یک عضو مطرح مجلس اعلای اسلامی عراق و خطیب مسجد مشهور براثا با تشریح آخرین اوضاع امنیتی و موفقیت‌های چشمگیر ارتش و نیروهای داوطلب مردمی عراق تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران اولین کمک‌کننده و حامی عراق در جنگ با تروریسم است.

به گزارش مشرق، عراق این روزها شاهد نبرد تمام عیار ارتش و نیروهای داوطلب مردمی با تروریست‌های تکفیری هستند، این در حالی است که جنگ روانی و تبلیغاتی رسانه‌های معاند عربی برای تخریب وجه نیروهای مردمی و مرجعیت عالی دینی با هدف شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی در عراق و متوقف کردن روند موفقیت آمیزی که ارتش و نیروهای داوطلب مردمی در نبرد با تکفیری ها در پیش گرفته‌اند، ادامه دارد.

شیخ جلال الدین الصغیر امام جماعت مسجد مشهور براثا با اشاره به جنگ روانی و  تبلیغاتی برخی رسانه های مغرض عربی علیه نیروهای داوطلب مردمی گفت: این طرف ها با توجه به برخورداری از ماشین بزرگ تبلیغاتی و توان دروغگویی فقط برای مدتی می توانند فضا را گل آلود و متشنج کنند، اما طولی نمی کشد که این دروغ ها علیه خود آنها می شود، زیرا مردم شاید یک یا دو یا حتی سه بار دروغ را باور کنند، اما برای همیشه نمی توانند این امور را باور کنند و آنها را فریب داد.

این عضو برجسته مجلس اعلای اسلامی عراق در این مصاحبه تفصیلی به نقش ایران در حمایت از عراق در جنگ علیه تروریست های تکفیری داعش اشاره کرد و گفت: ایران از عراق حمایت و مشاوره ارائه می‌کند، اطلاعات لازم و بسیاری از تجهیزات مورد نیاز را در اختیار عراق قرار داده و تنها به ارائه مشاوره اکتفا نکرده است، بلکه حتی مشاورانش به کمک عراقی ها شتافته اند.

وی با انتقاد از عملکرد ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش تصریح کرد:  زمانی که  خطر داعش به چاه ها و میادین نفتی رسید و منافع آنها مورد تهدید واقع شد، این ائتلاف را تشکیل دادند، زیرا برای آنها باعث ننگ و عار بود اگر برای حفظ منافعشان دخالت نمی کردند، سپس دخالت کردند، عملکرد آنها در مرحله مشخصی، داعش را اذیت کرد، اما گزینشی و صرفا به خاطر حفظ منافع خود بود.

خطیب مسجد براثای عراق نقش مرجعیت عالی دینی در وحدت بین شیعه و سنی و حفظ تمامیت و  استقلال عراق با وجود توطئه های فراوان بین المللی علیه عراق را بسیار با اهمیت توصیف کرد و تاکید کرد: شکی نیست که اگر مرجعیت نبود، عراق از دست می رفت، اغراق نمی کنم، اگر مرجعیت و سایه آن بر سر ما نبود، هیچ چیزی به نام عراق وجود نداشت

برای اطلاع از آخرین اوضاع عراق به ویژه در زمینه امنیتی و نبرد با تکفیری ها و همچنین نقش ائتلاف ادعایی ضد داعش به سرکردگی آمریکا و مسائل دیگر  با شیخ جلال الدین الصغیر امام جماعت مسجد مشهور براثا و نماینده سابق پارلمان عراق و یکی از رهبران برجسته مجلس اعلای اسلامی به گفت و گو نشسته است که مشروح آن از نظر خوانندگان عزیز می‌گذرد:

*: اوضاع امنیتی عراق پس از پیروزی‌های اخیر نیروهای ارتش و نیروهای داوطلب مردمی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شیخ الصغیر: می توانیم اوضاع کنونی و اوضاع یک سال پیش را با هم مقایسه کنیم. می توان اوضاع امنیتی را که اکنون در آن به سر می بریم و بین آنچه یک سال پیش وجود داشت، مقایسه کنیم، هر فردی می تواند تفاوت زیاد میان اوضاع امنیتی امروز و سال گذشته را ملاحظه کند که یک سال پیش، داعش در حال پیشرفت بود و مناطق زیادی را هدف قرار داده بود و در بسیاری از مناطق دست به اقدامات تروریستی می زد، اما اکنون این داعش است که در هر منطقه و نقطه ای هدف قرار می گیرد و سرکوب می شود.

بهبود چشمگیر اوضاع عراق در زمینه امنیتی

با در نظر گرفتن ماهیت اوضاع اجتماعی و سیاسی عراق،‌ من می توانم بگویم که اوضاع امنیتی شاهد بهبود استراتژیک بسیار زیادی بوده است و نیروهای امنیتی عراق به لطف پیوستن نیروهای داوطلب مردمی به آنها، یک تحول کیفی بسیار مهمی در نبرد پیگرد داعشی های جنایتکار ایجاد کردند و امروز ما می بینیم که چگونه مراکز استراتژیک از داعش پس گرفته و به مردم برگردانده می شود، علاوه بر آن، بسیاری از کسانی که فریب بازی طایفه ای داعش را خورده بودند، امروز در حال فکر کردن با منطق جدید هستند پس از آنکه داعشی ها،‌ خودشان را رسوا کردند و برای همه آشکار شد که داعشی ها صرفا وحوشی هستند که تنها لباس بشر را پوشیده اند و رفتار آنها با اهل سنت، قساوت بارتر از دیگران است.

دلایل تحرکات اخیر تروریست‌های تکفیری

دلایل حوادث اخیر در بیجی و تحرکات تروریست ها در برخی مناطق از جمله الرمادی را چگونه ارزیابی می کنید؟

شیخ الصغیر: اولا در جنگ، چیزی به نام تعقیب و گریز وجود دارد . در موضوع بیجی آنچه رخ داد،‌ دوره رکود و عدم هماهنگی میان برخی نیروهای امنیتی منجر به مشکلی شد که در بیجی رخ داد، اما خدا را شکر همان طور که شما دیدید، این مشکل حل شد و با وجودی که داعش بهترین نیروهای کیفی خود را مورد استفاده قرار داد، اما این نیروها و تجهیزات به طور کامل متلاشی و در گورستان بیجی دفن شدند. اما در استان الانبار با تاسف فراوان باید گفت که حالتی از رعب و وحشت بر مردم حاکم شد و فضاهای روانی و جنگ روانی که داعش به راه انداخت،‌سبب شد تا مردم،‌الانبار را ترک کنند و در نتیجه الانبار خالی شود و باندهای داعش کمی پیشروی کنند،‌اما این وضع یک هفته بیشتر طول نکشید،‌تا اینکه نیروهای امنیتی بر اوضاع مسلط شده و در آن مستقر هستند و بسیاری از مردم الانبار به خانه های خود بازگشته اند. و نیروهای امنیتی هم به مردم در بازگشت به خانه هایشان کمک می کنند و به آنها اطمینان می‌دهند.

مردم عراق به اتهامات علیه نیروهای داوطلب مردمی اعتنایی ندارند

ما همچنان شاهد ادامه جنگ روانی و  تبلیغاتی برخی رسانه های مغرض عربی علیه نیروهای داوطلب مردمی و ادعای این که شیعیان در حال اشغال شهرهای سنی نشین عراق هستند، به نظر شما این رسانه ها و یا افراد مغرض چه اهدافی را دنبال می کنند؟

شیخ الصغیر: این طرف ها با توجه به برخورداری از ماشین بزرگ تبلیغاتی و توان دروغگویی فقط برای مدتی می توانند فضا را گل آلود و متشنج کنند، اما طولی نمی کشد که این دروغ ها علیه خود آنها می شود، زیرا مردم شاید یک یا دو یا حتی سه بار دروغ را باور کنند، اما برای همیشه نمی توانند این امور را باور کنند و آنها را فریب داد.

یک پدیده بسیار واضحی را شاهد بودیم که چقدر علیه شیعیان و نیروهای داوطلب مردمی دروغ گفتند و ادعا کردند که آنها صفوی و مجوس و فارس هستند، عناوین و توصیف های زیادی از این نوع درباره آنها به کار بردند، مردم الانبار که مخاطب این گونه جنگ روانی و تبلیغاتی در طی این سالها قرار گرفتند، همین مردم از نیروهای داوطلب مردمی خواسته اند به آنها برای رهایی از شر داعش کمک کنند.

به اهل سنت می گفتند که باندهای صفوی، اهل سنت را در بغداد از بین می برند، چرا به بغداد آمده اند . چرا همین مردم از الانبار فرار کردند، از دست باندهایی فرار کردند که ادعا می کردند از اهل سنت حمایت می کنند، اما اهل سنت از این باندها فرار کردند و به سمت مناطق شیعی نشین در کربلا و بغداد و حله فرار کردند و پناه بردند وامروز ما شاهد هستیم که مردم الانبار فشار وارد می کنند تا نیروهای داوطلب مردمی برای نجاتشان وارد الانبار شوند.

نقش تخریبی ائتلاف ادعایی علیه داعش؛ آمریکا بر اساس منافعش تصمیم می گیرد

نقش ائتلاف بین المللی ضد داعش را از ابتدا تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟

شیخ الصغیر: اجازه دهید در  این زمینه سه نکته و مساله را مورد اشاره قرار دهم، نکته اول این است که این ائتلاف به پیشروی داعش، بی توجهی کرد و هیچ اقدامی برای توقف آن انجام نداد و فرماندهان این ائتلاف هرگز برای نجات مسیحیان از شر داعش در موصل یا نجات ایزیدی ها در سنجار و همچنین شیعیان و اهل سنت که در موصل کشته می شدند، اقدامی انجام ندادند. بله هنگامی که خطر داعش به چاه ها و میادین نفتی رسید و منافع آنها مورد تهدید واقع شد، این ائتلاف را تشکیل دادند، زیرا برای آنها باعث ننگ و عار بود اگر برای حفظ منافعشان دخالت نمی کردند، سپس دخالت کردند، عملکرد آنها در مرحله مشخصی، داعش را اذیت کرد، اما گزینشی و صرفا به خاطر حفظ منافع خود بود برخی اوقات بهانه های متعددی را می تراشند و از حمله به جنایتکاران داعش به بهانه اینکه خطری از جانب آنها وجود ندارد، خودداری می کنند، اما گاهی به شیوه مختلفی عمل می کنند، اما مساله دیگر این است که عراق به هر تلاشی نیاز دارد که بتواند بر جنایتکاران داعشی تاثیر بگذارد.

 

ما نمی توانیم مگر اینکه به کمک هر طرفی که می خواهد به داعش ضربه وارد کند، چشم بدوزیم، جنگ با داعش، طرح طایفه ای را از بین می برد که نه تنها عراق بلکه تمام منطقه را تهدید می کند.

تعلل آمریکا در تحویل سلاح به عراق

سفر اخیر حیدرالعبادی نخست وزیر عراق به آمریکا را با توجه به اخباری مبنی بر خودداری آمریکا از تحویل جنگنده های اف 16 که باید در اختیار عراق قرار می داد، چگونه ارزیابی می کنید؟

شیخ الصغیر: بر اساس اطلاعاتی که ما در  اختیار داریم، جنگنده ها تحویل عراق می شود، وعده های بزرگی از سوی آمریکا در این سفر داده شد به منظور اطمینان بخشی به عراق به این که سلاح ها تحویل عراق داده می شود.

سلاح ها از سوی عراق خریداری شده است، اما این سلاح به شکل سریع وارد عراق نمی شود که بتواند به سرعت در نبرد کنونی ما استفاده قرار گیرد. شکی نیست که آمریکایی ها در زمانی که ما خیلی به سلاح نیاز داشتیم، در تحویل آن خیلی تاخیر و تعلل کردند اما پس از آن که داعش وارد منطقه ای شد که به منافع آمریکایی ها ضربه جدی وارد می کرد، نمی توان تعجب کرد که آمریکایی ها برای کمک به عراق دست به تحرک بزنند.

فتوای اهل سنت علیه داعش خیلی دیرهنگام اما مثبت است

فتوای اخیر علمای اهل سنت استان الانبار برای جهاد با داعش را چگونه ارزیابی می کنید؟

شیخ الصغیر: شکی نیست که ما از این فتوا استقبال می کنیم، اما با تاسف باید گفت که این فتوا با تاخیر صادر شد، اما داعش دشمنی و کینه ورزی خود را نسبت به تمام طیف های ملت عراق اثبات کرد، اما امروز رهبران سیاسی و علمای اهل سنت می بینند که مناطق آنها در سوریه و عراق و یمن و افغانستان و مناطق متعدد از سوی داعش هدف قرار گرفته است و داعش به اهل سنت بسیار ضربه زده است، در حالی که داعش شعار حمایت از اهل سنت را به دروغ مطرح می کند. موضع علمای اهل سنت هر چند دیرهنگام بود، از آن استقبال می کنیم، زیرا این تاخیر باعث شد که فرصت بزرگی برای داعش فراهم شود داعش به نام دین و حمایت از اهل سنت مرتکب جنایت می شود، با این حال از این فتوا استقبال می کنیم.

مثلث منافقین، بعثی ها و داعش علیه ملت عراق

برخی خبرها از مشارکت اعضای گروه تروریستی منافقین در داعش در کنار بعثی ها حکایت می کند، نظر شما چیست؟‌

شیخ الصغیر: در تاریخ عراق معاصر، هیچ جدایی و تفاوتی میان موضع منافقین جنایتکار و بین حزب بعث و داعش وجود ندارد،‌همگی سر و ته یک کرباس و یکی هستند .
حزب بعث منحله، داعش را تشکیل داد و حزب بعث، گروهک منافقین خلق را در بال و پر خود قرار داد و حمایت کرد و مورد حمایت مالی قرار داد و تصمیم گیرنده بزرگ برای تسلیح این گروه بود تا به منافع ملت عراق ضربه وارد کند.

گروهک منافقین از زمان انتفاضه مردمی(انتفاضه شیعیان مظلوم علیه صدام معدوم) با ما جنگید،‌ سپس تروریسم و جنگ خود را به مرحله پس از سقوط رژیم جنایتکار صدام گسترش داد  به همین سبب  حضور برخی عناصر گروهک منافقین در داعش تعجب آور نیست.

موانع اساسی در راه آزادی برخی مناطق دیگر از لوث داعش چیست؟

شیخ الصغیر: مشکل اصلی ما در ماهیت تشکیل ارتش و نیروهای امنیتی در دولت های گذشته است که باعث شد این وضعیتی را که اکنون می بینیم، به وجود آید و در مقابل تعداد اندکی از تروریست های داعش، موصل سقوط کرد و در ادامه به سقوط تکریت و خارج شدن برخی بخش های کرکوک و الرمادی از سیطره ارتش عراق منجر شد. اکنون تحرکات سریعی در سطح سیاسی برای بازسازی دستگاه های امنیتی به شیوه مختلف از گذشته در حال انجام است.

فتوای مرجعیت معادلات را به نفع مردم عراق تغییر داد

ورود نیروهای داوطلب مردمی به صحنه نبرد، پس از فتوای مرجع بزرگ دینی آیت الله علی سیستانی، فضای بزرگی از تغییر به وجود آورد و شرایط را به نفع ملت عراق تغییر داد، نیروهای داوطلب مردمی نیروهای معتقد و متعهد و پایبند به توصیه های مرجعیت هستند.

در زمینه هماهنگی مسائل امنیتی، شاهد نوعی آشفتگی برای آماده سازی در راستای ماموریت امنیتی بودیم، اما امروز این آشفتگی تا حد زیادی کاهش یافته است و خدا رو شکر پیشرفتی را که امروز شاهد هستیم، نشان می دهد که همکاری و هماهنگی میان نیروهای داوطلب مردمی و امنیتی بهتر از گذشته است هر چند همچنان نقایصی وجود دارد زیرا به زمان اندکی نیاز دارد تا این خلل برطرف شود، اما تصور می کنم که در سطح استراتژیک، عراق تا حد زیادی از آزارهای استراتژیک داعش رهایی یافته است.هر چند همچنان برخی مناطق همچنان در اشغال این جنایتکاران است و ما مصمم هستیم که این ماموریت را تا آزادی کامل عراق از چنگال تروریست های جنایتکار ادامه دهیم.

ایران، اولین حامی عراق در جنگ با تروریسم

نقش کشورهای همسایه در کمک به عراق، چه کشورهایی به شما کمک کردند و نقش مهمی داشته اند؟

شیخ الصغیر: فقط انسان کور می تواند جمهوری اسلامی ایران را یادآوری نکند، جمهوری اسلامی ایران اولین کمک کننده و حامی عراق در جنگ با تروریسم است.

ایران از عراق حمایت و مشاوره ارائه می کند، اطلاعات لازم و بسیاری از تجهیزات مورد نیاز را در اختیار عراق قرار داده و تنها به ارائه مشاوره اکتفا نکرده است، بلکه حتی مشاورانش به کمک عراقی ها شتافته اند و در راس آنها، مجاهد بزرگ، حاج قاسم سلیمانی قرار دارد تا اولا داعش را سرکوب کند بنابراین ما واقعا ممنون ایران هستیم، حتی واژه های سپاس از کمک های شایانی که جمهوری اسلامی ایران به رهبری  امام خامنه ای دام ظله الشریف به عراق ارائه کرد، ناتوان است و در راس آن، تلاش هایی که حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش در این راه انجام می دهد. در خطوط مقدم نبرد حضور دارند و همانند دیگر مجاهدان عمل می کنند و همانند دیگر مجاهدان غذا می خورند و  استراحت می کنند بلکه حتی برخی اوقات خود را در معرض خطرات متعدد برای این که پیروزی و عزت مجاهدان عراقی را ببینند، قرار می دهند.

حاج قاسم محبوب شیعه و سنی عراق

و با وجود این حمایت های بی دریغ ایران، اتهامات و جنگ روانی علیه ایران از سوی برخی جریان ها و رسانه های معاند ادامه دارد، نظر شما چیست؟

شیخ الصغیر: این اتهامات هیچ ارزشی ندارد، جامعه عراقی بسیار آگاه و هوشیار است و مسائل را خوب تشخیص می دهد، من می توانم تاکید کنم که اگر حاج قاسم سلیمانی در هر انتخاباتی در عراق نامزد شود، با قاطعیت پیروز خواهد شد زیرا به یک شخصیت بسیار محبوب در عراق تبدیل شده است و نه تنها در میان شیعیان، بلکه بسیاری از اهل سنت، او را به خاطر فداکاری و مجاهدت ها و کمک هایش دوست دارند و او محبوب است.

اگر مرجعیت نبود، نامی از عراق هم وجود نداشت

نقش مرجعیت عالی دینی در وحدت بین شیعه و سنی و حفظ تمامیت و  استقلال عراق با وجود توطئه های فراوان بین المللی علیه عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

شیخ الصغیر: شکی نیست که اگر مرجعیت نبود، عراق از دست می رفت، اغراق نمی کنم، اگر مرجعیت و سایه آن بر سر ما نبود، هیچ چیزی به نام عراق وجود نداشت. این حقیقت را فقط شیعیان احساس نمی کنند حتی اهل سنت هم چنین نظری دارند ما هیچ کاری  انجام نمی دهیم مگر قبل از آن به توصیه ها و رهنمودهای مرجعیت گوش فرا می دهیم مرجعیت دینی از طریق نمایندگانش و نهادهایش با همه عراقی ها ارتباط دارد و به همه مناطق کمک می کند و با تمام وسایل تلاش می کند تا عراقی ها چه شیعی یا سنی، مسیحی یا ایزیدی، کردی یا عربی یا ترکمانی احساس نکنند که در کشورشان غریب هستند ، گفتمان مرجعیت همواره گفتمان وحدت و همبستگی بوده است و همواره در این راستا تلاش کرده است که همه مردم عراق برای ساخت عراق به دور از شیوه تجزیه طلبانه ای همکاری کنند که موسسات گروه ها و جریان های تکفیری و تفرقه افکن این شیوه را در پیش گرفته اند و حتی دولت هایی که برای فتنه افکنی در کشورهای اسلامی تلاش می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس