کد خبر 403306
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰

مدیرکل دفتر بهبود فرآیندهای گمرکی،تجار واقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کنترل و نظارت بر معافیت های موجود در راستای ساماندهی آنها،کاهش معافیت ها در راستای افزایش درآمد دولت و کاهش معابر غیر رسمی ادغام آنها در بازارچه های مرزی را از خط مشی های برنامه های سال ۹۴ ستاد عنوان کرد.

 به گزارش مشرق، کارگر مدیرکل دفتر بهبود فرآیندهای گمرکی،تجار واقتصادی ستاد در تشریح خط مشی های برنامه های سال 1394 ستاد گفت: برنامه ریزی برای تقویت صادرات از مبادی مرزی رسمی مانند بازارچه های مرزی در راستای تامین معیشت مرزنشینان، نظارت و اشراف بر تمامی مبادی ورود خروج کالا ، بررسی امکانات جایگزینی اشتغال مولد و حمایت از تولیدات صنایع استان در مقابل اشتغال کاذب و ورود کالای خارجی و قاچاق، تکریم مرزنشینان و توسعه متوازن و پایدار اقتصادی در نواحی مرزی ، پیگیری تحقق اهداف ایجاد بازارچه های مرزی و تعاونی مرزنشینان و تقویت و استفاده از ظرفیت شورای مبادلات مرزی استان در راستای پیشگیری از قاچاق کالای استان از دیگر خط مشی های ستاد در سال 94 است .

وی وضع تعرفه های گمرکی را در راستای حمایت از تولیدات داخلی در تمامی کشورهای دنیا امری مرسوم اعلام کرد و گفت : عدم وضغ بهینه این تعرفه ها دارای معایبی است.

مدیرکل دفتر بهبود فرآیندهای گمرکی،تجار واقتصادی ستاد گسترده شدن فعالیت های غیر قانونی همچون قاچاق کالا را از جمله معایب تعرفه های گمرکی اعلام کرد و افزود: البته به منظور حمایت از بعضی از اقشار جامعه برخی معافیت های گمرکی نیز اعمال می شود که به نوبه خود دارای محاسن و معایبی است.

به گفته وی، هم اکنون 66 ردیف معافیت و تخفیفات گمرکی وجود دارد که تحلیل کمی آنها در تجارت فرامرزی و درآمدهای کشور حتی برای گمرکات نیز مقدور نیست.

کارگر با بیان اینکه معافیت های گمرکی را به صورت یکپارچه و مدون نیست، گفت: در کتاب قانون مقررات صادرات و واردات به صورت سالیانه، قانون بودجه، برنامه 5 ساله ، دولت به صورت مقطعی مورد تصویب قرار می گیرد .

وی وضع برخی معافیت های گمرکی را به منظور حمایت از بعضی اقشار جامعه اعلام کردو افزود: از  جمله معافیت ها و تخفیفات گمرکی معافیت های مرزنشینان، کالاهای مختلف در برخی از کد های تعرفه ای، شرکت های تعاونی مرزنشینان ، ملوانان و کالاهای ته لنجی ، پیله وران ، کارگران ایرانی مقیم خارج که دارای کارنامه شغلی باشند، کارکنان شناورها، کالاهای همراه مسافر،بازارچه های مرزی ، مسافران ایرانی یا غیر ایرانی که خارج از کشور یا از مناطق آزاد تجاری،صنعتی به کشور وارد می شوند و شرکت های دانش بنیان است.

مدیر کل دفتر بهبود فرآیندهای گمرکی،تجار واقتصادی ستاد ایجاد اشتغال در مناطق مرزی ، حمایت از صنایع کوچک، افزایش قدرت خرید ساکنین محلی ،حمایت از مناطق مرزی و محروم و افزایش امنیت مناطق را از پیامدهای مثبت معافیت ها اعلام کرد و افزود: در مقابل قاچاق کالا در قالب استفاده از معافیت ها ، لطمه برتولید داخلی ، کاهش عایدی های دولتی ، جعل اسناد و مدارک و کم اظهاری در گمرکات ، تهدید سلامت جامعه و ایجاد فساد مالی در سازمان های ذیمدخل از  پیامد های منفی معافیت ها به شمار می رود.

وی در تشریح انحراف معافیت ها به واردات غیر قانونی تحت عنوان کوله بری اشاره کرد و افزود: 37 هزار کوله بر 4 نوبت در هفته حداقل یک میلیون تومان کالا  وارد کشور می کنند که این اقدام منجر به ورود 2 هزارو 368 میلیون دلار کالای غیر مجاز به کشور می شود.

کارگر میزان تسهیلات معافیتهای مرزنشینی و ملوانی را  320 میلیون دلار شامل 4 میلیون تومان 6 بار در سال اعلام کردو گفت: حدود 9 برابر میزان تسهیلات قانونی در قالب معافیت های مرزنشینی و ملوانی بدون پرداخت حقوق ورودی وارد کشور می شود و سود آن نصیب قاچاقچیان و افراد سودجو می شود.
 
مدیرکل دفتر بهبود فرآیندهای گمرکی،تجار واقتصادی ستاد سود حاصل از اعطای معافیتها به مرزنشینان را قابل توجه دانست و افزود: بنابر اعلام سازمان توسعه تجارت ایران سودسهمیه های اعطایی به مرزنشینان در سال 92 هر نفر معادل 16 هزار تومان بوده است که سود بسیار پایینی است و آنچه مسلم است سود اصلی را افراد غیر مرز نشین می برند.

کارگر گفت : با توجه به تاجر نبودن مرزنشینان ، آشنا نبودن به قوانین و مقررات مرزنشینی و عدم تمکن مالی انحراف کارکردی را در معافیت های مرز نشینان شاهدیم .

وی لزوم کنترل و نظارت در رعایت حد مجاز معافیت و سلامت بودن کالا را در معافیتها ضروری دانست.

منبع: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس