کد خبر 409470
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲

بهنوش بختیاری می‌گوید تنها عشق است که باعث بازی روی صحنه می‌شود، چراکه تئا‌تر از هر شغلی که در ایران فکر کنید، کم درآمد‌تر است.

به گزارش مشرق، بهنوش بختیاری از جمله بازیگرانی است که با وجود آغاز فعالیتش در عرصه تئا‌تر، تمرکز اصلی‌اش در تلویزیون و سینما بوده است. او مدتی است در تئا‌تر کار خود را جدی‌تر دنبال می‌کند. او این روز‌ها در نمایش «پرواز ایکار» در تماشاخانه ایرانشهر مشغول به بازی است.

بهنوش بختیاری با اشاره به فعالیت‌های هنری‌اش از سال گذشته تاکنون گفت: «سال ۹۳ را با بازی در سریال «خوب، بد، زشت» به کارگردانی منوچهر هادی شروع کردم که تجربه خیلی خوبی برایم بود. بعد از آن نمایش «دورهمی زنان شکسپیر» به کارگردانی خانم بهاره رهنما را در همین سالن سمندریان که اکنون در حال اجرا در آن هستیم را داشتم، نمایش بعدیم کار «آرامسایش» بود که کارگردانی آن را محمد حاتمی برعهده داشت. همچنین چند کار سینمایی نیز داشتم.» 
 
او با تاکید بر اینکه می‌خواهد گزیده‌کار باشد، ادامه داد: «سال گذشته تلاش کردم، در انتخاب‌هایم دقت کنم. از میان فیلم‌هایی که به من پیشنهاد شد، نزدیک به ۲۰ کار را رد کردم چراکه بسیاری از آن‌ها مانند بسیاری از تله‌فیلم‌ها ضعیف بودند و محتوای خاصی نداشتند. این‌روز‌ها ترجیح می‌دهم تمرکزم بر تئا‌تر باشد و گُزیده کار کنم.» 
 
بختیاری با بیان این‌که دومین تجربه کاری‌اش با محمد حاتمی را پشت‌سر می‌گذارد، عنوان کرد: «بعد از نمایش «آرامسایش»، این دومین تجربه‌ام با این گروه است، از این همکاری بسیار خوشحالم. آقای حاتمی کار «دورهمی زنان شکسپیر» را دیده بودند، همچنین آشنایی قدیمی با او داشتم، قرار بود کاری را همراه با او و خانم چیستا یثربی انجام بدهم که میسر نشد. نظر مثبتی نسبت به همکاری با یکدیگر داریم. فکر می‌کنم این همکاری با گروه نمایش جم ادامه‌دار باشد.» 
 
او اظهار کرد: «تئا‌تر جز عشق برای بازیگر حُسن دیگری ندارد، پیشنهادهای دیگری هم داشتم که بد نبودند، اما دوست داشتم با گروهی کار کنم که از آن‌ها انرژی بگیرم. نمایش «پرواز ایکار» یکی از نوشته‌های خوب آقای پاکدل است، همچنین افرادی در آن حضور داشتند که من تجربه همکاری خوبی با آن‌ها داشتم. البته من آخرین فردی بودم که به دلیل مشغله کاری به گروه پیوستم. روزی که آمدم همه متن را حفظ بودند و اجرا می‌کردند، من ابتدا ترس داشتم، اما به سرعت یاد گرفتم.»
 

 
بختیاری با بیان این‌که در این نمایش، نقش دختر کافه‌چی را بازی می‌کند، گفت: «این کاراکتر از سطح اخلاقی پائینی برخوردار است. در عین حال فردی با جرات و با معرفتی است. او در دوران عاشقی به تعالی دست پیدا می‌کند و از بدی مطلق به خوبی می‌رسد. مسیری که او طی می‌کند، مسیر قابل توجهی است.» 
 
این بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون، با تایید بر این‌که تئا‌تر نیازمند حمایت است، بیان کرد: «تئا‌تر را سال ۷۴ در مدرسه رسام هنر با خانم مهتاب نصیرپور آغاز کردم، آن سال‌ها برای آموزش بسیار سخت می‌گرفتند. در آن سال‌ها دو نمایش با آقای رحمانیان کار کردیم که متاسفانه به مرحله اجرایی شدن نرسید. این سومین کاری است که در آن حضور دارم، از زمانی‌که فعالیت جدی‌تری دارم، احترامم به هنرمندان تئا‌تر بسیار بیشتر شده است، آن‌ها با سختی بسیار و بودجه ناچیز کار می‌کنند.» 
 
او افزود: «تئا‌تر از هر شغلی که در ایران فکر کنید، کم درآمد‌تر است. در برابر کاری که هنرمندان انجام می‌دهند و تمرینات طولانی مدت، درآمدشان حتی هزینه رفت و آمد و سایر موارد ضروری زندگی‌شان را تامین نمی‌کند. بودجه تئا‌تر در مقایسه با دنیای تصویر هیچی نیست. تنها می‌توان گفت عشق، تنها چیزی است که هنرمندان تئاتر را نسبت به کارشان پایبند نگه می‌دارد. مبهوتم چگونه دولت نسبت به تئا‌تر می‌تواند تا این اندازه بی‌تفاوت باشد.» 
 
بختیاری خاطرنشان کرد: «سابقه کاریم در تصویر طولانی‌مدت‌تر است، خوشبختانه گارد چندانی نسبت به من در تئا‌تر وجود نداشت، چراکه شنیده بودم نسبت به بچه‌های تصویر این مسئله وجود دارد. خیلی‌ها به من گفتند باید از ابتدا بر تئا‌تر تمرکز می‌کردم.» 
 
بازیگر نمایش «پرواز ایکار» در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که در فضای مجازی برایش رخ داده بود، گفت: «سال قبل، اتفاقات عجیبی در فضای مجازی برایم افتاد، همیشه احترام بسیاری به مردم و مخاطبانم می‌گذارم، چراکه ما همه چیزمان را بعد از خداوند از مردم داریم، اما گاهی این مردمی بودن باعث می‌شود، افرادی هر نظری را به هر شکلی بدهند. باید هنرمند مردمی بود، اما آیا ظرفیت آن نباید وجود داشته باشد. نمی‌شود همیشه احترام یک طرفه باشد. من از دست بعضی مردم ناراحتم که چرا تا این اندازه راحت قضاوت و مقایسه می‌کنند.» 
 
او عنوان کرد: «گاهی بسیاری به می‌گویند تو چگونه این‌قدر کار می‌کنی، در انجمن‌های چون حمایت از بیماران ایدز و محیط زیست فعال هستی و ...؟ من برای تمام روزم برنامه‌ریزی می‌کنم، برای رویاهام تلاش می‌کنم. امیدوارم هر چیزی جدیدی را که به‌دست می‌آوریم، ابتدا ظرفیت استفاده از آن را کسب کنیم.» 
 
بهنوش بختیاری در پایان با اشاره به تاثیر تئا‌تر بر زندگی‌اش یادآور شد: «امیدوارم مردم تئا‌تر‌بین شوند. خوشبختانه این اتفاق تا حدودی ایجاد شده است و بسیاری به تئا‌تر بیشتر از سینما گرایش دارند. امیدوارم با بهره‌گیری از آن نکاتی را به‌دست آورند و در زندگی‌شان به‌کار ببندند. من این مسئله را با دیدن تئا‌تر و فیلم در زندگی‌ام تجربه کرده‌ام. تئا‌تر می‌تواند نگرش آدم را عوض کند، اگر دید عمیق و درست به آن داشته باشید.»
 
نمایش «پرواز ایکار» به نویسندگی حسین پاکدل و کارگردانی محمد حاتمی و بازی امیرکاوه آهنین‌جان، بهنوش بختیاری، محمد حاتمی، الهام دهقانی، سینا رازانی، عماد سالکی، تینو صالحی، پریسا فلاح‌زاده، روح‌اله کمانی، سامان مظلومی و علیرضا مهران در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.


منبع: ایران تئاتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس