود. ما درباره بسياري از پديده‌ها تبليغ مي‌كنيم اما درباره مطالعه و معرفي‌ كتاب‌ها، تبليغي نداريم.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس