کد خبر 406149
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

دولت کانادا طی دیدار «نارندرا مودی» از «اوتاوا» برای صادرات ۳ هزار تن اورانیوم به هند از سالجاری میلادی به این کشور اعلام آمادگی کرده و توافقنامه‌ای پنج ساله را در این زمینه به امضا رسانده است.

 به گزارش مشرق، دیدار «نارندرا مودی» نخست وزیر هند از اوتاوا، نخستین سفر نخست وزیر این کشور از کانادا در 42 سال گذشته است.

بر اساس گزارش رسانه‌های هندی، کانادا درمورد صادرات اورانیوم کانادا به هند در پنج سال آینده توافق کرده است و از سالجاری میلادی نیز اجرایی خواهد شد.

قابل ذکر است که توافق هسته‌ای بین هند و کانادا در سال 2013 میلادی صورت گرفته بود و پس از دو سال مذاکرات طولانی مدت، مقامات این دو کشور اکنون دراین خصوص توافقنامه پنج ساله را به امضا رسانده‌اند.

گفتنی است که هزینه واردات اورانیوم هند 350 میلیون دلار آمریکایی است.

نخست وزیر هند که در حال حاضر در کانادا بسر می‌برد، با «استفن هارپر» همتای کانادایی مذاکرات موفقیت آمیزی درمورد توافق هسته‌ای داشته است.

نخست وزیران هند و کانادا در بیانیه مشترک در این خصوص اعلام کردند: «کامیکو» یک شرکت کانادایی در پنج سال آینده سه هزار تن اورانیوم به راکتورهای هند صادر خواهد کرد که هزینه آن نیز 350 میلیون دلار آمریکایی خواهد بود.

نخست وزیر هند اظهار داشت: توافقنامه 350 میلیون دلاری هند و کانادا برای صادرات سه هزار تن اورانیوم نشان می‌دهد که این دو کشور به یکدیگر اعتماد و اطمینان دارند.

وی خاطر نشان کرد: دولت هند برای شهروندان کانادایی روادید آنلاین را صادر خواهد کرد و مدت این روادید نیز تا 10 سال اعتبار خواهد داشت.

مودی نخست وزیر هند اذعان کرد: کانادا در بسیاری از بخش‌های هند سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

دولت هند چندی قبل با آمریکا و پس از آن نیز با «سریلانکا» توافق هسته‌ای غیر نظامی را به امضا رسانده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس