کد خبر 404519
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴

مدیر کمیته نظارت محتوایی در فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از برپایی سالن «کتاب رسانه» برای تسهیل در فعالیت رسانه‌ها در نمایشگاه امسال خبر داد.

به گزارش مشرق، مجید غلامی‌جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب و مدیر کمیته نظارت محتوایی در فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از برپایی سالن «کتاب رسانه» در نمایشگاه امسال کتاب تهران خبر داد و گفت: هدف از ایجاد این سالن، تسهیل در فعالیت رسانه‌ای و پوشش نمایشگاه از سوی خبرنگاران حوزه کتاب در رسانه‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه این ظرفیت در بخش جنبی نمایشگاه کتاب تهران دیده شده و به احتمال زیاد، سالن کتاب رسانه در نیم طبقه دوم شبستان برپا خواهد شد، افزود: برپایی این سالن جزو برنامه‌های مصوب ما در نمایشگاه است و هم اکنون در تدارک برپایی این سالن و مشخص کردن کم و کیف فعالیت آن هستیم. امکانات لازم و مناسب برای استفاده خبرنگاران در این سالن فراهم می‌شود تا آنها با خیالی آسوده‌تر، اخبار نمایشگاه کتاب را پوشش دهند.

در همین رابطه مدیر کمیته نظارت محتوایی در فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اضافه کرد: در این سالن کلیه رسانه‌های فعال در حوزه کتاب اعم از رسانه‌های صوتی (شبکه‌های مختلف رادیویی)، تصویری (شبکه‌های مختلف تلویزیونی)، آنلاین(خبرگزاری‌ها و سایت‌ها) و مطبوعات، فضای کوچکی در اختیار خواهند داشت و امکان معرفی برنامه‌ها و نیز رسانه خود را به مخاطبان خواهند داشت و می‌توانند با آنها در زمینه‌های مختلف ارتباط برقرار کنند.

بارش‌ها آسیبی به کتاب‌های رسیده به محل نمایشگاه تهران نزد

از سوی دیگر مدیر کمیته ناشران بین‌الملل بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران هم با اشاره به ترخیص بیش از ۱۶۰ تُن کتاب خارجی در گمرک نمایشگاه تا این لحظه، گفت: بارندگی دیشب هیچگونه آسیبی به این کتاب‌ها وارد نکرده است.

حامد میرزابابایی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در حال حاضر تنها کتاب‌های خارجی وارد مجموعه مصلی می‌شود و ترخیص آنها در گمرک نمایشگاه صورت می‌گیرد، آیا بارندگی شب گذشته تهران آسیبی به این کتاب‌ها وارد کرده است یا خیر؟، گفت: در مورد بارندگی، تمهیدات لازم برای حفاظت از کتاب‌ها چه در سقف و چه در کفِ سازه‌ها پیش‌بینی شده طوری که حتی یک پرِ کاغذ هم روی زمین قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: همه کتاب‌ها روی پالت قرار می‌گیرد و از بالا هم، پوشش دقیق سقف تا حد مقدور انجام شده و با توجه به تداوم بارش‌ها، روی کتاب‌ها کاور پلاستیکی ضخیم کشیده شده طوری که حتی اگر آب از سقف سازه‌ها به داخل نفوذ کند که بسیار بعید است، امکان ندارد کتاب‌ها خیس شود. ما از همان روز پنجشنبه که از گزارش هواشناسی در خصوص بارندگی طی روزهای شنبه تا دوشنبه مطلع شدیم، این تمهیدات را سخت‌تر کردیم و نیروهای مربوطه طی دو شبانه‌روز گذشته راه‌های نفوذ احتمالی آب به محل نگهداری کتاب‌ها را مسدود کردند.

مدیر کمیته ناشران بین‌الملل بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره محموله‌های کتاب خارجی که تاکنون در گمرک نمایشگاه تخلیه شده است، گفت: شب گذشته یک محموله دیگر در مصلی تخلیه شد و هم اکنون نیز کار ترخیص و تخلیه یک محموله دیگر در حال انجام است. گمرک نمایشگاه بجز در روزهای پنجشنبه و جمعه، فعالیت مستمر دارد و به طور میانگین روزانه یک تا چهار کانتینر کتاب در گمرک نمایشگاه تخلیه می‌شود.

میرزابابایی اضافه کرد: با احتساب بارهایی که در حال حاضر در حال تخلیه است، تاکنون محموله‌های کتاب به وزن بیش از ۱۶۰ تُن وارد مصلی شده و عملیات ترخیص آنها در گمرک نمایشگاه انجام شده است. این محموله‌ها از کشورهای انگلستان، لبنان، عمان، سوریه، اردن و مصر برای عرضه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، وارد کشورمان شده‌اند.

آماده شدن ویزای ۴۰ ناشر برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران

مدیر کمیته نظارت محتوایی در حوزه بین‌الملل نمایشگاه بیست و هشتم هم از آماده شدن ویزای ۴۰ ناشر و نمایندگی نشر خارجی برای حضور در این دوره از  نمایشگاه کتاب تهران خبر داد. علی فریدونی با اشاره به وظایف این کمیته گفت: کمیته نظارت محتوایی در حوزه بین‌الملل در ایام برگزاری نمایشگاه دو وظیفه مهم برعهده دارد. نخستین وظیفه این کمیته نظارت و ارزشیابی کتاب‌های عربی و لاتین است که از هم اکنون فعالیت‌های اجرایی آن با انتخاب نیرو در حال انجام است.

وی افزود: همچنین با هماهنگی انجام شده با کمیته بین‌الملل ویزای ۴۰ ناشر و نمایندگی نشر خارجی برای حضور در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب آماده شده است و در حال پیگیری امور تشریفات برای حضور این ناشران در نمایشگاه کتاب تهران هستیم.

انتشار ویژه‌نامه رنگی برای بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران

همچنین در خبری دیگر از نمایشگاه کتاب تهران، کمیته روابط عمومی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کرده که ویژه‌نامه رنگی این نمایشگاه را در ۱۲ شماره منتشر و به صورت رایگان در سطح نمایشگاه توزیع خواهد کرد.

این ویژه‌نامه در ۱۲ شماره و با تیراژ ۱۰ هزار نسخه به صورت روزانه، رنگی و در کاغذهای گلاسه در ابعاد ۲۵*۳۵ منتشر خواهد شد. همچنین نسخه‌های این ویژه‌نامه به صورت رایگان از طریق کیوسک‌های اطلاع‌رسانی، غرفه‌های نمایشگاه و مبادی ورودی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

این ویژه‌نامه به اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌ها، نشست‌ها و رویدادهای روزانه در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران می‌پردازد. مجری این ویژه‌نامه نشریه چاپ و نشر است که برای نخستین‌بار  به صورت خصوصی اقدام به انتشار این ویژه‌نامه می‌کند.

حمایت قاطع شورای شهر تهران از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

خبر دیگر مربوط به نمایشگاه کتاب تهران، اعلام حمایت قاطع شورای شهر تهران از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از زبان رئیس کمیسیون فرهنگی این شورا است. حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران از حمایت شهرداری تهران از برنامه‌های کتاب و کتابخوانی خبر داد و گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران برای کتاب و

وی افزود: نمایشگاه کتاب تهران نیز از این موضوع برکنار نیست و شهرداری و شورای شهر تهران با تمام توان از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران حمایت خواهد کرد. نمایشگاه کتاب تهران یک موضوع فرهنگی است و شهرداری تهران هم سال‌هاست که تلاش دارد از یک نهاد خدماتی به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود.

ناصحی با اشاره به نقش شهرداری در برپایی هر ساله نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: شهرداری تهران سال‌هاست که در برپایی نمایشگاه کتاب تهران حضوری فعال داشته است و امسال نیز تلاش خواهد کرد تا نمایشگاه را با کیفیت بهتری برگزار کند. از این رو در اسفند ماه سال گذشته، جلسه‌ای با نهادها و مجموعه‌های که در برپایی نمایشگاه کتاب تهران فعالیت دارند، برگزار شد تا هماهنگی‌های لازم برای این کار انجام شود.

ناصحی درباره دیگر فعالیت‌های شهرداری در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری را موظف کرده‌ایم که در ۲۲ منطقه شهر تهران کتابخانه جامع ایجاد کند و هم‌اکنون ۳۳۰ کتابخانه با تمامی امکانات در شهر تهران مشغول به فعالیت هستند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس