سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه جلسه مشترک جامعتین درباره انتخابات خبرگان در اردیبهشت‌ماه برگزار می شود، گفت: جامعه روحانیت و جامعه مدرسین پیشنهادات خود را برای خبرگان بررسی می‌کنند تا به لیست مشترک دست یابند.

به گزارش  مشرق، سخنگوی روحانی جامعه روحانیت مبارز که تمایلی به مصاحبه تلفنی ندارد و ترجیح می‌دهد همه مصاحبه‌ها حتی سوالات مهم و کوتاه را به صورت حضوری پاسخ دهد.

قرار مصاحبه در طبقه هفتم مجلس شورای اسلامی و در دفتر حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم هماهنگ می‌شود تا آخرین خبرهای انتخاباتی جامعتین را از زبان سخنگو بشنویم؛ خبرهای مهمی همچون جزئیات دیدار نزدیک جامعتین برای تعیین مصادیق انتخابات خبرگان و دیدارها با جبهه‌پایداری، جمعیت ایثارگران و حزب موتلفه.

مصباحی‌مقدم به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین توضیحاتی درباره دستور کارهای اخیر مجمع تشخیص و بلاتکلیفی طرح رسیدگی به دارایی مسئولان ارائه کرد.

حذف یارانه‌ها و تناقض‌گویی دولتی‌ها درباره این مساله از دیگر محورهای گفت‌وگو با نماینده مردم تهران در مجلس است که در ادامه می‌آید:

اخیراً آیت‌الله موحدی کرمانی در دیدار با حزب موتلفه تاکید داشت جامعتین می‌خواهد در عرصه سیاسی نقش کلیدی ایفا کند و در عین حال برخی از اعضای جامعه روحانیت نیز از تلاش زیاد جامعه روحانیت برای همگرایی اصولگرایان صحبت کرده‌اند، شما به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت بفرمایید چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و چه اقداماتی در دستور کار است؟

از سال گذشته یکی از اقدامات جناب حجت‌الاسلام تقوی که عضو شورای مرکزی  جامعه روحانیت مبارز نیز است برگزاری جلسات پنجشنبه‌ها با حضور شخصیت‌ها و اعضای احزاب اصولگرا بوده است و به صورت منظم برای دست یافتن به همگرایی بحث و گفت‌وگو کردند. آنچه مهم بوده ابتدا اصل ایجاد همگرایی در مقابل آنچه در گذشته و در انتخابات 92 شاهد بودیم، است که یک اتفاق واگرایانه در جریان اصولگرایی بود، البته باید گفت این اقدام بسیار موفق بوده و سعی بر این بوده که پوشش لازم نسبت به همه افراد موثر در ایجاد وحدت داشته باشیم.

قدم دوم که حجت‌الاسلام تقوی انجام داده این بوده است که به همه استان‌ها سفر داشته و در مراکز استان‌ها با استقبال گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های استانی روبرو شده‌اند.

اقدام دیگر در این زمینه که صورت گرفته نشست‌های کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز با گروه‌ها و احزاب اصولگرا است.

جامعه روحانیت با چه گروه‌ها و احزابی به صورت مشخص دیدار داشته‌ است؟

ما با موتلفه، جامعه اسلامی مهندسین و همه احزاب و گروه‌هایی که تحت عنوان شورای هماهنگی اصولگرایان فعال بودند دیدار داشته‌ایم.

کمیته سیاسی جامعه روحانیت به جز اصولگرایان سنتی با سایر اصولگرایان نیز دیدار داشته است؟

ما با رهپویان، ایثارگران و جبهه پایداری نیز دیدار داشته‌ایم.

اینکه آیت‌الله موحدی دبیرکل جامعه روحانیت تاکید داشت جامعه روحانیت به دنبال نقش‌آفرینی کلیدی در عرصه سیاسی است، توضیح دهید ساز و کار فعلی جامعه روحانیت برای این نقش‌آفرینی در انتخابات پیش رو به چه شکل است و چه طراحی‌ها و مباحثی در این زمینه صورت گرفته است؟

بخشی از مسائل در گفت‌وگو با احزاب و گروه‌ها مطرح شده و بخشی از کار نیز به جمع کردن مجموعه و رسیدن به یک ساز و کار موفق نیاز دارد.

*جلسه مشترک جامعتین درباره انتخابات خبرگان به‌زودی تشکیل می‌شود

به صورت مشخص یکی از اعضای جامعه روحانیت اعلام کرد که نشست مشترک کمیته سیاسی جامعه روحانیت با جامعه مدرسین شکل خواهد گرفت و درباره انتخابات مجلس و خبرگان در آن دیدار مشترک بحث می‌شود؛ در این‌باره توضیح بفرمایید.

جزئیات را نمی‌توان بازگو کرد چراکه بنده سخنگوی جامعه روحانیت هستم و از این رو تمام مصوبات جامعه روحانیت را مطرح می‌‌‌کنم اما هیچ اجازه‌ای از سوی جامعه مدرسین ندارم.

در حد جامعه روحانیت باید بگویم که کمیته مشترک تشکیل شده و ان‌شالله نسبت به انتخابات خبرگان بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

در ارتباط با جامعه مدرسین و پیگیری اخبار جلسات شورای مرکزی آنها شاهد هستیم که بحثی در خصوص نشست مشترک با جامعه روحانیت و انتخابات خبرگان تاکنون مطرح نشده است.

تاکنون نبوده است اما بناست که باشد.

به نظر می‌رسد که جامعه مدرسین تمایلی به برگزاری جلسه مشترک با جامعه روحانیت در زمینه انتخابات ندارد.

تمایلی به رسانه‌ای کردن مباحث خود ندارند اما انشاالله به تشکیل جلسات مشترک خواهند پرداخت و اقدامات مقدماتی آن نیز شکل گرفته است.

مباحث مقدماتی چه بوده است؟

اینکه جلسه مشترک‌‌ با جامعه روحانیت برگزار شود.

جامعه مدرسین در چه سطحی ورود می‌کند؟

این جایی است که نباید به آنجا وارد شوم.

شما نقطه اشتراک جامعتین را بفرمایید که چه اقداماتی در دستور کار قرار دارد؟

جامعتین کمیته مشترک دارد که تعدادی را ما از جامعه روحانیت انتخاب کرده‌ایم و تعدادی را نیز جامعه مدرسین انتخاب کرده که اینها با یکدیگر نشست مشترک خواهند داشت.

فعالیت کمیته انتخابات در چه سطحی انجام می‌شود و به جز جامعه مدرسین با چه گروه‌هایی دیدار داشته‌اید؟

ما با همه گروههای اصولگرا جلسه خواهیم داشت و بناست جلسه اول با جامعه مدرسین به زودی تشکیل شود.

یعنی تا آخر اردیبهشت ماه نشست مشترک جامعتین انجام می‌شود؟

ان‌شالله خبری خواهد بود.

*موضوع نشست مشترک با مدرسین فقط «انتخابات خبرگان» است

فقط درباره انتخابات بحث خواهید کرد؟

موضوع این نشست مشترک فعلا فقط «انتخابات خبرگان» است.

برای خبرگان لیست مشترک خواهید داد؟

ان‌شالله سعی ما این است که جامعه روحانیت و جامعه مدرسین لیست مشترک داشته باشند البته ما همواره بنایمان بر این بوده که جامعتین در خبرگان لیست واحدی برای سراسر کشور داشته باشد.

*آغاز شناسایی مصادیق خبرگان در جامعه روحانیت مبارز

شناسایی مصادیق را برای انتخابات خبرگان آغاز کرده‌اید؟

بله شروع کرده‌ایم و طبعاً هریک از دو جامعه روحانیت و جامعه مدرسین پیشنهادات خود را جداگانه تهیه می‌کنند و در کمیته مشترک براى توافق گفت‌وگو می‌کنند تا انشاالله به لیست مشترک دست یابند.

چشم‌انداز جامعه روحانیت برای تعیین  این مصادیق چیست و مولفه‌های شما برای این امر چه مسائلی است؟

اجازه بدهید منحصرا این مسئله را از دید جامعه روحانیت بیان نکنم چون باید این مسائل در کمیته مشترک بررسی شود.

 

*مبنای تعیین مصادیق خبرگان منشور اصولگرایی جامعتین است

یعنی قرار است منشور جدیدی مبنای انتخاب مصادیق برای خبرگان قرار گیرد؟

ما منشور  جدیدی نخواهیم داشت.

مبنا همان منشور اصولگرایی جامعتین خواهد بود؟

بله منشور ما همان خواهد بود.

اخیرا خبری منتشر شد که گویا قرار است اصولگرایان منشور جدیدی با عنوان منشور همگرایی اصولگرایان داشته باشند.

چنین چیزی در دستور کار ما نیست.

پس درباره چشم‌انداز و مولفه‌های چگونگی انتخاب مصادیق از سوی جامعه روحانیت توضیح دهید.

بنا بر این است که اعضای محترم خبرگان که از دوره گذشته فعال بوده‌اند اگر از نظر سلامت جسمی آمادگی لازم را داشته باشند مجددا برای خبرگان مورد پیشنهاد قرار بگیرند البته شاید در مواردی خود اعضای فعلی خبرگان مایل به ادامه حضور نباشند آن هم به دلیل وضعیت سن و جسم و بیماری ، لذا اگر برای حضور ابراز تمایل نکردند طبعا باید جایگزین‌هایی را برای آنها داشته باشیم.

*توضیح سخنگوی جامعه روحانیت درباره مولفه‌های مدنظر برای خبرگان

با توجه به اینکه قرار شده تعداد خبرگان به 99 نفر هم برسد.

بله تعداد خبرگان از 86 به 99 نفر خواهد رسید و در تهران که قبلا 16 نفر بوده به 20 نفر خواهد رسید و 4 نفر اضافه می‌شوند. افرادی از اعضای خبرگان که به رحمت خدا رفته‌اند مانند مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و کسانی که در بعضى از شهرستان‌ها فوت کرده اند ، ما باید جایگزین براى انها معرفى کنیم و سعی می‌کنیم از روحانیون شایسته‌ای که دارای بنیه اجتهاد باشند و هم شایستگی‌های لازم سیاسی را داشته باشند و به ویژه از میان روحانیون جوان‌تر پیشنهاد دهیم.

*همه دوره‌های خبرگان سرنوشت‌ساز است نه فقط این دوره

به ترکیب مجلس خبرگان اشاره داشتید، اخیراً برخی این دوره از انتخابات خبرگان را بسیار حساس و مهم دانسته‌اند و آقای هاشمی‌رفسنجانی هم تاکید کرده بود که برای آن لحظه سرنوشت‌ساز لازم نیست که ریاست خبرگان را بر عهده داشته باشم، ناظر بر این فضا پیش‌بینی جامعه روحانیت چیست؟

اولا معنای این سخن که این دوره سرنوشت‌ساز است را متوجه نمی‌شوم چراکه همه دوره‌ها برای جایگاه خبرگان سرنوشت‌ساز است؛ خبرگان بر رهبری انقلاب اسلامی ناظر هستند و در صورت هر اتفاق پیش بینى نشده در هر زمانی خبرگان باید سریعا تشکیل جلسه داده و رهبری بعدی را به مردم معرفی کنند . بنابراین این جایگاه یک جایگاه حساس است و در طول دوران رهبری ، رهبر انتخاب شده باید برای استمرار وجود شرایط رهبری خبرگان نظارت کنند از جمله بر فقاهت، عدالت و سایر شایستگی‌هایی که به عنوان مدیر و مدبر و قدرت شناخت مسائل سیاسی، داخلی و بین‌المللی مطرح است ، باید نظارت شود که این شایستگی‌ها حفظ شده باشد.

این حکایت از جایگاه بسیار مهم و والای خبرگان ملت دارد. این برای همیشه لازم است و ما به نظرمان نمی‌رسد که دوره بعدی دوره خاصی باشد.

یکی از مباحث دیگری که در حال حاضر مطرح است نشست سه‌جانبه آیت‌الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت با آیات، یزدی و مصباح بود و خیلی‌ها این دیدار را در تسریع همگرایی اصولگرایان بسیار مثبت ارزیابی کردند. به نظر شما این نشست چه اثرات وضعی را در جریان اصولگرایی خواهد داشت.

خوشبختانه نشست سه‌جانبه برگزار شد و به نظرم آثار و برکات خوبی بر همگرایی مجموعه اصولگرایان خواهد داشت یعنی برخلاف پیش‌بینی‌هایی که از ناحیه اصلاح‌طلبان نسبت به این نشست صورت گرفته بود که می‌گفتند این نشست اتفاق نخواهد افتاد، اما الحمدلله این نشست مشترک برگزار و گفت‌و گوهای خوبی بین آقایان ثلاث انجام گرفت.

شما خبری از جزئیات این نشست دارید؟

مصباحی‌مقدم: حضرت آیت‌الله موحدى کرمانى نقل کردند که حضرت آیت‌الله مصباح یزدی فرموده‌اند که محوریت انتخابات را جامعتین باید برعهده داشته باشد.

یعنی هم انتخابات مجلس و هم خبرگان را؟

تصریح به ذکر هر دو مورد نکرده‌اند و کلی گفته‌اند که محوریت را مانند گذشته جامعتین باید برعهده داشته باشد و تاکید کردند که بنده نیز عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستم و دعوت از من اگر به این عنوان بوده که ریاست حزبی را برعهده دارم، من رئیس حزبی نیستم و تاکیدشان بر این بوده که محوریت جامعتین باید حفظ شود.

تاکیدات دبیرکل جامعه روحانیت بر چه مسائلی بوده است؟

ایشان نیز از این نظر (که آیت‌الله مصباح گفته‌ است) استقبال کرده‌اند.

آقای مصباحی‌مقدم! یکی از مباحثی که مطرح است اینکه با توجه به رحلت آیت‌الله مهدوی کنی خیلی‌ از کارشناسان سیاسی، نشست سه‌جانبه از سوی جامعتین با ریاست موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی را پوست‌اندازی و بازتولید در جریان اصولگرایان می‌دانند؛ ارزیابی شما از تاثیرات این نشست بر جریان اصولگرایی چیست؟

متاسفانه رسانه‌ها و گاهی احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب در پی این هستند که در مجموعه اصولگرایان، شخصیت‌ها را به عنوان محور معرفی کنند اما ما همواره از اینکه شخصیت‌ها حتی در عالی‌ترین جایگاه به عنوان محور قرار بگیرند پرهیز داشته‌ایم چراکه تشکیلات دو جامعه باید محور قرار گیرد.

ما دو تشکیلات در کشورمان داریم که روحانی هستند و جامعتین همواره سعی دارند که در قالب این تشکیلات، محور فعالیت‌های سیاسی باشد، هرچند به شخصیت‌های بزرگ این دو مجموعه احترام می‌گذاریم اما آنها نیز پذیرفته‌اند که اقدامات در جهت کار تشکیلاتی پیش می‌رود.

شما در صحبت‌های خود اشاره داشتید که محوریت جامعتین باید مانند گذشته حفظ شود، ما در انتخابات 92 شاهد حمایت از آقای ولایتی بودیم که...

چنین سخنى درست نیست ،اشکال این است که به جمع‌بندی برای حمایت از ایشان نرسیدیم؛‌یعنی نه جامعه مدرسین به اینکه جناب آقای ولایتی را به عنوان کاندیدای خود به صورت رسمی معرفی کنند، رسید و نه جامعه روحانیت مبارز که عده اى متمایل به آقاى قالیباف بودند به چنین جمع‌بندی رسیدند؛ حتی رای‌گیری در این زمینه نیز به حد نصاب نرسید. بنابراین نه تنها از سوی جامعتین بلکه از سوی اعضای هر دو جامعه نیز کاندیدای واحدی معرفی نشد.

*ولایتی پشتوانه حمایت جامعتین را نداشت

ایشان پشتوانه حمایت جامعتین را نداشت و اگر کسی غیر از این روایت کرده باید مستند باشد؛ این دو نهاد، دو نهاد رسمی با سابقه بیش از 50 سال فعالیت هستند اما هرکدامشان جداگانه تشکیل جلسه داده‌اند و هیچ یک از آن دو در بین کاندیداهای اصولگرا به فرد واحدی نرسیدند. بنابراین از هیچ یک از کاندیداها حمایت نکردند و ریشه این مسئله نیز این بود که این آقایان از آغاز دنبال این بودند که از میان آنها کاندیدای واحد به میدان بیاید و ائتلاف سه‌نفره‌ای که بین آقایان ولایتی، قالیباف و حداد عادل شکل گرفته بود خودشان متعهد شدند که قبل از زمان انتخابات به فرد واحد خواهیم رسید و آن فرد واحد مبنا قرار خواهد گرفت، بنای جامعتین هم این بود که اگر این نتیجه صورت گرفت از آن فرد واحد حمایت کند، اما خودشان تا آخر ایستادند و کنار نرفتند؛ البته به استثنای آقای حدادعادل که در وسط انتخابات کنار کشید.

من خاطرم هست که مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی فرمودند که شما بر سر عهد خود نماندید پس از ما هم حمایتی نخواهید. وقتی به این صراحت موضع‌گیری شد که ما به جمع‌بندی نرسیدیم چطور مدعی هستید که افکار عمومی می‌گوید جامعتین از آقاى ولایتی حمایت کرده است.

در مقطع انتخابات 92 دلخوری آیت‌الله مهدوی کنی از اصولگرایان رسانه‌ای نشد و چیزی که در سطح جامعه از سوی رسانه‌ها مطرح شد حمایت غیر رسمی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین از آقای ولایتی بود هرچند که هیچ بیانیه‌ای مانند انتخابات گذشته صادر نشد ، اما آنچه که به صورت غیررسمی ما از زبان اعضای جامعه مدرسین و جامعه روحانیت شنیدیم حمایت از آقای ولایتی بود.

اولاً این موضع رسمی هر دو جامعه نبود و جامعه روحانیت هیچ‌گاه به صورت غیررسمی هم به حمایت از آقای ولایتی نرسید.بلکه آقاى قالیباف مطرح بود، بدون اینکه به نتیجه برسیم، در حال حاضر نیز ما با انتخابات مجلس روبرو هستیم که در این انتخابات فرد واحد مطرح نیست بلکه 290 نماینده برای مجلس آینده می‌خواهیم، این احزاب و گروه‌های اصولگرا هستند که با همگرایی خود به افراد می‌رسند و طبعا مورد حمایت جامعتین قرار می‌گیرند.

*اقدام تقوی مستقل از جامعه روحانیت نیست

درباره اقدامی که آقای تقوی انجام می‌دهد به صراحت می‌گویم که کار ایشان جدا و مستقل از جامعه روحانیت نیست و حرکت وی را نمی‌توان متفاوت از جامعه روحانیت تلقی کرد، اما احزاب و گروه‌ها برای فعالیت انتخاباتی خود آزاد هستند و طبعاً قدم‌های جدی در تمهید مقدمات خواهند داشت؛‌ آنچه ما انتظار داریم این است که برای رسیدن به لیست واحد در شهرهایی مثل تهران و کلان‌شهرها و احیانا در رسیدن به کاندیداهای معین در استان‌ها و شهرستان‌ها با همگرایی به نتیجه برسیم، بنابراین تلاش جامعه روحانیت این است که مجموعه احزاب و گروه‌ها را گردهم آورد و آنها را در رسیدن به لیست واحد حمایت کند و در جاهایی که نیاز به داوری باشد جامعتین به این مسئله نیز ورود کند.

یعنی ساز و کاری مانند گروه 7+8 که در انتخابات مجلس نهم شکل گرفت و ما شاهد داوری اعضای جامعتین در کمیته 7 نفره بودیم؟

هنوز چنین ساز و کاری تعیین نشده اما شاید چنین باشد.

آن ساز و کار چقدر در انتخابات مجلس نهم موثر بود که بخواهد در انتخابات مجلس دهم نیز بازتولید شود؟

برای انتخابات مجلس هفتم و هشتم خیلی مفید و موثر بود، اما مجلس نهم یک مقدار با مناقشه روبرو شد به دلیل اینکه پایداری جزو این ساز و کار نیامد.

*باید به سازوکار مدل وحدت انتخابات مجلس نهم برسیم

اما الان پایداری وارد این ساز و کار شده و با موتلفه و رهپویان نیز نشست‌های مشترک برگزار می‌کند.

بله و ما امیدمان این است که این ساز و کار مانند انتخابات مجلس هفتم و هشتم شود. بنده الان نمی‌توانم بگویم که این ساز و کار وجود دارد اما باید به این ساز و کار برسیم.

اگر اجازه بدهید وارد بحث مربوط به مجمع تشخیص شویم؛ در حال حاضر اولویت مجمع همان سیاست‌های برنامه ششم است؟

سیاست‌های کلان برنامه ششم در دستور کار مجمع قرار دارد.

چه زمانی به تصمیم نهایی خواهد رسید؟

هرچه زودتر و شاید ظرف یکى دو هفته نهایی شود و به نتیجه برسد.

*سیاست‌های کلی انتخابات در خردادماه به اتمام می‌رسد

 با توجه به اینکه سیاست‌های کلی انتخابات قرار بود تا خرداد ماه جمع‌بندی شود تا به انتخابات 94 برسد چه بندهایی از سیاست‌های انتخابات باقی مانده است؟

یک برگشتی به کمیته ویژه داشت تا بررسی مجدد شود و برای صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام آماده شود و ان‌شالله پس از اتمام سیاست‌های برنامه ششم، سیاست کلی انتخابات در دستور کار قرار می‌گیرد.

یعنی سیاست‌های انتخابات تا خرداد ماه به اتمام می‌رسد؟

امیدواریم.

طرح رسیدگی به دارایی مسئولان نیز کماکان در مجمع بلاتکلیف مانده است. گویا گستره مشمولیت افراد در این طرح باعث به درازا کشیده شدن طرح مذکور است.

طبعا اولویت‌ها می‌آید و ممکن است دستور کار را تغییر دهد لذا اولویت اول، سیاست‌های برنامه ششم است و سپس انتخابات و بعد مجدداً به طرح رسیدگی به دارای مسئولان باز می‌گردیم؛ بحث‌های خوبی در این زمینه در مجمع تشخیص صورت گرفت و نهایتا قرار بر این شد که در کمیسیون مربوطه به این دستور رسیدگی بیشتری شود.

از طرف دیگر تفکیک بین مقامات که هم‌تراز با وزرا هستند در سه4 قوه و خارج از سه قوه صورت گرفت. آنهایی که با وزرا هم‌تراز هستند عددشان نیز محدودتر است و قرار شد آنها صورت دارایی خود را در قبل و بعد از دوران مسئولیت به رئیس قوه قضاییه ارائه دهند.

مقامات هم‌تراز در این طرح چه کسانی تعریف شده‌اند؟

مثلا نمایندگان هم‌تراز وزرا هستند و این از نظر قانون خدمات کشوری است.

نیروهای مسلح چطور؟

فرماندهان نیروهای مسلح نیز همینطور.

دایره شمول این طرح خیلی زیاد بود.

بله اول گسترده بود ، اما مقامات که گفتیم محدود شد. بعد غیر مقامات را داریم که دایره شمول آن خیلی وسیع است و به یک معنا همه کسانی که در سطوح مدیریتی هستند را فرا می‌گیرد و قرار شد برای آنها ساز و کار دیگری در نظر گرفته شود.

یعنی چه ساز و کاری؟

قرار شد با کمک سازمان امور مالیاتی این کار صورت گیرد، ارائه صورت‌های اموال به سازمان امور مالیاتی یک راه‌حل مهمی بود که مطرح و قرار شد در کمیسیون نسبت به این مسئله رسیدگی بیشتری شود که ببینیم آیا جواب می‌دهد یا خیر که اگر این محقق شود طرح جمع شده و تصویب می‌شود.

*دولت درباره تایید و تکذیب حذف یارانه‌ها پاسخگو باشد

یک موضوع دیگر بحث حذف یارانه افراد پردرآمد است که این روزها بحث آن زیاد مطرح می‌شود که اخیراً نیز آقای نوبخت این موضوع را را تکذیب کرد ، اما در عین حال سازمان هدفمندی حذف یارانه برخی افراد را تایید کرد. ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

البته معتقدم این را هم باید از سخنگوی دولت سوال کرد که چرا این تایید و تکذیب‌ها مطرح می‌شود. بنده از موضع قانون‌گذار عرض می‌کنم که دولت از سال گذشته مکلف بود خانواده‌های ثروتمند را از بین یارانه‌بگیران کنار بگذارد و فقط به نیازمندان متقاضی یارانه بدهد که متاسفانه این قانون سال گذشته به اجرا درنیامد و برای امسال دقیق‌تر و شفاف‌تر مجلس قانون‌گذاری کرده و قرار شده که دولت سرپرست خانواده‌های ثروتمند را شناسایی و حذف کند.

ما معتقدیم این کار باید به صورت جدی انجام شود چراکه منابع هدفمندی یارانه‌ها برای هزینه پرداخت به مردم کافی نیست و کسری بودجه 9 هزار میلیارد تومانی را به وجود می‌آورد و این کسری سال‌های گذشته نیز وجود داشته که یا به بانک مرکزی برای تزریق نقدینگی فشار آورده که خود تورم‌زا بوده یا به شرکت‌های آب، برق، گاز و نفت فشار آورده که آنها را به نقطه فلج نزدیک کرده است؛ به طور مثال سرمایه‌گذاری در برق صورت نگرفته و ما با کاهش تولید برق مواجه شده‌ایم و نسبت به شرکت‌های نفت، گاز و آب به صورت جدی هزینه‌های سنگینی بر آنها مترتب شده است ، لذا اگر این حذف صورت نگیرد می‌توان گفت اجرای هدفمندی یارانه‌ها اولا خلاف قانون شکل گرفته و روند آن اصلاح‌نشده و ثانیا موجب مصیبتی بزرگ برای کشور شده است.

بنده به شخصه معتقدم فقط یارانه باید به سه دهک نیازمند جامعه داده شود و کسانیکه تحت پوشش حمایتی قرار دارند در اولویت‌اند و مبلغی که به آنها چه به صورت نقدی و غیرنقدی داده می‌شود باید آنها را از خط فقر خارج کند و پرداخت به خانواده‌های متوسط به بالای جامعه هیچ منطق روشنی ندارد.

چون سازمان هدفمندی اعلام کرد کسانی که سفرهای خارجی داشته یا ماشین‌های لوکس خارجی دارند یا برخی از اصناف همچون پزشکان، صرافان، اعضای هیات مدیره بانک‌ها و امثال آن حذف شده‌اند.

من اطلاعات ویژه‌ای ندارم و اگر حذف شده‌اند کار خوبی صورت گرفته است و اگر احیانا در جریان انجام این کار هستند باید آن را شتاب دهند.

یکی از مباحثی که اخیرا بازتاب‌های زیادی داشته است، سخنان وزیر کشور درباره مساله پول کثیف بود که آقای رحمانی فضلی تاکید دارد اسناد آن را نیز ارائه خواهد داد. ارزیابی شما از ریشه‌های پول کثیف در عرصه سیاسی کشورمان چیست؟

اصولا هرجا که فساد رخنه کرد اثر خود را روی اداره جامعه به طور کلان می‌گذارد و بر روی سیاست و سیاستمداران نیز اثر منفی خواهد داشت و موجب می‌شود که فساد سلامت اداری را برهم بزند و سلامت کار اقتصادی را تحت شعاع قرار دهد و کسانی که می‌خواهند از راه سالم کسب درآمد کنند ضرر خواهند کرد و در این صورت در خدمت کسانی خواهد بود که سعی می‌کنند از قوانین تخطی کرده و از راه‌های نامشروع کسب درآمد کنند.

در تعریف پول کثیف باید گفت پول کثیف پولی است که از فعالیت نامشروع و البته سازمان‌یافته پدید آمده باشد. فعالیت‌هایی مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق کالا، قاچاق انسان و قاچاق سلاح که به اینها پول کثیف گفته می‌شود و پول کثیف اگر بتواند وارد سیستم مالی کشور شود راه را برای پوشاندن مبدا و منشا باز می‌کند.

*دولت برای مقابله با پول کثیف قانون مبارزه با پولشویی را اجرا کند

به عبارت دیگر با راه گم کردن قابلیت پیگیری را از بین می‌برد. ما برای مبارزه با پولشویی که تبدیل پول کثیف به پول پاک است قانون وضع کرده‌ایم؛ سال 1387 قانون مبارزه با پولشویی تصویب شد ، لذا باید آن قانون به قوت از سوی دولت به اجرا دربیاید و هر جا پول کثیفی وجود دارد دنبال کنند و با آن برخورد قانونی صورت گیرد. اینکه آقای رحمانی فضلی مطرح کرده که ممکن است بعدا پول کثیف وارد انتخابات شود باید گفت مدیریت انتخابات زیر نظر وزارت کشور انجام می‌شود و اگر آدرسی از پول کثیف دارد حتما باید برخورد کنند.

باید توجه داشت طرح مسئله به صورت رسانه‌ای مشکلی را حل نمی‌کند و مسئله باید به صورت قضایی دنبال شود و تمام سرنخ‌هایی که از پول کثیف وجود دارد در اختیار دستگاه قضایی قرار بگیرد تا تعقیب کنند و مرتکبان کسب پول کثیف را مشمول برخورد قضایی و قانونی قرار دهند.

یکی از مصادیق این پول کثیف دریافت کمک برخی مسئولان سابق از سران سعودی در انتخابات 88 به نفع یک کاندیدا بود.

من این را شنیده‌ام اما هیچ گونه اطلاعاتی در این مورد ندارم و بهتر است اگر چنین پدیده‌ای در سال‌های گذشته رخ داده از طریق قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ریشه این پول‌های کثیف به کجا باز می‌گردد؟

نباید به این مسئله نگاه سیاسی داشت و شاید در هر زمانی این مسئله رخ بدهد و اتفاق بیفتد ، اما آنچه مهم است داشتن عزم لازم برای مبارزه با فساد به صورت کلی و جامع است از جمله رخنه فساد مالی در مسائل سیاسی که باید جلوی فساد مالی را گرفت. ضمنا برای انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، شوراها و خبرگان که مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال سیاست‌گذاری است ،در خصوص منابع مالی انتخابات هم سیاست‌گذاری کرده و ان‌شالله اگر این سیاست‌ها ابلاغ شود، می‌تواند مبنایی برای جلوگیری از ورود پول‌های نامشروع به عرصه انتخابات باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هوشنگ ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    اتمام سیاستهای انتخابات تا خرداد یه کم دیر نیست؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس