کد خبر 401847
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵

وقتی غربی ها به توافق نامه نیم بند ژنو و امتیازات محدودی که برای ما در نظر گرفته شده بود نیز پایبند نمانده و تا توانستند خلف وعده کردند، چرا نباید از آنها مطالبه اعتمادسازی داشته باشیم؟

به گزارش مشرق، دکتر محمد صادق کوشکی عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی به تحلیل بیانیه لوزان پرداخت و نوشت:
1- وزیر انرژی آمریکا رسما اعلام کرده که از این پس اقداماتی بی سابقه برای دسترسی و نظارت بر همه فعالیت های هسته ای ایران خواهیم داشت و پلوتونیوم تولید شده توسط ایران را به خارج منتقل خواهیم کرد. در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم از تعلیق تحریم های ایران در سال اول توافق نهایی خبر داده است. از آن سو وزیر خارجه فرانسه به صراحت بیان کرده که هنوز بر سر زمان بندی و نحوه برداشته شدن تحریم های ایران توافقی صورت نگرفته و چگونگی رفع تحریمها هنوز حل نشده است! رئیس جمهور فرانسه هم افزود که ابتدا ایران باید به تمامی تعهدات خود عمل کند آنگاه تحریم ها برداشته خواهد شد!
وزیر خارجه آمریکا هم از برداشته شدن مرحله به مرحله تحریم ها سخن به میان آورده و از زمان بندی های 15 تا 25 ساله در توافق سخن گفته و این که ایران متعهد شده تا برای 15 سال دسترسی به آب سنگین نداشته باشد و تا 10 سال دو سوم سانتریفیوژ های فعلی خود را کاهش دهد آن هم در حالی که سانتریفیوژهای باقیمانده، از نسل اول (با کمترین بازدهی) خواهد بود و فقط در حد کمتر از 4 درصد غنی سازی خواهد کرد.
2- آذر ماه 92 در روز انعقاد توافق نامه ژنو، آقای روحانی ریاست محترم جمهوری از ترک خوردن دیوار تحریم ها سخن گفتند، امروز در حالی که حدود 16 ماه از آن روز می گذرد فعالان اقتصادی و کارشناسان مسائل بانکی بهتر از بقیه می توانند در مورد ترک خوردن یا محکم تر شدن دیوار تحریم ها قضاوت کنند! خوشبینی های رویایی مقامات کشورمان در خصوص حل و فصل مسئله هسته ای در مقایسه با نگرش سخت گیرانه و عبوس طرف های غربی، ما را به یاد قضیه ترک خوردن تحریم ها می اندازد! در عالم واقع مهم نیست که مقامات ما یا برخی رسانه های خوش خیال چه می اندیشند و چه بر زبان می آورند بلکه مهم این است که طرف های غربی ( که اتفاقا کلید و قفل تحریم ها نزد آن ها است) در خصوص رفع یا تعلیق تحریم ها و زمان و نحوه آنها چه خواهند کرد!    
3- در توافق لوزان ( که بعضی ها دوست دارند آن را تا سر حد یک بیانیه مطبوعاتی کاهش بدهند) تعهدات ایران با دقت و جزئیات مشخص شده ولی تعهدات غربی ها مبهم، کلی و موکول به آینده شده است! و دقیقا به همین دلیل است که مقامات غربی از توافقات بعمل آمده در لوزان به عنوان یک توافق خوب یاد می کنند. توافقی که امنیت آمریکا و رژیم صهیونیستی را تامین می کند و به نوشته روزنامه صهیونیستی "هاارتص" در نظر مقامات این رژیم هم"مطلوب" تلقی می شود.    
4- سال گذشته رهبر انقلاب به صراحت از ظرفیت 190 هزار سو برای غنی سازی (در حد تامین سوخت نیروگاه بوشهر) به عنوان یک مطالبه اساسی سخن گفتند. در ابتدای سال جاری هم ایشان به صراحت رفع تحریم ها را به عنوان جزئی از توافق قابل پذیرش دانستند و نه نتیجه آن! خوب است مقامات وزارت خارجه و مذاکره کنندگان محترم این ابهام را رفع کنند که این دو خط قرمز مطرح شده از سوی رهبری نظام چه جایگاهی در توافقات اخیر داشته است؟ آیا بدون تامین خطوط قرمز مورد نظر رهبری، توافقات فعلی و آ‌ینده مشروعیت خواهد داشت و خلاف شرع و قانون نخواهد بود؟
5- در این میان مجلس شورای اسلامی باید به سرعت خلاء قانونی در خصوص پروتکل الحاقی را برطرف کند چراکه دوستان مذاکره کننده، بر اساس نبود قانون در این عرصه، تعهداتی فراپروتکلی را به طرف غربی داده‌اند و اقدام شایسته و به موقع مجلس ( حتی در قالب یک طرح 3 فوریتی) می‌تواند جلوی انعقاد و امضای یک توافق نامه « بد و نامطلوب»‌را مسدود کند!
6- هر کسی که اندک تعلقی به جمهوری اسلامی ایران داشته باشد از حل و فصل پرونده هسته‌ای استقبال خواهد کرد اما مهم این است آن چه در دو سال گذشته رخ داده نه تنها این پرونده را در حالت " برد – برد" حل و فصل نکرده بلکه با خوش‌بینی مفرط و اقدامات رویا محور حامیان "توافق به هر قیمت" یک توافق "مطلوب" برای آمریکا و رژیم صهیونیستی را فراهم آورده است!
فراموش نکنیم که در توافق لوزان، کلید رفع تحریم ها به دست آژانس سپرده شده و دولتهای غربی با چراغ سبز آژانس اقدامات خود در خصوص تعلیق یا رفع تحریم ها را انجام خواهند داد و این "آژانس" همان آژانسی است که در طول سالهای 1379 تا به امروز همیشه و همیشه سیاسی کاری را به مسایل فنی و حقوقی ترجیح داده و حتی برای یکبار هم به عنوان قاضی بی طرف عمل نکرده است. در چنین شرایطی دلخوش داشتن به تعهدات مبهم، بی اساس و معلق غربی ها جز رویا پردازی نام دیگری نخواهد داشت.
7- به نظر تیم محترم مذاکره کننده ایرانی، چه زمانی غربی ها باید وارد فاز اعتماد سازی شوند؟ آیا همیشه باید ما برای آنها اعتمادسازی کنیم یا این که آنها هم باید برای ما اعتماد سازی کنند؟ وقتی آنها به توافق نامه نیم بند ژنو و امتیازات محدودی که برای ما در نظر گرفته شده بود نیز پایبند نمانده و تا توانستند خلف وعده کردند، چرا نباید از آنها مطالبه اعتمادسازی داشته باشیم؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • علی ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    احسنت
  • جاوید ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    حالا چند ماه دیگه هم صبر میکنیم .دوسال صبر کردیم این چند ماه هم روش.ولی مجلس باید آماده باشه تا خدای نکرده کار از کار نگذره چون بوی محدود شدن انرژی هسته ای میاد.محدود شدن یعنی تعطیلی .بازرسی های مستمر یعنی فراهم کردن جاسوسی از ایران و بعد ......................
  • matin ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    بیا در شادی مردم شریک باش اخوی. خودت را گول نزن با تحلیل های من درآوردی
  • مهدی ص ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    به این میگن دور زدن افکار عمومی و مجلس و رهبری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمد جواد ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    سوال: بالاخره رهبری درباره توافقنامه نظارت داشته یا نه؟چه چیزی را ملاک قرار بدهیم. ضمن اینکه رهبری تجربه تعلیق 2ساله دولت خاتمی را نیز دارند.لطفا نظر دهید.
  • ناشناس ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    مقام معظم رهبری درباره توافق تک مرحله ای که شامل کلیات و جزئیات و لغو همه تحریمها بصورت فوری باشد و حداقل سطح غنی سازی 190000 سو تذکر داده بودند اما متاسفانه به آن توجهی نشده است .
  • ناشناس ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    تو به شادی کودکانه خودت مشغول باش !
  • محمد ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    اگه الان خودت را به شادی های الکی بزنی فردا گریان خواهی بود وهمچنین فرزندانت ونسل های آیندت
  • محمد ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    مشرق خواهشا منتشر کن اونچه که رهبری را تا حدی نگران کرده ومحدود .بی بصیرتی و نا آگاهی برخی از مردم هست که در اول مذاکرات درمشهد فرمودند من به مذاکرات خوشبین نیستم اما در مقابل برخی روزنامه ها نوشتن ما به مذاکرات خوشبین هستیم .و همچنین گفتن که این هم درسی برای مردم ما خواهد بود.به نظر من موضع رهبری روشن هست
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    دلواپسان خبیث...، لطفاچشمانتان رابازکنید و مشاهده کنید که این توافق زیبای هسته ای یک واقعیت است ما به دنبال شادی و زندگی بدون تهدید هستیم نه اورانیوم کثیف و بیهوده و پرهزینه هسته ای که بوی گند نفرت میدهد .
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    رهبری به اندازه بصیرت مردم رهنمود میدهد اگر هر کس رهنمودهای قبلی رامرور کند خوب میفهمد که با جنجال وهیاهو چه کاری انجام شد و رضایت دشمنان فراهم شد
  • ام ابیها ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    خدا امسال شما رو که همیشه زمانی که اقایان سکوت می کنند. موضع درست می گیرد،برای نظام حفظ و زیاد کنه. اقای دکتر بهتر بود به نکات ارزشمند تان این را هم اضافه می کردید که شوی اعتراض نتانیاهو به کارگردانی اوباماست و فقط این اعتراضات برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی جامعه ما و بطبع منحرف کردن آنهاست
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    مطمئنی فقط بوش داره میاد
  • عباس م 61 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    این اقا برای من خوشحالی را معنا کند و لطفا بگوید اصلا ما می تونیم خوشحالی کنیم یا قدغنه.
  • ناشناس ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    ای کاش خودمون رو می شد با اتهام تحلیل های من درآوردی که گفتید تسکین می دادیم، ...
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    عجب دروغهایی!!.،
  • سعید ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    درود خدا بر شما با این تحلیل بسیار منطقی و به جاتون این دولت از ابتدا فقط داده ولی دست بگیر نداشته خدا اخر و عاقبت ما رو به خیر کند
  • حميد ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    دقيقا نتانياهو هم مانند بعضي از افراد داخلي و بعضي از خبر گزارري ها به شدت ناراحت شده.اينجاست كه بايد بگويي شما و اسراعيل پيوندتان مبارك.
  • احقرالعباد ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    سلام؛ این توافق با این شرایط اگر نهایی شود ،اثراتش شاید از ترکمنچای هم بدتر باشد.
  • دانشجو ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    تحلیل های دکتر کوشکی را عموما به واقع نزدیک دیده ام
  • روح الله ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    به نظرم این متن کنار هم گذاشتن چند خبر بود تحلیل نبود هر عقل سالمی نتیجه اش را میداند اینهایی که مخالفت میکنند یا مسخ شدن یا خودشون رو به خواب زدن
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    این یعنی خودت رو به حماقت بزن و بریز توی خیابون و خوش باش حالا بابت چی بی خیال....
  • رعنا ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    دوست عزیز رهبری تذکرات لازم را میدهند و حتی از حیله و نیرنگ دشمن هم شخن گفته اند کو گوش شنوا ....کسی که با سخنان دلسوزانه ولی فقیه اش بیدار نشود با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد....
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    برای چی باید خوشحال باشی مگه چه اتفاقی افتاده همه چی ارزون شد تورم و بیکاری صفر و همه چی ارومه من چقدر خوشحالم بعضیها چقدر ساده هستن هرموقع پراید بیست میلیونی شد ده میلیون اونوقت جشن بگیر در ضمن امسال قراره سه تا پنج درصد حداقل خودرو بره بالا چقدر خوشحالم!
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    شما هر وقت خواستی خوشحالی کن اما قبلش بدون برای چی خوشحالی میکنی....وقتی دشمن از خوشحالی خوابش نرفته ما بابت چی باید خوشحالی کنیم برای باد هوا ؟
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    دوست عزیز اشتباه به عرضتون رسوندند....ایشون تبریک گفته به اوباما ....در ابلهانه ترین حالت اینست که باور کنیم که آمریکا و متحدانش منافع ما را به منافع اسرائیل ترجیح داده اند......
  • امید ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    باید برای شش ماه راستی آزمایی شویم آنهم توسط آژانسی که تا حالا و در این دوسال جاسوسی حاضر به تایید ما نشده ....لابد باید در امور سوریه لبنان و عراق و یمن هم خفه بشیم نکنه آقایان ما را به حمایت از تروریسم متهم کنند ...حکم اعدام قاچاقچی و قاتل هم حذف بشه نکنه به نقص حقوق بشر متهم بشیم....و تحریمها که مرتبط با هسته ای بعد قرنی راست آزمایی اگر برداشته بشه روی تحریم حقوق بشر و حمایت از تروریسم گذاشته میشه......بیانیه ای که همش تهدیده به درد در کوزه میخوره......
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    سلام من کارمند بانک هستم اگه خواستید اوضاع اقتصادی یک کشور رو بپرسید از سیستم بانکی سوال کنید متاسفانه الان وضعیت اقتصادی بهترکه نشده بلکه بدتر هم شده با کارفرماهایی که سروکار داریم قریب به اتفاق میگن سال 93 یکی از بدترین سالهای کاری و زندگیشون بوده ماهم داریم میبینیم این وضعیتو چون بانک به طور مستقیم با بازار و وضعیت اقتصادی سروکار داره حالا دولت یه چیزهای رویایی میگه خود داند ولی مارو که نمیتونه گول بزنه
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    نگراني اسرائيل براي اين بود كه مبادا به ايران امتيازي داده شود، كه داده نشد. نگراني دلسوزان داخلي براي اين بود كه مبادا حقوق هسته اي كشور به بهانه رفع تحريم از دست برود كه از دست رفت. مقايسه اين دو نگراني، قياس مع الفارق است و ربطي به هم ندارند. اما براي شما و گروه مخالفان فراري بهانه خوبي بدست آمده است كه با اين مقايسه غير منطقي، شيفگي تان را نسبت به غربيها و نفرتتان را از دلسوزان داخلي نشان دهيد فهم اين مطلب، اگر بخواهيد بدون دخالت تمايلات و هوسهاي دروني تان به آن فكر كنيد، سخت نيست. آينده اين واقعيت تاسف بار را بهتر نشان خواهد داد
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    سر پیاز؟ ته پیاز؟ کو شناسنامه ات؟ ....
  • رضا ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    سلام همه از همه چی در این باره گفتن الا از ایستادگی و مقاومت دولت احمدی نژاد در مقابل این یاغیان ستمگر کسی اصلن نگفت این پیشرفت که در زمان کمی اتفاق افتاده مرهون اون ایستادگی هشت ساله است. ایستادگی ای که به پشتوانه حمایت مردم عزیز و رهبر گرانقدرمون بوده امیدوارم حاصل این های و هوی به نفعمون باشه و در معیشت روزمره ی ما خودش رو نشون بده
  • طلبه ای از قم ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    تحلیل واقع بینانه ای بود. متشکریم
  • بنده خدا ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    شادی از دید ما در پیشرفت و اقتدار هست و اصولا ما برای موفقیت های علمی جشن میگیریم. تهدید زمانی رفع می شود که دشمن از توان داخلی شما بهراسد نه زمانی که نگرانیهایش برطرف شد. اتفاقا اورانیم کم هزینه ترین و بصرفه ترین راه برای تامین انرژی هست
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    امثال درسته
  • ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    چه ربطی داشت؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس