کد خبر 416410
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵

چند روز قبل یک روزنامه آمریکایی نوشت با توجه به نزدیک شدن انعقاد توافق هسته‌ای احتمالی با ایران، عربستان سعودی در اندیشه داشتن سلاح هسته‌ای برای به حاشیه راندن ایران است.

به گزارش مشرق، روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی با عنوان «عربستان در اندیشه سلاح هسته‌ای برای به حاشیه راندن ایران است»، نوشت همزمان با آنکه توافق برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران نزدیک می‌شود، رقبای منطقه ای ایران احساس آسیب پذیری می‌کنند.

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: توافق هسته ای که واشنگتن و دیگر قدرت‌های جهانی امیدوارند با ایران به آن برسند، محدودیتی ۱۰ ساله بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اعمال می‌کند. برای برخی رقبای منطقه‌ای ایران، این امر همچنین ضرب‌الاجلی برای تولید تسلیحات هسته‌ای خودشان محسوب می‌شود.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: در عربستان سعودی درخواست‌های عمومی گسترده‌ای برای تطبیق با تلاش هسته‌ای ایران شنیده می‌شود.

عربستانی ها از چند سال قبل به منظور تاثیر گذاری بر پرونده هسته ای ایران همواره تکرار کرده اند که در صورت عدم محدود کردن برنامه هسته ای ایران آنها به دنبال ساخت و یا خرید سلاح هسته ای خواهند رفت.

در همین حال، یک روزنامه صهیونیستی در مقاله‌ای نوشت: اسرائیل باید راهکار خود را تغییر دهد و به جای فشار وارد کردن برای اعمال تحریم علیه ایران، تهدید کند که سلاح اتمی در اختیار حکومت سعودی قرار خواهد داد.

هاآرتص در جدیدترین شماره خود نوشت: اگر ایران مقررات توافق خود با کشورهای ابرقدرت را نقض کرده و تصمیم به دستیابی به تسلیحات هسته ای بگیرد، اسرائیل باید بر خلاف خط مشی رایج خود واکنش نشان دهد. اسرائیل نباید به تهدید خود مبنی بر انجام حمله کم تاثیر به برنامه هسته ای ایران ادامه دهد بلکه باید هشدار دهد که ایران را تحت فشار قرار خواهد داد و اجازه نخواهد داد تا در خلیج فارس ایران تسلیحات هسته ای را در انحصار خود بگیرد و به عربستان در دستیابی به سلاح هسته ای کمک خواهد کرد.

اما در اینجا یک سوال اساسی بوجود می آید و آن اینکه اسراییل واقعا به دنبال دادن تسلیحات هسته ای به عربستان است؟

برای پاسخ به این سوال چند نکته قابل تامل است:

الف: اسراییل با داشتن سلاح هسته ای به عنوان تنها رژیم دارای تسلیحات هسته ای در خاورمیانه همواره از این طریق تلاش کرده است که موازنه نظامی را به نفع خود ایجاد کند. به همین دلیل هیچگاه به اینکه کشوری غیر از آنها در منطقه مجهز به سلاح هسته ای بشود، راضی نمی شوند.

ب: همچنانکه خود منابع صهیونیستی نیز تصریح می کنند، رژیم صهیونیستی با نشر این اخبار و تحلیل های هدفمند به دنبال فشار و تاثیر گذاری بر مذاکرات هسته ای و گرفتن امتیاز می باشد. می توان اظهارات و مطالب اخیر درباره قرار دادن تسلیحات هسته ای به عربستان از طرف صهیونیست ها را نیز در همین راستا ارزیابی کرد.

ج: گرچه بیش از هر زمان دیگر رژیم صهیونیستی و آل سعود در حال همکاری نظامی و اطلاعاتی هستند ولی صهیونیست ها یک دغدغه اساسی درباره تسلیحات نظامی عربستان داشته اند. مقامات صهیونیستی معتقدند با توجه به موقعیت متزلزل آل سعود در عربستان، در سقوط حاکمیت در این کشور، تسلیحات نظامی در اختیار گروه های تندرو مذهبی قرار خواهد گرفت که نهایتا به ضرر صهیونیست ها تبدیل می شود.

د: البته همکاری هسته ای اسراییل و آل سعود در یک صورت محقق خواهد شد و آن اینکه صهیونیست ها احساس کنند با سقوط ال سعود موجودیت آنها نیز در منطقه تحت تاثیر خواهد گرفت. اسراییلی ها نشان داده اند که برای حفظ موجودیت خود هر اقدام غیر انسانی انجام خواهند داد. از سوی دیگر صهیونیست ها با انتشار چنین اخبار هدفمندی به دنبال تحریک بیشتر آل سعود برای مقاله با محور مقاومت به رهبری ایران نیز هستند.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    پاکستان ه بمب اتم داره اونم میتونه به عربستان کمک کنه
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    رنگتون زرد شده؟
  • پسر ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    خوب بگیره انبار کنه ما با یه موشک انبار میزنیم تمام اون یکی موشکامون میمونه تو جیبمون
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    عمرا نمیده. بدن هم به حقانیت ایران در دل مردم مسلمان جهان بیشتر پی میبرند. تسلیح عربستان به بمب هسته ای !!!
  • محمد ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    ( آیا اسرائیل به عربستان بمب هسته‌ای خواهد داد؟ ) آیا چین ، کره شمالی یا روسیه نیز بمب هسته ای داده اند یا خواهند داد ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس