برنامه گفت‌وگوی سیاسی با موضوع رویکرد رهبر معظم انقلاب به مفاسد اقتصادی، تاکید شد که نباید در برخورد با مفاسد اقتصادی، سیاسی برخورد کنیم.

به گزارش مشرق، برنامه گفت‌وگوی سیاسی با موضوع رویکرد رهبر معظم انقلاب به مفاسد اقتصادی، با حضور حجت الاسلام حمید رسایی نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام میرتاج الدینی معاون پارلمان دولت پیشین و اسدالله بادامچیان نماینده سابق مجلس و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به روی آنتن رفت.

در سال‌های اخیر شعارها در رابطه با مبارزه با فساد زیاد سر داده شده ولی اقدام عملی دیده نشده است

حجت الاسلام رسایی، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با مفاسد اقتصادی، گفت: رهبر انقلاب خودشان از پرچمداران مبارزه با مفاسد اقتصادی هستند، نه فقط امروز بلکه 16 سال پیش بیانیه خودشان را صادر کرده اند. مواضع ایشان کارشناسانه و دقیق بوده است و امروز هم ایشان در جایگاهی که از همه امور مطلع هستند، مطالبه گر این موضوع شده اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممکن است کسی بگوید فساد تمام این مملکت را در خود گرفته تاجایی که رهبر انقلاب هم اعتراض کرده اند، افزود: مقام معظم رهبری وقتی این صحبت را فرمودند، پیش از این فرمودند که نباید در موضوع فساد مبالغه کرد و کسی از این موضوع سوء استفاده کند.

وی با بیان اینکه اگر به وجود فساد اعتراض داریم در مقایسه با یک نظام ایده آل است و نه در مقایسه با یک نظام گذشته ای که در این کشور بوده، متذکر شد: اگر ما از وجود فساد در دوره ای انتقاد می کنیم، حتی اگر به وجود فساد یا بی تفاوتی به فساد در یک جریان سیاسی اعنراض می کنیم این در مقایسه با ایده آل هایی است که پیش روی داریم و الا در مقایسه با رژیم منحوس پهلوی قابل مقایسه نیست. 

نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در رابطه با تشکیل سازمانی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: مقام معظم رهبری طی موضع گیری‌هایی که در گذشته داشته اند و همچنین در چند روز قبل با صراحت بیان کرده اند، از وضعیت کنونی راضی نیستند و این نارضایتی، نارضایتی مردم نیز هست. مردم اراده ای قوی برای برخورد با مظاهر فساد، مخصوصا مفاسد اقتصادی را طلب می کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که مردم برخورد با مفاسد اقتصادی را تبعیضی می‌بینند به صورت طبیعی به این نتیجه می رسند که در برخورد با مفاسد اقتصادی بستگی دارد فرد تا چه اندازه به یک جریان، خاندان و یا فرد سیاسی وابستگی داشته باشد.

رسایی با ذکر اینکه در چند سال اخیر شعارها در رابطه با مبارزه با فساد زیاد سر داده شده ولی اقدام عملی دیده نشده است، عنوان کرد: خیلی بدیهی و روشن است که مسئولیت مبارزه با فساد قبل از قوه قضائیه که نقطه پایانی است، بر عهده دولت است. دولت می تواند با ابزاری که در دست دارد بسیاری از منافذ وجود فساد در بانک ها و جاهای مختلف را شناسایی و جلوگیری کند.

وی قاچاق سوخت و حامل های انرژی را یکی از مظاهر فساد در دولت پیشین معرفی کرد و افزود: در دولت گذشته انشایی را نوشتند که با اینکه اشکالاتی داشت اما بهتر از ننوشتن بود. هدفمند کردن یارانه ها یکی از اقدامات اصلاح گرایانه برای مبارزه با یک فساد و وجود رانت در سوخت بود. 

فساد اصلی ترین ضربه را به مردم و اقتصاد کشور می زند

حجت الاسلام میرتاج الدینی، هدف از مبارزه با مفاسد اقتصادی را تشکیل سیستم سالم اقتصاد در کشور بیان کرد و گفت: وقتی که فساد در  تار و پود فعالیت های اقتصادی کشور ریشه بدواند و شکل بگیرد، اصلی ترین ضربه را مردم و اقتصاد کشور می بیند و دیگر شاهد شکوفایی اقتصادی نخواهیم بود.

وی افزود: اگر فعالان اقتصادی نتوانند از مسیرهای درست به فعالیت خودشان ادامه دهند و مجبور شوند از مسیرهای نادرست حرکت کنند، سبب شکل گیری فساد اقتصادی است که همواره مورد تحذیر رهبر انقلاب اسلامی و هشدار ایشان قرار گرفته است.

معاون پارلمان دولت پیشین با بیان اینک نباید در برخورد با مفاسد اقتصادی، سیاسی برخورد کنیم، متذکر شد: رهبر انقلاب در بیانات اخیر خود فرمودند، مسئولین، روزنامه و رسانه نیستند که هر روز گفتگو کنند، بلکه مسئولین باید عمل کنند. در حل این معضل و مبارزه با مفاسد اقتصادی فقط شعار ندهند.

وی با ابراز تاسف از اینکه در کشور گروه های سیاسی مختلف از وجود پرونده های سیاسی به نفع خودشان استفاده می کنند، تصریح کرد: اخیرا در رابطه با بحث پول کثیف که وزیر کشور مطرح کردند و روزنامه های اصلاح طلب در رابطه با این موضوع فراوان حرف زدند، داشت به این سمت می رفت که نظام به استفاده از پول کثیف در سیاست متهم شود.  در آخر هم نمایندگان مجلس در مقابل این موضوع ایستادند و معلوم شد این بازی کثیف را عده ای از جریانات در خارج از کشور برپا کرده بود تا نظام را متهم کنند.

وی به اصلاح قوانین اشاره کرد و گفت: در مبارزه با مفاسد اقتصادی باید در ابتدا قوانین وضع شود تا کسی نتواند خلافی انجام دهد. از طرفی باید زمینه های رانت را از بین ببریم.

دولت اولین نهاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است

حجت الاسلام رسایی، دولت را اولین نهاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دانست و گفت: در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی، وظیفه اصلی دولت ها است، برای اینکه آنها درگیر هستند حتی نسبت به نمایندگان مجلس. درست است که اکثریت نمایندگان مجلس اکثرا دارای سوابق اجرایی هستند اما با حضور در مجلس عملا از کار اجرایی دور می شوند. دولت وظیفه دارد با ارائه لایحه در خصوص جلوگیری از تکرار مفاسد اقتصادی اقدام کند.

وی به اقدامات مجلس در برخورد با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: در کمیسیون اصل نود در مواردی که بوده، ورود کردیم و توانستیم جلوی برخی از این نمونه ها را بگیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه با دستمال کثیف نمی شود شیشیه را تمیز کرد، متذکر شد: ما باید ابتدا از خودمان شروع کنیم. چند قانون است که اگر به تصویب برسد، از جمله قانون از کجا آورده اید، همه سران و مدیران و روسا در سازمان ها مختلف لشگری و کشوری باید در رابطه با اموال و دارایی های خود توضیح دهند ولی این قانون را شورای نگهبان رد کرده است و مدت ها است در مجمع تشخیص نظام است و این یک انتقاد است چرا این موضوع اینقدر طول کشیده است.

فقط با وضع قوانین نمی توانیم مشکل مفاسد اقتصادی را حل کنیم

در ادامه اسدالله بادامچیان نماینده سابق مجلس و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه باید عوامل پیدایش مشکلات اقتصادی و مسئله مفاسد را پیدا کنیم، گفت: وقتی عوامل را شناختیم، باید راه حل بدهیم. در پیدایش مشکلات باید اصول اقتصادی و اصول اقتصادی اسلامی مان صحیح باشد. نظام ما یک نظام عدالت محور است اگر در جمهوری اسلامی این مشکل اقتصاد مشخص شود بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

وی ادامه داد: باید اقتصاد هم از نظر کلام، اقتصادی نه غربی نه شرقی شود؛ مسئله مهم آن است که چه کسی با چه برنامه هایی می خواهد این اقتصاد سالم را اجرا کند. تفکرهای غرب زده، شرق زده و تفکرهایی که به درد مشکلات نخورد طبعا نمی توانند مشکلات را حل کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، با بیان اینکه فقط با وضع قوانین نمی توانیم مشکل مفاسد اقتصادی را حل کنیم، تصریح کرد: اگر در جامعه خلا قانونی داریم بهتر است علت مفاسد اقتصادی را این خلا قانونی بنامیم، اما فقط شناخت راه های درآمد و به دست آوردن ثروت کافی نیست؛ در این صورت می توان با وضع قانون این مشکل را حل کرد. اگر این قانون را وضع کردیم حال پرسش اینجاست که کدام مجموعه نظارت بر اموال مسئولین را داشته باشد.

فساد اقتصادی ریشه بسیاری از مفاسد است

حجت الاسلام میرتاج الدینی، با انتقاد از عملکرد مجلس در تعیین وزرا و تبعیض در انتخاب آنان در دولت کنونی نسبت به دولت گذشته، گفت: گاهی تسامح و تعلل از طرف خود مجموعه های ما هم است. گاهی افراد و مبالغه در طرح یک پرونده فساد سبب بزگ نمایی می شود که اکثرا اهدافی در پی دارد.

وی در خصوص راهکارهایی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور گفت: یکی از بحث هایی که به صورت جدی در تداوم مبارزه با مفاسد اقتصادی باید مورد توجه قرار بگیرد، شیوه تبلیغات و برخورد با آن نباید اطاله دادرسی شود و زمان زیادی را بگیرد و همین طور قبل از قوه قضائیه، دولت مسئول است و نباید به قوه قضائیه کشیده شود. اگر در روند فعالیت های اقتصادی در سیستم بانکی، وام گرفتن، وام دادن و معوقات بانکی درست عمل کند، جلوی بسیاری از این پرونده ها گرفته می شود.

حجت الاسلام رسایی، فساد اقتصادی را ریشه بسیاری از مفاسد برشمرد و گفت: اگر فساد اقتصادی وجود داشته باشد، به دنبالش فساد اعتقادی، فساد اخلاقی، فساد سیاسی، فساد فرهنگی می آید. ریشه همه مفاسد فساد اقتصادی است. امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمودند«شکم هایتان از حرام پر شده». در فساد اقتصادی باید از خودمان شروع کنیم. در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت موروثی نیست، اما وقتی مردم نماینده ای را که در انتخابات مجلس تبلیغات میلیاردی می کند، انتخاب می کنند، نباید توقع داشته باشند که در کشور فساد وجود نداشته باشد.

اسدالله بادامچیان با انتقاد از اینکه در جامعه ای که اسلامی است و باید عدالت برقرار باشد، نباید اینقدر تبعیض وجود داشته باشد، افزود: اگر برنامه صحیحی داشته باشیم، نمی گذاریم کسی به ثروتی برسد که حقش نیست. از طرفی مردم به افرادی رای ندهند که هزینه های بالا می کند و از طرفی کسی که می خواهد مسئول شود، اگر اصول اقتصادی، تفکر اقتصادی، برنامه اقتصادی و یک مجموعه ای با وی باشند که به صورت هماهنگ همه این ناهمواری ها را رفع کنند، آن وقت می تواند موفق باشد.

وی افزود: یک مسئول باید مقتدر باشد تا مردم بتوانند بهره ببرند. باید در دوره بعد چه مجلس و چه دولت باید به کسانی رای بدهند که سوابق پاک و سالم و قوی مقتدر دارند و دچار ثروت های آنچنانی هم نیستند.

حجت الاسلام رسایی، با بیان اینکه برخی قوانین بی فایده است و باید ریشه های فساد را پیدا کرد و از بین برد، اظهار داشت: فردی که در قدرت است می تواند با فساد مبارزه کند، در مجلس و یا در دولت این فرد توسط رای مردم به جایگاه می رسد، اگر قانونی باشد که حساب و کتاب آن مسئول شفاف شود، این قانون جلوی بسیاری از خرج هایی که به دنبالش فساد می آید را خواهد گرفت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس