گازپروم در اولین روز از سال 2009 صادرات گاز به اوکراین را متوقف کرد؛ سپس دسترسی بخشی از کشورهای اروپایی به منابع انرژی محدود شد و با گذشت ده روز، یازده تن از سرما جان باختند.

گروه بین‌الملل مشرق- "هیلاری رودهام کلینتون" وزیر اسبق امور خارجه آمریکا در کابینه اول باراک اوباما و همسر "بیل کلینتون" چهل و دومین رئیس‌جمهور آمریکا است. کلینتون که نتوانست در سال 2008 میلادی نامزدی حزب دموکرات را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به دست آورد، به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات سال 2016 میلادی در نظر گرفته می‌شود .کلینتون در سال 2016 میلادی، 69 ساله خواهد شد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که بخواهد وارد عرصه انتخابات شود و به عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن آمریکا انتخاب شود، از حمایت قابل‌توجهی در میان دموکرات‌ها برخوردار خواهد بود.

هیلاری پس از ترک پست خود در وزارت خارجه آمریکا، در 10 ژوئن 2014 کتاب خاطراتش را تحت عنوان "انتخاب‌های سخت" منتشر کرد. این کتاب به موضوعاتی همچون کشته شدن اسامه بن‌لادن، سرنگونی رژیم قذافی در لیبی، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق، انقلاب‌های عربی، سیاست‌های مرتبط با ایران و کره شمالی، افزایش قدرت چین و روابط با روسیه و متحدان آمریکا می‌پردازد.

فصل یازدهم کتاب به بیان خاطرات کلینتون با موضوع روسیه می‌پردازد که این فصل، "روسیه: تجدید و تشدید" نام دارد. گروه بین‌الملل مشرق قصد دارد طی روزهای آتی متن کامل فصل مربوط به روسیه در کتاب "انتخاب‌های سخت" را در چند شماره منتشر کند.

بخش اول این فصل را می‌توانید از این‌جا، بخش دوم را از این‌جا، بخش سوم را از این‌جا، بخش چهارم را از این‌جا و بخش پنجم را از این‌جا بخوانید.

«بازی بزرگ» آمریکا و روسیه بر سر آسیای مرکزی/ دموکراسی در روسیه رو به زوال است/ چین بهره‌ای از دموکراسی نبرده/ پوتین به دنبال تشکیل دوباره شوروی بود/ از روسیه خواستم به اشغال گرجستان پایان دهد
هیلاری کلینتون در کنار کتاب تازه‌منتشرشده "انتخاب‌های سخت"

بخش ششم/فصل "روسیه: تجدید و تشدید"

بحران اوکراین و حمله روسیه به کریمه در آغاز سال 2014 هشداری برای آمریکایی ها بود. کشوری که با پایان یافتن جنگ سرد کاملا به فراموشی سپرده شده بود یکباره در عرصه جهانی حضوری دوباره یافت. صرفنظر از بازگشت غافلگیرانه روسیه، بحران اوکراین را می توان جدیدترین گواه اثبات اهداف بلند مدتی دانست که پوتین به دنبال تحقق آن است. آگاهی از جاه طلبی پوتین، دولت اوباما و هم‌پیمانان اروپایی او را وادار ساخته بود تا از سال ها قبل به فکر تضعیف قدرت پوتین و خنثی کردن دسیسه های او باشند.

گازپروم، که بزرگترین شرکت دولتی تولید کننده نفت و گاز روسیه است، در اولین روز از سال 2009 صادرات گاز به اوکراین را متوقف کرد. در پی آن دسترسی بخشی از کشورهای اروپایی به منابع انرژی محدود شد. با گذشت ده روز از این ماجرا، یازده تن از سرما جان باختند. ده نفر از قربانیان از شهروندان لهستانی بودند که دمای هوا در آنجا به کمتر از ده درجه فارنهایت رسیده بود. البته این نخستین بار نبود که چنین اتفاقی روی می‌داد. درست سه سال قبل نیز مشابه همین اتفاق در میانه سرمای سخت زمستان تکرار شده بود.

بخش عمده ای از اقلیت های روسی و روس‌زبان، ساکن اوکراین بودند. علی رغم اختلافات موجود، در طول قرن های متمادی این کشور توانسته بود رابطه نزدیکی با مسکو داشته باشد. در پی انتخابات بحث برانگیز 2004 اوکراین و وقوع انقلاب نارنجی، احزاب طرفدار غرب در این کشور به قدرت رسیدند. دولت جدید اوکراین درصدد برقراری ارتباط با اتحادیه اروپا بود و همین موضوع خشم پوتین را برانگیخت.

در واقع، پوتین در سال 2006 با ممانعت از انتقال گاز به اوکراین به شکلی هوشمندانه پیام خود را به گوش رهبران مستقل کی‌یف رساند. در سال 2009 نیز با افزایش قیمت انرژی که از این کشور صادر می شد، اهمیت نفت و گاز روسیه را به همگان خاطرنشان کرد. این اقدام او یاس و ناامیدی سران اروپا را به دنبال داشت. بسیاری از کشورهای اروپایی وابسته به گاز روسیه بودند، بنابراین اگر روسیه می توانست از فروش انرژی به آنها منصرف شود، صادرکنندگان دیگر نیز می توانستند همین کار را انجام دهند.

درست همزمان با برگزاری مراسم تحلیف باراک اوباما و سپری شدن نوزده روز از آغاز بحران گازی اوکراین، یک توافقنامه جدید به امضا رسید و انتقال گاز به اوکراین از سر گرفته شد. ژانویه همان سال و در بحبوحه تنش های به وجود آمده، من پیش از اجرای مراسم سوگند در کمیته روابط خارجی سنا به بیان لزوم تقویت ناتو و اتحاد فراآتلاتنتیکی پرداختم و بر پر رنگ تر ساختن نقش امنیت انرژی در دیپلماسی آتی کشور تاکید کردم. همچنین ضمن اشاره به وقایع اخیر در اروپای شرقی، از محدود ساختن دیپلماسی خارجی، تاثیر سوء بر منافع ملی و وابستگی به دیگران به عنوان پیامدهای آسیب پذیری در حوزه انرژی نام بردم.

یک هفته پس از حضورم در وزارت امور خارجه در اولین تماس تلفنی که با "رادوسلاو سیکورسکی" وزیر امور خارجه لهستان داشتم با او درباره چالش پیش رو گفتگو کردم. سیکورسکی معتقد بود که ما باید سیاست جدیدی اتخاذ کنیم و به دنبال یافتن منبع دیگری برای تامین انرژی مورد نیاز باشیم. پیشنهاد او تسهیل دسترسی اروپا به ذخایر گاز طبیعی دریای خزر از طریق خط لوله ای بود که از بالکان و ترکیه عبور می کرد. این خط لوله که به کریدور جنوبی مشهور بود، بعدها به یکی از اصلی ترین طرح های ما در حوزه سیاست های انرژی تبدیل شد.

قطع صادارت گاز روسیه به اوکراین، 10 نفر را در لهستان کشت/ پیشنهاد خط لوله کریدور جنوبی را وزیر خارجه لهستان مطرح کرد/ آمریکا در اقصی‌نقاط اروپا به دنبال جایگزینی گاز روسیه بود/ معترضان خیابانی در اوکراین سازش را نپذیرفتند/ باید آماده مقابله با ترفندهای آینده پوتین باشیم/
"رادوسلاو سیکورسکی" پیشنهاد تأسیس خط لوله "کریدور جنوبی" را داد

"ریچارد مورنینیگ استار" به عنوان نماینده ویژه من ماموریت یافت تا توافقات لازم را برای آغاز پروژه خط لوله کریدور جنوبی جلب نماید. این مسئله چندان ساده نبود، زیرا آذربایجان به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای دارای ذخایر انرژی در منطقه، خصومت دیرینه ای با همسایه غربی‌اش، ارمنستان داشت. مورنینگ استار تلاش کرد تا رابطه سازنده ای با "الهام علی‌اف" رئیس جمهور وقت جمهوری آذربایجان، برقرار سازد تا جایی که به پیشنهاد من او به عنوان سفیر آمریکا در باکو منصوب شد.

من دو بار به این کشور سفر کردم تا علاوه بر تقویت صلح در منطقه و اعلام حمایت از اصلاحات دموکراتیک، به واسطه ملاقات با مدیران فعال در حوزه صنعت در نمایشگاه نفت و گاز دریای خزر در سال 2012، به پیشبرد این خط لوله کمک نمایم. پس از اتمام دوره وزارت من، مذاکرات به نتیجه رسید و بنا شد عملیات ساخت خط لوله کریدور جنوبی از سال 2015 آغاز شود و تا سال 2019 به بهره برداری برسد و انتقال گاز از طریق آن صورت بگیرد.

در دیداری که در سال 2009 با رهبران اتحادیه اروپا داشتم، از آنها خواستم تا توجه ویژه ای به مسئله انرژی داشته باشند. پس از آن نیز به منظور تاسیس شورای انرژی آمریکا-اتحادیه اروپا همکاری هایی با "کتی اشتون" داشتم. در همین راستا، کارشناسان انرژی از آمریکا به اقصی نقاط اروپا اعزام شدند تا به کشورهای اروپایی کمک کنند تا جایگزین مناسبی برای گاز روسیه بیابند.

در جولای 2010 با سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان، دیداری داشتم. طی این دیدار اعلام کردیم که دو کشور قصد دارند با سرمایه گذاری بر روی فناوری های نوین در حوزه استخراج گاز "شل" به شیوه ای امن، پایدار و سازگار با محیط زیست، با یکدیگر همکاری های بین المللی داشته باشند. در حال حاضر این پروژه آغاز شده است.

توسعه منابع گاز طبیعی در آمریکا تا حدودی از انحصار روسیه بر بازار انرژی اروپا کم کرد. البته حجم صادرات گاز آمریکا به کشورهای اروپایی چندان قابل توجه نبود، بلکه عدم نیاز ما به واردات گاز بر کاهش سلطه روسیه بر این حوزه تاثیرگذار بود. بدین ترتیب، منابع گاز آمریکا به بازارهای اروپایی راه یافت. از این طریق مشتریان می توانستند با قیمت پایین تری اقدام به خرید گاز نمایند. شرکت گازپروم روسیه نیز رقبای تازه ای یافت و کنترل خود بر بازار عرضه و تقاضا را از دست داد.

در سال 2013 اوکراین در تلاش بود تا روابط تجاری نزدیک تری با اتحادیه اروپا برقرار نماید. بدین ترتیب پوتین دریافت که قدرت روسیه در حال زایل شدن است. از این رو تهدید کرد که در صورت انعقاد هرگونه قراردادی در این زمینه، قیمت گاز را افزایش خواهد داد. در آن زمان مبلغ بدهی اوکراین به دولت روسیه بیش از 3 میلیارد دلار برآورد می‌شد، در حالیکه اقتصاد این کشور نیز گرفتار بی‌ثباتی بود. در نوامبر همان سال با اینکه مراحل پایانی مذاکرات طی می شد، "یاناکوویچ" رئیس جمهور اوکراین، با قبول کمک 15 میلیارد دلاری روسیه به طور ناگهانی از توافق با اتحادیه اروپا کنار کشید.

این تغییر موضع، خشم و ناراحتی بسیاری از شهروندان اوکراینی ساکن کی‌یف و همچنین غیر روس‌زبانانی که در سایر شهرها زندگی می کردند را برانگیخت. آنها که رویای زندگی سعادتمندانه ای را تحت لوای دموکراسی اروپایی در ذهن می پروارندند، دریافتند بار دیگر بنا است نفوذ روسیه بر زندگی آنها سایه بیندازد. بدین ترتیب اعتراضات گسترده ای شکل گرفت و حمله دولت به معترضان بر شدت ناآرامی ها افزود. از این رو یاناکوویچ ناگزیر شد با تن دادن به اصلاحات ساختاری با برگزاری انتخابات جدید موافقت کند.

قطع صادارت گاز روسیه به اوکراین، 10 نفر را در لهستان کشت/ پیشنهاد خط لوله کریدور جنوبی را وزیر خارجه لهستان مطرح کرد/ آمریکا در اقصی‌نقاط اروپا به دنبال جایگزینی گاز روسیه بود/ معترضان خیابانی در اوکراین سازش را نپذیرفتند/ باید آماده مقابله با ترفندهای آینده پوتین باشیم/
کلینتون در کنار "روسلانا" خواننده اوکراینی و از فعالین طرفدار ارتباط با اروپا

با وساطت دیپلمات هایی از آلمان، فرانسه و هلند توافقی میان دولت و رهبران مخالفان صورت گرفت (البته در این مذاکرات نمایندگان روسیه نیز حضور داشتند، ولی در پایان حاضر به امضای توافقنامه نشدند). با این حال، معترضان خیابانی ضمن عدم پذیرش سازش صورت گرفته خواستار استعفای یاناکوویچ شدند. در کمال تعجب، یاناکوویچ به سرعت کاخ ریاست جمهوری اوکراین را به مقصد شرق ترک گفت و سرانجام وارد روسیه شد. در نتیجه فرار رئیس جمهور اوکراین از این کشور، مجلس از رهبران مخالفان خواست تا اقدام به تشکیل دولت جدید نمایند.

رویدادهای داخلی اوکراین، تشویش دولت روسیه را در پی داشت. پوتین به بهانه حمایت از شهروندان روسی و اوکراینی های روس تبار این کشور از آنچه او خشونت و هرج و مرج در اوکراین می خواند، نیروهای نظامی روسیه را به شبه جزیره کریمه در دریای سیاه اعزام کرد. این شبه جزیره تا دهه 1950 بخشی از خاک روسیه به شمار می رفت و هنوز هم نه تنها تعداد زیادی از روس ها در آنجا زندگی می‌کنند، بلکه قسمت عمده ای از تاسیسات دریایی این کشور نیز در آنجا مستقر است.

مسکو، علی رغم هشدار اوباما و بسیاری از دولتمردان اروپایی، با هدف جدایی کریمه از اوکراین اقدام به برگزاری رفراندام نمود که از سوی بسیاری از شهروندان غیر روس این کشور تحریم شد. با وجود تفاوت قابل توجه در تعداد رای های موافق و مخالف، مجمع عمومی سازمان ملل رفراندوم کریمه را باطل اعلام کرد.

تا زمان نگارش این کتاب، سرنوشت اوکراین همچنان در مخاطره قرار دارد. همگان منتظر هستند تا ببینند سرانجام این نمایش چه خواهد بود. در این میان، کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق و دولت هایی که به هر نحوی به روسیه وابسته اند نیز در اندیشه از دست دادن استقلال خویش هستند. اقدامات دولت آمریکا در جهت تقویت ناتو، بازاندیشی در روابط فرا-آتلانتیکی و تلاش هایی که با هدف کاهش وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه انجام داد، موقعیت ما را در مواجهه با چالش فعلی چندان به خطر نینداخت. بدون تردید در آینده پوتین ترفندهای دیگری به کار خواهد بست و ما باید همچنان برای مقابله با آنها آماده باشیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    1 0
    یک جوری درباره مرگ ده نفر از سرما نوشته انگار خودشون معصوم هستند.به بهانه های واهی صد ها هزار نفر رو کشتند حالا ژست مظلوم ستیزی می گیرند
  • موشک خان ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    1 0
    ادبیات این زن مملو از وقاحت و گستاخیه
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    1 0
    هیلاری کلینتون یک زن آشغال غربی است که به درد سطل زباله می خورد و من مطمئنم که یکی از زنهای اهل جهنم ایشان می باشد .بدکاره هایی که دنیا را به آشوب کشیدند ودر این عصروزمان خون چه انسانهای بی گناهی بر زمین می ریزد همه وهمه ی اینها بخاطر وجود ننگین وپست وددمنش این اشخاص است
  • هرمزچرم شیر ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    شما اگر کتاب خاطرات رجال سیاسی را مطالعه کنید خواهید دید آنها معمولاً بسیار کم پشت سر کسی بد می گویند . نوع شخصیّت این زن از میزان فحاشی های زیادی که عموماً به دروغ به مخالفانش و به دشمنان و رقیبان ایالات متحده آمریکا نسبت داده آشکار می گردد . به احتمال بسیار زیاد با وفاداری و ارادتی که به ارکان امپریالیستی شیطان بزرگ نشان می دهد رئیس جمهور بعدی باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس