کد خبر 403516
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴

اگر چه حریف اجرای پروتکل الحاقی را از میدان تصویب مجلس خارج کرده است ولی «توافق لوزان» حاوی تعهدات فراوان دیگری نیز هست که به تصریح اصول یاد شده از قانون اساسی، تنها پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید این مصوبه از سوی شورای نگهبان قابلیت پذیرش و اجرا خواهد داشت.

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان نوشت:

این روزها اگرچه درباره توافق لوزان و پیامدهای آن به نقد یا به حمایت بحث‌هایی شده است و هر چند گفتنی‌های دیگری نیز هست که نیاز به ارزیابی دارد ولی در این میان اشاره به چند نکته تعیین کننده که کمتر به آن پرداخته‌اند و یا در بحث‌ها و بررسی‌ها، آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است، ضروری به نظر می‌رسد.

1- پروتکل الحاقی که در توافق لوزان آمده است به بازرسان آژانس اجازه می‌دهد از همه تأسیسات مورد نظر خود در هر زمان و در هر مکان و بدون اطلاع قبلی  «NO-NOTICE  INSPECTION» بازرسی به عمل آورند. بدیهی است که پذیرش این پروتکل نه فقط امنیت هسته‌ای بلکه امنیت نظامی جمهوری اسلامی ایران را با خطر جدی روبرو می‌کند. اعضای محترم تیم هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این سؤال که چرا پروتکل الحاقی را، آنهم به صورت «فراپروتکل»! پذیرفته‌اید؟ اعلام می‌کنند که پذیرش پروتکل الحاقی داوطلبانه است!

از سوی دیگر، برخی از منتقدان توافق لوزان تأکید می‌کنند که پذیرش پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس برسد، که در نگاه اول هر دو دیدگاه منطقی به نظر می‌رسد ولی در این میان نکته در خور توجهی وجود دارد که متأسفانه از آن غفلت شده است و آن، این که؛ قید «داوطلبانه- VOLONTARY» برای دور زدن مجلس است چرا که وقتی اعلام می‌شود پروتکل الحاقی به طور داوطلبانه پذیرفته شده است، یعنی هنوز قرارداد، پیمان و معاهده‌ای صورت نگرفته که مطابق اصل 77 قانون اساسی به تصویب مجلس نیاز داشته باشد. به اظهار نظر آقای عراقچی عضو محترم و ارشد مذاکره‌کننده کشورمان که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما  (15   فروردین 94) مطرح شده است توجه کنید: «این پروتکل در مجلس تصویب نشده و این اختیار متعلق به مجلس است. این بسته به تصمیم مجلس است. ما در مذاکرات گفتیم به عنوان دولت می‌توانیم قول بدهیم مفاد پروتکل را به صورت داوطلبانه و موقت اجرا کنیم تا زمانی که مجلس آماده تصویب آن باشد.» برادر عزیزمان آقای عراقچی در این اظهارنظر تأکید می‌کند که پذیرش پروتکل الحاقی داوطلبانه است و نیازی به تصویب مجلس ندارد. باید توجه داشت که سخن از پذیرش موقت و داوطلبانه تا تصویب مجلس نیست، بلکه می‌فرمایند «مفاد پروتکل را به صورت داوطلبانه و موقت اجرا می‌کنیم». در سلامت نفس و دلسوزی تیم هسته‌ای کشورمان و از جمله جناب آقای عراقچی تردیدی نیست ولی متأسفانه حریف با بهره‌گیری از غفلت آنان و از آنجا که می‌دانسته اجرای پروتکل نیاز به تصویب مجلس دارد، قید «داوطلبانه» را - با عرض پوزش- به تیم محترم مذاکره‌کننده تحمیل کرده است. ظاهر قضیه و قید «داوطلبانه» در نگاه اول، امتیازی برای ایران تلقی می‌شود ولی با نگاهی دقیق‌تر که شرح آن گذشت، این قید، پروتکل الحاقی را از حوزه نظارت مجلس خارج می‌کند و به بیان دیگر، حریف از این طریق مجلس و نمایندگان مردم را دور زده است! آیا غیر از این است؟!

گفتنی است علاوه بر تیم هسته‌ای، مسئولان محترم نظامی کشورمان- از جمله وزیر محترم دفاع- نیز تاکید کرده‌اند هرگز به حریف اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نخواهند داد که غیرت دینی و انقلابی آنان مانند همیشه درخور تقدیر است ولی باید گفت؛ این مجوز با پذیرش اجرای پروتکل الحاقی- به صورتی فراتر از مفاد آن- به حریف داده شده است تا آنجا که همین دیروز آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اعلام کرده است در صورت اجرای این توافق، ایران به کنترل‌شده‌ترین کشور جهان تبدیل خواهد شد.
راه‌کار اما، فقط به فقط لغو توافق لوزان است که در سطرهای پایانی این نوشته به آن اشاره خواهیم کرد.

2- برخی از دوستان به این واقعیت غیرقابل انکار که «آمریکا مورد اعتماد نیست» اشاره می‌کنند و نتیجه می‌گیرند چه تضمینی هست که آمریکا به تعهدات خود در توافق لوزان عمل کند؟ و برای این نگرانی شواهد و نمونه‌های فراوانی از سابقه عهدشکنی و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا ارائه می‌کنند.

در طرف مقابل، حامیان توافق پاسخ می‌دهند که بلافاصله بعد از عهدشکنی آمریکا همه توافقات انجام شده را نادیده گرفته و به نقطه قبل از توافق بازمی‌گردیم که این توضیح اگر چه منطقی است ولی بسیاری از تعهدات ما در توافق لوزان- و قبلا در توافق ژنو- بعد از اجراء قابل بازگشت نیست که شرح آن به نوشته دیگری نیاز دارد و از سوی دیگر نظر منتقدان که آمریکا را  غیرقابل اعتماد می‌دانند نیز، یک دلشوره و نگرانی منطقی است و تنها با مروری گذرا به سوابق آمریکا جای کمترین تردیدی در صحت آن باقی نمی‌ماند.

اما در اینجا، نکته با اهمیت و تعیین‌کننده دیگری در میان است که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته و آن، این که؛ آمریکا نیازی به نقض عهد و نادیده گرفتن تعهدات خود ندارد! توجه کنید، منظور آن نیست که آمریکا اهل عهدشکنی و نقض تعهدات خود نیست، زیرا عهدشکنی و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا به اندازه‌ای بدیهی و آشکار است که نفی آن امکان‌پذیر نخواهد بود. بلکه سخن آن است که آمریکا در توافق لوزان نیازی به عهدشکنی ندارد! چرا؟! برای آن که همه خواسته‌های خود را در توافق لوزان گنجانده است. بنابراین نه فقط نیازی به نقض عهد ندارد، بلکه این آمریکاست که باید نگران باشد مبادا ایران به آنچه در لوزان پذیرفته است پایبند نماند و از اجرای آن خودداری کند! از این روی ضمن آن که اعتقاد به عهدشکنی و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا برای همیشه واقعیت دارد ولی در عرصه مورد بحث یعنی توافق لوزان، اصلی‌ترین مفاد مندرج در آن- اگر نگوئیم همه آن- به نفع آمریکاست بنابراین چرا باید از اجرای توافقی که خواسته‌های خود را در آن جای داده است، امتناع ورزد؟!

3- توافق لوزان به گفته و تصور تیم هسته‌ای کشورمان یک بیانیه مطبوعاتی است و الزام‌آور نیست! ولی از آنجا که شامل چارچوب‌های اولیه (بخوانید همان مرحله اول از توافق دومرحله‌ای) است، در تعریف حقوقی نام «توافق» دارد و نه «بیانیه». اما، در هر دو حالت، هنوز دست مسئولان محترم کشورمان بسته نیست و می‌توانند با استناد به اصول 77 و 125 قانون اساسی از پذیرش آن خودداری کنند. توضیح آن که اگر چه حریف اجرای پروتکل الحاقی را از میدان تصویب مجلس خارج کرده است ولی «توافق لوزان» حاوی تعهدات فراوان دیگری نیز هست که به تصریح اصول یاد شده از قانون اساسی، تنها پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید این مصوبه از سوی شورای نگهبان قابلیت پذیرش و اجرا خواهد داشت. بنابراین مسئولان محترم می‌توانند و باید با استناد به اینکه الزامات توافق لوزان هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان نرسیده است، از پذیرش آن خودداری کرده و تا دیر نشده این توافق را ملغی اعلام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • وحید ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    در صورت اجرای این توافق، ایران به کنترل‌شده‌ترین کشور جهان تبدیل خواهد شد. میبینید نتیجه ی سیاست غلط را؟؟؟انقدر بر هسته ایی تاکید کردید که الان مجبور شدیم اجازه بدیم علنا از کشورمان جاسوسی کنند. بابا بخدا همون اول سر و سنگین سمتش نمیرفتید خیلی بهتر بود و کمتر هزینه میدادیم از طرفی هم استقلالمان بیشتر حفظ میشد.
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    هر دم از این باغ بری می رسد من ترجیح میدم از خوشحالی و ناراحتی ظاهری و فریبکارانه نتانیاهو بی نهایت ناراحت باشم چرا کی نارحت باشم چرا که از روز اول مطالعه شخصی خودم متوجه شدم ما در مذاکرات فریب خوردیم شکست خوردیم هرچی شما دوس داری
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    سلام و صلوات خدا بر فاضل مفضال حسین شریعتمداری بابصیرت و مثقف و اریب و شجاع و همیشه درصحنه و مبادی آداب
  • آرش عطرگفتار و فانی درخدا ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    به خدا قسم حسین شریعتمداری راست میگوید ن والقلم و مایسطرون
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    من متن بیانیه موگرینی رو گوش دادم. و فکر میکنم که انگیسی را خیلی خوب میفهمم. خانم موگرینی پروتکل الحاقی را جزو وظایف ایران دانسته بنحوی که غرب باید از عمل به آن توسط ایران اطمینان حاصل کند. دوطلبانه ادعای ظریف است نه غرب!!!
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    یا قاضی الحاجات
  • رهگذر ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    آقا افراط نکن. شلام و صلوات خدا بر معصومین و اهل بیت است و بس. درود بر شریعتمداری شجاع و آگاه. گرچه متاسفانه حرف‌های حق ایشان در دولتمردان خریداری ندارد. چه زمان دولت قبل و چه در این زمان.
  • رهگذر ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    شریعتمداری بعضی وقت‌ها چیزهایی را می‌بیند که خیلی از کسانی که ادعایشان گوش فلک را پر کرده نمی‌بینند.
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    ان شاالله از بيماري توهم و استرس به تعادل وحقيقت برسيم و اين معاهده صلح حديبيه ايران باشد. با تشكر از زحمات اقاي ظريف...
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    توافق هر چی بوده تصمیم نظام بوده افتاد
  • مصطفی ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    لطفا فقط یکی که بلده از آقایان سوال کنه مگر ما جنایتکار بوده ایم که باید آزمون راستی آزمایی بدهیم فقط همین
  • ابراهیم ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    آفرین آفرین بر حسین که عمیق تحلیل میکنه
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    تازه مسلمان (؟!) جان افکار افراطی در تو موج می زنه.گماشته چه کسانی هستی؟فکر نکنی که ما در صد در صد موارد موافق با تو هستیم.تا وقتی کسی حرف درست بزنه ما باهاش هستیم. اینهمه اسامی و القاب برای این عزیز بزرگوار برای چیه؟ میخوای ما رو افراطی قلمداد کنی؟
  • محمد ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    کدام زحمت 14 ماه پر مذاکره ترین ها را داشتن ولی حاصلش شد یه برگه توافق نه بیانیه که اونم همش به نفع آمریکا هست لاورف روسی میگه ایران از این به بعد میشه کنترل شده ترین کشور دنیا آمریکائی ها واروپائی ها هم همین را میگن اونوقت آقایان به اصطلاح زحمت کش مدام میگن نه بابا اینها رای وتفسیر های اونهاس .یکی نیست بگه پس این 14 ماه ای تدبیر کجائی این امید حاصل کارت این بود
  • محمد ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    مشرق سانسور نکن باید مثل امام فریاد زد مردم به داد اسلام برسید مردم مملکتتان را نفروشید مردم بیدار شید هرکسی که اصل را براعتماد بر گرگ بزاره خورده شده هرکسی که دردنیای وحشی به وحشی ها اعتماد کنه خورده شده من مخالف مذاکرات نیستم اما میگم اگه قراره امتیازی بدیم که دادیم نتیجش از بین رفتن خودمان نشه و تحریم ها واقعا بعد از توافق به نحو کلی ریشه کن بشه .قرآن یه آیه داره که میفرماد ای پیامبر یهود ونصارا از شما راضی نمیشن تا اینکه به ملت ودین اونها در بیاین .مشکل ما اینکه که خودمان را عقل کل میدانیم و به قرآن کلام خدا خالق عقل عمل نمیکنیم . آنچه تو گنجش توهم میکنی زان توهم گنج را گم میکنی
  • عماد ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    با همه وجود از تیم مذاکره کننده ممنونیم و پشتیبانشون هستیم اما روز بروز بیشتر به حقانیت صحبت رهبر انقلاب پی میبرم که زیر دستکش مخملیشون دست چدنی دارند و به کمتر از نابودی انقلاب و دانش و فناوری راضی نیستند هر چند ما تیم ما رو "جواد" و "علی" صدا کنند و حتی اگر دست آقای فریدون رو به خاطر تسلیت به گرمی بفشارند. حتی همان آقای مونیز که شخصیت علمی و اجتماعی فوق العاده ای داره و من خوشم میومد ازش هم در اعمال سخت ترین فشارها و اتخاذ نامردانه ترین تدابیر با همشون همراستاست هر چند استاد دکتر صالحی باشه. شاهد ادعایم هم فکت شیتهای عوضی است که منتشر میکنند و ما رو تا ابد زیر یوغ نظارت و بازرسی میخواهند و در قبالش لغو قطره چکانی تحریمها. همه چیز برای خودشون و هیچ چیز برای ما . از سرداران عرصه دیپلماسی و فرزندان انقلاب میخوام که در کمال بی اعتمادی و بدبینی و وزن کشی تک تک عبارات متن نهایی که ممکنه کوه عظیمی از توقعات و پرروییهای بیجا رو برای حداقل دو دهه به ایران وارد کنه و مبنای معاهدات صد ساله آینده بشه، به مذاکره بپردازند و فریب ظاهر اتوکشیده و صمیمیتهای بیجاشون رو نخورند. آمریکای واقعی رو باید بعد از برگشت به کشورشون و اظهارات 10 روز اخیر و گزارش دادنهای دائمی به اسراییل شناخت. مشرق عزیز نمیدونم خوشت میاد و درج میکنی یا ناراحت میشی و تایید نمیکنی ولی واقعا شعار مرگ بر امریکا رو باید از اعماق وجود سرداد و البته همزمان مذاکره و تعامل کرد. کما اینکه اونها شعار مرگ بر ایران رو سی ساله عملا با خباثتها و تحریمهاشون سر دادند و همزمان برای مذاکره التماس میکنند.
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    صلح حدیبیه بعد بیعت رضوان بود که مسلمانان با پیامبر بر سر خونشان بیعت کردند و صمیمانه قول دادند که با وجود آنکه سلاحی جز سلاح مسافر ندارند و فاقد تجهیزات جنگی هستند با همان وضع بجنگند و هرگز فرار نکنند. بعد از آن هم این قریشی ها بودند که پیشنهاد صلح دادند. والا هرگز پیامبر پیشنهاد و تقاضابیی برای صلح نداشت چون اصلا برای جنگ نیامده بود. ماه ماه حرام بود و همه اعراب برای حج به مکه می آمدند و قریش هم این مساله را رعایت می کرد. و پیامبر هم عثمان را فرستاد که توضیح دهد صرفا برای حج می آید و نه جنگ. اصلا بحث صلح مطرح نبود. این مشرکان بودند که آمادگی و چشم دیدن پیامبر را در مگه نداشتند و غافلگیرشدند. لهذا آنها بودند که پیشنهاد صلح دادند و الا اصلا در اسلام حرام است که مسلمان پیشنهاد دهنده صلح باشد. که :" و لا تهنوا و تدعوا الی السلم و الله معکم و لن بترکم اعمالکم". اما وقتی کافر پیشنهاد صلح بدهد مسمان می پذیرد :" و ان جنحوا للسلم فاجنج لها و توکل علی الله"/ چرا که اسلام عزیز است و طرف ذلت پذیر نیست. الاسلام یعلوا و لایعلی علیه. و ذکر این نکته هم ضروری است که پیامبر مطلقا امتیازی به کفار نداد. گر چه مسلمانان و البته خود کفار ساده لوحانه گمان می کردند که اینکه مشرکین حق دارند افرادی را که مسلمان می شوند بزور در مکه نگهدارند ولی اگر از مسلمانان کسی مرتد شود باید مسلمانان او را رها کننند؛ نوعی امتیاز به کفار است حال آنکه امتیازی برای مسلمانان بود!! چرا که اگر مسلمانی مرتد می شد همان بهتر که در مدینه نمی ماند و به صورت منافق هم زندگی نمی کرد. و اگر مسلمانان شده های قریش در مکه می ماندند خود به خود به ستون پنجم پیامبر در مکه تبدیل می شدند که اتفاقا همین طور هم شد و این عده که اجازه رفتن به مدینه را نداشتند در کوههای اطراف مکه به کاروانهای قریش حمله می کردند و پیامبر هم تعهدی در مورد آنها نداشت. کار به جایی رسید که خود مشرکان از پیامبر خواستند این بند را لغو کند و مسلمان شده ها را به مدینه بخواند! پس می بینید که در قاموس اسلام چیزی به نام امتیاز دادن به مشرکان وجود ندارد
  • امیر تبریز اوغلی ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    باید وا داد انکاری نیست
  • مرتضیsk ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    دیگه خیلی آدم باید ترسو باشه از ترس ظالمان ، سمتِ تکنولوژی روز دنیا نره !
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    نظام خط قرمزهایش را روشن کرده بود که نقض شد. افتادی نشکنی ...
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    دکتر شریعتمداری بگه که ما بمب می خواهیم چرا در لفافه حرف می زنه.در ضمن توافق رو در مجلس به رای بگذارید تا ببینید با رای اکثریت تصویب میشه.چون مجلس تابع تیم مذاکره کننده هست و تیم مذاکره کننده تابع رهبری
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    این بی سواد یکی خاموش کنه
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    انرژی هسته ای بهانه است مجید جان، اونا با اصل نظام مخالفن
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    و حتما نظام یعنی روحانی و ظریف و رفقا نه؟
  • ناشناس ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    استدلال شما مانند کسانی است که در زمان جنگ تحمیلی میگفتن خرمشهر را میخواهیم چیکار بدهیم به عراق برود !
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    موندم شما بااین تحلیل خوب و بجا و حرفهای حقی که زدی چطور از این تیم واداده و... انقد متشکری و پشتیبانی میکنی کسیکه کار بلد نیست چرا باید یه ملت پشتیبان کارهای غلطشون باشن؟ جالبه که از کار اشتباهشون دائم دارن دفااع هم میکنن و رو گندها ماله میکشن بعد ما پشتیبان باشیم و ممنون؟؟
  • ناشناس ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    بیسواد شمایی که نمیتوانی تحلیل منطقی ایشان را نقد کنی .
  • ناشناس ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    حاج حسین مچکریممم .
  • ناشناس ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم .
  • ناشناس ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    شماها دچار توهم شدید که فکر میکنید با دادن اینهمه امتیاز تحریمهای ظالمانه لغو میشوند و مملکت گل و بلبل میشود ! به شادی کودکانه خود مشغول باشید !
  • وحید ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    نونش تو اینه که از این حرفا بزنه
  • ناشناس ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    سخن کز دل برآید / لاجرم بردل نشیند
  • ناشناس ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    بمب چیه ! ما برای سوخت نیروگاه بوشهر درسال به 30 تن اورانیوم غنی شده احتیاج داریم که با 5000 سانتریفیوژ IR1 که طبق توافق پذیرفته شده در سال فقط 6 کیلوگرم اورانیوم غنی شده میتوانیم تولید کنیم !
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    لطفا دولت محترم هزینه مالی نشست لوزان را اعلام کند اعم از هزینه های رفت وامد واجاره هتل و....
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    ایشون منطق داره ؟؟ منطق اینه که بفهمه برای صدور انقلاب نیاز به اقتصاد داریم ، نیاز به جوانانی داریم که به جای کار در کانادا و آمریکا همین جا بمونن ، نیاز به نشاط داریم ، نیاز به سرکوب فسادهای ناشی از تحریم داریم ، نیاز به پول برای فرهنگ سازی داریم ، نیاز به تدبیر داریم ، نیاز به این داریم که درست بیندیشیم که آیا با ادامه سیاست های قهرمانانه احمدی نژاد در خاورمیانه (نه جهان) چه جایگاهی داشتیم؟ به نظرم شما به کله شقی منطق می گویید
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    خوب بله ما برای بازدارندگی و حفاظت از مردم باید بمب داشته باشیم.میتونیم بمب داشته باشیم اونوقت مذاکره کنیم.
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    الحمدلله امروز رهبر عزيزمون معلوم کردن آقايان در واقع دست گل به آب دادن نه کسب دستاورد
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    رهبرانقلاب:همه چیز درجزئیات است،ممکن است طرف بدعهد مقابل بخواهد درجزئیات،کشور ما را محصور کند/اینکه حالا به بنده و دیگران تبریک میگویند بی معنیست/آنچه تاکنون انجام شده نه اصل توافق و محتوای آن را تضمین میکند،نه حتی اینکه مذاکرات تا به آخر برسد.
  • حاظر جواب ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    درست می گه دیگه مگه بی سواد شاخ و دم داره
  • به ناشناس سوئدی ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    بدون در نظر گرفتن اینکه حرف های شما با بحث امروز هسته ایی ایران مرتبط است یا قیاس مع الفارغ است ، برای من جالب بود ، واقعا استفاده کردم.
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    ماشاالله حاج حسین
  • ناشناس ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    دوست عزیز حاظر جواب اشتباهه حاضر جواب صحیحه شما با این وضع فکر نمیکنم در جایگاهی باشید که بتونید به سواد حاج حسین شریعتمداری نقدی داشته باشید اما در مورد توافق ای کاش دولت برای چند لحظه هم که شده تامل کنه که شاید اشتباه کرده باشه شاید نظر منتقدین درسته ای کاش دولت چند لحظه به مردم مظلوم منطقه فکر کنه که با دست خالی چشم شون به ایستادگی ملت ایران بود به خدا قسم ملت بر آن عهد که بست میماند و سختی ها را تحمل میکند به خدا قسم ما با تکیه بر توان خود از این مرحله عبور میکنیم همان طور که در جنگ عبور کردیم کاش کسی صدای من رو به رییس جمهور محترم میرساند که چه توافق کنید چه به توافق نرسید ما از شما حمایت میکنیم و به شما اعتماد داریم پس خواهش میکنیم به توافق بد دست نزنید
  • ناشناس ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    نه شما با سوادی که حاضر رو حاظر مینویسی ! خخخخ.
  • مرتضی ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    آقای رهگذر طبق آیه قرآن ایراد شما به دوستمون غلطه و سلام و صلوات خداوند شامل حال مؤمنین هم میشه (احزاب 43)
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    لازم به ذکره که رهبر معظم انقلاب گفتند هنوز حتی تضمینی برای ادامه مذاکرات هم وجود نداره چه برسه به توافق.
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    چطوری لندنی؟
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    ماده 4پروتکل الحاقی در مورد دسترسی‌های تکمیلی صحبت می‌کند که از موارد اساسی و پایه‌ای اقدامات تحت این پروتکل است. این ماده تشریح می‌‌كند که چرا و چه موقع دسترسی‌های تکمیلی باید انجام شود.... این دسترسی باید به جز در مواردی که مربوط به بازدیدهای بررسی اطلاعات طراحی یا بازرسی‌های ویژه یا معمولی از آن سایت باشد و حداکثر 2 ساعت یا کمتر از آن و در بقیه موارد حداقل 24 ساعت قبل به اطلاع کشور مورد نظر رسانیده شود ماده 5 نیز تعهد کشورهای عضو را در مورد اجازه دسترسی به مکان‌های مورد نظر بیان می‌دارد. بند ج این ماده نیز اشعار می‌دارد که «هر مکان تعیین شده توسط آژانس به غیر از مکان‌های اشاره شده در بندهای الف و ب این ماده جهت انجام نمونه برداری‌های محیطی مختص آن مکان، چنانچه کشور عضو نتواند امکان دسترسی به این مکان‌ها را فراهم آورد، باید فوراً تلاش معقول خود را جهت برآوردن خواسته‌های آژانس از مناطق مجاور یا از طریق روش‌های دیگر به کار بندد. این بند کشورها را ملزم به پذیرش تعهدی می‌نماید که مغایر با اصل حاکمیت ملی است و کشور متعهد ناچار است که به نفع یک سازمان بین‌المللی از اصل منافع ملی خود در این مورد صرف نظر نماید بازرسی‌های بدون اطلاع و سر زده ( NO-Notice Intspection) این بازرسی‌ها شامل بازرسی‌هایی است که بدون اطلاع قبلی در مورد زمان فعالیت‌ها یا مکان‌های مورد بازرسی، در یک بازرسی انجام می‌شود. در عمل این موضوع، بدان معنی است که کشور و بهره‌بردار، زمانی از قصد بازرسان جهت انجام بازرسی مطلع می‌شوند که بازرسان آژانس به یک سایت وارد شده‌اند. همانطور که خاطر نشان شد این موضوع به طور مشخص مستلزم این است که کشور برای چنین بازرسی، ویزایی را از بازرسان درخواست نكنند یا ویزای ورود مکرر به آنان اعطا نماید ماده 83INFCIRC/153 در زیر بندهای الف، ب، ج مواد مربوط به بازرسی‌های عادی غیرمعمول و ویژه را مطرح می‌نماید. در ماده 84 نیز به عنوان اقدام تکمیلی اشاره می‌کند که: «علیرغم مقررات ماده 83، آژانس می‌‌تواند به عنوان یک اقدام تکمیلی، بخشی از بازرسی‌های معمولی پیرو ماده 80 را بر طبق اصل نمونه‌برداری اتفاقی، بدون اطلاع قبلی انجام دهد.» ماده 12 نیز از جمله مواردی است که تعهداتی را بر کشورهای اجراکننده پروتکل تحمیل می‌نماید که شاید با حاکمیت ملی ‌آن‌ها در تضاد باشد، این ماده تصریح می‌‌نماید که کشور عضو باید ظرف یک ماه از تاریخ دریافت یک درخواست، روادید مناسب با مجوز ورود و خروج مکرر و یا روادید عبور را در صورت لزوم، در اختیار بازرس انتخابی و معرفی شده در درخواست، قرار دهد تا بازرس بتواند به منظور انجام وظایف خود وارد قلمرو کشور عضو شده و در آنجا بماند. هرگونه روادید مورد درخواست باید حداقل یک سال معتبر بوده و در صورت درخواست برای مدت انتصاب بازرس مورد نظر در کشور عضو تمدید گردد.
  • فرهاد ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    آنچنان که جناب شریعتمداری در سرمقاله سه روز قبل نوشته اند حسب اظهارات خوشبینانه آقای ظریف تمام فعالیت های هسته ای ایران ( بجز چند مورد بی خاصیت آزمایشگاهی ) منحصر می شود به تولید 300 کیلوگرم اورانیوم 3.67 درصدی در یک دوره 15 ساله یعنی هر سال 20 کیلوگرم و برای هر روز ایران فقط می تواند 54 گرم اورانیوم 3.67 درصد تولید کند ! این یعنی فقط چراغ تأسیسات هسته ای عظیم ایران روشن می ماند و بس ! این یعنی فعالیت هسته ای صفر ! یعنی عظیم ترین و پرخرج ترین کارهایی که در جهان سوم به انجام رسید تا نیاز فوق العاده حیاتی به انرژی هسته در زمانی که منابع فسیلی به انتها می رسند از داخل تأمین شود و نیاز نداشته باشیم تا غربیها آن را به قیمت خون پدرشان و با شرایط کاملاً تحقیرآمیز به ما بفروشند ! این یعنی پایان میلیاردها دلار هزینه ای که برای ساختن تأسیسات داده ایم بعلاوه شهادت 4 دانشمند برتر هسته ای و بعلاوه افسرده کردن هزاران دانشمند و تکنیسین و کارگران هسته ای . این یعنی با دست خودمان رهنمود اصلی امام راحل را که شما باید به خودباوری برسید به دور بیاندازیم . این یعنی به امید شیطان بزرگ ماندن ! این یعنی ممکن است احمق هایی پیدا شوند که به این نوشته منفی دهند یا ناسزا بگویند
  • لیلی ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    ناشناس 13.34 چون به همه اینا نیاز داریم یعنی بریم گدایی و التماس ؟ ما عزت میخوایم در سایه عزت مابقی نیازها فکر کردی اونا میذارن اقتصادتو درست کنی که انقلاب صادر کنی؟ واقعا ساده لوحانه ست امام حسین نیاز به اب داشت چه کرد؟... حق رو باید باعزت گرفت پس روضه امریکایی نخون ما به ذلت منطق نمیگیم شماها از احمدی و شریعتمداری بدتون میاد تحلیل و توجیه میسازید ولی رو هوا..
  • صابر22 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    همیشه دقیقه نود می بازیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس