سخنگوی دولت گفت: فکت‌شیت ما همانی است که اعضای تیم هسته‌ای‌مان اعلام کرده‌اند و اگر نیاز باشد به صورت مکتوب نیز منتشر خواهد شد.

نوبخت:  به گزارش مشرق، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود در سال جدید که در محل سالن کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، به تشریح عملکرد بودجه در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال گذشته بیش از 32 هزار و 200 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت شده است.

وی افزود: رشد اقتصادی برای 9 ماهه سال گذشته 3.8 درصد بیان شده و در سال 94 افزایش رشد اقتصادی بیش از سال گذشته خواهد بود.

* اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان از اول مهر ماه سال جاری

نوبخت به مصوبات هیئت وزیران در سال 94 اشاره کرد و گفت: به منظور افزایش کارایی و ایجاد انگیزه بیشتر در کادر آموزش و پرورش طرح طبقه‌بندی و رتبه بندی فرهنگیان با اعتبار ویژه 1350 میلیارد تومان از اول مهر اجرا خواهد شد.

نوبخت با اشاره به بودجه سال 93 اظهار داشت: این سال که از نیمه گذشت مشخص شد میزان درآمد نفتی نسبت به مبلغی که در بودجه سال 93 پیش‌بینی شده بود تقلیل داشته و آثار آن روی اقتصاد خواهد بود مگراینکه پیش‌بینی درستی از آن داشته باشیم و در چارچوب آن با کسری مواجه نشویم. 

وی ادامه داد: برای آنکه با کسری بودجه مواجه نشویم باید از طریق وصولات براساس اولویت‌بندی عمل کنیم. پیش‌بینی ما از منابع 211 هزار میلیارد تومانی که در بودجه 93 در قانون پیش‌بینی شده بود، این بود که در حد 180 هزار ملیارد تومان بتوانیم تسهیل منابع کنیم.

نوبخت افزود: خوشبختانه آنچه در سال 93 تحقق یافت همان عددی بود که در پیش بینی ما برای سال 93 وجود داشت. عملکرد به این ترتیب است که درآمدهای ما که پیش بینی کرده بودیم که 180 هزار میلیارد تومان باشد، تقریبا همین عدد 180 هزار میلیارد تومان تسهیل شد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: پیش بینی می‌شد که درآمدهای ما درسال 93 با توجه به کاهش قیمت نفت در حد 97 هزار 200 میلیارد تومان باشد و آنچه که عملکردش 97 هزار و 900 میلیارد تومان بود و واگذاری دارایی‌ سرمایه‌ای‌مان براساس پیش بینی 62 هزار و 300میلیارد تومان بود عملا 63 هزار و صد میلیارد تومان تحقق یافت.

* اظهار بی‌اطلاعی نوبخت از قطع روزنامه نگاران در وزارت ارشاد

سخنگوی دولت از اصل بیمه روزنامه‌نگاران در وزارت ارشاد اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اگر وزارت ارشاد نیاز به منابع مالی داشته باشد در بودجه پیش‌بینی شده است و اعتبارات طرفین برای بیمه روزنامه‌نگاران در بودجه درنظر گرفته شده است این احتمال وجود دارد که وزارت ارشاد بخواهد تغییری در روند بیمه خبرنگاران صورت دهد و با سازوکار بهتری آن را عملی کند.

نوبخت با اشاره به واگذاری دارایی‌ها مالی اظهار داشت: پیش بینی ما در دی ماه سال 93 بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان بود که این عملاً 18 هزار و 900 میلیارد تومانش تحقق  پیدا کرد. مصارفی را که در خصوص این 180 هزار میلیارد تومان در سال 93 انجام شد 143 هزار و 800 میلیارد تومان پیش بینی می‌کردیم که  تحقق یافت.

سخنگوی دولت افزود: عمده تملک دارایی سرمایه گذاری از طرح های عمرانی پیش بینی‌مان این بود که در حد 29 هزار و 700 میلیارد تومان تحقق داشته باشد. خوشخبتانه عملکردش بالغ بر 32 هزار و 200 میلیارد تومان انجام شد یعنی ما در سال 93 بیش از 32 هزار و 200 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پرداخت کردیم و این نسبت به 21 هزار میلیارد تومان پرداخت طرح های عمرانی در سال 92 می‌تواند نشانگر 5/1 برابر شدن طرح‌های عمرانی است.

نوبخت تأکید کرد: علت توجه دولت به طرح‌های عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای اجرا و حرکت کردن در راستای سیاست خروج از رکورد، کاهش نرخ تورم بود خوشبختانه با این اقدام تورم اسفند سال 93 و آنچه که نهایتاً در فروردین ماه آمارش آمد 14.8 درصد تورم دوازده ماهه بوده که این تقریباً ده واحد درصد کمتر از 15 درصدی بود که پیش بینی ما برای سال 93 بود. در واقع این نشان می‌دهد عملکرد دولت در مهار نرخ تورم عدد رضایت بخشی است و رشد اقتصادی نیز برای نه ماهه سال 93 از سوی بانک مرکزی 3.8 دهم درصد بیان شد.

* تلاش می‎کنیم نرخ تورم در سال 94 از 14 درصد افزایش پیدا نکند

سخنگوی دولت تصریح کرد: آنچه که برای سال 94 در نظر داریم افزایش رشد اقتصادی نسبت به سال قبل است یعنی از 3.8 دهم درصد که فعلاً در نه ماه در نظر گرفته شده پیش بینی می‌کنیم رشد اقتصادی برای سال 94 بیش از این است و ما بیش از 2درصد به دنبال رشد اقتصادی هستیم و در این راستا نرخ تورم نیز برنامه ریزی شد تا بتوانیم از متوسط نرخ  تورم سال 93 که 14.8دهم بود کمتر داشتهباشیم و از سطح 14 درصد افزایش پیدا نکند.

نوبخت اظهار داشت: برای رسیدن به این مهم توجه به طرح‌های عمرانی و سرمایه گذاری از طریق مشارکت بخش‌های غیر دولتی در اقتصاد دنبال می شود.

نوبخت با اشاره به پیش بینی قانون بودجه از دریافت‌ها و پرداخت‌ها تصریح کرد: در قانون دو سقف برای بودجه پیش بینی شد که یک سقف منابع 224 هزار میلیارد تومان برای شش ماهه اول و سقف دوم 236  هزار میلیارد تومان تعیین شد و در سازمان مدیریت و برنامه ریزی به گونه‌ای تمشیت شد که هم برای ارقام بیش از 236 هزار میلیارد تومان که سقف دوم قانون بودجه است اگر درآمد‌هایی کسر شود بویژه با لغو تحریم‌ها انتظار داریم مساعی همکاران ما در مذاکرات به نتیجه برسد و ما بتوانیم شاهد لغو تحریم‌ها باشیم و منابع بیشتری در اختیار بگیریم.

نوبخت اضافه کرد: در همین راستا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یک بودجه‌ سایه‌ای را در کنار بودجه فعلی تهیه کرده که اگر لغو تحریم‌ها صورت بگیرد بتوانیم با آن شکل به نحو شایسته‌تری از منابع استفاده کنیم و همینطور بودجه‌ اضطراری دیگری هم در این سازمان وجود دارد که اگر غیر روال موجود سقف بودجه ما از 224 هزار میلیارد تومان کمتر باشد که چند سناریو برای آن تهیه کردیم بودجه‌های متناسب آن را داریم.

سخنگوی دولت بیان داشت: درهر یک از این سناریو‌ها همواره به محدود کردن هزینه‌های جاری و متمرکز شدن روی اعتبارات، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای توجه کرده‌ایم که عمده رشد اقتصادی و این اعتبارات را بر دوش خواهد داشت تمرکز کرده‌ایم.

* دستگاه‎های اجرایی از افزایش هزینه بیش از حد بودجه اجتناب کنند

نوبخت با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهور برای ایجاد انضباط در این راستا بخشنامه‌ای را به دستگاه‌ها داده است، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به افزایش هزینه‌ها بیش از آن چیزی که در قانون بودجه تعیین شده جداَ اجتناب کنند.

اگر آن دستگاه که بودجه برای آن در نظر گرفته شد تعهد هزینه ایجاد شود این قابل پرداخت نیست و قابل پیگیری است. این بخشنامه از همین ابتدای سال توجه لازم را برای انضباط اعتباری و بودجه‌ای را به همه ی دستگاه‌ها داد.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از سوء استفاده بازارهای اقتصادی و بخشهای دولتی این بخشنامه عملکرد آنان را در جهت افزایش قیمتها محدود کرد و دستگاه غیر دولتی نمی‌تواند بدون توجیه منطقی و قانونی نسبت به افزایش بهای کالا اقدام کند.

نوبخت با اشاره به مصوبات دولت در سال 94 اظهار داشت: این مصوبات افزایش کارآیی و ایجاد انگیزش بیشتر و کادر آموزشی وزارت آموزش و پرورش، طرح طبقه بندی کردن فرهنگیان با اعتبار ویژه 1350 میلیارد تومان از اول مهر اجرا خواهد شد.

* طرح طبقه بندی فرهنگیان با پیش بینی 3 هزار و 500 میلیارد بودجه اختصاصی

وی افزود: این رقم مازاد بر سقف اعتباراتی است که برای هزینه‌های جاری و عمرانی در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد. در جهت اجرای این طرح برای فرهنگیان در سال آینده 3 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه‌ اختصاصی پیش بینی شده است. در این راستا وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در جهت افزایش انگیزش معلمان و کادر آموزشی نسبت به افزایش متناسب حقوق و مزایا اقدام کند.

نوبخت اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم در خصوص نوعی توازن بخشی نظام پرداختی و نظام حقوق و دستمزد کارکنان دولت را اصلاح کنیم طرحی در سازمان برنامه ریزی در دست اجرا است تا بتوانیم جلوی هر گونه نابرابری و تبعیض را به جهت اجرای سالهای گذشته‌ی قانون مدیریت خدمات کشوری را به نحو شایسته‌ای عمل کنیم تا همکاران با انگیزه ی بهتری بتوانند به امورشان ادامه دهند.

برنامه پنجم توسعه با وجود 235 ماده و هزار و 114 حکم عملکرد رضایت بخشی نداشته است

نوبخت در ارتباط با تدوین برنامه ششم توسعه در سال 94 گفت: اجرای 5 برنامه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و 5 برنامه پس از پیروزی انقلاب نشانگر این است که همواره بین اهداف مصرف شده در برنامه و عمل تفاوت وجود دارد از این‌رو دولت می‌خواهد نسبت به این روند آسیب‌شناسی کند.

وی ادامه داد: از فروردین سال 93 در سازمان مدیریت برنامه‌ریزی آسیب‌شناسی از برنامه داشتیم و پیشنهادهایی مطرح کردیم و به این نتیجه رسیدیم که داشتن برنامه بسیار ضروری است اما برنامه پنجم توسعه با وجود 235 ماده و هزار و 114 حکم تاکنون عملکرد رضایت بخشی نداشته و انتظار از دولت این است که نسبت به این روند آسیب‌شناسی کند. 


سخنگوی دولت افزود: در جهت تحول بخشی این برنامه کار خواهد شد که معین کنیم چه موضوعات مهم و مکان‌های خاصی باید در راستای توسعه مورد توجه بیشتر قرار گیرد و آیا نیازمند احکام جدید هستیم یا خیر.

نوبخت تصریح کرد: برنامه ششم توسعه با شکل و محتوای بهتر، مختصرتر و با رویکرد مناسب و قابل اجرا تهیه خواهد شد. 


سخنگوی دولت در ارتباط با نشست حقوقی که عصر امروز درباره توافق سوئیس در معاونت حقوقی ریاست جمهوری برگزار می‌شود گفت: این جلسه برگزار خواهد شد و معاونت حقوقی درخصوص ابعاد حقوقی تحریم‌ها و نحوه رفع آنها با حضور مسئولین تیم ارشد مذاکره کننده به بحث وبررسی در راستای تبیین بیشتر می پردازند.

* افزایش قیمت خودرو در راستای مالیات بر ارزش افزوده بود

وی ارتباط با گرانی خودرو خاطر نشان کرد: شورای رقابت قیمت بر ضوابط خودرو را تعیین می‌کند که این افزایش قیمت در راستای یک درصد مالیات بر ارزش افزوده بود و قیمت خودرو جز مالیات وضع شده افزایش نداشته است، ما از شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده می‌خواهیم دقت لازم را داشته باشد.

نوبخت در ارتباط با نرخ سود بانکی اظهار داشت: یکی از مسئولیت‌های شورای پول و اعتبار تعیین سود بانکی است، نرخ سود بانکی با نرخ تورم همبستگی دارد و در سالهای اخیر با وجود اینکه نرخ تورم بالا بود نمی‌توان این انتظار را داشت که نرخ سود بانکی کاهش یابد.

سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم تنظیم شود

وی ادامه داد: نرخ سود بانکی باید خود را متناسب با نرخ تورم تنظیم کند بنابراین از این جهت دولت با تقلیل نرخ سود بانکی موافق است و امیدواریم شورای پول و اعتبار نرخ جدید را که کمتر از نرخ فعلی است را اعلام کنند.

سخنگوی دولت در ارتباط با حذف اقشار پردرآمد از دریافت یارانه نقدی تصریح کرد: قانون بودجه در تبصره 20 چگونگی منابع و مصارف را تعریف کرده است و اکنون آیین‌نامه اجرایی این تبصره را تهیه می‌کنیم که در آن برای حذف یارانه افراد پردرآمد سازوکاری پیش‌بینی شده است و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

سخنگوی دولت در ارتباط با ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات گفت: این مصوبه شورای عالی امنیت ملی نبود، قبل در جلسه‌ای در این مورد توضیح دادم که سخنگوی قوه قضاییه شخصیت قانون‌مندی و حتما صحبت‌های وی براساس مستندات قانونی است.

* تاکنون هیچ پاسخ رسمی و صریح از دولت عربستان دریافت نکرده‎ایم

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تعلیق حج عمره و موضع‌گیری دولت در این زمینه گفت: این یک رخداد غیراخلاقی و ناصواب آن هم در یک کشور اسلامی است که قطعا دولت نمی‌تواند در این قضیه بی‌تفاوت باشد و عکسَ‌العمل مناسب در این زمینه داشته است اما تاکنون هیچ گونه پاسخ رسمی و صریحی از طرف مقابل دریافت نکرده‌ایم و باید اقدامات بازدارنده‌تر باشد.

وی ادامه داد: وزیر ارشاد لغو سفرهای عمره را به عنوان عاملی که نشانگر میزان تأسف جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع است را اعلام کردند و با توجه به اینکه ما نظر مراجع را در این خصوص دریافت کردیم، امیدواریم که دولت عربستان مجازات مناسب را اجرا کنند و آن را رسما به دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کنند اما ما تا آن زمان تعلیق را خواهیم داشت.

* در آینده نزدیک با هویت قانون شکنان حادثه شیراز آشنا خواهید شد

سخنگوی دولت در ارتباط با حادثه شیراز گفت: دولت نسبت به این قضیه حساس است و تیمی را برای تحقیق به شیراز فرستاد و همچنین قوه قضاییه مجدانه وارد عمل شد که تعدادی در این زمینه دستگیر شدند و در آینده‌ای نزدیک با هویت افراد قانون‌شکن آشنا خواهید شد و آنها مجازات خواهند شد.

وی در ارتباط با بخشنامه عدم افزایش قیمت‌ها که از سوی جهانگیری صادر شد گفت: این بخشنامه در راستای انضباط بخشی به دستگاه‌های دولتی و واحدهایی است که به نوعی با قیمت‌گذاری مواجه هستند که بعد از ارسال بخشنامه حتما پیگیری‌های لازم صورت خواهد گرفت و سیاست مهار تورم در دستور کار دولت قرار دارد.

وی در ارتباط با مشکلات صندوق‌های بازنشستگی تصریح کرد: یکی از مسائلی که دولت یازدهم با آن مواجه بود وضع نابه سامان این صندوق‌هاست که ما در برنامه ششم توسعه و طی دوره پنج ساله به وضعیت این صندوق‌ها پرداخته‌ایم و دستورالعمل‌هایی برای خروج این صندوق‌ها از این وضعیت نابه سامان تهیه کرده‌ایم.

سخنگوی دولت در ارتباط با نظر وزیر کشور درباره پول‌های کثیف تصریح کرد: ما با هر گونه مفسده چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه اقتصادی مقابله خواهیم کرد و در جلسه روز گذشته مبارزه با مفاسد اقتصادی در این زمینه تأکید کردیم و این امر نشانگر عزم جدی دولت در این خصوص است.

نوبخت در ارتباط با قانون دسترسی آزاد به اطلاعات بیان کرد: با سامانه‌هایی که در دستگاه‌های اجرایی فعال شده بخشی از مواد این قانون در حال انجام است و مرتبا به روز رسانی خواهد شد و هر نقصی که در فرایند دسترسی آزاد اطلاعات وجود داشته باشد برطرف خواهیم کرد. 

سخنگوی دولت در ارتباط با خرید تضمینی محصولات کشاورزی اظهار داشت: براساس قانون ما وظیفه داریم محصولات کشاورزی را به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری کنیم مثلا نرخ خرید تضمینی گندم هزارو 150 تومان است، همچنین دولت غیراز خرید تضمینی در جاهایی که نیاز به خرید فوری باشد از طریق سازمان تعاون روستایی اقدام خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم پیشرفت دولت در زمینه‌های اجتماعی و سیاست داخلی با وجود پیشرفت در زمینه اقتصادی و مذاکرات هسته‌ای گفت: دولت در این زمینه‌ها به دنبال ایجاد فرایند معقول نسبت به همه رفتارها و از این رو تلاش خواهد کرد که همه رفتارهای مناسب را در این زمینه قانونمند کند، امیدواریم که نتیجه بدست آمده برای افکار عمومی مقبول باشد.

سخنگوی دولت در پایان درباره ارائه فکت‌شیت از بیانیه سوئیس و اجازه رئیس جمهوری برای انتشار آن خاطر نشان کرد: مواضع دیپلماسی ما روشن است و ما برای تبیین بیشتر اگر لازم باشد تفاسیر را منتشر خواهیم کرد.


منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    افرین بر تدیر و امید و این حرفا
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    دکتر نوبخت من وام میخوام باید کی رو ببینم
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    سلام بر دولت همدل و همزمان و همزبان و هم مشرب و هم زاد و هم پیمان
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    برای کشور متاسفم همین
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    مردم منتظر نابودی انگلستان باشید که هرچی میکشیم زیر سر این شیطان است
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    آشنا داری؟ اگر نداری حرف نزن
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    باید با یک اقا زاده ببندی
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    وامت ردیفه برو بگیر
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    اول باید بری بانک پرونده تشکیل بدی
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس