کد خبر 416470
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۷

یک خبرگزاری تحلیلی روس به اشاره به اقدام نظامی عربستان سعودی در یمن، نوشته است که ریاض در حال اجرای طرح‌های واشنگتن است، اما باید بداند که در صورت رویارویی نظامی با ایران، قطعا شکست تازه‌ای را در کارنامه خود ثبت می‌کند.

ریاض طرح‌های واشنگتن را در یمن اجرا می‌کند

به گزارش مشرق، «پتر لووف» کارشناس روس در مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرگزاری تحلیلی «اوکو پلانت» یادآور شد که بمب‌گذاری‌های وحشیانه نیروهای ائتلافی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی به یمن منجر به قطع کامل برق، اینترنت و ارتباطات مخابراتی در صنعا شده است. در حال حاضر در بعضی از نقاط یمن، مردم این کشور با کمبود آب و مواد غذایی مواجه هستند، این در حالی است که عربستان سعودی از ورود کمک‌های بشردوستانه کشورهای مختلف ازجمله ایران به یمن ممانعت می‌کند. خسارت‌های ناشی از تجاوز ائتلاف عربستان به یمن بیش از 32 میلیارد دلار برآورد شده است، بااین‌حال حزب انصار الله یمن و ارتش این کشور موفق شدند همچنان کنترل یمن را حفظ کنند.  

لووف افزود: «حمله عربستان به یمن در داخل این کشور با نارضایتی روبه‌رو شده، بخصوص در مناطق نفت‌خیز شرقی که بیش از 2.5 میلیون شیعه در آنجا ساکن‌اند. از دیگر سو، تغییرات اخیر اشخاص کلیدی در خاندان آل سعود موجب شده است تا بسیاری از اطرافیان ملک سلمان مخالفت خود را با جنگ علیه یمن اعلام کنند».

تحلیل‌گر روس در ادامه می‌گوید: «درواقع در پشت پرده حمله عربستان به یمن، دست‌های آمریکا نهفته است. آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند با دست‌ها و پول‌های آل سعود در یمن علیه ایران بجنگند. واشنگتن برای "تلفات جانی حداقل" سعی کرد حتی در بحرانی‌ترین شرایط نظامی در یمن به‌طور مستقیم وارد بازی نشود. چراکه عربستان سعودی نقشه‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده آمریکا را عملی می‌کند. واشنگتن نیز به‌صورت همه‌جانبه از ریاض پشتیبانی می‌کند. چراکه تجربه عراق و سوریه به‌وضوح نشان داده است که مداخله نظامی که فقط محدود به عملیات هوایی است، هیچ‌گونه نتیجه سیاسی و نظامی در پی نخواهد داشت».

وی در ادامه می‌گوید: «تجاوز عربستان به یمن نه‌تنها تلاش برای سرکوب شیعیان یمن است، بلکه پادشاه جدید سعودی در تلاش است ناکامی‌های گذشته خاندان آل سعود را به موفقیت تبدیل کند».

به گفته وی پادشاه جدید عربستان با تمام قوا رویکرد ضد ایرانی بودن را در عراق، سوریه و لیبی در پیش گرفت، به همین دلیل همکاری نظامی سیاسی خود را با ترکیه، پاکستان، قطر و مصر گسترش می‌دهد.

کارشناس روس یادآور می‌شود که عربستان سعودی به‌زودی خواهد فهمید که تسلیحات مدرن گران‌قیمت که به ارزش ده‌ها میلیارد دلار پول نفت از ایالات متحده خریداری کرده، هیچ‌گونه پیروزی برای ریاض به ارمغان نمی‌آورد. عربستان وارد جنگی تمام‌عیار شده است، جنگی که پیروزی نظامی در آن غیرممکن است، چراکه این جنگ نیازمند به زمان طولانی و هزینه‌های مالی فراوان است و از طرفی دیگر تهران از قدرت نظامی بسیار بالایی برخوردار است و موشک‌های ایران قادر به منهدم کردن هرگونه هدف در خاک شبه‌جزیره عربستان هستند. علاوه بر این در صورت کاهش قیمت نفت، عربستان سعودی با کسری بودجه بزرگی مواجه خواهد شد و درنهایت به‌جز شکستی دیگر چیزی برای خاندان آل سعود در بر نخواهد داشت.

به عقیده این کارشناس «جنگ یمن نشان داده است که عربستان بدون حمایت نظامی آمریکا نمی‌تواند در خاورمیانه نقش تأثیرگذاری داشته باشد. بنابراین تا زمانی که ریاض رویکرد سیاست خارجی خود را نسبت به ایران، عراق، سوریه و یمن تغییر ندهد، هیچ‌گونه موفقیتی در عرصه بین‌الملل به دست نخواهد آورد. از طرفی دیگر شاه سلمان در حال حاضر به نفع ترکیه و قطر عمل می‌کند. این در حالی است که ملک عبدالله به طرز ماهرانه این دو کشور را دور می‌زد. هر شهروند سعودی بر این امر واقف است که هرگونه فعالیت در راستای منافع قطر با منافع ملی عربستان منافات دارد. درنهایت عربستان سعودی به دلیل عدم توانایی در حل‌وفصل بحران یمن، در چشم متحدان خود به‌شدت تحقیرشده است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس