بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب اگرچه کاستی های زیادی داشت اما حضور مقام معظم رهبری در روزهای پایانی نمایشگاه دوباره شور و حالی دیگر به این اتفاق مهم فرهنگی بخشید.

گروه فرهنگی مشرق: بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، امسال هم در مصلی تهران برگزار شد و روز پایانی آن با مبعث پیامبر(ص) مصادف شد. نمایشگاهی که هرچند کاستی‌های زیادی داشت و استقبال علاقمندان مانند سال های گذشته نبود اما حضور مقام معظم رهبری در روزهای پایانی نمایشگاه دوباره شور و حالی دیگر به این اتفاق مهم فرهنگی بخشید.حالا که نمایشگاه تمام شده است شاید دانستن عقیده بعضی بزرگان و پیشکسوتان فرهنگ و هنر درباره این اتفاق فرهنگی خالی از لطف نباشد:

داریوش اسدزاده به نمایشگاه کتاب امیدوار است

داریوش اسدزاده، بازیگر پیشکسوت حوزه تئاتر و سینما که دسنی بر قلم نیز دارد، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی مشرق گفت: همیشه به اینکه روزی در ایران کتبخوانی به یک عادت روزمره تبدیل شود، امیدوار بوده و هستم ولی تحقق این آرزو کمی با تامل روبرو است.
وی افزود: متاسفانه کتابخوانی در ایران بسیار کم شده است. مردم بیشتر به سمت تکنولوژی و ابزارهای اینترنتی رفته اند البته آنهایی که اهل کتاب و عاشق باشند همچنان در جستجوی کتاب های مورد علاقه خود هستند اما اینترنت همه را از کتاب دور کرده است.
این بازیگر سینما ادامه داد: بسیار خوشحالم که می‌بینم کتاب در دسترس مردم قرار دارد و همه می‌توانند به راحتی به کتاب دسترسی داشته باشند. در روزگار جوانی  و نوجوانی ما اینگونه نبود، برای به دست آوردن یک کتاب و خواند نان باید کلی زحمت می‌کشیدیم که ان هم مشخص نبود بتوانیم موفق شویم.


خوب و بد، اردیبهشت کتاب ایران نیز تمام شد


وی که چند روز پیش نیز به نمایشگاه بیست و هشتم کتاب رفته بود در مورد بازدیدش از نمایشگاه گفت: نمایشگاه امیدوار کننده بوده و هست. مردم زیادی به این نمایشگاه می‌آیند و این جای خوشحالی دارد. هرچند شاید برخی فقط تماشگر باشند ولی همین نیز خوشحال‌کننده است.
اسدزاده که کتاب "تماشاخانه" را نوشته و در نمایشگاه کتاب امسال از آن رونمایی کرده است، در مورد این کتاب توضیح داد: در این کتاب به بررسی وضعیت تماشاخانه‌های ایران و تهران در سالیان قدیم پرداخته‌ام. در حقیقت این کتاب روایتی از این اماکن هنری در گذر زمان را به تصویر می‌کشد.
اسدزاده درمورد آخرین کتابی که خوانده است، توضیح داد: کتابی که در دست دارم، جلد دوم خاطرات اردشیر زاهدی است و قصد دارم بعد از خواندن این کتاب به نگارش کتاب "طهران قدیم" روی بیاورم و در این کتاب به بررسی محلات تهران از دیرباز تاکنون بپردازم.
داریوش اسدزاده متولد ۱۳۰۲ است و در تمام این سال ها جز فعالیت های هنری عاشق مطالعه بوده است. او یک کتابخانه دارد که می گوید کتاب هایش به ۴۰۰۰ عنوان می رسد و در آن از تاریخ گرفته تا شعر و آثار مذهبی و سیاسی و حتی نمایشنامه های خارجی کتاب دارد و تنها موضوعی که سراغش نرفته است و نمی رود رمان است که می گوید علاقه ای به آن ندارد.
اسدزاده از جمله هنرمندانی است که نه تنها درباره کتاب دغدغه دارد که می گوید عاشق کتاب است و برایش حکم فرزند را دارد. او در این سال ها کتاب هایی را هم به نگارش درآورده و منتشر کرده است. وی آنقدر فیلم و سریال و تئاتر بازی کرده است که شاید نام بردن از نمونه کارهایش کمی سخت باشد اما اگر قرار باشد سراغ کارهای تلویزیونی او که طیف گسترده تری از مردم دیده اند، برویم می توان از سریال های دوران کودکی چون «سمندون» تا مجموعه های بزرگ‌سال تری مانند «روزگار جوانی»، «آژانس دوستی» و حتی «خانه سبز» یاد کرد.

حقیقی: نمایشگاه کتاب به بازار مکاره تبدیل شده است

ابراهیم حقیقی، هنرمند پیشکسوت گرافیک و هنرمند طراح به خبرنگار فرهنگی مشرق گفت: چند سالی است که دیگر به نمایشگاه کتاب نمی‌روم. بیش از حد شلوغ است و من تحمل چنین شلوغی‌هایی را ندارم.
وی افزود: متاسفانه این راهروهای تنگ و خفه‌کننده با ازدحام آدم‌ها نه خوشایند من و نه هیچ علاقه‌مندی به فرهنگ و هنر نیست. متاسفانه گوش هیچ‌کس هم بدهکار نیست. نمایشگاه کتاب که یک رویداد فرهنگی مهم کشورمان است بیشتر به یک بازار مکاره تبدیل شه که علاقه‌مندان به این حوزه را از خود می‌رنجاند.


خوب و بد، اردیبهشت کتاب ایران نیز تمام شد


این طراح پیشکسوت کشور بیان کرد: بیشتر ازدحام نمایشگاه به خاطر دانشجویانی است که به دنبال خرید کتب دانشگاهی و درسی خود با تخفیف به نمایشگاه روان می‌شوند در صورتیکه به راحتی می‌توان این خیل عظیم را به نمایشگاهی دیگر فراخواند. می‌‌توان یک نمایشگاه برای کتب دانشگاهی در زمانی بهتر مثلا آخر تابستان که به زمان باز شدن دانشگاه‌ها نیز نزدیکتر است، منتقل کرد و اردیبهشت را در اختیار کتب فرهنگی و هنری و داستان و شعر و ... داد.
وی درمورد اخرین کتابی که خوانده است، توضیح داد: در حال خواندن کتاب آدم‌های عوضی نوشته پوریا عالمی و درگذشتن نوشته گروس عبدالملکیان هستم.
حقیقی که پوستر نمایشگاه کتاب امسال را نیز طراحی کرده است، درباره المان‌های به کار رفته در این پوستر گفت: کتاب مهمترین المان به کار رفته در این پوستر است. من با کتاب به نوشتاری از نمایشگاه کتاب و عدد 28 رسیدیم و آن را در پوستر به کار بردم.

ابراهیم حقیقی متولد سال ۱۳۲۸ تهران و فارغ التحصیل رشته معماری در دانشکده هنرهای زیبای تهران است. او فعالیت حرفه ای خود را در رشته گرافیک از سال 1348 آغاز کرد. حقیقی عضو انجمن تصویرگران کودک، انجمن بین المللی طراحان گرافیک، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن فیلمسازان مستند ایران است و نیز عضو هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران تا سال 1382 و دبیر هشتمین دو سالانه پوستر تهران در همین سال بوده است.
همکاری با بخش گرافیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ساختن فیلم های مستند 35 میلی متری"سومین جشنواره تابستانی"،"معلم همه بچه های ایل"،"روز معلم" و"مددکاران اجتماعی" را نیز می توان جزو کارنامه پربار این هنرمند دانست. تاسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به همراه مرتضی ممیز، قباد شیوا و میرزا علیخانی از دیگر فعالیت های این هنرمند گرافیست است.
حقیقی در رشته گرافیک دانشگاه های تهران، فارابی، هنر، مدرسه عالی تلویزیون و سینما ودانشگاه آزاد به تدریس پرداخته است. او در رشته‌های فیلم ،آنونس،گرافیک و عکس جوایز متعدد داخلی و خارجی را کسب کرده است و آثارش در نمایشگاه‌های بسیاری به نمایش در آمده‌اند. از جمله آثار مهم طراحی شده توسط وی سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس