شاید حالا دیگر ضروری به نظر می رسد که تا دیر نشده مسولان بالادستی و دستگاه ها و نهادهای نظارتی باید با کمک کارشناسان در یک اقدام ضربتی دست کم دلایل اولیه این کاهش جمعیت و استقبال از نمایشگاه کتاب امسال را بررسی کنند.

گروه فرهنگی مشرق -  مصلی تهران امسال نیز همچون سال‌های گذشته میزبان نمایشگاه کتاب است. بیست و هشتمین دوره نمایشگاه. نمایشگاهی که  اگرچه حالا فقط به یک فروشگاه بزرگ کتاب تبدیل شده است اما همچنان بعضی کارشناسان اعتقاد دارند که مهمترین رویداد فرهنگی سال است.

این نمایشگاه بین‌المللی علی‌رغم آنچه مسئولان وزارت ارشاد به آن اذعان می‌کنند که نمایشگاهی در خور نام ایران برپا کرده‌اند، روزهای خلوتی را پشت سر می‌گذارد. روزهای خلوتی که حالا دیگر دارد سودآور بودن شکل فروشگاهی این نمایشگاه را هم زیر سوال می برد.
اگر چه بیشتر غرفه‌داران بیست و همشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مقایسه با فروش عادی ایام غیرنمایشگاه، از فروش خود راضی هستند ولی هنوز هم مخاطبان زیادی در نمایشگاه حضور ندارند و بحران مخاطب به صورت جدی این نمایشگاه را در این دوره تهدید می‌کند.

مشاهدات میدانی خبرنگار مشرق در مصلی امام خمینی(ره) حاکی از آن است که استقبال از این نمایشگاه امسال کم‌رنگ و به شکل محسوسی نسبت به سال قبل با کاهش همراه بوده است. این کاهش تا اندازه‌ای محسوس است که به نسبت ایام مشابه سال قبل در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز جمعیت بسیار کمی به نمایشگاه قدم گذاشت و از آن بازدید کرد.

نمایشگاه امسال نیز شاهد حضور پررنگ ناشران بزرگ و کوچک بود. ناشرانی که همچون سال‌های قبل با حضور در این اتفاق مهم و رویداد فرهنگی هم برای خود، هم برای رونق صنعت چاپ و نشر کشور و هم برای ارتقای فرهنگ مردم تلاش کردند و گرمای دوباره‌ای به اردیبهشت کتاب ایران بخشیدند.

اجازه ندهید بزرگترین رویداد فرهنگی ضعیف شود

نمایشگاه کار خود را با جمعیت بازدیدکننده ای که کمتراز سال های قبل بود در روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت آغاز کرد. حضور بازدیدکنندگان از نمایشگاه روز پنجشنبه، پررنگ تر بود اما روز جمعه که توقع می رفت،  استقبال مردم چند برابر جمعیت های چهارشنبه و پنجشنبه باشد، این اتفاق نیافتاد. روز شنبه ۱۹ اردیبهشت نیز از نظر کمّی آمار بازدیدکنندگان، قابل توجه و از طرفی ناامیدکننده بود.

این که چه اتفاقی باعث شده است تا استقبال مردم از نمایشگاه کمتر شود را طبیعتا باید کارشناسان  در دراز مدت بررسی کنند و تمام دلایل ریز و درشتش را  مشخص کنند اما از سوی دیگر با توجه به اهمیت بالای کتاب و نمایشگاه کتاب این کار ضروری به نظر می رسد که تا دیر نشده مسولان بالادستی  و دستگاه ها و نهادهای نظارتی باید با کمک کارشناسان در یک اقدام ضربتی  دست کم دلایل اولیه این کاهش جمعیت و استقبال از  نمایشگاه کتاب امسال را هرچه سریعتر بررسی کنند و مانع از آن شوند تا گروهی ( که  احتمالا با حسن نیت و صادقانه کار می کنند اما به واسطه عملکرد اشتباه ناخواسته به وضعیت این اتفاق بزرگ فرهنگی ضربه می زنند) بزرگ ترین رویداد فرهنگی کشور را تضعیف کنند و از روزهای اوج دورش کنند.

یک اتفاق مهم؛ تعطیلی ۲۹ غرفه در یک روز
رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران از تعطیلی غرفه ۲۹ ناشر به دلیل عرضه آثار سایر ناشرین در این نمایشگاه و محرومیت آنها از حضور در نمایشگاه کتاب تهران در سال ۹۵ خبر داد.

همایون امیر زاده، رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران حاضر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در نشستی خبری که روز گذشته برگزار شد، اعلام کرد: در پی گزارش های دریافتی از بخش ناشران داخلی،  هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران امروز تشکیل جلسه داد و علیرغم میل باطنی، مجبور و قانع شد تا آرایی در خصوص تخلفات صورت گرفته صادر کند که شاید غافلگیر کننده باشد.

وی افزود: علت اتخاذ این تصمیم این بوده که 29 غرفه در نمایشگاه کتاب تهران بودند(۲۶ ناشر در بخش ناشران عمومی و ۳ ناشر در بخش ناشران دانشگاهی ) که بیش از ۸۰ درصد کتابهایشان، مربوط به خودشان نبود.

با توجه به اینکه در قانون تاکید شده است که فروش کتابهای غیر، ممنوع است مگر بر اساس تبصره ای که  به ناشران اجازه می دهد با کسب مجوز و رضایت، حداکثر تا ۵ عنوان از کتابهای ناشران دیگر را عرضه کنند و نه بیشتر از آن. بر این اساس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران، وارد شور شد و با رعایت جمیع جهات و به اتفاق آرا و بدون حتی یک رای مخالف به نتیجه رسید که تعداد ۲۹ غرفه را تعطیل کند. این محکومیت فردا (امروز)و به صورت یک روزه اجرا خواهد شد و مطابق احکامی که در این خصوصت صادر شده است این ناشران  از ورود به بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال ۱۳۹۵ محروم خواهند شد.

امیر زاده گفت: در صورت احراز این موضوع که این تعداد از ناشران به روند غیر قانونی فعالیت خود ادامه می دهند، تصمیم جدیدی را اتخاذ خواهیم  کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    علتش اینه که مردم پول ندارند
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    کتاب به چه دردی میخوره ؟ بیخیال هرچی فهمیدیم بیشتر حرص خوردیم .
  • حمید ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    قدیما موقع نمایشگاه و قبل از آن تبلیغات گسترده ای از سوی صدا و سیما و بخش های خبری و ... انجام میشد. الان ولی اصلا اینجوری نیست. حتی توی دانشگاه ها هم که قدم بزنید اثری از نمایشگاه نمی بینید. پس طبیعیه که استقبال کم بشه. من سال های انتهای دهه 70 دانشگاه بودم، الان هم توی همون دانشگاه دکترا میخونم. اون زمان موقع نمایشگاه تب و تابی توی دانشگاه بود. دانشگاه هم دانشجویان متقاضی را با اتوبوس اعزام میکرد، الان من همچین چیزی ندیدم. اگه هم هست تبلیغی ازش ندیدم.
  • یحیی ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    کدوم بزرگترین رویداد فرهنگی ؟ نمایشگاه کتاب تهران با این رویه ای که دارد بزرگترین رویداد ضد فرهنگی کشور است . درواقع بزرگترین فروشگاه کتاب کشور است که با برپایی چند روزه باعث نابودی چرخه ی کتاب در کشور شده است . تعداد زیادی از مردم از سراسر کشور نیاز های یک سال خود را از نمایشگاه تهیه می کنند و این باعث تنبل شدن ناشران کشور شده است . کتابفروشی های سطح کشور و بخصوص کتابفروشی های شهر های کوچک رو به نابودی می روند و آنها که هنوز باقی مانده اند درآمدشان از فروش کالاهایی غیر از کتاب است و ...
  • کارشناس ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    باید نمایشگاه کتاب رو در کنار نمایشگاه فروش بهاره قرار بدن که مردمی که میان تو صف مایحتاج یه سری هم به کتابها بزنن یا راهکار دیگه اینکه طرف تو صف موفق نیست در این زمان یه ناشر کتاب موفقیت در صف رو چاپ کنه و در نمایشگاه مایحتاج اون رو عرضه کنه یا مثلا کتاب چگونه در نمایشگاه کتاب پرسه بزنیم و ما یحتاج در خانه برود یا موضوعات مربوط دیگه
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    چه اشکالی دارد این کتاب بازار که هیچی تراقیک و دردسر نداره جمع بشه؟ هدف اگر دسترسی راحت و ارزان و دقیق به کتابه بهترین چارش ساختن چیزی مثل آمازونه ته راه انداختن بازار مکاره یک بار در سال.
  • حمید ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    قدیما موقع نمایشگاه و قبل از آن تبلیغات گسترده ای از سوی صدا و سیما و بخش های خبری و ... انجام میشد. الان ولی اصلا اینجوری نیست. حتی توی دانشگاه ها هم که قدم بزنید اثری از نمایشگاه نمی بینید. پس طبیعیه که استقبال کم بشه. من سال های انتهای دهه 70 دانشگاه بودم، الان هم توی همون دانشگاه دکترا میخونم. اون زمان موقع نمایشگاه تب و تابی توی دانشگاه بود. دانشگاه هم دانشجویان متقاضی را با اتوبوس اعزام میکرد، الان من همچین چیزی ندیدم. اگه هم هست تبلیغی ازش ندیدم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس