نماینده نشر افق در نمایشگاه کتاب گفت: چیپس و پفک تبلیغ دارند؛ ولی کتاب نه و توقع دارند مردم کتاب هم بخوانند. ناشران برای تبلیغ آثار خود حاضر به پرداخت هزینه‌ هستند، ولی فضایی برای این کار وجود ندارد.

به گزارش مشرق، سیامک علی آبادی، جانشین مدیر نشر افق با اشاره به این مسئله که نشر افق همواره در حوزه کتاب کودک ناشر برگزیده بوده است، فعالیت در حوزه بزرگسال را تجربه‌ای خوب برای این نشر شناخته شده دانست و از استقبال خوب مخاطبان از این غرفه خبر داد.

وی با اشاره به عدم رضایت ناشران برای نبود قانون کپی‌رایت در حوزه کتاب گفت: تعداد ناشرانی که امتیاز کتاب برای ترجمه را از ناشر خارجی خریداری می‌کنند به تعداد انگشتان یک دست است. این کار بسیار خوبی است که در این فضای بی‌قانون، قانونمند رفتار کنیم، بخصوص در حوزه کتاب.

علی‌آبادی همچنین از فروش امتیاز حق چاپ کتب نشر افق در دیگر کشورها خبر داد و تحریم‌های کنونی و قطع سویفت بانکی را از معضلات اصلی در دریافت امتیاز کپی رایت دانست و تصریح کرد: کشورهای مختلف با شنیدن اسم تحریم حتی در حوزه کتاب دچار تردید می‌شوند.

وی درباره مواجهه ناشران خارجی با مسئله عدم رعایت حق کپی رایت در ایران گفت: چنین کاری برایشان عجیب بوده است. درباره کتاب الکس فرگوسن حتی وی از اینکه کتابش همزمان با لندن در حال انتشار در ایران است ابراز نارضایتی کرده بود. مسلماً با وجود چنین دیدی نسبت به کشورمان، تلاش در این راستا بسیار ارزشمند است.

وی در ادامه با ذکر این موضوع که نشر افق با رویکرد خاص خود سال‌ها پیش در راستای شعار امسال نمایشگاه حرکت کرده است، گفت: به مسئولان امر پیشنهاد می‌کنم این مساله را قانونمند کنند. تا وقتی که این روند قانون نباشد می‌گوییم بی‌قانونی است؛ ولی نبود قانون ازبی‌قانونی بدتر است و موجب آن می‌شود که بگویم اشکالی ندارد چون قانونی وجود ندارد.

جانشین مدیر نشر افق با ذکر این نکته که اکنون در بازار کتاب از یک عنوان کتاب چند ترجمه وجود دارد، تصریح کرد: چنین مسئله‌ای تنها باعث ایجاد مشکل برای مردم شده است. برای مثال سه ترجمه از کتاب آقای ویندایا در بازار موجود است که با تغییر یک واو از ترجمه اولیه توسط ناشران دیگر منتشر شده است. با تصویب کپی رایت دیگر کسی اجازه پیدا نمی‌کند سرخود ویندایا منتشر کند.

نشر افق از شنبه 19 اردیبهشت میزبان نویسندگان و مترجمان برجسته خود در غرفه نشر افق مستقر در بخش ناشران عمومی است. در همین راستا علی‌آبادی تصریح کرد: سیاست نشر افق بر سرمایه‌گذاری روی نویسندگان داخلی است.

وی همچنین وضعیت کتاب‌خوانی و ترویج آن را مثبت دانست و شبکه‌های اجتماعی را دلیل آسیب جدی در حوزه مطالعه معرفی کرد.

وی با انتقاد از رابطه تلویزیون و حوزه نشر گفت: چیپس و پفک تبلیغ دارند؛ ولی کتاب نه و توقع دارند مردم کتاب هم بخوانند. در ایام کودکی کتاب «موفقیت در بیست روز» در تلویزیون تبلیغ شد ولی امروز کتاب جایی در تبلیغات ندارد.

وی انحصار برنامه‌های تلویزیونی در مورد کتاب را در شبکه چهار که برچسب شبکه فرهیختگان دارد، اشتباه دانست و ابراز امیدواری کرد که برنامه‌های حوزه کتاب عمومیت بیشتری در همه شبکه‌ها پیدا کند.

وی همچنین تأکید کرد که ناشران برای تبلیغ آثار خود حاضر به پرداخت هزینه هستند، ولی فضایی برای این کار وجود ندارد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس