کد خبر 417294
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸

فضاسازی رسانه های غربی و عربی درباره پیشروی های داعش در رمادی و القای سقوط آن بدست داعش در حالی اتفاق افتاد که مقامات سیاسی و نظامی عراق ضمن اذعان به تک و پاتک های صورت گرفته در رمادی از بازپس گیری مجدد این شهر خبر دادند.

به گزارش مشرق، با وجود اینکه موقعیت نیروهای ارتش و مردمی عراق در برابر داعش در مقایسه با مقطع زمانی ظهور این گروه به مراتب بهتر و تقویت شده است( به گونه ایی که این نیروها بعد از آزادسازی مناطق شیعه و کردنشین اکنون توجه خود را به آزادسازی مناطق سنی نشین عراق متمرکز کرده و حتی با کمک عشایر سنی این منطقه موفق به آزادسازی بخش های وسیعی از استان صلاح الدین با مرکزیت تکریت شده اند )اما هر از گاهی که داعش برای جبران ناکامی های گذشته خود و یا بنا به دستوری که از حامیان خارجی خود دریافت می کنند ،به پاتک دست می زند بلافاصله رسانه های غربی و عربی با عجله و شتاب به تبلیغاتی می زنند و به گونه ایی فضا سازی می کنند که گویا ورق تحولات میدانی به نفع داعش برگشته است.

این تبلیغات جدا از اینکه با واقعیت های میدانی مطابقت ندارد،در عمل این رسانه ها را به تریبون داعش تبدیل می کند.

نمایی ازجنگ روانی رسانه های غربی وعربی در"تک و پاتک" های رمادی

در بین رسانه های عربی بیشترین تبلیغات را در خصوص پیشروی های موقت داعش ،شبکه الجزیره به راه انداخت و این شبکه در گزارشی حتی مدعی سقوط شهر رمادی شد و در بخشی از گزارش خود گفت :" نیروهای ارتش عراق در درگیری با نیروهای دولت اسلامی عراق و شام شکست بزرگی را متحمل شده اند. دولت اسلامی عراق و شام  توانسته است ساختمانهای دولتی را در الرمادی به تصرف و کنترل خود دربیاورد... دولت اسلامی عراق و شام ( داعش) ماه آوریل حملات گسترده ای علیه الرمادی شروع کرد. بیش از یکصد و سی هزار نفر از مردم الرمادی از این شهر گریخته اند. به هرحال، ساختمانهای دولتی که نماد قدرت دولت مرکزی عراق در الرمادی است حالا به کنترل  دولت اسلامی عراق و شام ( داعش) درآمده است. الرمادی پایگاه اصلی قدرت دولت عراق در استان الانبار به شمار می رفت. عناصر دولت اسلامی عراق و شام ( داعش) با استفاده از عاملان انتحاری توانست وارد این ساختمان ها شوند و نیروهای دولتی و متحدان سنی محلی آنها نتوانستند مانع از این پیشروی  دولت اسلامی عراق و شام ( داعش) شوند. این پیشروی عناصر  دولت اسلامی عراق و شام ( داعش)، ضربه ای راهبردی به دولتمردان عراقی است که در مناطق دیگر نیز در حال از دست دادن بخشهای دیگری از استان الانبار هستند".

این شبکه در گزارشی دیگر در راستای سیاست دهشت افکنی داعش در مقایسه با دیگر رسانه ها بیشترین آمار را در خصوص قربانیان داعش در رمادی منتشر کرد و در عین حال بخشی از قربانیان را نیروهای پلیس عنوان کرد . این شبکه در خبر فوری گفت :"داعش پانصد و سه نفر از مردم عادی و نیروهای پلیس عراق را روز گذشته در الرمادی اعدام کرد."


اما دربین رسانه های غربی بیشترین همسویی بین خبرگزاری فرانسه و الجزیره دیده می شود . این خبرگزاری همزمان با تک داعش به شهر رمادی نه تنها اخبار آن را به کرات پوشش داد بلکه در همان حال  خبر پیشروی داعش را به سمت شهر باستانی پالمیرا در سوریه انعکاس داد که به نظر می رسد هدف از آن ایجاد باور در مخاطب در خصوص پیشروی های داعش در عراق و القای سقوط رمادی  بوده است. همچنین با وجود اینکه پیش از این فیلم کشته شدن عزت الدوری منتشر شده بود و آزمایشات دی ان ای هویت وی را تائید کرده بود اما خبرگزاری فرانسه در چند خبر به انعکاس نوار صورتی منسوب وی پرداخته است که تهیه و پخش این نوار در چارچوب جنگ روانی داعش و حامیان آن و به منظور تقویت روحیه این گروه صورت گرفته است . گذشته از این ها خبرگزاری فرانسه دقیقا از همان ادبیاتی برای توصیف این گروه استفاده کرده که داعش خود را به همان نام می خواهد و آن "دولت اسلامی "است. مصادیق این محورها را می توان در اخبار و گزارش های که  به وسیله خبرگزاری فرانسه با عناوین زیر مخابره شده است ردیابی کرد :

  "جهادیون دولت اسلامی شهر کلیدی عراق را محاصره کردند ،دهها نفر را در سوریه کشتند"

"بایدن: روند ارسال سلاح به دولت عراق در میان پیشرفت داعش سرعت می گیرد "

"دولت اسلامی  مرکز فرماندهی دولت را در رمادی به محاصره در آورد "

"دولت اسلامی  شهروندان سوری را در پیشروی به شهر باستانی پالمیرا می کشد "

"شبکه «التغییر» پیامی صوتی از عزت ابراهیم الدوری پخش کرد"

"امریکا علیرغم پیشروی " دولت اسلامی "بر تدافعی بودن‌آن پافشاری می کند "

"مقامات:دولت اسلامی مرکز فرماندهی دولت را در رمادی به محاصره در آورد"

" ابوبکربغدادی درپیامی رهبری خود را بردولت اسلامی مورد تائید قرار داد "

"فوری /مقامات : دولت اسلامی مرکز فرماندهی دولت را در رمادی محاصره کرد "

"با نزدیکی دولت اسلامی به شهر قدیمی (پالمیرا)دولت سوریه نیروی کمکی به منطقه  اعزام می کند "

"دولت اسلامی در منطقه الانبار در موقعیت تهاجمی قرار دارد "

فضاسازی رسانه های غربی و عربی بخصوص خبرگزاری و الجزیره درباره پیشروی های داعش در رمادی و القاء سقوط آن بدست داعش در حالی اتفاق افتاد که مقامات سیاسی و نظامی عراق ضمن اذعان به تک و پاتک های صورت گرفته در رمادی از بازپس گیری مجدد این شهرو پس زدن نیروهای داعش  خبر دادند که  این اخبار در این رسانه ها یا بایکوت شد و یا اینکه بسیار کوچک نمایی شد .

از آنچه که در روزهای اخیر در رمادی گذشت ، چند سوال مطرح می  شود : نخست اینکه علت پاتک داعشی ها در این مقطع زمانی چیست ؟و دوم اینکه علت ذوق زدگی رسانه های غربی و عربی از این پاتک چه بوده است؟

در پاسخ به  سوال نخست می توان گفت که داعش از این وحشت دارد که هر قدمی که ارتش و نیروهای مردمی عراق در جهت آزادسازی مناطق اشغالی  عراق برمی دارد به همان میزان این گروه به پایان دولت خودخوانده خود در بخش های اشغالی عراق نزدیک می شود .

دوم اینکه این گروه در هفته ها و ماههای اخیر علاوه بر شکست های نظامی به لحاظ روانی نیز آسیب دیده و لذا در صدد ترمیم آسیب های روانی نیروهای  تحت امرش است .

سوم اینکه داعش نه یک بازیگر مستقل بلکه یک بازی خورده است که افسار آن در دست بانیان این گروه است و لذا  بخشی از تحرکات اخیر این گروه در راستای نیازهای بانیان و حامیان آن قابل ارزیابی است و از همین منظر می توان به سوال دوم نیز بخصوص درباره چرایی ذوق زدگی الجزیره قطر و خبرگزاری فرانسه از پاتک داعش در رمادی  پی برد و آن اینکه دولت متبوع الجزیره یعنی داعش از بانیان و حامیان داعش محسوب می شود و علت همر اهی خبرگزاری فرانسه با الجزیره نیز از رویکرد دولت متبوعش ناشی می شود که علیرغم مشارکت در ائتلاف ضد داعش ، بیشتر در راستای مواضع کشورهای عربی خالق و حامی این گروه گام برمی دارد و نمود عینی آن سفر اخیر فرانسو اولاند رئیس جمهور فرانسه به قطر و عربستان و امضای قرار داد فروش هواپیماهای رافال  به قطر بوده است و راز همسویی الجزیره و خبرگزاری فرانسه دربزرگنمایی پیشروی های داعش در رمادی در این نکته نهفته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس