به گزارش مشرق، اسماعیل قادریفر در حاشیه بهرهبرداری از ساختمان مرکز رشد شهرستان آمل با اشاره به اینکه توسعه کسب و کار دانش بنیان در قالب شرکتهای بخش خصوصی که از دل دانشگاهها بیرون بیایند از رویکردهای مهم معاونت فناوری نهاد ریاستجمهوری است، اظهار کرد: حمایت از این شرکتها در دستور کار دولت قرار دارد.
اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار اعتبار به شرکتهای دانشبنیان
وی با اعلام اختصاص اعتبار به شرکتهای دانشبنیان در دو سال اخیر افزود: در سال گذشته ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این شرکتها اختصاص پیدا کرده بود و امسال نیز در قالب لایحه بودجه از محل صندوق توسعه ملی برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان، ۳۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است.
مدیرکل تجاریسازی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این اعتبار برای توسعه شرکتها دانشبنیان و توسعه کسب و کار در فضای علمی صورت گرفته است، تصریح کرد: برای گذر از اقتصاد تکمحصولی و دست یافتن به اقتصادی بر پایه نوآوری و فناوری علمی، شرکتهای دانش بنیان باید توسعه پیدا کنند.
وجود ۱۵۰۰ شرکت دانشبنیان در کشور
قادریفر با اعلام اینکه از لحاظ کمی هم اکنون یکهزار و ۵۰۰ شرکت دانشبنیان در کشور احراز صلاحیت شدند، گفت: این شرکتها حدود ۲۰۰ میلیون تومان از محل صندوق نوآوری شکوفایی استفاده کردهاند.
مدیرکل تجاریسازی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه برنامه جدی دولت برای توسعه شرکتهای دانشبنیان اتصال شبکه شرکتهای دانشبنیان به صنایع بزرگ کشور است، ادامه داد: مجموعههای بزرگ صنعتی اگر بتوانند از نوآوری شرکتهای دانشبنیان استفاده کنند، میتواند کسب و کار خود را رونق دهند و در آینده نیز سطح بزرگی از اشتغال را ایجاد کنند.
آمار تجاریسازی علم در ایران منفی است
این مسئول در پاسخ به این سئوال که چه میزان از علم تولید شده در این شرکتها تجاریسازی شده است،گفت: آمار تجاری سازی علم در کشور منفی هست و ایران اگرچه از لحاظ شاخص تولید علمی رتبه نخست منطقه و رتبه ۱۶ و ۱۷ دنیا را دارد اما شاخص توسعه اقتصادی از منظر علم در کشور ضعیف است و به معنای این است که تعداد کمی از دانش فنی تولید شده در دانشگاهها تبدیل به محصول و بازارسازی میشود.
به دنبال حلقههای مفقوده فرآیند ایده تا بازار هستیم
قادریفر یادآور شد: برای تقویت این زنجیره در بستر شرکتهای دانشبنیان این دانش فنی را باید تبدیل به محصول کنیم و در فرآیند ایده تا بازارسازی محصول حلقههای مفقوده را شکل دهیم.
مدیرکل تجاریسازی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: کشور در سالهای اخیر در توسعه مراکز علمی خوب عمل کرده اما در بازارسازی محصولات دانشبنیان داخلی ضعیف عمل کرده است و محصولات دانشبنیان را به بازار متصل نکردیم.
وی در پایان گفت: برای افزایش سهم تولید داخلی در خریدهای دولتی تلاش میکنیم تا بتوانیم به ایجاد اشتغال و رونق تولید علم کمک کنیم.
اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار اعتبار به شرکتهای دانشبنیان
وی با اعلام اختصاص اعتبار به شرکتهای دانشبنیان در دو سال اخیر افزود: در سال گذشته ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این شرکتها اختصاص پیدا کرده بود و امسال نیز در قالب لایحه بودجه از محل صندوق توسعه ملی برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان، ۳۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است.
مدیرکل تجاریسازی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این اعتبار برای توسعه شرکتها دانشبنیان و توسعه کسب و کار در فضای علمی صورت گرفته است، تصریح کرد: برای گذر از اقتصاد تکمحصولی و دست یافتن به اقتصادی بر پایه نوآوری و فناوری علمی، شرکتهای دانش بنیان باید توسعه پیدا کنند.
وجود ۱۵۰۰ شرکت دانشبنیان در کشور
قادریفر با اعلام اینکه از لحاظ کمی هم اکنون یکهزار و ۵۰۰ شرکت دانشبنیان در کشور احراز صلاحیت شدند، گفت: این شرکتها حدود ۲۰۰ میلیون تومان از محل صندوق نوآوری شکوفایی استفاده کردهاند.
مدیرکل تجاریسازی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه برنامه جدی دولت برای توسعه شرکتهای دانشبنیان اتصال شبکه شرکتهای دانشبنیان به صنایع بزرگ کشور است، ادامه داد: مجموعههای بزرگ صنعتی اگر بتوانند از نوآوری شرکتهای دانشبنیان استفاده کنند، میتواند کسب و کار خود را رونق دهند و در آینده نیز سطح بزرگی از اشتغال را ایجاد کنند.
آمار تجاریسازی علم در ایران منفی است
این مسئول در پاسخ به این سئوال که چه میزان از علم تولید شده در این شرکتها تجاریسازی شده است،گفت: آمار تجاری سازی علم در کشور منفی هست و ایران اگرچه از لحاظ شاخص تولید علمی رتبه نخست منطقه و رتبه ۱۶ و ۱۷ دنیا را دارد اما شاخص توسعه اقتصادی از منظر علم در کشور ضعیف است و به معنای این است که تعداد کمی از دانش فنی تولید شده در دانشگاهها تبدیل به محصول و بازارسازی میشود.
به دنبال حلقههای مفقوده فرآیند ایده تا بازار هستیم
قادریفر یادآور شد: برای تقویت این زنجیره در بستر شرکتهای دانشبنیان این دانش فنی را باید تبدیل به محصول کنیم و در فرآیند ایده تا بازارسازی محصول حلقههای مفقوده را شکل دهیم.
مدیرکل تجاریسازی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: کشور در سالهای اخیر در توسعه مراکز علمی خوب عمل کرده اما در بازارسازی محصولات دانشبنیان داخلی ضعیف عمل کرده است و محصولات دانشبنیان را به بازار متصل نکردیم.
وی در پایان گفت: برای افزایش سهم تولید داخلی در خریدهای دولتی تلاش میکنیم تا بتوانیم به ایجاد اشتغال و رونق تولید علم کمک کنیم.