نخستین یادواره شهدای مشترک ایران و افغانستان با عنوان «30 سال خون شریکی» در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، در میزگردی که در نخستین یادواره مشترک شهدای ایران و افغانستان با حضور رضا امیرخانی نویسنده و محمدحسین جعفریان شاعر و خبرنگار برگزار شد، بر ضرورت تغییر نگاه تبعیض‌آمیز به مهاجران افغانستانی در ایران تأکید شد.

همچنین در بخشی از این میزگرد محمدحسین جعفریان در رابطه با دلیل دلبستگی‌اش به افغانستان گفت: این دلبستگی دو دلیل شخصی و عمومی دارد. نخست اینکه من در شهر مشهد در کوی پنج تن رشد کردم. در این منطقه از حاشیه شهر مشهد از هر 10 همسایه ما پنج تا افغانستانی بودند. علاوه بر اینکه دلیل دیگرم نیز کنجکاوی شخصی من در رابطه با افغانستان بود چرا که آن زمان در پی تجاوز شوروی سابق به این کشور نظام کمونیستی در آن حاکم شده بود و همیشه این رازگونگی برایم مهم بود. پس از آن هنگامی که وارد حوزه ادبیات شدم استادم آقای علی معلم من را به این سمت و سو سوق داد و مقاله‌ای با عنوان «از فراز هندوکش» را نوشتم.

وی ادامه داد: متأسفانه همواره در ایران چهره‌ای که از افغانستانی‌ها به نمایش درآمده است چهره‌ای مخدوش بوده است به گونه‌ای که بیشتر گمان می‌کنم که همواره افغانستانی‌ها یک بیل به دوش دارند در صورتی که ما هیچ وقت سعی نکردیم که افغانستانی‌های موفق را در ایران معرفی کنیم.

جعفریان یادآور شد: موج مهاجرت افغانستانی‌ها مقارن با دوران جنگ تحمیلی ما بود. به همین دلیل در کشور دارای کاستی‌هایی بودیم و همین نگاه موجب شد که قوانین سختی نسبت به مهاجرت منظور شود که متأسفانه با پایان یافتن جنگ، این قوانین بازنویسی نشد.

در ادامه این میزگرد رضا امیرخانی -نویسنده- گفت: درام هنر غرب را تشکیل داده است و همین مسئله باعث شد که در قالب درام در قرن نوزدهم میلادی در کشور لندن 3000 نمایشنامه بر روی صحنه اجرا شود، اما آنچه که هنر ایران و افغانستان را تشکیل داده است کلمه و شعر است. به همین دلیل با توجه به زبان مشترکی که میان ایران و افغانستان وجود دارد من هنوز نتوانسته‌ام در بُعد فرهنگی بین دو کشور مرزی بشناسم.

در ادامه این مراسم محمدباقر غلام‌پور دبیر یادواره «30 سال خون شریکی» گفت: نشان دادن مظلومیت شهدای مهاجر، آشنایی جوانان ایران و افغانستان با شهدای مشترک دو کشور از جمله اهداف این یادواره بودند. ما باید نسبت به شهدایی که داشته‌ایم تلاش بیشتری در راستای معرفی آن‌ها بکنیم.

وی یادآور شد: هم اکنون 13 هزار دانشجوی افغانستانی در ایران تحصیل می‌کنند و پیش از این نیز 16 هزار دانشجوی افغانستانی هم فارغ‌التحصیل شده‌اند. یکی از خواسته‌های این دانشجویان دیدار با مقام معظم رهبری است به همین دلیل در این راستا دانشجویان افغانستانی نامه‌ای برای ایشان به نگارش درآورده‌اند.

در پایان این مراسم با حضور سیدمهدی شه‌روش رئیس بنیاد شهید استان تهران، حجت‌الاسلام میراحمدی معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مهدی تهران‌چی رئیس دانشگاه شهید بهشتی و سردار حکیم‌جوادی، از خانواده شهیدان، مصطفی کاظمی رهبر حزب اقتدار ملی افغانستان، حسین بربری، خان‌محمد احمدی، سیدداود حسینی، شیرمحمد عسگری از شهدای افغانستانی دوران هشت سال دفاع مقدس تجلیل شد.

گفتنی است که به غیر از شهید مصطفی کاظمی دیگر شهدای افغانستانی در دوران هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌های ایران به شهادت رسیده‌اند.

همچنین خانواده شهیدان احمدرضا سعیدی، ابوالفضل پوریزدی و احسان پارسی که از مجاهدان ایرانی که در کشور افغانستان به شهادت رسیده‌اند هم تجلیل به عمل آمد. علاوه بر این محمدحسین جعفریان، محمدکاظم کاظمی، رحیم مخدومی، محمدسرور رجایی، محمدرضا اسماعیلی، رضا امیرخانی، مجید قلی‌زاده، سیدنظام‌الدین موسوی، جمشید محمودی، نقی معمولی و ساعد سهیلی نیز از دیگر فعالان فرهنگی در حوزه افغانستان و ایران و شهدای دو کشور تجلیل شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس