گروه بین‌الملل مشرق- با نزدیک شدن مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 5+1 به مراحل پایانی و به‌رغم اعلام رضایت طرفین از توافق صورت گرفته در لوزان سوئیس، اختلاف‌نظرها درباره متن توافق و برداشت‌های متفاوت تیم‌های مذاکره‌کننده از مفاد تفاهم رفته‌رفته بیش‌تر نمایان می‌شود. روزها و هفته‌های آینده نشان خواهد داد این اختلاف‌نظرها واقعی و مشکل‌ساز است و یا صرفاً تلاش برای امتیاز گرفتن هرچه بیش‌تر در توافق نهایی.

- اختلافات ایران و آمریکا با توافق هسته‌ای تشدید می‌شود

- نتیجه رسیدن به توافق، تغییر سیاست‌های ایران در قابل سوریه است

- اختلاف فکت‌شیت‌ها، یا ناشی از برداشت متفاوت است یا تلاش برای امتیازگیری

- اظهارات ایرانی‌ها باعث می‌شود واشنگتن به مقامات این کشور بی‌اعتماد شود

- مذاکرات هسته‌ای شاید بهانه‌ای برای مذاکره میان ایران و آمریکا باشد

توافق هسته‌ای موجب تشدید اختلاف‌های ایران و آمریکا می‌شود/
"سوزان مالونی" کارشناس مسائل ایران در اندیشکده بروکینگز

خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص اهداف آمریکا از تلاش برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران، روند اتفاقات بعد از توافق لوزان و به خصوص فکت‌شیت‌های متفاوت ایران و آمریکا با سوزان مالونی مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا و تحلیلگر مسائل ایران در اندیشکده بروکینگز گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با این کارشناس مسائل ایران به شرح زیر است.

سؤال:: شما اخیراً در مقاله‌ای نوشتید که توافق هسته‌ای میان آمریکا و ایران تازه آغاز مشکلات میان این دو کشور است. لطفاً توضیح بدهید که چرا فکر می‌کنید توافق میان دو کشور نمی تواند زمینه ساز روابط بهتر میان آنها باشد؟

من معتقدم اختلاف‌نظرهای عمده‌ای میان ایران و آمریکا وجود دارد که حتی در صورت توافق هسته‌ای هم باقی می‌ماند و به سرعت از بین نمی‌رود، بلکه این اختلاف‌نظرها در صورت توافق بر سر مسئله هسته‌ای تشدید هم خواهد شد. دلیل تشدید اختلافات این است که بعد از رسیدن به توافق، از یک طرف آمریکایی‌ها باید به متحدان خود در منطقه اثبات کنند که سیاست‌شان درباره خاورمیانه تغییری نکرده است، و از طرف دیگر، دولت ایران باید عناصر داخل کشور را مطمئن کند که توافق هسته‌ای تأثیری بر سیاست‌‌های ایران در خصوص کشورهای دیگری مانند سوریه، یمن و دیگر مسائل منطقه‌ای نخواهد گذاشت.

البته توافق هسته ای امکان بیشتری از قبل در اختیار ایران قرار میدهد و دولت این کشور می‌تواند از آن‌ها برای گسترش نفوذ خود استفاده کند. بنابراین مسئله اختلاف‌نظرها بسیار فراتر از توافق هسته‌ای است و رسیدن به این توافق همه اختلافات را حل نمی‌کند. من فکر نمی‌کنم برقراری ارتباط میان ایران و آمریکا اصولاً امکان‌پذیر باشد. البته به نفع هر دو طرف است که یک رابطه دائم برقرار شود، اما این رابطه نیازمند تغییراتی اساسی در سیاست‌‌های یکی از این دو کشور است.

سؤال:: شما معتقدید که بهبود روابط میان ایران و آمریکا به هیچ وجه ممکن نیست. درست است؟

در کوتاه‌مدت چنین تغییراتی ممکن نیست. اوباما معتقد است توافق هسته‌ای باعث خواهد شد تا ایران به دنبال برقراری رابطه دیپلماتیک با بقیه دنیا باشد و به این ترتیب مقامات ایرانی سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که موجب کاهش تنش‌های منطقه‌ای با کشورهایی شود که در حال حاضر ایران با آن‌ها رقابت دارد. این تغییرات ممکن است در بلندمدت اتفاق بیفتد، اما در کوتاه‌مدت بسیار بعید است.

سؤال:: آیا منظور شما این است که آمریکا با توافق هسته‌ای تلاش دارد رفتار ایران را تغییر دهد؟

به نظر من یک سری مسائل وجود دارد که توافق هسته‌ای، به خاطر بهبود وضعیت و موقعیت ایران در دنیا منجر به اتخاذ سیاست‌‌های مسئولانه‌تر [توسط ایران] درباره آن‌ها می‌شود، از جمله سوریه و مسائل حقوق بشری درون ایران. آمریکا با توافق به دنبال تغییر در سیاست‌‌های هسته‌ای ایران است، اما بقیه تغییرات بیش‌تر به دنبال توافق می‌آید نه این‌که آمریکا برنامه خاصی برای آن‌ها داشته باشد.

توافق هسته‌ای موجب تشدید اختلاف‌های ایران و آمریکا می‌شود/
آمریکا با توافق هسته‌ای نهایتاً به دنبال تغییر سیاست‌های ایران است

سؤال:: بسیاری از کارشناسان معتقدند دلیل این‌که اوباما ایران را اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است، باز کردن راه برای هم‌حزبی‌های خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکاست. شما فکر می‌کنید دلیل نیاز اوباما به توافق هسته‌ای با ایران چیست؟

آن‌چه اوباما از ابتدای ریاست‌جمهوری خود و حتی قبل از انتخاب شدن باور داشت این بود که برنامه هسته‌ای ایران مسئله‌ای است که نهایتاً حل‌شدنی است. همچنین می‌دانست که راه‌حل مسئله این است که دو طرف دور یک میز بنشینند و با هم بحث‌های عاقلانه کنند تا مسئله به گونه‌ای حل شود که به نفع هر دو طرف باشد. در این مسیر هم پیشرفت خوبی صورت گرفته است.

این در حالی است که در بقیه مسائل منطقه‌ای، راه‌حلی مشخص هنوز وجود ندارد که همه طرف‌ها درباره آن توافق داشته باشند و بتوان حول محور آن همه بازیگران را دور یک میز نشاند. اما از ابتدای مسئله هسته‌ای ایران همه می‌دانستند که راه‌حلی قابل دست‌یابی وجود دارد که بر اساس آن، همه طرف‌ها به اهداف خود برسند و ایران هم برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد.

من هم معتقدم این راه‌حل وجود دارد و امیدوارم بتوانیم به آن دست پیدا کنیم. اوباما هم به همین دلیل سرمایه‌گذاری زیادی روی این مسئله کرده است، چون می‌داند یک راه‌حل منطقی وجود دارد. به خصوص بعد از انتخاب روحانی در ایران، دولت اوباما می‌دانست که فرصتی برای رسیدن به توافق ایجاد شده است.

سؤال:: آمریکا با مسائل زیادی مواجه است و از جمله این مسائل، چین است. آیا فکر نمی‌کنید آمریکا به دنبال توافق با ایران است تا بتواند برای حل بقیه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، متحدی به نام ایران هم داشته باشد و به این ترتیب بتواند تمرکز خود را به چین معطوف کند؟

نه. من فکر نمی‌کنم آمریکا بتواند یا بخواهد تمرکز خود را از خاورمیانه بردارد. همچنین فکر نمی‌کنم دولت اوباما قصد داشته باشد منافع خود را در منطقه رها کند. به عنوان مثال و از جمله کارهایی که آمریکا به عنوان یک ابرقدرت وظیفه دارد انجام بدهد، این است که از جریان آزاد انرژی در خاورمیانه و صادرات آن به دیگر نقاط دنیا مطمئن شود.

سؤال:: یکی از نگرانی‌های مقامات دولت و رهبر ایران این است که ما نمی‌توانیم به حرف‌هایی که آمریکایی‌ها می‌زنند اعتماد کنیم. مثلاً آن‌چه در فکت‌شیت آمریکایی آمده و در صحبت‌های اوباما و جان کری مطرح می‌شود با آن‌چه ایرانی‌ها بر سر آن توافق کرده‌اند، متفاوت است. روحانی و ظریف هم این مسئله را گفته‌اند. لطفاً توضیح بدهید که چرا چنین اتفاقی می‌افتد.

من هم نمی‌توانم این مسئله را کاملاً توضیح بدهم. برای خود من هم جالب بود که بلافاصله پس از گفتگوها، فکت‌شیت‌های ایرانی و آمریکایی با هم متفاوت بود، اما آن‌چه باید گفت این است که مسلماً پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات صورت گرفته است و هر دو طرف با برداشت‌هایی جلسات مذاکرات را ترک کرده‌اند که می‌دانند برای قطعی شدنشان باید همه طرف‌ها درباره آن‌ها به توافق برسند.

توافق هسته‌ای موجب تشدید اختلاف‌های ایران و آمریکا می‌شود/
طرف‌های ایرانی و آمریکایی هر کدام فکت‌شیتی متفاوت از توافق لوزان ارائه دادند

مسئله ممکن است این باشد که برداشت‌های متفاوتی از صحبت‌ها در دو طرف شکل گرفته است و یا این باشد که دو طرف می‌خواهند به عناصر داخلی کشور خود اطمینان بدهند که درباره مسائل مهم، کوتاه نیامده‌اند و به اهداف خود رسیده‌اند. اگر نظر من را بخواهید، درباره این صحبت‌ها نباید نگران بود، چون روش رسیدن به همه توافقات همین است. ضمناً مسئله اعتماد به صحبت‌های مقامات آمریکایی هم به عقیده من، مشابه آن در واشنگتن نیز وجود دارد به خصوص با توجه به اظهاراتی که مقامات ایرانی بعد از رسیدن به توافق مطرح کرده‌اند.

به هر حال به نظر من گفتگوهای هسته ای بهانه ای برای دو طرف است برای مذاکره با هم البته هنوز نمی توانیم دقیق بگوییم که همین‌گونه است. هنوز نمی‌دانیم. مطمئناً زمانی که سال 2006 گروه 5+1 ایجاد شد، قصدشان این نبود، اما به هر حال این مسئله الآن باعث شده تا فرصتی ارزشمند ایجاد شود و هسته مرکزی دیپلماتیک همه این کشورها بتواند با هم ارتباط برقرار کند. من امیدوارم اگر یا وقتی این مسئله هسته‌ای خاتمه پیدا کرد، مکانیسم‌هایی به وجود بیاید که ادامه این‌گونه تعاملات را ممکن بکند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • سعید ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    میشه بفرماییدشما چگونه مشاور سابق وزیر خارجه آمریکا را رو پیدا کردید و از ایشان مصاحبه گرفتید؟
  • مهدی از قم ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    امریکا در بلند مدت به کمتر از تجزیه ایران رضایت نمیدهد تا هم جریان امن انتقال انرژی را مدیریت کند و از نظر ایدئولوژی هم به باقی کشور های اسلامی بفهماند که مدل اسلامی حکومت کارایی ندارد و هم به دنیا دوباره بگوید راهی جز لیبرال دموکراسی وجود ندارد و در کوتاه مدت هم دنبال به قدرت رسیدن دوستدارانش در ایران مثل جریان رفورمیست است تا راه را برای اهداف بلند مدتش باز کنند
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 1
    ایران با تصمیم های غلط خودش خودشو تجزیه میکنه..!
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    حافظ: پير پيمانه كش ما كه روانش خوش باد / گفت پرهيز كن از صحبت پيمان شكنان. اين خبيث ها نام خود را روي ما ميگذارند.در قرآن كريم نيز آمده است به پيمان كفار اعتماد نكنيد.
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    با پدیده ای به نام اینترنت که در ایران در حال بسته شدن و گران تر تر تر تر شدن هست
  • آرش فلفل قلم و فانی درخدا ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    غربی های کلاهی به وسعت و پهنای اسمان بر سرمان گذاشتند
  • مسلم ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    اگر آن ترک...به دست آرد دل ما را به خال هندوش بخشم سمرقندو بخارا ...را!!!
  • SMM ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    درست می گویید این خانم در کره ی مریخ زندگی می کند و مصاحبه به او مستلزم سفر به آنجاست خخخخخخخخخخخ
  • فرزاد ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    یک سایت خبری باید فعال باشد از چهار گوشه جهان اطلاعات کسب نماید وآن را برای افراد مغرض مثل شما منتشر کند تا از اخبار کشورت با خبر باشی . چگونگی آن را نمیتواند برای تو شرح دهد.شما بزرگواری کنید ببخشید
  • جهان ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    شاید آمریکا این نیت پلید را داشته باشد . ولی اینجا ایران است . همچون اجازه ای را به هیچ احدی نمیدهد شاید جنگ طولانی باعث تجزیه آمریکا گردد
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    با سلام من مطمعنم دو سه سالی برای وابسته کردن اقتصاد ایران به حضور خارجی ها با ایران کجدار و مریض جلو میرن و بعدش لوس بازی غربی ها شروع میشه و اون موقع یکی از ابزارهایی که خیلی بدردشون خواهد خورد عادت کردن مردم ایران به مصرف کردن به جای تولید کردنه داخلیه و اونا اگه هر جای دیگه با مشکلی پیدا کنن در ادامه سناریوی ایران هراسی فورا یه پالس به آژانس ارسال میکنن و آژانس فرداش میگه نشانه مشکوکی مشاهده شده و تحریم تا رفع ابهام بر میگرده و ... لذا ما باید طرحی رو اجرا کنیم که از وقفه پیش آمده در زمان پس از لغو تحریم(ان شا الله) که کاملا آماده باشیم و هوشیار(عدم اعتماد به غرب به فرمایش رهبر معظم ) و برای زمانی که اگر دوباره با غرب به مشکل برخوردیم بتنونیم به راحتی یه پنجره برای خودمون داشته باشیم که نتونن در تنگنا قرارمون بدن.چون جامعه اگه به مصرف عادت کنه خودش عاملی میشه برای سازش و اگر آمادگی داشته باشیم که با تولید داخلی سلایق رو پاسخگو باشیم میتونیم به راحتی شرایط رو مدیریت کنیم.(پنجره)
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    هم اكنون اگر امريكا يك كشور اسلامى را به بهانه حفظ منافع خويش با خاك يكسان كند، چه كسى جلوى او را خواهد گرفت؟ پس راهى جز مبارزه نمانده است، و بايد چنگ و دندان ابرقدرتها و خصوصاً امريكا را شكست، و الزاماً يكى از دو راه را انتخاب نمود: يا شهادت. يا پيروزى. كه در مكتب ما هر دوى آنها پيروزى است. پيام قبول قطعنامه 598
  • عین سین ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    دقت کردید میگوید:"اما این رابطه نیازمند تغییراتی اساسی در سیاست‌‌های یکی از این دو کشور است".و البته ما می دانیم منظورشان از یکی از دو کشور، ایران است و نه امریکا، حالا تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل، اگر او را به عنوان کدخدا پذیرفتی، پس تو رعیتی!و رعیت......
  • علیرضا ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    "من فکر نمی‌کنم برقراری ارتباط میان ایران و آمریکا اصولاً امکان‌پذیر باشد." من مدتی که به این نتیجه رسیدم ... از ریشه اصول فکری دو طرف باهم متفاوت و همچنین متضاد ... این دو قطب در کنار جایی ندارن ... دو حالت وجود داره ... اول اینکه جنگ بشه و نظام حکومتی یکی از دو طرف ساقط بشه ( که البته پروسه ی خیلی طولانی و بلند مدتیِ ) ... یا اینکه یکی از دو طرف به تدریج از نظر فکری و زیربنایی به سمت طرف دیگه مایل بشه به هر حال امیدوارم این مسائل هم ختم به خیر بشه که البته به حرف ممکن ... تشکر از مشرق بابت مصاحبه ، جالب بود برام ... حرکت مفیدی بود
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    جهان با شعار چیزی درست نمیشود بخواهیم چشمهایمان را به روی بعضی افراد و اعمالشان ببندیم مملکت به قهقرا خواهد رفت افراطیون مثلا اصلاح طلب همانطور که کشور را به چنگال تحریمها گرفتار کردند هیچ ابایی حتی از تجزیه ایران برای بقاء خودشان ندارند!
  • علی ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    بعد از توافق (اگر صورت بگیرد ) آمریکا نسبت به ما گستاختر خواهد شد و مطالبات عجیب و غریبی را از ما خواهد داشت چون خیالش از مسئله هسته ای که پیچیده ترین و در راس مشکلاتش در خاور میانه بوده راحت شده و آنرا مطابق میل خود رقم زده البته اگر هم توافق نشود و ما به وضعیت گذشته برگردیم آمریکا قادر است تمام دنیا را بر علیه مسئله هسته ای ما بسیج کند و تدارک حمله ای نظامی و گسترده با اتحاد کشورهای دنیا حتی با کمک روسیه و چین بر ما تحمیل کند که این وضعیت غایت آرزوی اسرائیل است در هردوصورت یا نرم(سیاسی و دیپلماتیک) یا سخت(نظامی) کمر به تغییرات مد نظرش در ایران و خاورمیانه بسته باید فکر کنیم و بهترین و کم هزینه تزین را ه مفابله را بیابیم چه باور کنید چه نکنید او از هردو روش قصد نابودی و از بین بردن کشور ما را دارد سینه چاکان آمریکا در داخل ایران فکر کنید و دست از وطن فروشی بردارید آمریکا هیچوفت دوست ایران نخواهد شد البته تاروزی که سیاستهای آمریکا را یهودیان صهیونیست(اسرائیلی) مینویسند اگر روزی صهیونیستها از آمریکا جدا شوند (که رویایی بیش نیست) آنوقت چرا دوست ما خواهد شد پس دشمن اول ما اسرائیل و صهیونها هستند که توانسته اند این غول نظامی و سرمایه دار و دارای علم و تکنولوژی یعنی آمریکا را مسخر خواسته های خود کنند
  • اکبری ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    ازصحبتهای دوستان بالاکه درموردخودکفایی وعدم وابستگی به غرب گفته بودند واینکه گول آمریکایییهارانخوریم خیلی خوشم اومد.اگرهمه ی مااینجوری غیرت داشته باشیم امریکاهیچ غلطی نمبتونه بکنه.
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    سوزان مالونی یک یهودی است. واضح است که او با هر حرف و اقدامی سعی در جلوگیری از بهبود روابط ایران و آمریکا میکند. انتخاب یک چنین شخص یهودی برای مصاحبه و تلقین موضع رسمی آمریکا به خواننده بسیار مشکوک است.
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    انتقاد بی‌سابقۀ جان کری از اسرائیل رفتار اسرائیلی‌ها بیمارگونه است «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، موضع گیری های رژیم صهیونیستی در قبال مذاكرات هسته ای با ایران را بیمارگونه و ناشی از اختلال روانی آن رژیم دانست و این واكنش ها را «هیستریک» خواند.
  • حقگو ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    چرا سوالاتی مانند : حمایت امریکا از جنایت های صدام را در زمان جنگ تحمیلی چگونه ارزیابی می کنید؟ وقتی عراق از بمبهای شیمیایی آلمانی بر علیه رزمندگان ما و مردم حلبچه استفاده می کرد چرا با قطعنامه های خود از او حمایت کردید؟ نقش ماموران سیا را در شکل گیری طالبان چگونه ارزشیابی می کنید؟ نقش سیا را در شکل گیری داعش را چگونه ارزیابی می کنید؟ نقش سیا در حمایت از شاه و ساواک را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    باور کن!
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    یهودیان اصلا مگر نقشی در اداره آمریکا دارند؟
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    0 0
    قابل توجه بعضیا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس