کد خبر 411736
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات مجلس ارتباط مردم شهرهای کوچک با نمایندگان قطع می‌شود، گفت: با تصویب این طرح وکلای ملت بیش از آنکه پاسخگوی مردم باشند، پاسخگوی جریانات لیستی خواهند بود.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس اظهار داشت: استانی شدن انتخابات مجلس منافع و محاسنی به دنبال دارد اما طرح موجود معایبش بیش از محاسن آن است.

وی افزود: یکی از محاسن این طرح آن است که سطح نمایندگان انتخاب شده کمی بالاتر می‌رود و مجلس تخصصی‌تر و قوی‌تر می‌شود، نمایندگان قوی‌تری وارد مجلس می‌شوند اما متأسفانه معایبی هم به دنبال دارد.

رسایی در ادامه تصریح کرد: طرح ارائه شده توسط کمیسیون امور شوراها برای استانی شدن انتخابات مجلس تقریباً یک حالت شترمرغی پیدا می‌کند، به این معنا که نمایندگان منتخب هم نماینده استان هستند و هم نماینده شهرستان، یکی از اهداف پیش‌بینی شده در این طرح حفظ وضعیت موجود است مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس همچنان نماینده شهرستان هستند ولی رأی آنان استانی است.

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس یادآور شد: لذا این عیب همچنان باقی است و شاید نتیجه آن هم فقط این باشد که ارتباط مردم شهرهای کوچک با نمایندگان‌شان قطع می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت تصویب استانی شدن انتخابات مجلس، دیگر مردم به صورت مستقیم نمایندگان‌شان را انتخاب نخواهند کرد، بلکه جریانات سیاسی، احزاب و گروه‌ها نقش اصلی را در انتخابات ایفا خواهند کرد و این موضوع یکی از اشکالات مهم طرح مذکور است؛ نتیجه آن هم این است که نمایندگان مجلس منتخب بیش از آنکه پاسخگوی مردم باشند، پاسخگوی جریانات لیستی خواهند بود، چون ما حزب هم نداریم لذا نمایندگان به جریانات لیستی پاسخگو خواهند بود که همچنان ناشناخته هستند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در ادامه متذکر شد: یکی از اشکالات مهمتر طرح استانی شدن انتخابات مجلس آن است که در مناطق با زیرساخت مسائل مذهبی یا مسائل قومی و قبیله‌ای حتماً دچار مشکل می‌شویم، بالاخره یک مجموعه‌ای که از یک قوم یا قبیله و یا مذهب هستند و کثرت بیشتری در یک استان دارند، نمایندگان منتسب به آن قوم یا مذهب را انتخاب می‌کنند و دیگران سرخورده می‌شوند.

رسایی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع معایب این طرح بیش از محاسن آن است، بنده اسمم را ابتدا به عنوان موافق نوشته بودم اما الآن جزء مخالفین طرح شدم چون طرح موجود با طرح قبلی تفاوت‌های زیادی دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    متاسفانه درد انتخابات ما مطبوعات واحزاب ازاد هستند نه این طرحها.
  • دانشجوي تاريخ ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    آقاي رسايي شما قانون شوراي استان را فعال كنيد و اختيارات كافي به شوراي استان و شهر بدهيد. مطمئن باشيد ارتباط مردم با نمايندگانش قوي تر مي شود. متاسفانه در شهرهاي كوچك مردم به جاي انتخاب نماينده، رئيس جمهوري محلي انتخاب مي كنند و نماينده شان براي اين كه رأي خود را حفظ كند مجبور است وارد بده بستان با وزراء و استانداران شود كه اين باعث مي شود كه نماينده به وظايف نظارتي خودش عمل نكند. در همايسه كناري ما عراق؛ اين روش نمايندگي در حال اجرا است
  • عباس ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    بهترین کار همینه باید مجلس تخصصی بشه شهرستانی بودن به نظر من فایده نداره نماینده ها تکلیفشون مشخصه نماینده شهر ما که بجای اینکه تو مجلس باشه دونبال رای جمع کردن تو مراسمات فاتحه عزاس این واقعا واسه ما شرم اوره که ایشون از حق ما دفاع میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس