آیت‌الله خویی در سال 1371 درگذشت. در این فیلم آیت‌الله سیستانی تحت تدابیر شدید امنیتی افسران بعثی بر سر محل دفن آیت‌الله خویی حاضر می‌شوند.

دانلود

آیة الله الـعظمی حاج سید ابوالقاسم خوئی، در شب نیمه رجب ۱۳۱۷ ه ق در شهرستان خوی از تـوابـع آذربایجان غربی، در یک خانواده علمی و مذهبی دیده به جهان گشود. والد بزرگوار او، مـرحوم آیة الله سید علی اکبر خوئی، از شاگردان مبرز آیة الله شیخ عبداالله مامقانی بود که پس از فـراغت از تحصیل به زادگاه خود مراجعت نموده و به وظایف روحانی خود اشتغال می ورزید.

 پس از مطرح شدن مشروطیت در ایران و موضع گیریهایی که دو طرف موافق و مخالف داشتند، او در سـال ۱۳۲۸ هـ ق شهرستان خوی را به قصد سکونت در نجف اشرف ترک گفت. سید ابوالقاسم جوان نیز در سن ۱۳ سالگی، همراه برادرش سید عبداللّه خوئی در سال ۱۳۳۰ به پدر خود پیوستند و در نجف شروع به فراگرفتن ادبیات عرب، منطق و سطوح عالیه نمودند.

درحدود ۲۱ سالگی بود که شایستگی آن را پیدا نمود تا در درس خارج بزرگترین مدرس حوزه علمیه نجف، یعنی مرحوم آیة الله العظمی شیخ الشریعه اصفهانی حاضر شود و خوشه چین علوم و معارف او گردد. البته جز آن استاد بزرگ، اساتید دیگری هم در رشته های مختلف و در مقاطع تحصیلی متفاوت داشته است که خود آن مرحوم در کتاب معجم رجال الحدیث به اسامی برخی از آن اعاظم تصریح دارد.

ساتید او در مراحل مختلف تحصیلی، بزرگان و استوانه های فقاهتی زیربوده اند:

۱ ـ آیة الله شیخ الشریعه اصفهانی (۱۲۸۹ ـ ۱۳۶۱ ه ق).
۲ ـ آیة الله شیخ مهدی مازندرانی (متوفی ۱۳۴۲ ه ق).
۳ ـ آیة الله شیخ ضیا الدین عراقی (۱۲۸۹ ـ ۱۳۶۱ ه ق).
۴ ـ آیة الله شیخ محمد حسین اصفهانی کمپانی (۱۲۹۶ ـ ۱۳۶۱ ه ق).
۵ ـ آیة الله شیخ محمد حسین نائینی (۱۲۷۳ ـ ۱۳۵۵ ه ق).

خـود آن مـرحـوم تـصریح دارد که: من از دو استاد اخیر الذکر (آیة الله نائینی و آیة الله کمپانی) بـیشترین بهره را برده ام و نزد هر کدام از بزرگان فوق الذکر، دوره کاملی از اصول و خارج فقه، یا کـتابهای متعددی از فقه را حاضر شده ام مرحوم نائینی آخرین استاد من بود که تا آخر عمر ملازم مـحـضر او بودم و از او اجازه روایتی گرفته ام او به من اجازه داد که کتب اربعه را از ایشان روایت کـنـم و ایـشان نیز از شیخ و استادخود محدث نوری (۱۲۵۴ ـ ۱۳۲۰ ه ق) و او از استاد خود، شیخ مرتضی انصاری (م۱۲۸۱ ه ق) روایت می نمود و طریقه شیخ انصاری نیز تا ائمه اطهار (علیهم السلام)، بسیار روشن و واضح است.

آیة الله الـعـظمی خوئی در مدت زعامت خود با مصائب و مشکلات فراوانی روبرو شد، زیرا پس از تسلط عبدالکریم قاسم بر عراق و کودتاهای مکرر، وضع روحانیت و مردم نجف، دچار مشکل شد.


کمونیست های وطنی از یک سو و بعثیهای بی رحم از طرف دیگر، عرصه را برروحانیت تنگ کردند خـصـوصـا از سال ۱۳۸۹ که بعثیها روی کار آمدند، مصائب فراوانی آفریده و آیة الله حکیم و پس از وی آیة الله خوئی را با مشکلات انبوهی روبرو نمودند در شهامت و استقامت این مرد بزرگ همین بس که از دوران تسلط بعثیها تا به امروز که ربع قرن از آن می گذرد، آنان نتوانستند از این مرجع بـزرگ، برگی به نفع خود دریافت کنند، یا در جنگ تحمیلی علیه ایران، دست خطی از او بگیرند واو پـیـوسـته با حفظ مرجعیت و حوزه علمیه نجف، کوچکترین باجی به آنان نداد و درعین حال نـاملایمات را تحمل می کرد، تا آنجا که متجاوز از ده سال است که گروهی ازنردیک ترین یاران او به جرم خدمت و دیانت به زندان افتاده اند و از سرنوشت آنان خبری نیست، حتی یکی از فرزندان او یـعـنـی آقای سید ابراهیم خوئی به وسیله بعثیان ربوده شده و هیچ نوع نام و نشانی از او در دست نیست.

او بـه خـاطـر نـاملایمات از یک طرف و کبر سن از طرف دیگر، دچار بیماری سختی شد و هر چه علاقمندان و بزرگان تلاش کردند که برای او پزشکی از خارج بیاورند، یا او را به خارج ببرند، حزب بـعـث با آن موافقت نکرد و سرانجام به بیمارستان بغداد منتقل گشت و با یک مداوای مرموز او را مـرخـص کـردند و هیچ روشن نیست که چگونه و به چه علتی از جهان رفت و در تاریخ مرجعیت شـیـعـه ایـن مـسـالـه بـه تـجـربـه ثـابـت شـده است هر مرجعی که به بیمارستان بغداد منتقل گشت،مرموزانه درگذشت و شما می توانید این مساله را در تاریخ زندگی حاج شیخ احمد کاشف الغطا (م ۱۳۴۴) و حاج آقا حسین قمی (م ۱۳۶۶) و آیة الله حکیم (م ۱۳۹۰) وغیره به روشنی بیابید.

سرانجام این مرد بزرگ پس از یک عمر بابرکت، طرف عصر روز هشتم ماه صفر ۱۴۱۳ جان به جان آفرین سپرد و خبر درگذشت او ساعتها مکتوم ماند وسرانجام رادیو بغداد مجبور به بازگویی آن شـد انتشار خبر درگذشت او موجی ازاندوه در میان شیعیان پدید آورد شیعیان مظلوم عراق که در خوف و رعب عظیمی به سر می برند، خود را آماده تشییع نمودند، ولی متاسفانه حکومت بعث، حـتـی در خـود نجف اجازه تشییع نداد و آن مرحوم در یک حکومت نظامی محلی در نیمه شب درصحن شریف در مدخل مسجد الخضرا که جایگاه تدریس او بود به خاک سپرده شدو در تشییع او جز چند نفر از شاگردان او و فرزند عزیزش سید محمد تقی خوئی کسی حضور نداشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید حسین ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم رحمت خدا بر آن عالم فرزانه و خداوند نگهدار بازماندگان انقلابی ایشان باشد. خناس های دور حوزه نجف و قم خیلی تلاش کردند که ایشان را در مقابل امام خمینی قرار دهند ولی به لطف خداوند و ذکاوت هر دو عالم ربانی به این هدف نایل نیامدند. امروز هم خط نفاق شدیدا در جهت تفرقه بین علمای عراق و ایران تلاش می کند. ان شاءالله با تأسی به مشی مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی از این دوره فتنه ها هم سربلند بیرون بیاییم.
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    مقبره ايت الله خويي در يكي از حجرههاي حرم علوي و مقابل ايوان اينه اين حرم مي باشد
  • محسن ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم درود و رحمت بی پایان خدای متعال بر علمای ربانی و ستارگان درخشان عالم اسلام حیهم و میتهم خناس های حوزه های علمیه خیلی تلاش کرده او می کنند تا با پاشیدن بذر اختلاف موفق به چیدن میوه های فتنه شوند ولی به لطف الهی و عنایات امام عصر(عج) امت اسلام و امت محمدی(ص) با بصیرت، اتحاد و تبعیت از مراجع عظام مخصوصا امام خمینی و امام خامنه ای تا کنون ناکام مانده اند و امروز نیز حوزه های علمیه و طلاب علوم دینی و شاگردان مکتب امام صادق(ع) با پیروی از مراجع عالیقدر همچون حضرات امام خامنه ای و آیت الله سیستانی(حفظهم الله) و همچنین با بصیرت و حفظ وحدت می توانند یاری امام زمان(عج) کرده و زمینه ساز ظهور باهرالنور آن حضرت شوند.
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    1 0
    مقبره ايت الله خويي در يكي از حجرههاي حرم علوي و مقابل ايوان اينه اين حرم مي باشد
  • محمد ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    2 0
    ( آیت‌الله خویی در سال 1371 درگذشت. ) این تاریخ تاریخ شمسی است ؟ قمری است ؟ یا میلادی است ؟
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    درود بر علمای اسلام که نقشه ها ومکر حیله دشمن راتشخیص دادند ومردم راهدایت کرده اند
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    هجری شمسی است...
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    عبدالمجید خویی را کی به قتل رسوند
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    مگه صدام در قتل و جنایت رودرواسی یا حیا داشت؟ حزب بعث تا زمانی که صدام تکریتی زنده بود از هیچگونه جنایتی فروگزار نکرده و بعد از گوربگور شدن صدام هم هنوز تفاله های باقیمونده به کمک داعش رفته اند و همچنان به مزدوری صهیونیسم بر خود می بالند!!
  • نوروزی ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اینجانب توفیق پیدا کردم که بر سر مزار ومزجع این عالم ومرجع تشیع حاضر شوم و فاتحه ای قرائت کنم باالاخره اسلام علمای بزرگی دارد که هر کدام برای آینده طلبه تربیت نمودند و چراغ راهی شدند تا دیگران بهره ببرند . حزب بعث کثیف عراق که در راس آن صدام یزید کافر بود نمی گذاشتند عالمان دین فعالیت نمایند وهمه جا مراقب آنها بودند . این حزب فاسد از جنازه ی عالمان دین وحشت داشتند ومی ترسیدند ، روح مرحــــوم حضرت آیت لله خــوئی شاد وبا اقا امیر المومنین محشور باد انشاءالله
  • ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    رحمت خدا وند بر این بزرگ مرد عالم تشیع و عالم اسلام
  • توحید ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    خدارحمت کند افتخار جهان تشیع بود
  • ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    سلام. بنده افتخار میکنم که همشهری چنین انسان والامقامی هستم. روحش شاد
  • امید ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    خیلی خوب
  • مرتضی ولی زاده از خوی ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    آیت الله خویی بسیار مرد بزرگی بود که با نهایت تاسف در شهر خوی هیچ مکانی به نام این بزرگوار نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس