کد خبر 398534
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷

انتخابات زودهنگام پارلمانی در رژیم صهیونیستی فردا (سه‌شنبه) برگزار می‌شود. دو رقیب بزرگ در این انتخابات در مقابل هم صف آرایی کرده‌اند: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و اسحاق ‌هرتزوگ، نماینده احزاب چپ و میانه.

حکومت نتانیاهو در آستانه فروپاشیبه گزارش مشرق، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شش سال است بدون وقفه سکان سیاست این رژیم را در دست دارد، گاه با ائتلاف با احزاب مذهبی و بیشتر با احزاب راست‌گرای ناسیونالیست. او که به نظر می‌رسد اعتماد به نفس‌اش را به خاطر آخرین نظرخواهی‌ها از دست داده، نگران نتیجه انتخابات است.

بنا به یکی از آخرین نظرسنجی‌ها "اتحاد صهیونیستی" متشکل از احزاب چپ و میانه ۳ یا ۴ نماینده بیش از حزب لیکود در پارلمان آینده اسرائیل خواهد داشت. رهبری "اتحاد صهیونیستی" برعهده اسحاق هرتزوگ، رئیس کنونی حزب کارگر اسرائیل است و تزیپی لیونی، وزیر خارجه پیشین اسرائیل نیز با حزب "هاتنوعا" (جنبش) در این اتحاد قرار دارد.

نتانیاهو از هواداران‌اش خواسته تا با رفتن به پای صندوق‌ها به او رای دهند. او در این باره می‌گوید: «مشکل محوری این است که گرچه بیشتر مردم اسرائیل خواستار نخست‌وزیری من هستند، اما متوجه نیستند که من به طور اتوماتیک‌وار انتخاب نمی‌شوم. آنها باید رای خود را به احزاب دیگر ندهند، زیرا در غیر این صورت تزیپی لیونی و اسحاق ‌هرتزوگ رئیس دولت خواهند شد.»

به گزارش دویچه‌وله، احزاب راست‌گرا (راست میانه و راست افراطی) در اسرائیل به رهبری نتانیاهو "موضوع امنیت ملی" را برجسته کرده‌اند. به گفته آنان "برنامه اتمی ایران" مهم‌ترین چالش در عرصه امنیتی و سیاست خارجی اسرائیل است. حضور گروه‌های شبه‌نظامی در مرزهای اسرائیل نیز یکی دیگر از دغدغه راست‌گرایان در اسرائیل محسوب می‌شود.

اگر نتانیاهو با شعار "من یا دیگران" در انتخابات شرکت می‌کند، مخالفان احزاب چپ و میانه شعار "هرکس، جز نتانیاهو" را سرداده‌اند. تزیپی لیونی و اسحاق ‌هرتزوگ قبل از شروع مبارزات انتخاباتی، اتحاد خود را برای شرکت در انتخابات آتی اسرائیل اعلام کردند.

اختلافات میان دولت اسرائیل و آمریکا

اختلافات به وجود آمده میان اسرائیل و دولت آمریکا یکی از دلایل اتحاد دو نیروی بزرگ در اتحاد احزاب چپ و میانه شده است. روابط اسرائیل با آمریکا، بزرگ‌ترین متحدش، اخیرا بر سر امکان توافق اتمی با ایران به تیرگی گراییده است.

سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا که توافق اتمی با ایران را خطرناک و بد خواند، با مخالفت شدید اوباما روبرو شد. سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت که نتانیاهو توافقی را محکوم کرده که هنوز منعقد نشده است.

بی‌سبب نیست که روز شنبه هفت مارس، ۱۰ روز پیش از آغاز انتخابات پارلمانی در اسرائیل، حدود ۵۰ هزار نفر در میدان اصلی شهر تل‌آویو علیه نتانیاهو دست به تظاهرات زدند. "اسرائیل تغییر می‌خواهد" شعار ده‌ها هزار تظاهرات‌کننده‌ای بود که در خیابان‌های تل‌آویو علیه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل راهپیمایی کردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، تظاهرکنندگان همچنین شعارهایی مانند "بی‌بی‌! به خانه‌ات برگرد" و "نتانیاهو باید برود" سر داده بودند. "بی‌بی" نامی است که نتانیاهو با آن در اسرائیل خوانده می‌شود.

اهداف ائتلاف احزاب چپ و میانه

اسحاق ‌هرتزوگ، رهبر احزاب چپ و میانه خواستار مذاکرات بیشتر با آمریکاست و از ائتلاف بزرگ با حزب لیکود نتانیاهو پرهیز دارد. او در رقابت‌های انتخاباتی در یکی از سخنرانی‌هایش در این باره گفت: «من تصمیم ندارم پست نخست وزیری را به با نتانیاهو تقسیم کنم. من می‌خواهم به جای او بنشینم، زیرا سیاست او شکست خورده است.»

‌هرتزوگ می‌خواهد پست نخست وزیری را با تزیپی لیونی، وزیر خارجه پیشین اسرائیل تقسیم کند و یکی از هدف‌های این ائتلاف هم شروع مذاکرات صلح با فلسطینیان است و این امکان که آمریکا بار دیگر میانجی‌گری صلح را میان دوطرف آغازکند.

دیگر احزاب حاضر در ائتلاف دولت

نفتالی بنت، وزیر اقتصاد کنونی اسرائیل و رئیس حزب "بیت یهودی" هیچ نگران وضعیت بغرنج فلسطینیان نیست و با تاسیس کشور مستقل فلسطین نیز مخالف است. او در این باره گفته است: «ما تنها حزبی هستیم که با کشور مستقل فلسطین مخالفت می‌کند.» او در ادامه تاکید کرده است: «حزب ما بود که با تصمیم گیری نابخردانه آزادی سوءقصدکنندگان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل مخالفت کرد و جلوی آزادی آنها را گرفت. ما می‌خواهیم در ترکیب دولت ائتلافی باقی بمانیم، زیرا ما تنها قلب اسرائیل هستیم!»

یئیر لاپید، رهبر حزب یش آتید (حزب میانه) نیز چون نفتالی بنت رئیس حزب "بیت یهودی" می‌خواهد به هرترتیب در ترکیب دولت جدید وارد شود، اما دلایل این حزب متعلق به قشرهای میانی جامعه با دلایل حزب بیت یهودی کاملا متفاوت است.

حزب یش آتید نگران حقوق کم کارگران و کارمندان، افزایش مخارج زندگی شهروندان و بالارفتن بی‌رویه قیمت مسکن در اسرائیل است و وجود خود را در دولت ائتلافی کوششی می‌داند برای مهار این بحران‌های موجود در جامعه اسرائیل.

یئیر لاپید، رهبر حزب یش آتید، در این باره می‌گوید: «اگر یش آتید قدرت کافی برای شرکت در ائتلاف احزاب دولت را به دست نیاورد، دولتی افراط گرا بر سر کار خواهد آمد. این امر یعنی خیانت به خواست قشرهای میانی در اسرائیل. به همین دلیل شروع انتخابات باید آخرین روز قدرت نتانیاهو باشد، نه به این خاطر که او راست‌گراست، بلکه به این دلیل که منافع قشرهای میانه اسرائیل برای او هیچ اهمیتی ندارد.»

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    نابودی اسرائیل نزدیکه بی خودی انتخابات برگزار نکنند....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس