کد خبر 417176
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۵

همان طور که عنوان شد طبق وعده مسئولان قرار بود این طرح تا آخر سال 94 به پایان رسد اما طبق آخرین گزارشات قرار است تا پایان خرداد‌ماه 64 هزار واحد دیگر به بهره‌برداری برسد و تا پایان سال جاری دو میلیون و 100 هزار واحد دیگر تکمیل و در حدود 10 درصد از پروژه‌ها به سال 1395 منتقل شود!

 به گزارش مشرق، ناراضی بودن حدود ۱ میلیون خانوار که چشم امیدشان برای خانه دار شدن در ادامه دولت دهم به دولت یازدهم بود این بار جدیت بیشتری به خود گرفت. دراین باره تجمعات مکرری در مقابل مجلس و سایر نهادهای مربوط صورت می گیرد و مسکن مهری ها چشم به دولت یازدهم دوخته اند تا وعده های داده شده به آنان را برآورده کنند.

طبق گزارشات بی توجهی به مسکن مهر از سوی دولت یازدهم آنچنان محسوس شده است که در نتیجه این بلاتکلیفی، پرداختی‌های بانک مسکن به پروژه‌های مسکن مهر ۸۶ درصد کاهش یافته است ( از ۵۸۰ میلیارد تومان در انتهای دولت دهم به ۸۰ میلیارد تومان در دولت یازدهم) همین امر نیز به رکود موجود در بخش مسکن دامن زده است.

کارنامه بی مهری های دولت یازدهم

در واقع اعتبار پرداخت شده به پروژه های مسکن مهر از ابتدای دولت یازدهم با کاهش چشمگیری روبرو بوده است که نشان از سرعت پایین یا به عبارتی توقف این پروژه هاست. تعلل و کم کاری دولت یازدهم در بخش مسکن به ویژه مسکن مهر سبب گشته است که هیچ گونه برنامه ای برای تامین مسکن دهک های کم درآمد نهایی نشود و از سوی دیگر بخش مسکن در رکودی عظیم تر فرو رود که در نهایت در سال های آتی سبب شکاف جدی بین عرضه و تقاضا گشته و منجر به افزایش قیمت مسکن و فشار بر اقشار کم درآمد و مستضعف شود که با هدف مسکن مهر در تناقض است.

 دولت یازدهم مسکن مهر را با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفت و اکنون با حدود بیش از ۲۲ ماه این پروژه با حدود ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی روبرو شده است! این آمار گویای ضعف عملکرد وزارت راه و شهرسازی در تحقق وعده هایش است. همان طور که عنوان شد متأسفانه مسئولان دولت یازدهم، بدون آن‌که طرح جایگزینی را شروع کنند تنها به نقد این طرح مربوط به دولت قبل پرداختند.

مهمترین اقدام دولت یازدهم در حوزه مسکن مهر، افزایش زمان بازپرداخت اقساط از ۱۵ سال به ۲۰ سال و افزایش سقف تسهیلات فردی از ۲۵ میلیون به ۳۰ میلیون تومان بوده است. حال چرا دولت یازدهم نسبت به تکمیل پروژه مذبور تعلل می کند؟ چرا اگر با این طرح مخالف است جایگزینی ارائه نمی دهد، چرا شفاف به مردمی که منتظر دریافت واحدهای خود و خانه دار شدن هستند مشکلاتی را که مد نظر دارد عنوان نمی کند؟ آقای وزیر اتمام کل پروژه را پایان سال ۹۴ وعده داده بودند که محقق نشد. بار دیگر پایان سال ۹۵ را زمان اتمام آن اعلام کردند که با این وضعیت پیشرفت بعید است این وعده نیز عملی شود. هزاران چرای دیگر که به هیچکدام پاسخی شفاف و زمانی مشخص داده نمی شود و همچنان این طرح ناتمام و مردم سر در گم اند.

طرحی که دولت آن را قبول ندارد!

اما جایگزینی که دولت یازدهم آن را مطرح کرده بود و قرار بود نهایی و اجرا شود مسکن اجتماعی است. برنامه ای که بعد از گذشت ماه ها در حد حرف باقی ماند و تلاشی در جهت تحقق آن روی نداد و باز هم مسکن مهر مورد بی مهری مسئولان دولت یازدهم قرار گرفت. این گونه می توان عنوان کرد که دولت یازدهم هم طرح مسکن مهر را قبول ندارد و آن را نقد می کند و هم جایگزینی برای آن معرفی نکرده است که اگر این کار را کرده بود می توانستیم بگوییم که اندک تلاشی در جهت رفع مشکلات خانه دار شدن اقشار محروم جامعه شده است و تنها در حد تئوری و پیشنهاد سخن نمی گوید و به دنبال اجرای برنامه ای بهتر از مسکن مهر است.

ممکن است در نگاه اول این طور به نظر رسد که شاید مشکل مسکن مهر همان گونه که استاندار تهران عنوان کرده است کمبود منابع مالی است ولی باید پاسخ داد که منابع مالی این پروژه توسط بانک مرکزی در اختیار بانک مسکن قرار گرفته است؛ بنابراین مشکل، منابع مالی نیست بلکه عدم توجه به این پروژه ملی و در اولویت قرار ندادن آن و ضعف مدیریت است. به جای سعی در اتمام این پروژه به نقد آن از جهات مختلف در محافل گوناگون پرداخته می شود. غافل از اینکه حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان از اعتبار بانک مرکزی و پول مردم در این پروژه نیمه تمام، خوابیده است!

همان طور که عنوان شد طبق وعده مسئولان قرار بود این طرح تا آخر سال ۹۴ به پایان رسد اما طبق آخرین گزارشات قرار است تا پایان خرداد‌ماه ۶۴ هزار واحد دیگر به بهره‌برداری برسد و تا پایان سال جاری دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دیگر تکمیل و در حدود ۱۰ درصد از پروژه‌ها به سال ۱۳۹۵ منتقل شود!

تا چه زمانی واحدهای مسکونی این طرح بزرگ تحویل داده خواهند شد، یک روز افزایش هزینه ها، یک روز مشکلات خدمات رسانی هم چون آب، برق، گاز و.. ، یک روز مخالفت با طرح و یک روز…. دلایل تاخیر در اتمام طرح بیان می شوند. در واقع گفته می شود اگر فشار نمایندگان نبود تا کنون این طرح متوقف شده بود.

در نهایت برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که مسکن مهر در دولت یازدهم به موضوعی سیاسی تبدیل شده است و از آن جا که مقامات بلند پایه دولتی به این طرح نقد داشته اند، برخی از مدیران مسئول برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر انگیزه خود را از دست داده‌اند و در این بین پیمانکاران مسکن مهر نیز با استقبال از تأخیر در تکمیل پروژه‌ها در انتظار دستورالعمل جهت افزایش قیمت ساخت مسکن مهر نشسته‌اند. در نهایت باید گفت آیا بهتر نیست مسئولان دولت جدید حتی اگر چندان این طرح مورد استقبالشان نیست و به واقع از دولت دهم به آن ها رسیده است به جای نقد آن و بی انگیزگی، به فکر چشم و دل مردمی باشند که به اتمام این طرح دل خوش کرده اند و هر لحظه منتظر این هستند که از خود سرپناهی داشته باشند و از مستاجری نجات یابند؟

منبع: رصد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس