در آن دوران ایران تحت اشغال نیروهای متفقین بود و استان‌های شمالی ایران را روس‌ها و ارتش سرخ در اختیار داشتند. حزب توده به‌شدت فعال بود و عده زیادی از فرهنگیان و تحصیلکرده‌های مشهد به عضویت آن در آمده بودند.

گروه تاریخ مشرق- جلال الدين فارسي به لحاظ علايق ديني و سياسي خويش، بسيار زود به محافل تبليغي استاد محمد تقي شريعتي در مشهد بار يافت و به او نزديك شد. آقای شریعتی نقش استاد را در جلوگيري از در افتادن جوانان به دام حزب توده، بس مهم و موثر قلمداد مي‌كند. آنچه پيش روي داريد گفت وشنودي است كه فارسي طي آن خاطرات خويش از استاد را بازگفته است.

جلسات تفسیر قرآن یک کت شلواری برای توده‌ای‌ها/ شریعتی هیچ گاه مثل پدرش نشد

*شما از چه دوره‌اي و چگونه با استاد محمدتقی شریعتی آشنا شدید؟ و چه خصال و ويژگي‌هايي در ايشان براي شما جذاب بود؟

در سال 1323 در سن یازده سالگی به مدرسه ابن‌یمین می‌رفتم که استاد شریعتی ناظم و دبیر تعلیمات دینی آن مدرسه بودند. در همین سال هم ایشان کانون نشر حقایق اسلامی را تأسیس کردند و بنده از جلسه اول در آن شرکت کردم. محل کانون هم در کوچه چهارباغ مشهد در منزل بزرگی تشکیل می‌شد که متعلق به مادرزنِ برادر بزرگ من بود.

یادم هست در دهه محرم، ایشان وقتی وقایع عاشورا را نقل می‌کردند، نوبت به روضه که می‌رسید، چراغ‌ها را خاموش می‌کردند و بعد هم دعای پایانی با کیفیت خاصی برگزار می‌شد. این شیوه تبلیغ در خراسان و بلکه در ایران متفاوت بود.

*معمولاً چه کسانی به جلسات کانون می‌آمدند؟

بازاری‌ها، فرهنگیان و کارمندانی که کمتر پای منبر روحانیون می‌نشستند.

*فعالیت‌های استاد منحصر به کانون نشر حقایق بود؟

خیر، ایشان در دبیرستان ابن‌یمین و دبیرستان فردوسی مشهد هم تدریس می‌کردند و تعلیمات دینی درس می‌دادند. اغلب در سالن بزرگ دبیرستان فردوسی جلسات سخنرانی عمومی برگزار می‌شد و سخنرانی‌هایشان روی خانواده‌ها تأثیر زیادی داشت. در دهه 20 در رادیو مشهد هم سلسله سخنرانی‌هایی تحت عنوان ضرورت دین داشتند که بعدها به صورت کتاب چاپ شد.

جلسات تفسیر قرآن یک کت شلواری برای توده‌ای‌ها/ شریعتی هیچ گاه مثل پدرش نشد

*تأثیر فعالیت‌های استاد در آن برهه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای درک کار عظیمی که ایشان کردند، باید نگاه دقیقی به شرایط زمانی آن دوران داشت. در آن دوران ایران تحت اشغال نیروهای متفقین بود و استان‌های شمالی ایران را روس‌ها و ارتش سرخ در اختیار داشتند. حزب توده به‌شدت فعال بود و عده زیادی از فرهنگیان و تحصیلکرده‌های مشهد به عضویت آن در آمده بودند. می‌گفتند حدود 70 درصد فرهنگیان توده‌ای شدند. کارگران کارخانه خسروی و کارخانه نخ‌ریسی هم به اجبار به عضویت حزب توده در آمده بودند. حزب توده در دهه 20 تظاهرات خیابانی عظیمی را به راه می‌انداخت. استاد شریعتی در چنین شرایطی فعالیت می‌کردند.

*به چه شکل؟

شب‌های جمعه در کانون تفسیر قرآن می‌گفتند و شب‌های شنبه جلسه سخنرانی داشتند. همچنین در دهه عاشورا و ماه رمضان هم جلسات سخنرانی در منزل یکی از افرادی سرشناس مشهد برگزار می‌کردند. کل حقوق استاد خرج کرایه درشکه‌هایی می‌شد که ایشان برای رفتن به جلسات مختلف و هدایت مردم می‌پرداختند. فرهنگیان که عمدتاً عضو حزب توده بودند، پای منبر نمی‌رفتند، ولی می‌آمدند ببینند یک فرد کت و شلواری که کلاه شاپو هم می‌گذارد چه حرفی دارد بزند. آنها چنان تحت تأثیر حرف‌های استاد قرار گرفتند که حدود 80 نفرشان از ایشان خواستند برایشان کلاس تفسیر قرآن بگذارند. حالاست که می‌شود فهمید ایشان چه مرد بزرگی بوده و چه تأثیر عظیمی در هدایت نسل جوان و تحصیلکرده‌ها داشته است.

*ایشان چه شیوه‌ای را به کار می‌بردند که تا این حد می‌توانست مخاطب را جذب کند؟

ایشان پشت میز می‌نشستند و آهسته و زیر لب دعایی می‌خواندند. بعد آرام‌ شروع به صحبت می‌کردند. گاهی هم دستمالی را در می‌آوردند و عرق پیشانی‌شان را پاک می‌کردند و در این فاصله از حضار می‌خواستند صلوات بفرستند. بعد هم حرف‌هایی را که در ظرف یک هفته در باره آنها مطالعه و فکر کرده بودند، در عرض یک ساعت بیان می‌کردند.

جلسات تفسیر قرآن یک کت شلواری برای توده‌ای‌ها/ شریعتی هیچ گاه مثل پدرش نشد

*هزینه‌های انجمن را چه کسانی می‌پرداختند؟

اوایل جلسات در منزل احمدزاده‌ها برگزار می‌شد. بعد برادر بزرگ من و تجار بزرگی چون حاجی عامل‌زاده، حاج محمدقاسم قاضی، حاج محمود حکیمی ـ که خدا همگی را رحمت کند ـ هزینه‌ها را می‌پرداختند. از افراد پای ثابت این جلسات آقای حیدر رحیم‌پور ازغدی، مرحوم آقای امیرپور، آقای دلیری، مرحوم متحدین و برادرشان کاظم متحدین، پدر محبوبه متحدین، خانواده مولوی، آقای ممکن، آقای شانه‌چی، کاظم سامی، عباس تجرد، آقای عسگری که در نوفل‌لوشاتو خانه‌اش را در اختیار امام قرار داد و... بودند.

*از بزرگان، علما و مراجع هم کسی به کانون می‌آمد؟

بله، مرحوم کاشف‌الغطاء وقتی به مشهد می‌آمدند، به کانون هم تشریف می‌آوردند. همین‌طور علامه امینی، آقای علی‌اصغر حکمت، آقای فلسفی، مهندس بازرگان و آیت‌الله کاشانی.

*نقش کانون نشر حقایق اسلامی را در اشاعه معارف اسلامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من روشن‌ترین و آگاه‌ترین مرکز روشنگری و ترویج حقایق اسلامی همین کانون بود. بعدها مرحوم عابدزاده انجمن پیروان قرآن را راه انداختند. مهدیه، عسکریه و شاخه مشهد فداییان اسلام هم با ریاست حجت‌الاسلام مصباح‌الهدی راه‌اندازی شدند. این جلسات در مهدیه بودند و من به بعضی از جلسات آن می‌رفتم.

در دهه 30 مردم در قیام 30 تیر مشارکت گسترده‌ای داشتند که باز کانون و شخص استاد شریعتی در آن نقش عمده‌ای را ایفا کردند. مردم در پشتیبانی از نهضت ملی در میدان محسبه جمع شدند و استاد محمدتقی شریعتی و آقای مصباح‌الهدی در حالی که کفن پوشیده بودند، از طرف شاخه فداییان اسلام آنجا بودند. ایشان هرگز آمرانه برخورد نمی‌کرد، بلکه همواره بسیار خردمندانه مردم را دعوت به مبارزه می‌کرد.

کار مهم ایشان در دهه 40 شرکت در تأسیس حسینیه ارشاد بود. ایشان از مشهد به تهران آمد و در جلسه‌ای که در منزل آقای میناچی تشکیل شد و جمعیت کثیری هم آمده بودند، سخنرانی کرد. رونق‌بخشی به این جلسات حاصل تلاش استاد شریعتی بود. بعد هم که دکتر شریعتی آمد و به سخنرانان حسینیه ارشاد پیوست.


جلسات تفسیر قرآن یک کت شلواری برای توده‌ای‌ها/ شریعتی هیچ گاه مثل پدرش نشد

*به نظر شما جایگاه علمی ایشان در چه حدي بود؟ چقدر به معارف ديني وعمومي آشنايي داشتند؟

ایشان از دهه 20 تمام کتاب‌های عربی مصر را مطالعه می‌کردند، در حالی که دیگران به‌ندرت این کار را انجام می‌دادند و می‌گفتند این کتاب‌ها متعلق به اهل سنت است، اما استاد در سخنرانی‌هایش به تفاسیر فخر رازی، محمد عبده، کتاب وحی محمدی رشید رضا و دائره‌المعارف فرید وجدی و نیز کتاب زندگی محمد(ص) نوشته محمد حسنین هیکل اشاره می‌کرد. ایشان بر ادبیات عرب تسلط کامل داشت و تمام تفاسیر قرآن را می‌خواند.

بدین ترتیب استاد شریعتی بالاترین سطح معارف اسلامی را از مصر به مشهد منتقل کردند.

استاد شریعتی مردی متفکر، دارای تعقل و تفقه در دین بود. در واقع کار استاد تفکر بود. ایشان یک هفته فکر می‌کرد و در یک ساعت حاصل آن تفکر را به مخاطب ارائه می‌داد. تا چیزی را خود به‌خوبی نمی‌فهمید، به دیگران نمی‌گفت. ایشان با زندگی خود قرآن و اسلام را به دیگران منتقل کرد و این کار کمی نیست. در علی شریعتی هم هر چه صلاح و خوبی بود از زندگی پدرش بود، ولی او هرگز مثل پدرش نشد. استاد زهد، تقوا و حوصله عجیبی داشت؛ همواره می‌اندیشید و منطبق بر وحی سخن می‌گفت؛ حدیث باطل و صحیح را تشخیص می‌داد و هر حرفی را از زبان امام معصوم نمی‌زد. می‌دانست پس از مرگ چه خبر است و همه زندگی‌اش باورهای او را نشان می‌داد.

استاد هرگز از وجوهات استفاده نکرد و برای سخنرانی‌هایش یک ريال نگرفت. برادر بزرگ من فقط در برابر استاد شریعتی خضوع به خرج می‌داد، چون می‌دید امثال ایشان و مرحوم آقای طالقانی در تمام حرکات و سکناتشان زندگی قرآنی جاری است. آثار وجودی ایشان به خاطر زهد، تقوا و پاکی‌شان بود که تا آخر عمر ادامه داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 0
    مشرق .... چرا با تزویر و تدلیس و تبلیس به دنبال تخریب وجهه شهیدبزرگ علی شریعتی هستید این فردی که میگوید استاد شریعتی زهد و تقوا و حوصله عجیبی داشت اما علی شریعتی مثل پدرش نبود و در لفافه شهیدعلی شریعتی را مرد بیتقوا و بی مبالات میخواند اگر علی شریعتی نبود امروز انقلاب اسلامی ماهیت و جوهر دیگری داشت شریعتی نسل جوان و تحصیل کرده را به صحنه انقلاب کشاند من به ضرس قاطع اعلام میکنم این افرادی که علی شریعتی را مورد هجمه قرار میدهند از سر حسادت است اما دکترشریعتی متفکر و نطریه پرداز و سخنور خبره و نویسنده بزرگی است و قلم قدرتمندی داشت لذا در برابرش احساس عقده حقارت و ذل و انکسار درونی میکنند شریعتی رفت و به ملا اعلی پیوست وبا علی ابن ابی طالب علیه السلام و سلمان و ابوذر محشورشد اما شما که مرتجع و حسودید به کجا خواهید رفت به کوری چشم شما مشرقی های حمار تا ابد نام شریعتی همچون نگینی بر تارک تاریخ میدرخشد
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    سلام و صلوات و رضوان ذات اقدس ربوبی بر مرحوم استاد شریعتی و شهید بزرگ علی شریعتی و ایضا سلام و فیوضات خدا بر علامه مصباح یزدی روحی له الفدا که اگر بالمره هم شریعتی را قبول ندارد و منتقد سرسخت اوست اما در نقدش خلوص نیت دارد و صرفا برای رضای خدا انتقاد میکند نه از سر عقده حقارت و از نقطه عزیمت حسادت
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    مشرق نامرد بی وجدان الدنگ اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید
  • ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    نمیدونم چرا به خاطر غرض ورزی علنی ایشون نسبت به شهید چمران.هیچ یک از حرفهاشون برام قابل قبول نیست. البته علاوه بر اون قضیه ملیت ایشون هست که اون هم بر شک ها افزوده..
  • عبدالله ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 0
    شریعتی شاید مانند پدر نشد ولی شریعتی شد.
  • صلواتی ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    تازه مسلمان نروژی مقیم ایران از بدهنی ات این طور نشان می دهد که فقط مسلمانی را عاریت گرفتی امثال شما مسلمان نشوند بهتر است چون شیعه افراد بدهن هوچی گر نمی خواهد......
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    جناب جلال الدین فارسی که سالها قبل به دلیل تابعیت افغانستانی که داشتند از شرکت در انتخابات نمایندگی هم منع شده اند.سالهاست دشمنی آشکاری را با بزرگانی همچون امام موسی صدر - شهید دکتر مصطفی چمران و دکتر شریعتی آغاز کرده است. استدلال امثال ایشان هم به قول خودشان حمایت از امام خمینی (ره) بوده است.اما چه کسی است که نداند امام خمینی عاشقانه شهید چمران را دوست میداشتند و حتی بارها از امام موسی صدر هم به نیکی یاد کرده اند. انسانهای حقیر نمی توانند تاریخ را تغییر دهند. شهید چمران برای ما همیشه چمران خواهد بود. چمران ما چمران اسلام . چمران شیعه . چمران امام خمینی و چمران امام موسی صدر است ... چمرانی که امام خامنه ای هم بارها جوانان را به زندگی همانند او دعوت کرده اند. جناب فارسی بهتر است عقده گشایی هایتان را کنار بگذارید.و مجاهدین راستین و شهیدان را اینقدر زیر سوال نبرید. وزیر دفاعی که خالصانه و بی ادعا در خط مقدم به مقابله با دشمن می پردازد. وزیر دفاعی که همسرش 7 روز پس از آسمانی شدند به دلیل نداشتن مسکن مناسب بر روی آرامگاهش سکنی میگذیند ... چمرانی که ما شناختیم و عاشقش شدیم با خیالبافی های امثال شما تفاوت دارد. او مردانه ایستاد و مردانه شهید شد ... اما شما چه ؟؟؟ چه کردید ؟ من هیچ یک از حرفهایتان را قبول نکرده و نخواهم کرد. حتی اگر درباره یک فرد کت شلوار پوش و کراواتی باشد!!! «أَلَم يَجعَل كَيدَهُم في تَضليلٍ» ؟
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    ایشون حرفهایش به دل نمینشیند !!!!
  • حسين ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    نبايد به افراد مطلق نگاه كرد . من كه از سخنان آقاي فارسي بيتقوايي دكتر شريعتي رو برداشت نكردم . دكتر شريعتي قلم زيبا و احساس لطيف و زيبا و پدر روح بلند و معرفت عميق ديني داشت . و البته هر دوي آن بزرگواران مومن به خدا و رسول و بر منهاج اميرالمومنين و ائمه اطهار بودند. روحشان شاد !
  • zia rezakhani ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    مشرق داغم رو تازه کردی. چرا ی مرده سیاسی رو میخای مطرح کنی. فارسی همون کسی هست که با علم به اصل و نسب خودش که ی ایرانی نیست باز هم کاندید ریاست جمهوری بود.شکار کبک در طالقان و ... از جمله افتخارات ایشان است. چاپ کن مشرق.
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    هر كس از مسايل دين كوجكترين اطلاعي داشته باشد ميفهمد كه افكار علي شريعتي هيج سنخيتي با دين ندارد حتي اكر انقلابي باشد .اينكه يك نفر تفكرات خودش را از كتابهاي رشيد رضاي ضد شيعي و روشنفكر ماب يا اساتيد جامعه شناسي غربي برداشت كند و به اسم دين به خورد مردم بدهد جذب مردم به سوي دين محسوب نميشود وفرار از سوراخ كمونيسم به حفره امانيسم هنري نيست
  • اهوازی ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    علی شریعتی یک سوسیلیست فرانسوی مسلمان نما و منحرف بود.
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    ادب مرد به ز دولت اوست مریدان شریعتی هم مثل خودش هستن ظاهرا!!!
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    اشتباه مثبت دادم. کاش کمی انصاف داشتید. انشاالله با این افکار تکفیری گونه تون با همون تکفیری ها محشور بشید ...
  • محمد ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    0 0
    و در اینها نشانه هایی ست برای آنانی که می اندیشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس