کد خبر 411985
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱

سیاستمدار دموکرات آمریکایی که به تازگی تصمیم خود برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ را اعلام کرده، می‌گوید آمریکا نیازمند یک «انقلاب سیاسی» برای پایان دادن به نقش پول در سیاست است.

به گزارش مشرق، «برنی سندرز» سناتور دموکرات آمریکایی روز یکشنبه با بیان اینکه قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ نامزد شود، ابراز امیدواری کرد که یک «انقلاب سیاسی» را به نفع طبقه کارگر و علیه نقش پول در سیاست، رهبری کند.

آقای سندرز که در برنامه «این هفته» (This Week) شبکه «ای‌بی‌سی» آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم من تنها نامزدی هستم که حاضرم در برابر طبقه میلیاردها بایستم.»

وی افزود: «ما در این کشور به یک انقلاب سیاسی متشکل از میلیون‌ها مردمی که حاضرند به پا خاسته و بگویند دیگر بس است، نیاز داریم. می‌خواهم این تلاش را رهبری کنم.»

سندرز که باید در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق و همسر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا رقابت کند، پیش از این هم به شبکه ای‌بی‌سی گفته بود میلیون‌ها دلار پولی که در بنیاد کلینتون (بنیادی به ظاهر خیریه) در گردش است، «مسئله‌ای بسیار جدی» است.

وی افزود: «فقط هیلاری نیست. برادران کوچ هم هستند. شلدون ادلسون هم هست. آیا می‌شود کسی که میلیاردر نیست، برای طبقه کارگر به پا خاسته و واقعا در انتخابات پیروز شود؟»

برادران کوچ و ادلسون از اصلی‌ترین حامیان مالی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ در آمریکا هستند. به عنوان نمونه، نفوذ ادلسون، میلیارد صهیونیست، به حدی است که مهمانی هفته گذشته وی در لاس‌وگاس که با حضور نامزدهای جمهوری‌خواه برگزار شد، به «انتخابات اولیه ادلسون» معروف شده است.

به نوشته پایگاه خبری شبکه ای‌بی‌سی، سندرز بر خلاف کلینتون مخالف جنگ عراق و همچنین معاهده تجاری فرا اقیانوس آرام (Trans-Pacific Partnership) است که هم کلینتون و هم باراک اوباما رئیس‌جمهور کنونی از آن حمایت می‌کنند.

سندرز در این رابطه گفت: «هیلاری کلینتون سال‌های سال است که جزو طبقه سیاسیون است. من به او احترام می‌گذارم و به او علاقه‌مند هستم، اما فکر می‌کنم مردم آمریکا می‌گویند که... شاید اکنون زمان آن رسیده که یک خانه‌تکانی سیاسی واقعی در این کشور انجام شود.»

وی که روز پنج‌شنبه رسما اعلام نامزدی کرد، تاکنون ۱.۵ میلیون دلار از محل کمک‌های عمومی برای ستاد انتخاباتی خود مبالغ مالی جمع‌آوری کرده، اما از تشکیل که ستاد مالی بزرگ موسوم به «کمیته اقدام سیاسی» (Super PAC) که بر اساس حکم دیوان عالی، می‌توانند کمک‌های نامحدود دریافت کنند، خودداری کرده است.

آقای سندرز که خود را یک سوسیالیست می‌داند، اولین بار با تنها ۱۰ رأی به عنوان شهردار «برلینگتون» ایالت ورمونت انتخاب شد و نهایتا در چند مرحله به سنا راه یافت.

وی می‌گوید: «افراد کمی تصور می‌کردند که من بتوانم یک جمهوری‌خواه با سابقه را شکست دهم و با ۱۶درصد اختلاف از ورمونت نماینده کنگره شوم. همچنین کسی آنچنان مطمئن نبود که من بتوانم ثروتمندترین فرد ورمونت را شکست داده و سناتور ایالات متحده شوم. من را دست کم نگیرید.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس