کد خبر 405475
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸

وزیر امور خارجه ایران گفت: تصمیم روسیه به اجرای قرارداد فروش سامانه دفاع موشکی اس - 300 به ایران اقدامی مثبت در مسیری صحیح است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری مشترک با خوزه مانوئل گارسیا مارگالو همتای اسپانیایی‌اش ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی وزیر خارجه اسپانیا گفت: پس از انتشار بیانیه مشترکی که در سوئیس به آن دست یافتیم، این اولین کشور اروپایی است که من از آن دیدن می‌کنم.


ظریف افزود: ایران و اسپانیا از پیوندهای تاریخی با یکدیگر بهره مند هستند و ما دهه‌ها و قرن‌ها است که با هم همکاری داشته‌ایم. ما در گذشته روابط خوبی با یکدیگر داشته‌ایم و اکنون نیز مناسبات خوبی داریم. چنانکه شما (وزیر خارجه اسپانیا) نیز اشاره کردید، ما ارتباطات زیادی از زمان انتخابات اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران، با یکدیگر داشته‌ایم که در بالاترین سطوح شامل ارتباطات بین رئیس جمهور ایران و نخست وزیر اسپانیا و همچنین ملاقات‌های ما (وزرای خارجه)، به انضمام دیدار معاون رئیس جمهور ما در زمینه گردشگری با وزیر صنعت گردشگری شما بوده است.


وی ادامه داد: ما چشم انتظار این هستیم که شما (وزیر خارجه اسپانیا) دیدار نیمه تمام خود را از ایران به پایان رسانید، زیرا آخرین سفر شما به ایران به علت تحولات اوکراین کوتاه شد و نیمه تمام باقی ماند. از این رو، ما به دنبال نهایی کردن تاریخی برای سفر وزیر امور خارجه اسپانیا، به همراه دو وزیر دیگر این کشور به ایران هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه فرصت‌ها برای همکاری بین ایران و اسپانیا گسترده است، عنوان کرد: ما در گذشته نیز با یکدیگر در بسیاری از عرصه‌ها همکاری داشته‌ایم. اسپانیا برای هر دو بخشِ دولتی و خصوصی ایران، به خوبی شناخته شده است، زیرا شرکت‌های اسپانیایی نقشی مهم در صنعت نفت و گاز ما و همچنین در سایر صنایع ایران ایفا کرده‌اند و شرکت‌های اسپانیایی می‌توانند بار دیگر آن نقش را از سرگیرند. ما از آنان در ایران استقبال خواهیم کرد و من نیز می‌خواهم به هیأت بخش خصوصی که همراه شما در آن سفر (آتی) به ایران خواهند آمد، نیز خیر مقدم بگویم.

وزیر خارجه ادامه داد: ما در ملاقات قبلی که با هم در تهران داشتیم و همچنین در دیدار امروز، در خصوص فرصت‌ها و احتمال‌های موجود برای همکاری با یکدیگر بحث و گفتگو کردیم. این بحث ها شامل امور مربوط به انرژی، کشاورزی، ماهیگیری، زیرساخت‌ها، جاده‌ها و خطوط ریلی بوده است.


وی سپس خطاب به وزیر خارجه اسپانیا گفت: شما در رابطه با قطارهای تندرو بسیار خوب هستید و ما به آن نیاز داریم که می‌تواند یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین دو کشور باشد. ما در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین گردشگری نیز می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم. مثلاً در تبادل گردشگران و همچنین زیرساخت‌های گردشگری نیز می‌توانیم با هم همکاری‌های خوبی داشته باشیم. از این رو، فرصت‌های همکاری بین ایران و اسپانیا در حوزه‌های دو جانبه بسیار بزرگ و گسترده است.


وی خاطرنشان کرد: ما از لحاظ سیاسی نیز هیچ مشکل متقابل یا دو‌جانبه‌ای با هم نداریم و از لحاظ اقتصادی همچنین فرصت‌هایی داریم که همکاریهای بین خود را بهبود بخشیم. با این حال، از نظر جهانی و منطقه‌ای، مشکلاتی وجود دارد که ما (ایران و اسپانیا) با چالش‌ها و تهدیدهای مشترکی مواجه هستیم. مثلاً چالش و تهدید افراطی گری و تروریسم در منطقه ما، تهدیدی نیست که صرفاً در آن منطقه محدود و محصور بماند، بلکه تهدیدی است که به اروپا گسترش پیدا خواهد کرد و در حقیقت، باید گفت که هم اکنون نیز به اروپا گسترش یافته است.


ظریف گفت: این حقیقت که بسیاری - تقریباً هزار نفر - هر ماهه، به عنوان جنگجوی جدید، به سوریه و عراق می روند، در آنجا می‌جنگند و سپس به پایتخت‌ها و وطن‌های خود (در اروپا) بازمی‌گردند، در حالی که مملو از تنفر شده‌اند و آموزش‌های نظامی دیده‌اند، حاکی از آن است که این تهدیدی شوم برای همه ما در غرب و همچنین در همسایگی ما است. از همین رو، ما نیاز داریم با یکدیگر همکاری کنیم. مثلاً مشکل یمن، که این روزها شدیدتر شده است، نیاز به راه‌حلی سیاسی دارد و ما خوشحال خواهیم شد که شاهد احتمالات مشابه گفتگوی سیاسی در یمن باشیم که امیدواریم منجر به (تشکیل) دولتی همه شمول در این کشور برای همه یمنی‌ها شود.


وی ادامه داد: از این رو، احتمالاتی برای همکاری‌های ما وجود دارد. ما خوشحالیم و از شما به علت اظهارات مهربانانه تان تشکر می‌کنیم.

*تحریم‌ها و توافق با هم سازگاری ندارند

ظریف گفت: براساس بیانیه مشترکی که در اوایل ماه جاری در لوزان حاصل شد، ما به همکاری با همکارانِ مذاکره کننده خود در گروه «پنج بعلاوه یک» برای دستیابی به توافق پایبند هستیم. البته (دستیابی به) توافق، مستلزم اراده سیاسی و فهم این مطلب است که تحریم‌ها و توافق با هم سازگاری ندارند. ما باید در این رابطه استنباطی کلی داشته باشیم و (بهتر است بگوییم) که هم اکنون نیز این درک کلی را داریم. ما نیاز داریم که این را مکتوب کنیم و روی کاغذ بیاوریم. یقیناً من و همکارانم در ایران به سهم خود آماده ی حرکت رو به جلو در این خصوص هستیم و این، فرصت‌های جدیدی را برای تعامل و همکاری باز خواهد کرد و همچنین برخی از موانعی را که متأسفانه مانع همکاری‌های ما بوده است، رفع خواهد کرد.


وی دوباره گفت: از بودن در اینجا بسیار خوشحالم و چشم انتظار ادامه گفت‌وگوها با شما (وزیر خارجه اسپانیا) و همچنین با نخست وزیر و سایر وزرا هستم. من فرصت خوبی از امروز صبح داشته‌ام که با رئیس پارلمان و همچنین اصحاب رسانه‌ دیدار کنم و این دیدارها تاکنون ثمربخش بوده است.

*تصمیم روسیه به اجرای قرارداد فروش سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران اقدامی مثبت در مسیری صحیح است

ظریف همچنین در این نشست خبری گفت : تصمیم روسیه به اجرای قرارداد فروش سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران اقدامی مثبت در مسیری صحیح است.


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تصمیم روسیه گفت :«همانطور که می دانید، سامانه اس 300 یک سامانه دفاعی است. یعنی برای جلوگیری از حمله هوایی به کشور من. ما سال ها پیش این سامانه را به روسیه سفارش داده و قراردادی در این باره بسته بودیم. متاسفانه مداخلاتی در روابط دوجانبه ما با روسیه وجود داشت. ما از تصمیم درست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای اجرای این قرارداد استقبال می‌کنیم. من معتقدم ایران و روسیه همسایگان خوبی هستند. ما روابطی تاریخی با روسیه داشته ایم. ما منتظر همکاری‌های بیشتر در حوزه همکاری‌های راهبردی با روسیه هستیم. این همکاری‌ها برای صلح و امنیت در منطقه ما و مبارزه با افراط گرایی و خشونت در آسیای میانه و نیز جاهای دیگر در منطقه خوب است. بنابراین، من فکر می‌کنم این اقدام روسیه گامی در جهت صحیح است و ما در انتظار توسعه هر چه بیشتر روابط خود با همسایگانمان و نیز با بقیه جهان هستیم. اما روسیه یکی از همسایگان مهم و شریکی مهم برای ماست. این اقدام یکی از نقاط مشکل ساز در روابط ما با روسیه را از میان بر می دارد و من بسیار خوشحالم که رئیس جمهور پوتین تصمیم گرفته است در این مسیر حرکت کند.»

به گزارش فارس، در این جلسه، خبرنگاری در ارتباط با جیسون رضاییان، خبرنگار زندانی در ایران چنین سوال کرد :« او به اتهام جاسوسی دستگیر شده است و گفته می‌شود به وکیل خود دسترسی ندارد. می خواهم از شما بپرسم آیا جیسون، امکان دسترسی بدون محدودیت و ادامه دار به وکیل خود را دارد؟ همچنین آیا وکیل او نیز دسترسی لازم را به اسناد پرونده دارد؟ به نظر شما، اتهامات برای آغاز رسیدگی به پرونده چه زمانی مطرح می شود و همچنین واکنش شما به گزارش‌های واشنگتن پست که این را «آزار بی دلیل» می‌دانند، چیست؟ که ظریف پاسخ داد:« این موضوع جنبه قضایی دارد، اما تلاش ما این بوده است که به این روند (قضایی) کمک کنیم و خودم نیز شخصاً کوشیده‌ام از دیدگاه انسانی کمک کنم. امکان دیدار او با مادر و دیگر اعضای خانواده‌اش، جنبه انسان دوستانه دارد. از دیدگاه حقوقی، این مسئله‌ای قضایی است که دستگاه قضایی به آن رسیدگی می کند. آنها معتقدند اتهامات علیه امیر رضائیان، بسیار جدی است؛ اما روند قضایی که امکان دسترسی به وکیل را برای او فراهم می‌دهد و همچنین محاکمه برای او طی خواهد شد. ما در گذشته کوشیده ایم به این فرآیند کمک کنیم و معتقدیم اگر بدون تلاش برای اعمال نفوذ بر روند قضایی از خارج، اجازه دهیم این فرآیند روال عادی خود را سپری کند، به مراتب بهتر خواهد بود.


وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در این جلسه به سؤال خبرنگار ایرانی که به زبان فارسی مطرح شد، اما ظریف آن را به زبان انگلیسی ترجمه کرد، پاسخ داد.

ظریف پس از برگزاری کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه اسپانیا، در پاسخ به سؤال خبرنگار اسپانیایی گفت: «درباره همکاری برای مبارزه با افراطی گری و داعش، معتقدم باید نوعی همکاری چندجانبه در دنیا علیه این موضوع وجود داشته باشد که تبادل اطلاعات را نیز در بر گیرد، اما فقط به تبادل اطلاعات محدود نشود. مسئله فقط برقراری نظم و قانون نیست، بلکه به مراتب گسترده تر از اینها است؛ فرستادن کمک های مالی و ایجاد بستر مناسب برای اینکه گروه‌های افراطی نیرو استخدام کنند، مسائل مهمی است که لازمه رسیدگی به برخی از آنها، اصلاحات سیاسی از سوی دوستان اروپایی ما و برخی نیز مستلزم تغییر مواضع سیاسی داخل خود منطقه خاورمیانه است.


ما نیز آماده ایم در تلاش های جهانی در این زمینه مشارکت کامل داشته باشیم، زیرا معتقدیم این تهدید، جهانی است.


ظریف افزود : امیدواریم که بتوانیم میزبان آقای وزیر (خارجه اسپانیا) و دیگر وزرا باشیم و در ادامه راه به سایر مسائلی که با آنها روبرو می شویم، رسیدگی خواهیم کرد. با وجود این، امکان دیدارها در سطوح بالاتر را چه از اسپانیا به ایران و یا از ایران به اسپانیا را منتفی نمی دانم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    تیتر اول امروز سایت رهبری رو دیدید؟؟ ..."محرمانه نداریم"...
  • علی ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    زیاد خوشحال نباشید اقای وزیر روسها عمرا اگه به ما موشک بدن با این کارشان می خواهند از امریکا واروپا امتیازی دیگر بگیرند
  • امیر ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    این روسیه با انگلیس تو خیانت کردن وضربه زدن به ایران رقابت تاریخی دارن...خسته نباشن بعداز 8 9 سال می خوان اینو بدن ...اون زمان که باید اس 300 میداد یا وتو میکرد کجا بود...!!!!!! حالا که خودش تحریم و خودمونم ایرانیشو ساختیم ..خسته نباشه!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محسن ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    ما چیزی یا حتی مشابهشم نساختیم فقط خوراک داخلی تزریق کردیم. عزیزم سیاست خارجی یعنی همین. وقتی کشوری روابط سیاسیشو گسترش میده تو دنیا، همه خواهان مذاکره و سرمایه گذاری میشن. خوب معلومه که روسیه برای اینکه منافع کشورش تو ایران توخطر نیافته بایستی همکاری کنه.
  • امیین ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    اگه به سیاست احمدی نژاد و جلیلی بود که پوتین فشفشه هم بهمون نمیداد
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    اره عاشق رهبرم بخدا تکه تو دنیااااااااا خدایا در سایه رحمتت اورا حفظ گردان
  • محمد ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    من یه فوتبالیست هستم که سر از دنیای سیاست در نمی اورم اما این میدونم که اقای احمدی نژاد وداودسته اش همه اش به کشورهای ناشناخته می رفتن از جمله گوام مولی مالی تازانیا لابرا اما اقای ظریف وروحانی به دنبال گسترش روابط در کل دنیا اند تازه اسپنیش شروع کرده تا بقیه کشورها بابا خودمونیم این کیهان چرا دست از سرمون بر نمیداره بابا 8 سال از احمدی نژاد حمایت کردی اخرش هم دیدی بابا بست دیگه به مولا برو دنبال یه شغل دیگه شما به درد روزنامه نگاری نمیخورید
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    روسیه فقط فقط به دنبال منافع خودش هست
  • ههه ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    یعنی غیب گفتی ها!
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    نمونه داخلیش باور 373 که ساختیم روسیه الان دیگه حسن نیت داری s400 پیاده شو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس