در حالی فردا مجمع بانک پارسیان جهت تصمیم سهامداران برای تعیین اعضای هیات مدیره برگزار می شود که ایران خودروهایی بیشترین نقش را در این تصمیم گیری برعهده خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،روز گذشته رئیس کمیسیون اصل نود از خرید سهام توسط خودروسازان و بورس بازی آنان انتقاد کردند و گفت : شنیده ایم پولی که قرار بود صرف تولید در صنعت خودروسازی شود، صرف خرید سهام شد .

اما داستان سهام ایران خودرو چه بود و چگونه مدیر عامل آن بدون هیچ سابقه بانکی با تصاحب بیش از 33 درصدی سهام بانک پارسیان و عضویت خود و دوستانش در هیات مدیره آن ،هم ایران خودرو و هم پارسیان را به دره سقوط نزدیک می کند و در این بین برخی مسئولان دولتی نیز ظاهرا توجهی به تحولات این دو بنگاه بزرگ اقتصادی ندارند و همچنان حاشیه سازی را بر هر کار دیگری ترجیح می دهند.

*سهمی که زمان به 2990 تومان هم رسیده بود
 
بررسی‌های از قیمت‌های گذشته سهام ایران خودرو نشان می‌دهد بیشترین بهای هر سهم آن مربوط به سال 75 و با قیمت های بیش از 2500 تومانی و حتی برای یک روز 2990 تومانی ( 8 اردیبشهت 75) بود که در سال های بعد به دلایلی چون اعمال افزایش سرمایه ، تقسیم سود در مجمع سالانه، کاهش سود آوری، اعلام زیان، وضعیت نامناسب سهام صنعت خودرو در بازار محصولات و بورس، تغییر مدیریت و غیره نه تنها قیمت سهام ایران خودرو هیچ گاه از 3000 تومان عبور نکرد، بلکه سال به سال بهای سهام آن کاهش یافت تا اینکه روز گذشته برای اولین بار به کمتر از 100 تومان رسید.

ماجرای رستمی صفا و بانک پارسیان چه بود ؟

حاشیه بزرگترین بانک خصوصی از انجا اغاز گردید که احمدی نژاد در جمع مردم نظر آباد گفت :بگذاريد مورد ديگري را هم بگويم. همين دو نفر كه به اين بانك 1000ميليارد تومان بدهكارند به دو سه بانك ديگر 134 ميليارد تومان بدهكارند. به چه دليل اين پولها سالهاي گذشته در اختيار اينها قرار داده شده است؟ حالا ما مي گوييم بايد برگردانيد. من البته در حضور مردم به آن كساني كه وامهاي كلان گرفته اند و با قلدري بر نمي گردانند اعلام مي كنم، پانزده روز فرصت دارند، بايد با بانكها حسابشان را مرتب كنند. چگونه مي خواهند پول مردم را برگردانند. اگر تا پانزده روز بانكها به من گزارش ندهند كه اينها آمده اند و آن پولهايي را كه با پارتي بازي گرفته اند و با قلدري نمي دهند تكليفش را روشن كرده اند، اگر چنين گزارشي نرسد بنده به عنوان نمايندۀ ملت اسامي اينها را به ملت اعلام خواهم كرد.

در پايان مهلت دو هفته اي رييس جمهور، خبرگزاري ايرنا در خبري کوتاه با انتشار دو اسم محمد رستمي صفا و العقيلي نام آنها را فاش کرد.

رستمي صفا که بعد از سخنراني رييس جمهور در نظرآباد کرج به‎عنوان يکي از مفسدان اقتصادي معرفي شد، از خريداران احتمالي سهام بانک پارسيان در آن مقطع به‎حساب مي آمد که توانسته بود در معامل هاي به ارزش 293 ميليارد تومان اين بلوک را خريداري کند، اما اين معامله بعد از انتقاد مستقيم رييس جمهور از مديرعامل بانک پارسيان در سفر استاني به نظرآباد، لغو و رستمي صفا به‎عنوان مفسد اقتصادي معرفي شد.

*نتیجه واگذاری بلوک 33 درصدی بانک پارسیان به "ب . ز"
 
این ماجرا گذشت و آقایان بدهکار با حمایت های ویژه همچنان به کار خود ادامه دادند ،بدون اینکه نتیجه بدهکاری آنان به سیستم بانکداری مشخص گردد؛ تا اینکه ماجرای دومین حاشیه سازی در اطراف این بانک اتفاق افتاد و در این میان اعلام خبر واگذاری بلوک 33 درصدی سهام بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو در شهریور سال جاری بود که تاکنون خبری از این عرضه نشده است.
 
 توافق اولیه بین شرکت ایران‌خودرو و خریدار سهام بانک پارسیان (ب . ز)انجام شد و گفته می‌شود، دو طرف فروشنده و خریدار با استعلام از بانک مرکزی، زمینه این معامله را فراهم کرده و حتی مبایعه نامه‌ای را به امضا رسانده‌اند.
 
در این توافق اولیه قیمت هر سهم بانک پارسیان 400تومان و رقم کل معامله 1764میلیارد تومان تعیین شده است و این خبر در حالی توسط مسئولان ایران خودرو تایید شده که از قرار معلوم، بروز مشکلی در تجمیع سهام قابل عرضه بانک پارسیان و برخی مشکلات دیگرف مانع از عرضه بلوک 33 درصدی بانک پارسیان شد.



اما فردا در حالی مجمع این بانک برای تعیین هیات مدیره برگزار می شود که بر طبق اساسنامه تاسیس بانک های خصوصی در ایران برخی از اعضای هیات مدیره آن کمترین شرایط لازم برای تصدی این پست را ندارند و متاسفانه سایت بانک مرکزی نیز در یک اقدام ناشایست اعضای هیات مدیره مورد تایید بانک مرکزی را از روی سایت حذف کرد و با این اقدام خیال برخی هیات مدیره ها را هم که کمترین شایستگی برای تصدی این پست را نداشتند نیز راحت شد .

شرایط احراز پست هیات مدیره موسسات و بانک های غیر دولتی





نگاهی به شرکت های وابسته بانک پارسیان نشان می دهد که مدیریت انحصاری بر این شرکت ها سایه انداخته و انتصاب برخی اعضای هیات مدیره برای این شرکت ها دارای ابهامات بسیاری است بطوریکه یا اعضای هیات مدیره مشخص نمی باشند و یا اعضای هیات مدیره خود بانک در آن عضویت دارند و در سکوت نهادهای نظارتی مشغول درو کردن حق الجلسات و پاداش های میلیونی می باشند.

اعضای هیات مدیره بیمه پارسیان





اعضای هیات مدیره شرکت لیزینگ پارسیان



اعضای هیات مدیره شرکت امین پارس




نگاهی به سوابق اعضای هیات مدیره این بانک نشان می دهد که 5 نفر از اعضای هیات مدیره این بانک سابقه عضویت به عنوان قائم مقام مدیر عامل و عضوی هیات مدیره شرکت ایران خودرو را دارا می باشند و سید حسام شمس عالم یکی دیگر از اعضای هیات مدیره این شرکت طبق اسناد ذیل عضو سابق هیات مدیره شرکت "فنر سازی زر "از شرکت های زیر مجموعه گروه خودروسازی سایپا است.

حال این سوال مطرح می شود که ورود آنها به شبکه بانکی کشور بر اساس چه مجوزی بوده است و اینگونه می شود که سهام این بانک هم اکنون از 288 تومان به 203 تومان رسیده و مشخص نیست با این مدیریت تا کجا پیش خواهد رفت ؟نگاهی به وضعیت سهام و سوابق اعضای هیات مدیره این بانک خصوصی خالی از لطف نیست :



 













با توجه به سوابق نجم الدین در ایران خودرو و وضعیت این روزهای این شرکت ،باید دید که سهامداران این بانک فردا چه تصمیمی در مجمع می گیرند و بالاخره آیا روزی فرا خواهد رسید که نهادهای نظارتی در بررسی صلاحیت قانونی اعضای هیات مدیره این بانک ورود پیدا کنند ؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    0 0
    ژستشون تو عکسا، خیلی جالبه!
  • علی ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    0 0
    دولت در سایپا که دیگر نمی تواند دخالتی داشته باشد لااقل این وضعیت نابسامان ایران خودور را درست کند تا بدنبال آن پارسیان هم درست شود
  • حسن ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    0 0
    گزارش خوبی بود .احمدی نژاد که شعار عدالت طلبی میدهد نباید همچنین مدیرانی را در راس کار تولید قرار می داد . ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است
  • عباس ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    0 0
    گوشمون از اين حرفا پره
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    0 0
    امام خامنه ای :آمریکا صادقانه مثل یک مذاکره‌کننده‌ی معمولی وارد میدان نمیشود، مثل یک ابرقدرت وارد مذاکره میشود. ما با چهره‌ی ابرقدرتی مذاکره نمیکنیم. ابرقدرتی را بگذارند کنار، تهدید را بگذارند کنار، تحریم را بگذارند کنار، برای مذاکره یک هدف و نهایت مشخصی فرض نکنند که باید مذاکره به آنجا برسد. جمهوری اسلامی زیر بار این فشارها نخواهد رفت؛
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    0 0
    عيبي كه نداره اين ضرر به عوض اون سودهاي الكي كه از مردم ميگيرن
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    0 0
    در فتنه 92 باشعار زنده باد بهاروانتخابات ازاد به صحنه می ایند اما ملت هوشیارند و نمی گذارند عاشورایی دیگر تکرار شود
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    0 0
    شما ها چه خوش خیالید ! هنوز به اینا امید دارید؟؟؟؟؟
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    0 0
    اون ( ب . ز ) همون نیست که توی جریان بگم بگم مجلس با مرتضوی و لاریجانی حرفش پیش اومد؟؟؟؟؟ فکر کنم اسمش بهروز زنجانی بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس