کد خبر 413786
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۵

سنای آمریکا پنجشنبه شب تنها با یک رای رای مخالف در برابر 98 رای موافق طرح بازنگری و رد احتمالی توافق هسته ای با ایران را به تصویب رساند.

به گزارش مشرق،  نمایندگان مجلس سنای آمریکا با اکثریت قریب به اتفاق طرح بازنگری در توافق جامع هسته ای ایران و 1+5 را تصویب کردند. این طرح که تنها با یک رای مخالف از مجلس سنای رای گرفت، در گام بعدی باید مورد تصویب مجلس نمایندگان نیز قرار گیرد. با این حال اجرایی شدن آن منوط به امضای «باراک اوباما» و تایید نهایی آن از سوی رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود.

تام کاتن تنها سناتور جمهوریخواهی که به این طرح رای منفی داده خواستار آن است که دولت آمریکا طرح توافق هسته ای با ایران را در قالب یک عهدنامه به کنگره ارائه کند. براساس قانون تصویب هر عهدنامه ای نیازمند کسب رای دو سوم از اعضای مجلس سنا است.

جان برنان رییس مجلس نمایندگان در بیانیه ای که لحظاتی پس از انجام رای گیری درباره این طرح صادر شد، تاکید کرد: هدف از این طرح جلوگیری از یک توافق بد است که می تواند راه را برای مسلح شدن ایران به تسلیحات هسته ای هموار کند، به مسابقه تسلیحاتی در منطقه دامن بزند و دولت ایران را مشروع تر و قدرتمند تر سازد.

در همین حال اریک شولتز سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا این طرح را در قالب و شکل کنونی آن امضا خواهد کرد ولی رییس جمهور روشن ساخته که مخالف هر اصلاحیه ای است که بر این طرح افزوده شده و توافق را به خطر اندازد.

همچنین میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنا گفت: این طرح بهترین شانس را در اختیار قانونگذاران قرار می دهد تا مذاکرات کاخ سفید با ایران را مورد ارزیابی قرار دهند.

تصویب این طرح که با حمایت هر 2 حزب دموکرات و جمهوری خواه صورت گرفت، به کنگره این اجازه را می دهد تا بعد از توافق احتمالی هسته ای بین ایران و 1+5، این توافق را ظرف 30 روز مورد بازبینی قرار داده و در صورت لزوم آن را رد کند.

این طرح در حالی تصویب شد که ایران و اعضای گروه 1+5 توافق کرده اند تا مذاکرات خود را برای رسیدن به متن توافق جامع هسته ای طی روزهای آینده در وین از سر بگیرند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    0 0
    اینها اونقدر احمقند که فکر می کنند ایران برای نابودی اسرائیل نیاز به بمب هسته ای دارد... کافر همه را به کیش خود پندارد.
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    0 0
    ما هم چنان شل کردیم که آنها راحتتر بیان جلو و بیشتر به ضعف ما پی ببرند
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    0 0
    شواهد اخیربعلاوه همگرا تر شدن کنگره و قوه مجریه امریکا ، که با تصویب این قانون وزن مضاعفی را پیدا کرد، موید این مهم است که بدون پذیرش خواسته های انها و حفظ خطوط قرمز ایران ، فعلا امکان توافق وجود ندارد .پذیرش خواسته های انها به ان شکلی که در حال حاضر مطرح می کنند نیز یعنی شکست مفتضحانه ودر نهایت تغییر نظام سیاسی کشور .اگر انگونه که می خواهند بپذیریم پیاز را باید میل کنید که هیچ کتک مفصلی هم به عنوان دسر تقدیم خواهند کرد . لذا نه تحریم ها را عملا برخواهند داشت و نه درو پیکری برای انرژی هسته ای و صنایع نظامی ما خواهد ماند . ایا استراتژی بعدی به اصطلاح فریز در مقابل فریز و ادامه مذاکرات تا ضرب العجل جدید است ؟ ایا کش دار شدن کار که تاکنون حدود دوسال طول کشیده و حفظ بلاتکلیفی و تبعات روانی ناشی از ان به صلاح کشور است ؟ توجه داشته باشیم تا جایی که مقوله های مرتبط با انسان مطرح است سکون به پس رفت منتهی میشود .ممکن است تحت شرایطی به عنوان مسکن عمل کند ولی بزودی و درنهایت به ضرر جامعه خواهد بود دراین امر شک نکنید .
  • اهوازی ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    0 0
    دیگه آنکسانیکه دم از مذاکره آمریکا میزنند باید خفه خون بگیرند.
  • اهوازی ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    0 0
    حالا باید به این گفته مقام معظم رهبری پی ببریم که فرمودند آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند و یا اینکه فرمودند من خوشبین نیستم.آمریکایی ها به هیچ عنوان خواستار توافق با ایران و به رسمیت شناختن حقوق ملت ایران نیستند و مذاکره ما با آنها فقط برای اتمام حجت است.دولت اوباما و بوش دو شاخ شیطان هستند.
  • پسر ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    0 0
    مذاکرات کلا مسخره بازی شده انگار دارن خاله خاله بازی میکنن هر ماه تو یه جا مذاکره ولی هیچی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس