کد خبر 398898
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷

کیهان فرهنگی شماره 339 ویژه اسفند شامل گفت‌وگوهای اختصاصی، مقالات و آثار متنوع فرهنگی، سیاسی چاپ و بر روی پیش‌خوان روزنامه فروشی‌ها قرار گرفت.

به گزارش مشرق، «دروازه»‌بانی اقتصاد و فرهنگ، عنوان طلیعه این شماره است که مدیر مسئول با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی نوشته است: هجوم بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب و سرسام‌آور واردات نشان از وضعیت نامطلوب اقتصادی دارد. این امر آن چنان خسارت جبران‌ناپذیری بر پیکره اقتصاد کشور وارد می‌سازد که در صورت عدم مقابله سازمان یافته و دقیق با آن، آثار و پیامدهای نامطلوبش، فرهنگ کشور را نیز متأثر خواهد کرد. دکتر اصلانی در ادامه با اشاره به وضعیت لجام گسیخته نرخ تورم، گرانی سرسام‌آور و ثابت، کاهش قدرت خرید مردم و ده‌ها مسئله دیگر افزوده است اجازه ورود به کالاهای غیر ضروری نه تنها رافع نیازهای اصلی کشور نیست بلکه به سبب قابلیت تولید داخلی از یک سو، چونان تیری بر قلب تولیدگران و کارآفرینان داخلی کشور است و از سوی دیگر گامی در مسیر تقویت کارخانجات بیگانگان و دشمنان این ملک و ملت.
وی در ادامه ضمن استناد به 4 تیم تاریخی و روشنگرانه شیخ محمد حسن کربلائی در عصر مشروطه، خروج از این وضعیت را مطالبه امام حاضر امت حفظه‌الله دانسته و تأکید می‌کند: درمان این وضعیت نابسامان،‌ دری محکم با قفلی مستحکم می‌طلبد و «دروازه»بانانی صادق، قاطع و نیرومند که بتوانند حریم اقتصاد و فرهنگ کشور را پاس دارند.
«قدرت نرم انقلاب و دستاوردهای آن» عنوان گفت‌وگوی اختصاصی با دکتر منوچهر محمدی است که در این باره گفته است: «شیطان از یک منفذ بسیار ریز و کوچک هم می‌تواند نفوذ کند. تنها و تنها کسانی دچار ریزش نمی‌شوند که خالصانه و مخلصانه برای رضای خدا و انقلاب و مردم، خودشان را وقف کرده باشند. چنین کسانی نه تنها خود را طلبکار انقلاب نمی‌دانند، بلکه بدهکار انقلاب و مدیون امام و شهدا می‌دانند؛ لذا در هر سختی، فشار و ناراحتی هرگز دچار ریزش نمی‌شوند.»
وی در ادامه افزوده است: «در خرداد 88، مطمئن بودند که با کمک قدرت‌های خارجی در این جریان ]فتنه[ پیروز می‌شوند. می‌دانید در ایران همه سفارتخانه‌ها بسیج شده بودند. سفیر لبنان در لندن تعریف می‌کرد که یک سال قبل از جریان فتنه 88، معاون وزیر خارجه انگلیس مرا احضار کرد و گفت: فلانی به دولتت بگو که از ایران کنار بکشد، چون تا یک سال دیگر، چیزی به عنوان جمهوری اسلامی باقی نخواهد ماند.»
در گفت‌وگوی بعدی از زبان استاد احد ده بزرگی درباره کم‌رنگی پژوهش در ادبیات انقلاب می‌خوانید: «الان دنیا چشم به ادبیات ایران دوخته تا ببیند کجاست. خب، اینها را چه کسی باید نشان دهد؟ شاعر که در بند این حرف‌ها نیست. او دارد تولید می‌کند. پژوهشگران باید بیایند و اتفاقاتی که در حوزه‌های شعری افتاده را پژوهش کنند و در پیش دید علاقه‌مندان قرار دهند. اگر این‌ها نادیده گرفته شود، تاریخ، پژوهشگرهای امروز ما را لعن می‌کند که چرا این همه تولید شد و شما نگاه نکردید؟»
«با تکرار زبانی هیچ اتفاقی نمی‌افتد» عنوان یکی دیگر از مطالب این مجله درباره عدم اقبال به موضوع اقتصاد مقاومتی است که در بخشی از آن می‌خوانید: «برنامه‌ریزی اقتصادی کشور نیازمند تدبیری جدی و عاری از شعار است تا تحریم را از یک چالش و تهدید به فرصت تبدیل سازد. تحقق اقتصاد مقاومتی مستلزم تصویب لوازم آن در بودجه سالانه کشور است؛ موضوعی که متأسفانه به باور صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی در بودجه 94 دیده نشده است.»
همچنین در این شماره می‌خوانید: «به اسم عقلانیت، مقدسات را زیر سؤال می‌برند» از دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی، «میرزای شیرازی، آموزگار سیاست و اخلاق» نوشته عبدالله خداجو، «تأثیر مکتب طوسی در تجدید حیات علوم انسانی» به قلم عبدالحسین توکلی طرقی، «بنات الخمینی» «همیشه زنده‌اند» از رمضانعلی ابراهیم‌زاده گرجی و...


منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس