کد خبر 417291
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹

با وجود وعده‌های فراوان در خصوص تکمیل واحدهای مسکن مهر، اما وضعیت این طرح طی ماه‌های اخیر چندان مناسب نبوده و همواره روند نزولی داشته به‌طوریکه میـ‌توان گفت روزهای مسکن مهر سیاه و سفید بوده است.

 به گزارش مشرق، اوایل اردیبهشت امسال عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی گفته بود: «بیشترین ویژگی "پوپولیسم" تهی کردن موضوعات از درون است بدون این‌که سودمندی و تداوم آن سیاست روشن باشد.

سیاه و سفید کردن موضوعات و تقدس بخشی به برخی امور ویژگی‌های دیگر پوپولیسم است. به عنوان نمونه وقتی مسکن مهر اجرا شد سودمندی آن را کسی اندازه گیری نکرده و عواقب انتشار "پول داغ" به میزان 50 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته نشده بود و زمانی که افزایش یارانه‌ها تا 200 هزار تومان مطرح می‌شد؛ آینده ایران مهم نبود.»

به فاصله چند روز پس از مورد تفقد قرار دادن مسکن مهر از سوی آخوندی، رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: قول داده شده پروژه‌های مسکن مهر پردیس تا پایان سال 94 به اتمام برسد، این در حالی است که این تکمیل واحدهای مسکن مهر این پردیس متوقف شده است.

پس از هاشمی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان این‌که اگر با روند کنونی در طرح مسکن مهر پردیس پیش برویم تا سال 1400 هم نمی‌توانیم واحدهای آنرا تحویل دهیم، گفته بود در شهرهای جدید ایران مشکل مدیریت داریم.

خسروی اظهار کرد: به‌صورت ناشناس از پروژه‌های مسکن مهر پردیس بازدید کردم، از ابتدا تا انتهای این بازدید 100 نفرکارگر را ندیدم که پروژه‌های متخلف فازهای مسکن مهر این شهر کار کنند.

وی با بیان این‌که اگر با همین روند پیش برویم فکر می‌کنم تا سال 1400 هم نمی‌توانیم واحدهای مسکن مهر را تحویل دهیم، تصریح کرد: هفته گذشته از پروژه های مسکن مهر پرند نیز بازدیدی داشتم، عمده کارها در این شهر حاضر است اما بخشی از آن بابت امکانات زیربنایی آب، برق، فاضلاب، گاز معطل است.

وی با بیان این‌که در شهرهای جدید مشکل مدیریت داریم، افزود: عقب‌ماندگی -واحدهای مسکن مهر- در پرند کمتر دیده می‌شود.

خسروی با تاکید  بر این‌که با این روند به راحتی نمی‌توان مشکل را حل کرد، افزود: این‌که گفته می شود، پولی برای مسکن مهر نداریم و جانمایی آن اشتباه است همه اینها آدرس غلط دادن است.

 پس از این اظهارات بود که یکشنبه هفته گذشته شرکت عمران پردیس از رسانه‌ها برای بازدید از چند فاز مسکن مهر این شهر دعوت کرد تا به این ترتیب خلاف ادعاهای مطرح شده در این زمینه ثابت شود.

یکی از نکات جالب توجه بازدید چند ساعته، حضور کارگران به‌صورت صف‌های طولانی در امتداد خیابان‌های فاز 8 بود، نظمی که البته خیلی سریع جای خود را به بی‌نظمی داد.

انتقاد از ساختار شکست شرکت عمران پردیس، عدم بکارگیری کارگران ایرانی، سوء استفاده از کارگران افغانستانی، اجبار کارگران برای حضور در بازدید رسانه‌ها،  عدم استفاده از مصالح با کیفیت در ساخت مسکن مهر و پرتوقع بودن کارگران ایرانی از جمله حاشیه‌های بازدیدی بود که با اهداف مشخصی انجام شد.

*10 ماه دستمزد عقب‌افتاده کارگران

یکی از کارگران افغانستانی گفت: چند سالی است که در مسکن مهر پردیس کار می‌کنم، اوایل وضعیت تقریبا خوبی داشتیم و پیمانکار هر ماه دستمزد کارگرانش را می‌داد.

وی با بیان این‌که این در حالی است که طی ماه‌های اخیر وضعیت چندان مناسبی نداریم، افزود: حدود 10 ماه است که هنوز پیمانکار دستمزدم را نداده است و فقط پول خرجی می‌دهد که با آن هم سختی می‌توانم اموراتم را بگذرانم.

وی ادامه داد: پیمانکار می‌گوید شرکت عمران پولم را نداده است و به همین دلیل هم نمی‌توانم دستمزد کارگران را پرداخت کنم.

وی با تاکید بر این‌که به همین دلیل بارها پروژه تعطیل شده است، تصریح کرد: شک دارم که شرکت عمران پردیس طلب پیمانکار را نداده باشد، چون علاوه بر خرید چند دستگاه اتومبیل گران‌قیمت، صاحب کار ما ساخت پروژه‌های متعددی را هم در پردیس و هم در تهران آغاز کرده است.

*به خاطر نمایندگان مجلس آمدیم

یکی از پیمانکاران مسکن مهر پردیس با اشاره به طلب میلیاردی از شرکت عمران پردیس گفت: شرکت عمران پردیس 24 ساعت قبل از بازدید به ما اطلاع داد که قرار است فردا (یکشنبه 20 اردیبهشت 94) نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سایت‌های مسکن مهر بازدیدی داشته باشند، بنابراین کارگران خود را از صبح زود مقابل پروژه‌های خود جمع کنید تا بتوانید خواسته‌هایتان را طریق از آنها (نمایندگان مجلس) پیگیری کنید.

وی افزود: با توجه به این‌که شرکت عمران طلبم را نمی‌دهد شرمنده کارگرانم شده‌ام چراکه نمی‌توانم دستمزد آنها را پرداخت کنم.

وی با انتقاد از شیوه جمع کردن کارگران برای بازدید، ادامه داد: می‌خواستیم از طریق نمایندگان مجلس این موضوع را پیگیری کنیم اما متاسفانه در این بازدید خبری از آنها نشد.

وی یکی دیگر از مشکلات اغلب پیمانکاران مسکن مهر پردیس را "ساختار شکست" اعلام کرد و افزود: متاسفانه نوع ساختار شکستی که شرکت عمران در یکسال اخیر از آن استفاده می‌کند باعث شده تا درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها برای پرداخت پول کمتر محاسبه شود. این مسئله نیز شرایط ما را سخت‌تر کرده است چون به اندازه کار انجام شده به ما پول پرداخت نمی‌شود.

*نمی‌توانیم از مصالح با کیفیت استفاده کنیم

پیمانکار دیگر مسکن مهر پردیس نیز با بیان این‌که حدود 4 میلیارد تومان از شرکت عمران طلب دارم، گفت: پروژه ما حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با وجود این‌که از شرکت عمران طلب دارم همچنان پروژه را تعطیل نکرده‌ام و از "جیبم" دستمزد کارگران را پرداخت می‌کنم.

وی با اشاره به این‌که تعدادی از پیمانکاران مسکن مهر پردیس به دلیل ضعیف بودن اینجا را ترک کرده‌اند، افزود: قیمت ساخت مسکن مهر در حال حاضر به ضرر پیمانکاران تمام می‌شود.

وی در واکنش به این مسئله که دستورالعمل شماره 3 افزایش قیمت مسکن مهر به دلیل تورم و درخواست‌های مکرر سازندگان از سوی وزارت راه و شهرسازی تهیه و ابلاغ شد، تصریح کرد: مشخص نیست مسئولان و دست‌اندرکاران مسکن در تهیه این دستورالعمل از چه مولفه‌هایی استفاده کرده‌اند، چراکه با اعمال دستورالعمل شماره 3 قیمت ساخت هر مترمربع مسکن مهر به حدود 430 هزار تومان افزایش ساخت، این در حالی است که حداقل قیمت ساخت هر مترمربع حدود 470 هزار تومان است که البته در این صورت هم باز ما ضرر می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که قیمت ساخت مسکن مهر پایین است، نمی‌توانیم از مصالح با کیفیت استفاده کنیم چون متضرر می‌شویم.

وی با تاکید بر این که به همین دلیل نمی‌توانیم مسکن مهر را خوب بسازیم، بیان کرد:‌ در یکسال اخیر سختی‌های زیادی را در طرح مسکن مهر تحمل کرده‌ام و به‌دنبال پیدا کردن راه فرار هستم.

*پیمانکاران به ایرانی‌ها کار نمی‌دهند

یکی از حاشیه‌های دیگر بازدید رسانه‌ها از مسکن مهر پردیس مربوط به کارگرانی بود که نسبت به عدم به‌کارگیری آنها از سوی پیمانکاران اعتراض داشند. اعتراضی که سرانجام تدوام آن باعث شد آشوری عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر پردیس قول برطرف کردن آنرا به کارگران بیکار داد.

یکی از ده‌ها کارگران متقاضی کار در پروژه‌های مسکن مهر پردیس به  گفت: ‌سه ماه است که در فازهای مختلف مسکن مهر پردیس به‌دنبال کار می‌گردیم، اما متاسفانه پیمانکاران به ما کار نمی‌دهند.

وی با بیان این‌که آنها می‌گویند به ایرانی‌ها کار نمی‌دهیم، ادامه داد: پیمانکاران فقط کارگران افغانستانی را استخدام می‌کنند، چون اگر به آنها دستمزد هم ندهند چیزی نمی‌گویند و تحمل می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که حدود 50 نفر هستیم که ماه‌هاست دنبال کار می‌گردیم، افزود: سه چهار ماه است که بچه‌هایم گرسنگی می‌کشند چه گناهی کرده‌ایم که پیمانکاران به ما کار نمی دهند؟

*کارگران ایرانی پرتوقع هستند

این در حالی بود که پیمانکاران نیز دلایلی برای استفاده نکردن از کارگران ایرانی داشتند. یکی از پیمانکاران فاز 8 مسکن مهر پردیس در این‌باره گفت: واقعیت آن است که کاگران ایرانی پرتوقع هستند، آنها دستمزد خود را ماهانه مطالبه می‌کنند در حالی که کارگران افغانستانی این‌گونه نیستند.

وی با بیان این‌که کارگران ایرانی محیطی برای استراحت می‌خواهند که پشه نداشته باشد، افزود: توقعات کارگران ایرانی با فاز 8 مسکن مهر پردیس نمی‌خواند. در حقیقت اگر کارگران افغانستانی نبودند با قیمت کنونی نمی‌توانستیم مسکن مهر را بسازیم.

وی در عین حال با تاکید بر این‌که تخصص کارگران ایرانی را هیچ کارگر دیگری ندارند، تصریح کرد: اگر کارگران ایرانی کم توقع باشند مشکلی برای به‌کارگیری آنها نداریم.

از سوء استفاده برخی پیمانکاران مسکن مهر پردیس در خصوص نجابت و خویشتنداری کارگران افغانستانی که بگذریم واقعیت آن است که پروژه‌های این طرح ماه‌هاست که حال و روز خوشی ندارند؛ بدهی شماری از پیمانکاران این طرح در پردیس منفی شده و آنها حاضر نیستند واحدها را تکمیل کنند. عدم همکاری دستگاه‌های خدمات رسان نیز به قول معروف "قوز بالا قوز" شده است، مسئله‌ای که هر روز بر وسعت آن افزوده می‌شود.

همه شرایط دست به دست هم داده‌اند تا علی‌رغم رنگ‌آمیزی نمای واحدهای مسکن مهر، رنگ این روزهای پروژه‌های طرح مذکور سیاه و سفید باشد. این وضعیت برای واحدهای مسکن مهر پردیس بغرنجتر است.

یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده مسکن مهر پردیس تا سال 1400 هم تمام نمی‌شود. آمار پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر این شهر نیز این ادعا را تا حدودی تایید می‌کند، چراکه به‌عنوان نمونه در خوشبیانه‌ترین حالت ممکن واحدهای فاز 5 و 9 جدید که متولی ساخت آنها انجمن انبوه‌سازان استان تهران است، از پاییز دو سال دیگر به مرور به اتمام می‌رسند آن هم اگر پیشرفت ماهانه این پروژه‌ها 2 درصد باشد.

حال باید دید مسئولان رده‌بالای وزارت راه و شهرسازی که برخی از آنها نیم‌نگاهی هم به انتخابات مجلس دارند چه تصمیمی را برای طرح مسکن مهر به‌خصوص در شهرهای جدید اطراف تهران اتخاذ خواهند کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس