روزنامه اصلاح‌طلب شرق معتقد است باقری لنکرانی و جلیلی دو بازوی مهم احمدی‌نژاد در شیراز و مشهد بوده و در حال برنامه‌ریزی و شبکه سازی برای انتخابات آتی هستند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یک‌شنبه را با گزینش جناحی از سخنان رییس‌جمهور در روز ارتش و اظهارات انتخاباتی اسحاق جهانگیری آغاز کردند.

از سوی دیگر، روزنامه آرمان ‌امروز تمام تلاش خود را برای حمایت از خاطره‌گویی پدر معنوی خود وارد عرصه مطبوعاتی کرده است؛ پس از آن‌که مدیرمسئول این روزنامه خاطره‌گویی هاشمی‌رفسنجانی را «سند تاریخی» توصیف کرد، نوبت به محمد هاشمی رسیده است که انتقاد به سخنان هاشمی‌رفسنجانی را تخریب یک «مکتب» بنامد.

روزنامهروزنامه مردم ‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌ سالاری یک‌شنبه را با تیترهای «توافق هسته‌ای با ایران نیازی به تصویب کنگره ندارد» و «روحانی: هیچ مشکلی در جهان نیست که پای میز مذاکره حل نشود» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· اعضای شورای شهر تهران در راه بهارستان

اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران پس از ناکامی در انتخاب شهردار و از دست‌دادن کرسی ریاست شورا خواهان حضور در مجلس هستند؛ ورود ممنوع «بهشت» آنان را به سمت «بهارستان» روانه کرده است. ر

وزنامه مردم‌ سالاری در صفحه سیاسی خود نوشت «اعضای شورای شهر اگر قصد کاندیدا شدن از شهری به جز تهران را داشته باشند، نیازی به استعفا از مسئولیت خود ندارند. در دوره قبلی شورای شهر، مرتضی طلایی از حوزه انتخاباتی اصفهان کاندیدای مجلس شد و شنیده می‌شود در این دوره اسماعیل دوستی، احمد حکیمی‌پور و ولی‌الله شجاع پوریان ممکن است از لرستان، زنجان و خوزستان وارد انتخابات مجلس شوند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از حکیمی‌پور نوشت «چنین بحثی تا به حال در شورای‌شهر و در جلسات درونی اصلاح‌طلبان مطرح نشده است و انشاءالله بعد از ماه رمضان در این باره صحبت خواهد شد. شایعاتی وجود دارد که برخی اعضای شورای شهر تهران قصد حضور در انتخابات مجلس را دارند، که در این میان برخی به احتمال حضور احمد مسجدجامعی و مهدی چمران از حوزه انتخابیه تهران اشاره می‌کنند.»

روزنامهروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار یک‌شنبه را به تیترهای «بازی ائتلاف‌ها» و «فتح قلب مردم با رمز «دوری از سیاست»» اختصاص داد.

· جدال ائتلاف‌ها

گروه سیاسی روزنامه ابتکار به بررسی چینش‌ها و بازچینش جناح‌های سیاسی کشور در چارچوب ائتلاف‌های انتخاباتی پرداخته است و معتقد است که کامیابی در بهارستان به جدال ائتلاف‌ها بستگی دارد.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار از خیز حامیان دولت برای کسب اکثریت کرسی‌های مجلس در اسفند 1394 خبر می‌دهد و در همین راستا نوشت«پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و تاکید وی بر حضوری معتدل و فراجناحی، جمعی از چهره‌ها و گروه‌های سیاسی معتدل نیز به این شعار روی خوش نشان دادند و به حمایت از دولت پرداختند. در حالی که در این میان اصلاح‌طلبان میانه‌رو به دنبال وحدت جمعی جناح چپ سیاسی کشور در حمایت از روحانی در ایام انتخابات، نقش بیشتری در حمایت از دولت دارند، اعتدال‌گرایان اصولگرا نیز در جمع حامیان دولت دیده می‌شوند. در حالی که دولت اصرار دارد که به طور مستقیم در عرصه انتخابات وارد نخواهد شد و لیست نخواهد داد، چهره‌ها و گروه‌های حامی دولت حساب ویژه‌ای برای کسب اکثریت مجلس آینده و همسویی آن با دولت کرده‌اند.

عابد فتاحی، نماینده مجلس نهم با اعتقاد به این که آرایش مجلس دهم حتماً تغییر می‌کند، اظهار کرد: لیستی که از طرف روحانی ارائه شود می‌تواند اکثریت مجلس را تقریباً به دست آورد. وی همچنین اظهار کرد: در مورد آرایش اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات نیز جبهه اصلاح‌طلبی می‌تواند به جبهه معتدل و سیاست میانه‌رو و اعتدالی نزدیک شود و اگر این‌گونه باشد توان خوبی را در سیاست داخلی کشور به دست خواهند گرفت. نماینده مردم ارومیه در مجلس درباره این‌که جریان اصلاح‌طلبی از چه الگوی انتخاباتی تبعیت می‌کند، گفت:‌ فکر می‌کنم الگویی که بتواند این جریان را به موفقیت برساند الگوی اعتدال است و اگر اعتدال و اصلاحات در هم ذوب شوند می‌توانند یک جبهه بسیار قدرتمند سیاسی منظم و قانونمند تشکیل دهند که در آینده نیز نه دچار سستی، کندی و یا تندی خواهند شد. وی تاکید کرد: کنار هم قرار گرفتن اصلاحات و اعتدال می‌تواند افراد خوشنامی را برای مجلس انتخاب کند.»

روزنامهروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «بانوی دیپلمات استرالیا در تهران» و «مجلس معتدل می‌خواهیم» اختصاص داده است.

· دولتی‌ها خواهان بهارستانی معتدل هستند

کاخ «سعدآباد» میزبان اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بود؛ اسحاق جهانگیری رییس شورای مرکزی این حزب استراتژی انتخاباتی را برای یارانش مشخص کرد؛ وی محوریت انتخاباتی کارگزاران سازندگی در میان اصلاح‌طلبان و بهارستانی معتدل را خواهان شد.

در همین راستا گروه احزاب روزنامه اعتماد نوشت «نخستین ویژگی آن کار حزبی قوی است. این حزب در این امر تجربیات خوبی دارد. دومین ویژگی هم ارتباط و نزدیکی آن به دولت است. کارگزاران تا پیش از این تلاش می‌کرد که نقش میانجی را در معادلات سیاسی ایفا کند. به نظر می‌رسد کارگزاران امسال باید این نقش را بیش از پیش ایفا کند. زیرا امسال سال انتخابات است. اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود. به گفته جهانگیری برخی منافع حزبی و شخصی خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند که نتیجه آن این است که انسجام ملی از بین می‌رود تا منافع گروه و افرادی در قدرت حفظ شود. اما در این دولت ما به دنبال منافع ملی هستیم. احزاب نیز منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی خود باید ترجیح بدهند و آن را دنبال کنند.»

اسحاق جهانگیری پیرامون چینش بهارستان اظهار داشت «باید به دنبال یک مجلس معتدل بود. اگر هدف این باشد برای پیدا کردن کاندیداها به مشکل برنمی‌خوریم. به همین دلیل می‌گویم که نقش کارگزاران مهم و مؤثر است. نباید گذاشت زاویه‌ای به وجود بیاید.»

روزنامهروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «ارتش مظهر سلامت اداری و اقتصادی است» و «چه کسی میدان را به تندروها می‌دهد» اختصاص داد.

· جولان «پایداری» در شیراز و مشهد

گروه سیاسی روزنامه شرق معتقد است که جریان احمدی‌نژاد و پایداری روند همسو با یکدیگر را در مشهد و شیراز طی می‌کنند؛ روزنامه شرق پیرامون وضعیت سیاسی مشهد که تحت سیطره سیاسی پایداری است نوشت «جالب اینجاست که تمامی نمایندگان شهر مشهد از جمله کریمی‌قدوسی تا پژمان‌فر و از قاضی‌زاده تا حسین‌زاده‌بحرینی همگی از اعضای پایداری محسوب می‌شوند...تمامی ۲۵ عضو شورای شهر مشهد از فهرست جبهه پایداری بودند، به طوری که شهرداری مشهد هم به صورت کامل در اختیار اصولگرایان قرار گرفته است. همین اکثریت اعضا سبب شد تا یکی از بازوهای قدرت از تهران به مشهد منتقل شود و شورای‌عالی استان‌ها نیز از دست چمران به دست یکی از اعضای شورای شهر مشهد بیفتد. در کنار مشهد اما شیراز هم پایگاه مناسبی برای پایداری‌هاست.»

گروه سیاسی شرق معتقد است که شیراز خاستگاه سیاسی باقری لنکرانی است و برنامه‌ریزی همگرایی مدیران احمدی‌نژادی از سوی وی صورت می‌گیرد و سپس نتیجه‌گیری کرد که «به هر روی هم شیراز به واسطه باقری‌لنکرانی و هم مشهد به واسطه جلیلی به کانون‌های رایزنی پایداری و احمدی‌نژادی‌ها برای بازگشت به قدرت بدل شده‌اند. این استراتژی اگر از سوی قم طرح‌ریزی شده باشد، به نظر می‌رسد که شاخه پایداری تهران باید خود را با آن همسو کند. در غیراین صورت شاخه قم همچنان به تک‌نوازی خود ادامه خواهد داد. پرهیز از حضور در جلسات وحدت اصولگرایانه یک نمونه از این تحرکات است.»

روزنامهروزنامه آرمان ‌امروز

روزنامه آرمان ‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «خاطرات جدید هاشمی منتشر می‌شود» و «هیس، دولت صحبت نمی‌کند» اختصاص داد.

· تلاش تمام عیار برای حمایت از خاطره‌گویی هاشمی

روزنامه آرمان‌ امروز تمام تلاش خود را برای حمایت از خاطره‌گویی پدر معنوی خود وارد عرصه مطبوعاتی کرده است؛ پس از آن‌که مدیرمسئول این روزنامه خاطره‌گویی هاشمی‌رفسنجانی را «سند تاریخی» توصیف کرد، نوبت به محمد هاشمی رسیده است که انتقاد به سخنان هاشمی‌رفسنجانی را تخریب یک «مکتب» بنامد.

محمد هاشمی که چند ماه قبل از حزب کارگزاران سازندگی استعفا داد، پیرامون خاطره گویی برادرش اظهار داشت «بعضا یک حادثه به مناسبتی که می‌تواند نقل قولی از حضرت امام راحل باشد یا وابستگان ایشان همچنین موضوعی مهم که به چندین فرد مرتبط است، بیان می‌کنند و طرح وقایع گذشته به اقتضای اتفاقات رخ داده است. فرض کنید به‌عنوان مثال مراسم بانوی انقلاب که ایشان موضوعی را به تناسب رخداد حاضر مطرح کردند و مسائلی هم وجود دارد که فردی از آن‌ها مطلع نیست و ممکن است عده‌ای از خاطرات نقل شده آقای رفسنجانی خوششان بیاید و یا بدشان بیاید و حتی ناراحت شوند درحالی‌که شیوه نقل مطالب از سوی برادرم به مقتضیات زمان بستگی دارد.»

محمد هاشمی در پاسخ به این سؤال که با توجه به گذشت شخص آقای هاشمی درمورد اظهارات و هجمه‌های صورت‌گرفته در مقابل اظهارات ایشان، به نظر شما انتشار و اظهارنظر و هجمه به افراد بزرگ تاریخ معاصر یک کشور چه آثار و تبعاتی برای جامعه دارد و فضای عمومی جامعه چه تأثیری از این برخوردها خواهد دید؛ اظهار داشت «اگر نسل جوان که عموماً باید از این مسائل بیاموزند در چنین فضایی دچار تردید شوند و این تردید نسبت به یک فرد نیست و نسبت به یک مکتب و یک انقلاب است که کار ناصوابی است چراکه نسل جوان را نسبت به مکتب فکری که مکتب ما تشیع است و بزرگان این مکتب دینی و سیاسی بی‌اعتماد کنیم و باورآنها را کمرنگ کنیم کاری نادرست است.»

روزنامهروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «دیدار مدیران نفتی ایران و اروپا» و «ارتش مایه آرامش ملت و امنیت منطقه است» اختصاص داد.

· پدر «رضا ضراب» در دولت قبل چه می‌کرد؟

روزنامه دولتی ایران در ستون «دیگه چه‌خبر؟» صفحه سیاسی خود پیرامون وضعیت پدر رضا ضراب در دولت نهم نوشت «در سال ۱۳۸۶ طرح توجیهی ساخت «کارخانه فولاد کاوه تیکمه داش» در سفر استانی هیأت دولت مستقیماً از طرف خود حسین ضراب در جلسه قدردانی رئیس‌جمهوری از کارآفرینان تبریزی به وی داده شد. به گزارش «آفتاب» در پایان جلسه، دستور موافقت احمدی‌نژاد صادر شد و در مدت کوتاهی، کلنگ افتتاح این کارخانه با حضور مقامات کشوری و استانی به زمین زده شد. این کارخانه هم‌اکنون به نام وی است و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. گفتنی است، حسین ضراب پدر رضا ضراب تاجر ایرانی‌الاصل مقیم ترکیه است که در جریان افشای فساد گسترده مالی دولت ترکیه بازداشت و پس از مدتی آزاد شد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    جبهه پایداری لطف کنید کاندیدایی جدید غیر از احمدی نژاد بیارین وجهه خوبی داشته باشه تا برنامه جدید داشته باشه تا آدم بتونه ازش دفاع کنه اینهمه نیروی ارزشی هست..................
  • ناشناس ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    توافق هسته ای با ایران نیازی به تصویب کنگره ندارد اما لغو تحریمها نیاز به تصویب کنگره دارد .
  • ناشناس ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    خاطره گویی برخی در این زمان حساس شاید برای انحراف افکار عمومی از مذاکرات هسته ای و دادگاه تجدید نظر آقازاده خاص مطرح میشود .
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    شگرد روزنامه های اصلاح طلب با مطرح کردن این اخبار برای تفرقه واختلاف بین اصولگرایان
  • احمد ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    حالبه کسانی مانند حهانگیری و روزنامه های زنحیره ای که در کشور ما افراطی ترین عملکرد را داشته اند امروز از اعتدال سخن میگویند این در حالیست که الان هم حرکت و رفتار انها از گذشته هم افراطی تر هستند با این نوع اظهارات نمیتونید مردم را فریب بدید نکته دیگر اظهارات محمد هاشمی است که فکر میکند برادرش اکبر هر جور اظهار نظر کردند مردم باید اونو بپذیرند نه جونم گذشت انزمان . مردم حرفهای بدون سند و مدرک را هیچوقت باور نخوهند کرد انهم از شخصی مثل برادر شما که اینروزها اظهارات ضد و نقیض زیادی داشته است .
  • مومنی ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    برادر جبهه پایداری از احمدی نژاد دفاع نمی کند.
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    اصلا مشکل از خود این جبهه است.
  • ابوالفضل ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    احمدی نژاد هیچ ربطی به جبهه پایداری ندارد این تحلیل افسادطلب ها برای تخریب پایداری هاست لطفا مصاحبه آقاتهرانی با برنامه شناسنامه رو بخوانید
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    این مطالب روزنامه شرق نشون میده که کوچکترین شناختی از مسائل سیاسی ندارند و ادعای فهم دارند فعال سیاسی اصولگرا - مشهد
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    رسما در کاخ سعدآباد میتینگ انتخاباتی راه می اندازند بعد می گویند دولت کار انتخاباتی نمی کند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس