هاشم یکه‌زارع که از اوایل شروع به کار دولت مدیرعامل شرکت ایران خودرو شد، همزمان رئیس هیئت مدیره بانک پارسیان نیز هست؛ اما این خبر تاکنون رسانه‌ای نشده است.

باز هم مدیرعامل ایران خودرو رئیس هیئت مدیره بانک پارسیان شد/گروه اقتصادی مشرق- در حالی که فعالیت جواد نجم‌الدین مدیرعامل سابق ایران خودرو به عنوان رئیس هیئت مدیره بانک پارسیان در سال‌های گذشته، دستمایه انتقادات فراوانی شده بود، جایگزین نجم‌الدین در ایران خودرو هم همان راه را رفته، اما احتمالا برای فرار از این انتقادات، این خبر تاکنون رسانه‌ای نشده است.

سهامداری شرکت ایران خودرو در بانک پارسیان، در نگاه اول یک امر طبیعی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود، اما وقتی بدانیم در سال‌های اخیر این خودروساز بزرگ کشورمان با بدهی‌های سنگین به قطعه‌سازان و بانک‌ها مواجه بوده و هم‌زمان نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان از سهام بانک پارسیان را در اختیار داشته، صورت مسئله تغییر می‌کند.

در چند سال اخیر که خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو به بهانه تحریم‌ها ناله کمبود نقدینگی سر دادند و برای دریافت وام‌های کلان چند هزار میلیارد تومانی تا در شورای پول و اعتبار هم رفتند، یکی از پاسخ‌هایی که به این بهانه‌ها داده می‌شد این بود که چرا ایران‌خودرو سهام خود در بانک پارسیان را نمی‌فروشد تا مشکل نقدینگی‌اش را حل کند اما همچنان به دنبال دریافت وام‌ از سایر بانک‌ها است.

باز هم مدیرعامل ایران خودرو رئیس هیئت مدیره بانک پارسیان شد/

لازم به ذکر است که جواد نجم‌الدین مدیرعامل سابق ایران خودرو در سال 1391 گفته بود که ارزش سهام مدیریتی این شرکت در بانک پارسیان 1700 میلیارد تومان است و با توجه به رشد سهام در چند سال اخیر، یقینا امروز این سهام بیشتر از آن می‌ارزد.

اما یکی از انتقاداتی که نسبت به حضور توأمان مدیرعامل ایران خودرو در ریاست هیئت مدیره بانک پارسیان مطرح بود، پاداش‌های چند صد میلیونی دریافتی از این دو بنگاه بزرگ کشور بود. مثلا نجم‌الدین در سال 1391 که رئیس هیئت مدیره بانک پارسیان بود، در کنار 4 عضو دیگر هیئت مدیره از پاداش مجموعا 800 میلیون تومانی اعضای هیئت مدیره بهره‌مند شد، که طبق گفته نجم الدین در آن زمان قرار بود مبلغ پاداش دریافتی وی به حساب ایران خودرو برگشت داده شود که هیچگاه اسناد واریزی این مبالغ میلیونی منتشر نشد و در اختیار رسانه ها قرار نگرفت.

اما در حالی که نجم‌الدین در ابتدای دولت یازدهم جای خود را به هاشم یکه‌زارع داد، هنوز هم ایران خودرو سهامدار عمده بانک پارسیان است و رئیس هیئت مدیره این بانک خصوصی، یک مدیر خودرویی است. با وجودی که یکه‌زارع در همان ماه‌های اول فعالیتش در ایران‌خودرو از قطعی بودن واگذاری سهام 33 درصدی این شرکت در بانک پارسیان خبر داده بود، این اتفاق نیفتاد.

مخفی‌کاری در انتصاب مدیرعامل ایران خودرو به عنوان رئیس هیئت مدیره بانک پارسیان

البته احتمالا به دلیل پیشگیری از تداوم انتقادات سابق، تاکنون حضور یکه‌زارع در قامت ریاست هیئت مدیره بانک پارسیان، رسانه‌ای نشده است.

مثلا در گزارش هیئت مدیره بانک پارسیان به سهامداران درباره عملکرد این بانک در سال 1392، به جایگزین نجم‌الدین در ریاست هیئت مدیره بانک، هیچ اشاره‌ای نشده است.

مخفی‌کاری در انتصاب مدیرعامل ایران خودرو به عنوان رئیس هیئت مدیره بانک پارسیان

در سایر اسناد رسمی منتشرشده از سوی بانک پارسیان نیز از ذکر نام رئیس هیئت مدیره خودداری شده است و این در حالی است که دو سال پیش اسامی تمامی اعضای هیات مدیره بانک پارسیان و رزومه کاری آنها در سایت قابل مشاهده بود و در سالیان گذشته نیز با مراجعه به سایت بانک مرکزی مدیران تایید صلاحیت شده تمام بانک های کشور دیده میشد که در اقدامی نادرست این گزینه نیز از سایت بانک مرکزی حذف شد و دیگر برنگشت.

باز هم مدیرعامل ایران خودرو رئیس هیئت مدیره بانک پارسیان شد/

با این حال،استناد به سند زیر که در سایت شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو آمده، نشان می‌دهد هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو هم‌اینک رئیس هیئت مدیره بانک پارسیان هم هست. بنابراین تمام انتقاداتی که نسبت به سهامداری ایران‌خودرو در بانک پارسیان و دریافت های پاداش های چند صد میلیونی هیات مدیره در دولت دهم مطرح بود،‌ هم‌اینک نیز پابرجا است و مخفی کردن واقعیات نمی‌تواند پاک‌کننده صورت مسئله باشد.

باز هم مدیرعامل ایران خودرو رئیس هیئت مدیره بانک پارسیان شد/

و همچنان داستان پرداخت پاداش ها ادامه دارد و بانکداری ایران خودرو نیز پابرجاست................

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    ایییییییییییییییول مشرق
  • خودرو ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    آیا داشتن بیشتر از ده درصد سهام توسط یه شرکت در بانک های خصوصی قانونی است و این آقای یکه زارع با کدام سوابق بانکی و طبق چه قانونی توسط بانک مرکزی تایید شد که رئیس هیات مدیره این بانک شدن، واقعاً اینا باید بیان بانکداری کنند و عاقبت هم این میشود کیفیت خودرو های ساخت داخل
  • سامان رضايي ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    اين اتفاق نشان دهنده ضعف شديد دستگاه هاي نظارتي اين مملكت است كه زمينه ساز بسياري از مشكلات اقتصادي حال حاضر كشور شده است و گويا هيچ اقدام جدي هم نميخواد تو اين زمينه انجام بگيره!
  • علیرضا1111 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    ایران خودرو هر دو ، سه سالی یکبار اعلام ورشکستگی میکنه و سود سهامداران رو پرداخت نمیکنه ، ولی بعدآ معلوم میشه که یه گندکاری کرده ... در یکی از این اعلام ورشکستگی ها بخشی از سهام بانک پارسیان رو خریداری کرد ، حالا توقع دارید که مدیریت بانکی که مال خودشه رو نداشته باشه... یه سئوال : جواب سهامداران ایران خودرو رو کی میده؟؟؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس