اصلاح‌طلبان در دوران حیات سیاسی‌شان نظریات مختلفی درباره رویکرد سیاست خارجی ایران در منطقه و جهان ارائه کرده‌اند که اگر کشورمان بنابر این سیاست‌ها در حوزه بین‌الملل عمل می‌کرد، معلوم نبود چه سرنوشتی داشتیم.

گروه سیاسی مشرق - اصلاح‌طلبان نظریات شاذی در حوزه سیاست‌خارجی دارند. از نظریه گفتگوی تمدن‌ها که به نوعی بازی در زمین حریف بود و در برابر نظریه جنگ تمدن‌های «ساموئل هانتینگتون» که به انفعال سیاسی در سیاست خارجه می‌انجامید گرفته تا شعار ایدئولوژیک «نه غزه نه لبنان، فقط فلات ایران»، همه این موارد به نوعی افراط و تفریط در نظریه‌پردازی در حوزه سیاست خارجی محسوب می‌شوند.

این نظریات که مطابق با شرایط زمان از سوی جریان اصلاحات مطرح شد، آنچنان چاشنی تندی داشت که به قول بسیاری از کارشناسان و مسئولان سیاسی اگر انجام می‌شد، کشورا را به قهقرا می‌برد.

سر دهندگان شعار «‌نه غزه نه لبنان ...» را با تشکیل امپراطوری چه کار؟/ مرغ عزا و عروسی اصلاح‌طلبان کیست؟یکی از همین موارد نیز در جریان حمله آمریکا به عراق بوجود آمد و یکی از اعضای برجسته مجمع روحانیون در طرحی نسنجیده که ممکن بود کشور را با بحران روبرو کند، گفت: «صدام خالدبن ولید است ما باید بیاییم با صدام بر علیه آمریکا متحد بشویم.» [1]

در همین زمینه هاشمی رفسنجانی که این روزها مورد حمایت این جریان سیاسی است، درباره تندروی‌هایی که در دوران اصلاحات و مجلس ششم بوجود آ‌مد، بیان داشته است:« در داخل کشور ما کسانی بودند که می‌گفتند صدام خالد بن ولید است و باید جنایت‌هایش را فراموش کنیم و با آمریکایی‌ها بجنگیم، پیچ خیلی خطرناکی بود؛ اگر می‌رفتیم همان شرایط عراق را پیدا می‌کردیم. ولی روحیه اعتدال به ما آموخت که وارد این ماجرا نشویم، حضور آمریکا را محکوم کردیم، اما در عمل هیچ کاری علیه آمریکا نکردیم.»[2]

نظریه اخیر امپراطوری ایرانی به پایتختی بغداد نیز از جمله نظریات شاذ اصلاح‌طلبان است که در همین راستا قابل تحلیل است.

اصلاحات به دنبال شعار علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی با اشاره به امپراطوری ایرانی بیان کرده بود: «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسأله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیرقابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم.»[3]

این درحالی است که دولت یازدهم با رویکرد تنش‌زدایی در حوزه بین الملل وارد شده است و این نوع سخنرانی نه تنها مغایر سیاست دولت است، بلکه بیشتر ایران را به کانون توجه ابرقدرت‌ها و کشورهای منطقه‌ای که خود را در کورس رقابت با ایران می‌بینند، تبدیل می‌کند و باعث شدت گرفتن تنش‌ میان ایران و این کشورها می‌شود.

جالب اینجاست موضوع امپراطوری ایرانی که به فلات ایران به عنوان یک منطقه استراتژیک نگاه می‌کند که باید حوزه نفوذ خود در منطقه را گسترش دهد درحالی از سوی یونسی مطرح می‌شود که جریان اصلاحات تا پیش از این با شعار «‌ نه غزه نه لبنان،‌ فقط فلات ایران» این موضوع را مطرح می‌کند که ایران نبایستی به کشورهای منطقه از جمله سوریه و لبنان و ... کمک کند و با تنگ نظری خاصی با استفاده از ضرب المثل « چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» در رویکردی عوام‌فریبانه مدعی بود که بایستی اقتصاد کشور را بدون توجه به تحولات منطقه سامان دهیم. موضوعی که کم کم با توجه به وقایع منطقه و ناامنی‌هایی‌هایی که با رشد تروریست بوجود آمد همگان به ریشه باطل آن در عالم واقع پی بردند.

سر دهندگان شعار «‌نه غزه نه لبنان ...» را با تشکیل امپراطوری چه کار؟/ مرغ عزا و عروسی اصلاح‌طلبان کیست؟اما جالب است که اعضای این جریان سیاسی با توجه به پیروزی‌هایی که مردم مسلمان منطقه با حمایت ایران کسب کرده و باعث گسترش نفوذ معنوی جمهوری اسلامی شده است، با فراموش کردن این شعار انحرافی، طوری سخن می‌گویند که دستاوردهای معنوی ایران در منطقه را تهدید می‌کند و باعث می‌َشود عمق استراتژی ایران که با موفقیت راهبرد مقاومت گسترده یافته،‌ کور شود.

در این راستا برخی نیز با چرخش 180 درجه‌ای مواضع‌شان که حاکی از منفعت طلبی حزبی است، مرغ عزا و عروسی این جریان‌ شده‌اند و برای توجیه عملکرد و گاف‌های این جریان سیاسی دست به تحلیل‌های به اصطلاح روشنفکرانه و علمی می زنند.

صادق زیبا کلام که تا پیش از اینها از شعار انحرافی «‌نه غزه،‌ نه لبنان ... » حمایت کرده بود[4] در موضعی جالب توجه با نوشتن نامه‌ای از سخنان یونسی حمایت کرده‌ که چرا به یونسی انتقاد می‌کنید و کجای سخنان وی مشکل داشته است؟[5] این درحالی است که اولین انتقادات و واکنش‌ها، واکنش‌های خارجی و از سوی کسانی چون «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق بود که به بی‌مبالاتی که در سخنان یونسی است، انتقاد می‌کند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد اگر مسئولان سیاست خارجی بخواهند با این نظریات در حوزه بین‌الملل عمل کنند نه تنها نباید در انتظار موفقیت‌های بیشتر در این حوزه باشیم، بلکه ممکن است مشکلاتی در این زمینه گریبانگیر کشورمان شود که معلوم نیست چه سرنوشتی برای ما رقم بزند.



[1] -http://www.parsine.com/fa/news/166554

[2] -http://kayhan.ir/fa/news/8969

[3] -http://www.isna.ir/fa/news/93121709862/

[4] -http://www.mashreghnews.ir/fa/news/331236

[5]- http://jahannews.com/vdcirpa5ut1azz2.cbct.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • گمنام ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    شماها هم بر سر طبل تفرقه بکوبید و تو اتیش تفرقه بنزین بریزید . هم این جناح هم اون جناح . تا کی می خواین به این کارا ادامه بدین . مگه یادتون رفت پیر استعمار می گفت تفرقه بنداز حکومت کن چرا باب میل اون عمل می کنید !!!!!
  • ناشناس ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    خاتمی که با مطرح کردن گفتگوی تمدن ها 8 سال مردم ایران و جهان را سرکار گذاشته بود .
  • ناشناس ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    این اصلاح طلبان تکلیفشون با خودشون هم معلوم نیست و نمیدانند که بدنبال شعار نه غزه نه لبنان هستند و یا تشکیل امپراطوری ایرانی !!!
  • ناشناس ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    هم غزه هم لبنان جانم فدای قرآن .
  • گیلانی ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    متاسفانه اصلاحات از لحظه شکل گیری تا به قدرت رسیدن وحتی انفعال وطرد شدن از طرف مردم همواره سعی کرده بر خلاف مصالح ومنافع ملی وارمانهای انقلاب طوری که اربابان غربی وصهیونیستشون نظیر سروس و .. دیکته میکنند عمل کنه جالب اینجاست که اینها تابلوی خط امام هم دردست دارند ولی در عمل بدترین ضربه رو به ستون فقرات ارمان واندیشه حضرت امام وارد کرده اند از شعار نه غزه نه لبنان تا جمهوری ایرانی و..... همه وهمه بویی از خیانت ووطن فروشی وتعظیم در برابر غرب بوده امری که با باورها ووتفکرات مردم انقلابی مسلمان ایرانی در تضاد اشکار است
  • آریایی ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    هم غزه هم لبنان جانم فدای اسلام♡
  • ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    عده ای میگفتند دولت نهم و دهم خیلی حاشیه داشت که اینطور نبود ولی الان پر حاشیه ترین دولت تاریخ ایران با انواع مشایی ها همین دولت روحانیست
  • محمد رضا ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    با با یکی بیاد رهبر ارکستر اصلاح طلبا بشه اینقدر ساز ناکوک و تک مضراب نزنن . تا کی باید هزینه حرف های بی حساب کتاب این آم های خام و قشری رو ملت پرداخت کنن ؟
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    اخه این تیکه حرف اخرت مربوط به سیاست بین الملل حکومتهای غربی چه ربطی به احزاب داخلی دارد...
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    هم غزه هم لبنان جانم فدای اسلام ،ایران♥
  • MohammaD ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    این مطلب نظرات افراطی سیاست خارجی اصلاح طلبان رو بررسی کرده..کجاش کوبیدن به طبل تفرقه هست؟!..جناح های سیاسی نشانه دموکراسی در جامعه است..این قسمت اخر حرفات هم که نامربوطه..
  • طه ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    جانم فدای اسلام
  • مسعود کامنت ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    چند سال بعد از یه دولت، تازه تاثیرات عملکردش توی کشور پدیدار میشه. بنده نمیخوام بگم این دولت کارش درسته تمام دولت ها نقاط ضعف و قوت داشتند و دارند از جمله این دولت. دولت قبل هم به غیر از نقاط قوت ضعف های بسیار زیادی داشت
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران الکی مثلا ماایران رو دوست داریم میخوایم بریم باداعش بجنگیم :))
  • عمواحمد ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    سایت محترم مشرق!!! همه را بایک چوب می زنه همه ی اصلاح طلبان را نوکرآمریکا واسرائیل معرفی می کنه وخودش رو پیرو دین مبین اسلام وپیرو منویات رهبرمعظم انقلاب. آیا واقعا اینطوریه؟ آیا واقعاشما پیرو ولایت فقیه هستید؟ چرا اینهمه تهمت ناروابه اصلاح طلبان می زنید.آیا همه ی اصلاح طلبان خیانتکارهستند.آیا وجودیک یا چندین نفرنادان وخرابکار دریک گروه می تواند چهره ی واقعی گروه را تخریب کند؟شما خودتان چطور ؟ آیا فکرمیکنید همه ی اصولگراها پیروی مطلق از ولایت فقیه دارند یا بعضی ها زیرآبی می روند؟ همین آقای احمدی نژاد دیدید چه رفتار زشتی با علما و... داشت وآن حرفهای کذایی بی خود .چرا با اینکه رهبری معظم انقلاب صحبت از انتقادسازنده می کنند شما از ایشان الگو نمی گیرید؟ اگه واقعا" فکر اسلام هستیدوادعای پیروی محض از روش ورفتار وکردار رهبری دارید پس به پندها وسخنان حکیمانه رهبرمعظم انقلاب گوش فرادهید ودرفکر تخریب یک حزب ویا دولت نباشید مگر اینکه واقعا احساس شود که امنیت ملی در خطر است که آنهم وظیفه شما باز هم اطاعت وتبلیغ دستورات واوامر رهبری است ولاغیر.
  • سهیل بشردوست ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    من شحصاً جنگی در آینده رخ بده، کشور گشایی توش نباشه نیستم، عین قضیه جنگ تحمیلی که کلی آدم به شهادت رسیدن آخر سر هم بدون گوش مالی طرف ولشون کردن به امون خدا و تازه برگشتیم به مرزهای بین المللی؛ همین آقایون بعد از فروپاشی شوروی از آذربایجان و ارمنستان و گرجستان که جزو مملکت ما بود و قانوناً بعد از فروپاشی بما تعلق می گرفت گذشتن. من که از سخنان ایشون لذت بردن، حالا نابجا بود و سیاست نداشتن یه چیز دیگست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس