کد خبر 412088
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹

تحلیلگر برجسته مسائل خاورمیانه با اشاره به لزوم توقف عملی عملیات «توفان قاطع» عربستان تأکید کرد که بسیار دشوار است که با توسل به دیکته یا زور، بحران یمن از طریق سیاسی حل شود.

به گزارش مشرق، عربستان سعودی شامگاه سه‌شنبه (اول اردیبهشت)، پایان تجاوز نظامی موسوم به عملیات «طوفان قاتع» علیه یمن را اعلام کرد و همزمان از آغاز عملیاتی جدید موسوم به «بازگرداندن امید به یمن» خبر داد.

آل سعود عملیات «طوفان قاطع» را که بیش از 2500 کشته و بیش از 3000 زخمی برجای گذاشت، بامداد روز پنجشنبه 6 فرودین (26 مارس) آغاز و هدف آن را «بازگرداندن رئیس جمهور» مستعفی یمن به قدرت در یمن اعلام کرد، اما با مقاومت مردم، ارتش و جنبش انصارالله یمن، تاکنون به این هدف و دیگر اهداف خود نرسیده است.

«عبدالباری عطوان» سر دبیر روزنامه «رأی الیوم» و تحلیل‌گر برجسته مسائل خاورمیانه با اشاره به تجاوزات عربستان علیه یمن نوشت: «طوفان قاتع» بدون اینکه اهداف خود را محقق کند امروز یک ماهه شد؛ «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور [به اصطلاح] «قانونی» این کشور همچنان در تبعیدگاه مجلل خود در عربستان سعودی اقامت دارد و امیدها به «خالد بحاح» معاون وی دوخته شده است تا خلأ «کاریزما»یی را در رهبری یمن پر کند که همچنان در تلاطم است.

عطوان با اشاره به ائتلاف احتمالی جنبش انصارالله با «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور پیشین یمن -که انصارالله بارها آن را تکذیب کرده- تأکید کرد که این ائتلاف در استان‌های جنوبی در حال پیش‌روی است و جبهه تازه‌ای را در مرزهای یمن و عربستان باز کرده که روز به روز به یک جنگ فرسایشی زمینی نزدیک‌تر می‌شود.

وی با بیان این مطلب افزود: «احمد عسیری» سخنگوی عملیات توفان قاطع دیگر در کنفرانس‌های مطبوعاتی نمی‌تواند از اداره جنگ، بانک اهداف و عملیات «بازگرداندن امید»ی سخن بگوید که از آن به عنوان مرحله دوم طوفان یاد شده است؛ مرحله‌ای که هنوز آغاز نشده است و اگر آغاز شود نه به مردم یمن و نه به عربستان و هم‌پیمانانش امید را باز نمی‌گرداند. اکنون وضعیت انسانی در یمن وخیم است و حتی برنامه کمک‌رسانی جهانی نیز کمک‌های خود را متوقف ساخته است.

سر دبیر روزنامه «رأی الیوم» با اشاره به گذشت یک ماه از تجاوزات عربستان علیه مردم یمن ادامه داد: «اکنون و پس از گذشت یک ماه از حملات گسترده هوایی، یمن به زندان وسیعی تبدیل شده است؛ فرودگاه‌ها تعطیل و گذرگاه‌های زمینی نیمه بسته و ناامن است. برق و آب قطع است و مواد اصلی نیز قابل خریداری نیست... انتظار می‌رفت که مذاکرات میان طرف‌های درگیر یمن آغاز شود تا به راهکار سیاسی دست یافته شود که این جنگ را پایان دهد. هر چه از طرح‌های عمان و میانجی‌گری الجزایر گفته شد فقط صرف گمانه‌زنی بود. بیانیه‌ای که در نشست وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] در ریاض صادر شد، همه این آرزوها (توقف جنگ) را بر باد داد...».

در این بیانیه آمده است که هر گونه مذاکره برای حل و فصل درگیری در یمن باید در ریاض و با نظارت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برگزار شود؛ یعنی اینکه هر گونه پیشنهاد برای برگزاری گفت‌وگو در کشورهای بی‌طرف رد می‌شود.

عطوان می‌افزاید: اینکه ریاض به عنوان محل گفت‌وگو انتخاب شود -حال آنکه عربستان طرف اصلی در این بحران به شمار می‌رود- بدین معناست که حضور طرف‌های یمنی در این شهر فقط برای پذیرش حکم جلب است نه برای دعوت به گفت‌وگو یا مذاکره... از این روی رفتن به ریاض پیش از آغاز عملیات طوفان قاطعیت و بمباران یمن از سوی جنگنده‌ها[ی سعودی] می‌توانست مورد پذیرش و منطقی باشد، ولی پس از این بمباران و تلفات جانی و مالی که در پی داشت تنها درخواست امضای سند تسلیم و قبول شسکت و پذیرش شروط طرف پیروز است. البته از نظر ما همه در این جنگ متضرر شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: یمن عضو شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیست که کشورهای عضو این شورا بخواهند شرط بگذارند که گفت‌وگوها بر سر آینده این کشور زیر چتر آنها باشد... از این روی اگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌خواهند که با یمن مانند کشوری رفتار کنند که تحت قیمومیت آنهاست، باید طی چند سال گذشته به عنوان قدرت قیّم به وظایف خود مانند ارسال دهها میلیارد کمک مالی به یمن برای برون رفت این کشور از فقر و فراهم کردن فرصت‌های شغلی و... عمل می‌کردند.

عطوان تأکید کرد: بسیار دشوار است که با توسل به دیکته یا تحمیل بحران یمن به راه حل سیاسی منتهی شود بلکه نتیجه این مسئله افزایش تنش و بحران و پیچیدگی است؛ این مسئله به سود یمن یا کشورهای دخیل در بحران این کشور نیست و  فرصت‌های حل و فصل محدود است یا تقریبا از بین می‌رود.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه درباره راه‌های حل بحران یمن نیز اظهار داشت: عملیات توفان قاطع باید در عمل نه در گفتار متوقف و به عملیات «توفان آرامش»ـی تبدیل شود که امید، ثبات، امنیت و زندگی عادی را به 25 میلیون یمنی بازگرداند... از این روی  هر اندازه در بحران انسانی یمکن بزگ‌نمایی شود، مواضع مردم یمن علیه این بمباران تغییر خواهد کرد و به سود حوثی‌ها و عبدالله صالح خواهد بود... خاصه اینکه برخی در سازمان ملل از «جنایت جنگ» در یمن سخن می‌گویند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس