کد خبر 413861
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲

وزیر ورزش و جوانان گفت: متاسفانه در مدیریت ورزش این روزهای کشورمان عده‌ای به سبک دوران قاجار سکه‌پرانی می‌کنند و برای ورزشکاران پاداش تعیین می‌کنند.

به گزارش مشرق،‌ پس از اینکه با دخالت وزارت ورزش، کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران ماندنی شد، عصر روز چهارشنبه یک بار دیگر رویکرد وزارتخانه تغییر کرد و وزیر ورزش با انتقاداتش سروصدای زیادی را در این مورد ایجاد کرد تا جایی که حتی یک بار دیگر بحث قطع همکاری کی‌روش با تیم ملی پیش آمد.

بر همین اساس حضور محمود گودرزی، وزیر ورزش در مشهد فرصتی را به وجود آورد تا بتوان با وزیری که این روزها به خاطر اظهاراتش در خصوص تیم ملی فوتبال و کارلوس کی‌روش، سروصدای زیادی ایجاد شده است گفت و گویی اختصاصی را انجام دهیم.

البته در این میان در خصوص برخی از مسائل روز ورزش نیز سؤالاتی را از گودرزی پرسیدیم که متن این گفت و گو را در زیر می‌خوانید:

*در مورد حضور برخی از روسای فدراسیون‌ها و روسای هیأت‌های استانی در انتخابات مجلس توضیح می‌دهید؟ گویا برخی از مدیران ورزشی برای حضور در مجلس دورخیز کرده‌اند آیا وزارت ورزش برای این موضوع دستورالعمل خاصی را تعریف کرده است یا خیر؟

ما طبق دستور مستقیم و صریح ریاست جمهوری عمل می‌کنیم و هیچ بخشی از بدنه دولت و نیروهای دولت به نحوی که دارای مسئولیت باشند به هیچ وجه اجازه فعالیت سیاسی و انتخاباتی ندارند. این دستور صریح رئیس‌جمهور است و مسئله دیگر اینکه باید ببینیم قانون از چه مدت قبل اجازه می‌دهد که نامزدها باید در سر کار خود حضور داشته باشند و چه زمانی باید استعفا دهند.

این موضوع را حتما بخشنامه می‌کنیم و همین الان هم توصیه می‌کنیم که کسانی که از روسای فدراسیون ها یا روسای هیأت‌های ورزشی در استان‌ها قرار است در انتخابات مجلس شرکت کنند از مشاغلی که دارند باید استعفا دهند و بروند و به کار سیاسی خود بپردازند. قانون اگر زمان تعیین کرده باشد که ما هم آن را ابلاغ خواهیم کرد در غیر اینصورت ما حتما این مسئله را مکتوب خواهیم کرد و به همه فدراسیون‌ها و هیأت‌های زیرمجموعه آنها ابلاغ خواهیم کرد.

*چرا پس از اینکه دولت از کی‌روش حمایت کرد و با ورود مستقیم این وزارت، سرمربی تیم ملی در کار خود در این تیم ابقا شد؛ اما شما به عنوان متولی ورزش دوباره پس از تمدید قرارداد کی‌روش با او مخالفت کردید؟ چرا که شما در جلسه هم‌اندیشی با اهالی فوتبال که چهارشنبه برگزار شد انتقادات تندی را نسبت به سرمربی پرتغالی تیم ملی داشتید.

صد بار گفته‌ام و هزار بار دیگر هم می‌گویم که من اسمی از کسی نبردم و از کسی که اسم نبرده‌ام چطور انتظار دارید که آن را به گردن من بیندازید.

*اما شما به برخی از مربیان فوتبال از جمله حاج‌رضایی گفتید که از این مربی حمایت می‌کنید.

مگر کسی باید از وضعیت فعلی فوتبال دفاع کند؟ واقعا آیا وضعیت فوتبال ما خوب است؟ چه کسی را می‌توانید پیدا کنید که بگوید وضعیت امروز فوتبال ما وضعیت مناسبی دارد؟ من صراحتا می‌گویم هیچ کسی از وضعیت فعلی فوتبال رضایت کامل ندارد و من هم ناراضی هستم.

*گفته می‌شود کفاشیان به خاطر بازنشسته بودن نمی‌تواند در انتخابات بعدی فدراسیون فوتبال شرکت کند. آیا وزارت ورزش مانند موضوع انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری، به انتخابات فدراسیون فوتبال هم ورود خواهد کرد و جلوی کفاشیان به خاطر بازنشسته بودن گرفته خواهد شد؟

من مجری قانون هستم در هر شرایطی و برای هر کسی. هر کسی که خلاف قانون عمل کند جلوی او را می‌گیرم. نباید کاری انجام دهیم که مغایر قانون باشد حالا این هر کسی می‌خواهد باشد و برای ما فرقی ندارد.

*در صحبت‌هایی که داشتید به نظام سکه‌پرانی در ورزش اشاره کردید. در این مورد بیشتر توضیح می‌دهید؟

متأسفانه در ورزش ما یک نظامی ایجاد شده بود آن هم به سبک قاجار. در زمان قاجار از ورزشکارانی که خوششان می‌آمد به آنها سکه می‌دادند و این نظام متأسفانه دردسرهای زیادی را برای ما ایجاد کرد.من آدم سراغ دارم که مسئول بوده و کنار زمین فوتبال می‌رفته و از شوت زدن یک بازیکن خوشش می‌آمده و در جیب‌هایش پر از سکه بوده. طرف به یکباره عنوان می‌کرده که این بازیکن چون شوت خوبی زده است من برایش 5 سکه می‌دهم این موضوع آنقدر ادامه پیدا کرد که مثلا آقایان می رفتند برای ورزشکاران مدال‌آور ما سکه تعیین می‌کردند.

چه کسی می‌تواند برای ورزشکاری که افتخارآفرینی کرده است تعدادی سکه تعیین کند. هیچ کسی نمی‌تواند این کار را بکند. ورزشکاران ما شأن بالایی دارند. چرا به یک ورزشکار 35 سکه و به ورزشکار دیگر صد سکه می‌دهند. این نظام سکه‌پرانی را ما حتما جلویش را می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم این روال در ورزش ما ادامه پیدا کند.

*در مورد جدایی ورزش از جوانان نیز گویا نظراتی داشتید؟

طرحی را به دولت ارائه کرده ایم ورزش از جوانان جدا شود. همه راه‌هایش را رفته‌ایم و فقط منتظر رأی هیأت دولت هستیم تا بتوانیم موافقت آن را هم از هیأت دولت بگیریم که ان‌شاءالله این کار انجام شود و به مجلس ارائه دهیم.

*در خصوص ورزشگاه ثامن‌الائمه مشهد صحبت می‌کنید. آیا قرار است زمین‌های این مجموعه به هیأت‌های مختلف اختصاص پیدا کند یا خیر؟

ورزشگاه ثامن‌الائمه یک مشکل بزرگ دارد و آن مشکل این است که با مسئله مالکیت زمین مواجه است و تا زمانی که این مسئله حل نشود نمی‌توانیم کاری انجام دهیم اما اگر بخش خصوصی بخواهد با کمال میل از آن استقبال می‌کنیم.

*یعنی مانند ورزشگاه نقش جهان اصفهان که آن را 10 ساله به شرکت فولاد اصفهان واگذار کردید؟

درست است،‌ ما این ورزشگاه را 10 ساله به شرکت فولاد واگذار کردیم و آنها نیز تعهد دادند که در مدت زمان 15 ماه این ورزشگاه را تکمیل کنند. البته در خصوص این ورزشگاه باید بگویم که یک عده افراد سیاست‌ورز وضعیت این استادیوم را در سال‌های گذشته خراب کردند. آنهایی که اصلا ورزشی نبودند و به دنبال سیاست‌ بودند خود را در کاری که اصلا به آنها مربوط نبود دخالت دادند و این موضوع باعث شد تا این ورزشگاه به این روز بیفتد.

ورزشگاه نقش جهان اصفهان قرار بود در فاز اول خود گنجایش حدود 40 تا 50 هزار نفر را داشته باشد که فاز اول آن آماده شده بود و همه چیز برای راه‌اندازی آماده بود اما همین افراد سیاست‌ورز آمدند و یک کاری کردند که فاز دوم آن نیز بخواهد آغاز شود. بعد از آن هم یک اعتبار 50 هزار میلیاردی را در دامن دولت انداختند و خوب معلوم است که دولت هم چنین بودجه‌ای را نداشته و می‌بینید که چند سال هم است که این ورزشگاه به این وضعیت دچار است و معلوم نبود که چه زمانی بخواهد تکمیل و به پایان برسد. به همین دلیل ما یک راهکار جدیدی ارائه دادیم و تفاهم‌نامه‌ای را به شرکت فولاد ارائه دادیم و این ورزشگاه را به مدت 10 سال در اختیار آنها قرار دادیم تا در ازای آن بتوانند با منابع مالی خود این ورزشگاه را در 15 ماه تکمیل کنند.

جالب است بدانید که برای همان زمین نزدیک به 2500 نفر معارض پیدا شده بود. مثلا یک فردی از زمین چمن خود ورزشگاه یک سند داشت که 2 مترش یا بیشتر متعلق به او بود و بعد که ما می‌خواستیم از او این 2 متر را بخریم اعلام کرد که مثلا متری صد میلیون تومان. ما می‌خواستیم با این وضعیت چه کاری انجام دهیم،‌بنابراین مجبور بودیم آن را واگذار کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس